fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ

Audyt SEO - Zrób go sam lub zleć profesjonalistom!

Wykonanie audytu SEO to fundament, jeżeli chcesz sukcesywnie pozycjonować swoją stronę w Google, pozyskać z niej klientów i sprzedaż. W tym materiale oraz video dowiesz się jak wykonać go samodzielnie i poprawnie. Wyjaśnimy również dlaczego automatyczny darmowy audyt seo strony internetowej dostępny w internecie w 99% nie jest warty uwagi.

Czym jest usługa audytu SEO?

Audyt SEO strony internetowej to staranna usługa szerokiej analizy strony internetowej przez specjalistę SEO pod kątem jej dostosowania i spełniania odpowiednich kryteriów, biorąc pod uwagę specyfikę działania robotów wyszukiwarki Google.

Zanim jednak przejdziemy do wykonania audytu SEO manualnie, poruszę kilka istotnych kwestii o darmowych i automatycznych generatorach audytu SEO w internecie. Dlaczego robią one większą krzywdę na rynku SEO oraz dlaczego tak uważam.

Po omówieniu i wyjaśnieniu tej kwestii przedstawię Ci bardzo proste kroki do ręcznego wykonania audytu SEO. Jak przeanalizować najważniejsze kwestie techniczne strony internetowej przed rozpoczęciem dalszych działań SEO. Czyli jak przygotować solidne fundamenty pod dalszą strategię SEO.

Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
Do dzieła!

Darmowy audyt SEO strony internetowej – czy jest warty uwagi?

darmowy audyt seo nie jest warty uwagi

W Internecie bardzo często możemy trafić na darmowe narzędzia oferujące wygenerowanie audytu SEO w ciągu paru minut. Co więcej jest to bardzo ciekawy chwyt marketingowy przez wiele agencji i specjalistów w branży. Jednak warto zadać sobie pytanie czy jest to warte naszej uwagi i czy warto opierać swoją strategię marketingową tylko i wyłącznie na darmowym audycie SEO?

Darmowe audyty SEO strony internetowej z Internetu ? NIE!

W Internecie jest MASA ofert darmowych audytorów SEO bądź firm czy agencji je oferujących za darmo.

Jednak w rzeczywistości polega to na wklejeniu adresu domeny do generatora, poczekaniu maksymalnie kilku minut i…. GOTOWE! No i w tym problem. SEO i pozycjonowanie to bardzo szeroki temat, na który wpływają nawet setki czynników. Przykładowo średnie i duże sklepy internetowe mają bardzo rozbudowaną oraz złożoną strukturę zarówno techniczną jak i nawigacyjną, zatem aby zbadać i przeanalizować cały sklep poprawnie pod kątem SEO, należy mieć odpowiednią wiedzę, narzędzia i CZAS.

Jak działa darmowy audyt SEO online?

Najpierw musimy określić co sprawdza i jak dokładnie działa darmowy audyt seo online strony internetowej. W gruncie rzeczy to zwykłe skrypty, które sprawdzają kod źródłowy Twojej strony internetowej  na dodatek sprawdzając tylko.. stronę główną. Jedynie te płatne i bardziej rozbudowane będą w stanie przeanalizować wiele podstron.

Najczęściej te narzędzia sprawdzają:

  • Czy strona jest indeksowalna (index/noindex)
  • tytuł oraz jego długość (często wciąż liczona w znakach…)
  • meta description oraz jego długość (często wciąż liczona w znakach…)
  • tagi kanoniczne (canonical)
  • Weryfikacja nagłówków H1-H6
  • Czy obrazki mają tytuły alternatywne (alty)
  • ilość słów tekstu
  • stosunek słów do kodu strony
  • prędkość ładowania się strony internetowej
  • czy stron jest dostosowana do urządzeń mobilnych
  • czy narzędzie tj. Google Analytics i Google Search Console są zaimplementowane.

Teraz, gdy wiesz co te narzędzia sprawdzają musisz zadać sobie pytanie czy jesteś w stanie z nich cokolwiek wyciągnąć i poprawić swoją stronę pod algorytm. Owszem dowiedziałeś się, że Twój tytuł jest za krótki lub za długi jednak czy narzędzie sprawdziło czy ten tytuł jest odpowiedni? Wykonało analizę słów kluczowych? Zwłaszcza, jeśli sprawdzi ono tytuł tylko strony głównej?

To samo tyczy się każdego zagadnienia poruszonego wyżej. Darmowy audyt SEO strony internetowej zweryfikuje te rzeczy zero jedynowo. Jest albo nie ma. Jednak nie sprawdzi i nie poprawi najważniejszej rzeczy. “Czy jest to wykonanie poprawnie?” My jako specjaliści SEO wykorzystujemy wiele narzędzi wspomagających takich jak Screaming Frog czy DeepCrawl, które są crawlerami i wyciągają masę danych ze stron internetowych. Jednak po wyciągnięciu szeregu danych i informacji musimy coś z nimi. Odpowiednio przefiltrować i wyciągnąć wnioski.

Do tego jest potrzebna wiedza i doświadczenie.

Profesjonalna analiza i audyt SEO strony www pozwala na identyfikację błędów i niekorzystnych zależności na stronie internetowej. Odnalezienie negatywnych czynników pozwoli na ich eliminację, oraz umożliwi dalsze (bardziej skuteczne) działania SEO.

Dla przykładu przygotowana przez nas analiza SEO jest bardzo szczegółowa. W jej zawartości poddajemy analizie około 200 różnych czynników, które składają się na całokształt pozycjonowania.

W podsumowaniu każdego audytu wypisujemy rekomendacje do wdrożenia i priorytetyzujemy zadania eliminacji błędów od najważniejszych do najmniej istotnych do usunięcia.

Darmowy audyt SEO strony internetowej – tylko dla sprzedaży.

Wiele agencji posiada taki audyt SEO online strony internetowej, niemniej jednak jest on przygotowany tylko i wyłącznie pod pozyskanie nowych klientów i sprzedaż.

Aby nie przedłużać. Przygotuj 1-3 strony swoich konkurentów którzy wysoko się pozycjonuję (ważne!), przeskanuj ich strony w audytach i sprawdź czy nie znajdziesz tam błędów a dostrzeżesz, że są. A pomimo tego faktu nie przeszkadza im to w skutecznym pozycjonowaniu.

Audyt SEO strony internetowej czyli złożona analiza

Za każdym razem, gdy wraz z Sebastianem bierzemy się do pracy nad analizatorem SEO czy to strony wizytówkowej czy sklepu internetowego, musimy poświęcić na to kilkanaście, a czasami kilkadziesiąt godzin pracy w przypadku bardzo rozszerzonego audytu.

Teraz wyobraź sobie audyt dokumentu prawniczego u Twojego prawnika i koszt, jaki musiałbyś ponieść. No właśnie. Audyt SEO strony internetowej to nic innego jak analiza na podstawie danych i doświadczenia z wykorzystaniem odpowiednich specjalistycznych narzędzi oraz finalne przedstawienie raportu najczęściej na 20-60 stron wykazującego odpowiednie wnioski i sugestie.

Dlatego musi on kosztować.

NIE MA czegoś takiego jak średni audyt SEO strony internetowej. Owszem, w naszej ofercie posiadamy analizę podstawową i rozszerzoną, która w rzeczywistości różni się wyłącznie kilkoma aspektami, jednak już sam podstawowy audyt strony internetowej najczęściej zajmuje ponad 25 stron A4 i wykazuje błędy, które mają największy impakt na SEO serwisu klienta.

Audyt SEO strony internetowej to nie Wykazanie kilku czynników jak niepoprawne lub unikalne tytuły, meta description (które nie jest czynnikiem rankingowym), liczby linków (nie ich opisu i jakości) i nic nie wnosi do projektu.

W audycie SEO wykonywanym przeze mnie zawsze staram się dawać rzetelne informacje i wskazówki, które rzeczywiście przełożą się na poprawę wyników Twojej strony internetowej:

sugestia implementacji mapy strony w audycie seo

Jak już wcześniej wspomniałem, audyt strony internetowej średniego ecommerce to nawet ponad 50-60 stron a4 jasnych i wyraźnych argumentów, gdzie analiza nawet zwykłej strony potrafi zawierać 15-25 kartek.

Darmowy audyt SEO strony internetowej – własnymi rękami.

Mam nadzieję, że na tym etapie już wiesz i rozumiesz, dlaczego nie warto opierać swoich działań i założeń wyłącznie na darmowych audytach SEO i dlaczego wiedza i doświadczenie jest tak istotne.

Dlatego przejdźmy do omówienia jak możesz samemu wykonać dobry audyt SEO strony internetowej. W czym Ci pomogę 🙂

Narzędzia, które wykorzystamy w audycie SEO

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Keyword Planner/Ubersuggest
  • Screaming Frog
  • Senuto/Ubersuggest
  • Sheets/Excel
  • Ahrefs/SEMrush

Do dzieła!

Weryfikacja mapy strony (sitemap.xml)

mapa strony w formacie XML to plik, w którym znajduje się zbiór adresów URL (podstron i plików) z Twojej strony internetowej. Jeśli damy go Google za pomocą Google Search Console, on go dostrzeże i usprawni skanowanie i indeksowanie strony internetowej. Zwłaszcza, tych najważniejszych adresów URL, czyli tych które się w niej znajdują.

Dlatego wykonując audyt seo strony internetowej zweryfikuj czy jest on wygenerowany i poprawnie wrzucony do Google Search Console > Mapy witryn oraz czy znajdują się w nim ważne strony, a tych nieważnych tam nie ma.

Te chcemy:

  • strony kategorii
  • strony produktowe

Tych nie chcemy:

  • strona polityki prywatności,
  • koszyka,
  • finalizacji zamówienia
  • kontaktu

Audyt SEO stron paginacji/filtracji/widoku

Strony paginacji filtracji czy widoku strony, to strony które dzielą nam pewne zasoby na części i tak je wyświetlają. Dla przykładu mając sklep z 550 produktami, strona paginacji dzieli nam ją np. wyświetlając tylko 50 produktów na jednej podstronie w związku z czym stron będzie 11.

Możemy to samo zrobić z wpisami blogowymi gdy mamy ich 100 a na jednej stronie wyświetlimy ich 20 na jednej stronie to docelowo powstanie 5 podstron paginacji dzieląc je po 20 na jedną.

np:

domena.pl/buty-dla-dzieci
domena.pl/buty-dla-dzieci/strona1
domena.pl/buty-dla-dzieci/strona2

Jednak w takim wypadku należy pamiętać o bardzo ważnych standardach, które należy zaimplementować, tak aby robot Google był w stanie odpowiednio skanować produkty a także abyśmy nie marnowali zasobów Google na naszą stronę (crawl budgetu)

W takim wypadku należy pamiętać o:

  • zastosowaniu unikalnych tytułów np. dodając numer strony
  • aby nie powielać treści na podstronach. czyli jeśli mamy treść na kategorii to ma się ona wyświetlać tylko na stronie numer 1, a na pozostałych nie. Jeśli nie jesteś w stanie tego wdrożyć wykorzystaj tag canonical z każdej strony paginacji na stronę numer 1
  • Zweryfikuj czy odpowiednio zostały wdrożone adresy kanonicznej. Adres kanoniczny ma kierować na siebie (chyba że wykorzystamy rozwiązanie wyżej).
  • Sprawdź czy strona numer 1 nie jest dostępna identyczna zarówno na domena.pl/buty-dla-dzieci jak i domena.pl/buty-dla-dzieci/strona1

Thin content – czyli audyt seo stron z treścią niskiej jakości

Strony niskiej jakości z ang. thin content to bardzo istotny problem w punktu widzenia SEO, który powinien zostać jak najszybciej wyeliminowany.

Należy pamiętać, że Google to maszyna odpowiadająca i spełniająca intencje użytkowników. Robi to dostarczając jak najbardziej odpowiednią treść na dane zapytanie w Google. I aby to zrobić ta treść, musi znaleźć się na stronie.

Prosto mówiąc strony thin content to te, które nie mają wartości dla użytkownika (np podstrony kategorii z produktami bez jakiejkolwiek treści). Dlatego posiadając wiele takich podstron, nasza strona może zostać bardzo mocna zdewaluowana a jej ranking spaść (bądź nigdy nie urosnąć).

Przykładem tego typu stron są:

  • strony koszyka,
  • strony strony paginacji
  • strona kontaktu
  • puste kategorie
  • masowo generowane strony/wpisy
  • stare wpisy blogowe
  • strony zduplikowane przez błędną konfigurację serwera lub certyfikatu bezpieczeństwa SSL

Takie strony należy zablokować przed skanowaniem i indeksowaniem Google za pomocą tagu “noindex”, lub w pliku robots.txt.,

Audyt seo zduplikowanych tytułów i nagłówków H1-H6

Znacznik meta title lub inaczej nazywany tytułem to znacznik „title” znajdujący się w sekcji „head” strony i jest opisem tego, co się znajduje pod danym adresem URL.

Pod jednym adresem URL powinna się znaleźć odpowiedź na jedną grupę słów kluczowych. Tworzą wiele podstron o tej samej tematyce może doprowadzić do duplikacji i kanibalizacji a to finalnie do sytuacji, w której nasza podstrony będą konkurowały w wynikach wyszukiwania nie tylko z konkurencją ale również między sobą!

Aby sprawdzić takie strony wykonaj crawla wykorzystując narzędzie Screaming Frog i w zakładce title -> duplicate możesz znaleźć te, które się duplikują:

Duplikacja tytułów w audycie SEO

Może to wynikać również z masowego błędu technicznego na stronie.

Jeżeli taki kłopot u Ciebie występuje zdiagnozuj go. Jeśli dzieje się tak ponieważ w ogóle nie dobierałeś słów kluczowych oraz tytułów – pomiń ten etap i przejdź do analizy słów kluczowych niżej , jeśli dzieje się tak ponieważ wcześniej stworzyłeś wiele podstron/ wpisów blogowych w tej samej tematyce spróbuj je połączyć w jeden i zastosować przekierowanie 301, lub link kanoniczny. Jednak jeśli znajdziesz schemat, przez który w obrębie całej strony internetowej występuje taki problem. Znaleźć problem i go rozwiąż.

W przypadku nagłówków H1-H6 sytuacja jest bardzo podobna. Jeśli nagłówki się duplikują należy to naprawić i zoptymalizować duplikaty.

Najczęściej taka sytuacja występuje gdy jeszcze na etapie kodowania web developer określi pewne stałe elementy strony nagłówkiem H1-H6, które powielają się na każdej, lub większości podstronach.

Aby sprawdzić czy i jakie nagłówki się duplikuję należy to zweryfikować w Screaming Frog > H1/H2 > Duplicate

Duplikacja nagłówków H1 i H2 w audycie SEO

Najczęściej ten element, można szybko i sprawdzić naprawić masowo. Dlatego dobrze przeglądnij crawl strony, lub stronę ręcznie i zaimplementuj poprawki.

Źle zaimplementowane nagłówki możesz umieścić w paragrafach „p”

Audyt seo błędów 3xx

Błędy 3xx to błędy przekierowań w obrębie domeny. Bardzo często występują gdy usunięcie produktu lub innej podstrony nie zostało zaimplementowane poprawnie. Mogą również wynikach masowo z powodu złem implementacja technicznej np. strony paginacji lub innych podobnych czynników.

Aby je odnaleźć należy w narzędziu Screaming Frog po wykonaniu crawla strony przejść do Response Codes > Redirection (3xx)

Przekierowania 301 z audytu SEO

i następnie przeglądać listę po lewej stronie i po kolei eliminować błędy ręcznie, lub masowo jeśli znajdziesz schemat z powodu, którego są one generowane.

Audyt seo błędów 4xx / broken linków.

Błędy 4xx (najczęściej błędy 404) to błędy oznaczające, że strona pod danym adresem url nie została odnaleziono. Występuje bardzo często gdy usuniemy pewne podstrony, produkty czy kategorie, do których wciąż widnieje odnośnik gdzieś na stronie w przypadku broken linków strony które po prostu zostały usunięte (w tym przypadku musimy skorzystać z narzędzia zewnętrznego aby je sprawnie odnaleźć) bez odpowiedniego przekierowania.

W przypadku błędów 404 możemy je odnaleźć w Screaming Frogu w zakładce Response Codes > Client Errors (404)

Audyt SEO i błędy 404

Następnie wyświetlić listę wszystkich błędów należy ręcznie przejrzeć i je wyeliminować. Czyli w skrócie usunąć wewnętrzne linkowanie które prowadzi do tych adresów URL.

błędy wewnętrznych 404 w screaming frogu

W przypadku broken linków, czyli błędów 404, lecz tych do których nie widnieje wewnętrzne linkowanie należy poprawić w pierwszej kolejności te, do których prowadzą jakiekolwiek linki zewnętrzne. Chodzi o zachowanie autorytetu, który pozyskaliśmy z linków

Listę takich błędów możemy znaleźć w narzędziu Ahrefs:

Jak znaleźć broken linki w ahrefs

I gdy lista linków zostanie nam wyświetlona (o ile jakiekolwiek są) w pierwszej kolejności należy zastosować przekierowanie 301 z tych które mają jakieś linki do najbardziej odpowiedniej i tematyczne i zbliżonej podstrony

Audyt seo prędkość strony internetowej.

Prędkość ładowania się strony jest coraz bardziej istotnym elementem zarówno w SEO (jest czynnikiem rankingowym), doświadczeń użytkowników na stronie jak i SPRZEDAŻY. Dla przykładu Walmart w USA odnotował wzrost konwersji aż o 2% z przyspieszeniem strony o każdą sekundę! Brzmi interesująco prawda?

Możesz uznać, że jest to trywialne i nie ma znaczenia. Jednak dane i statystyki mówią całkiem co innego. Zdecydowanie warto o to zadbać na swojej stronie internetowej.

Aby zweryfikować aktualną prędkość ładowania się strony należy wykorzystać narzędzie page speed insights prosto od Google i przeanalizować wnioski i sugestie jakie daje nam audyt ładowania się strony: KLIKNIJ TUTAJ

Najczęściej spotykane błędy w związku z prędkością ładowania się strony na przestrzeni wszystkich audytów SEO jakie wykonaliśmy to:

  • Brak minifikacji plików CSS i JS
  • Za duże i nie skompresowane zdjęcie
  • Za dużo skryptów na stronie (JS), oraz ich długi czas wykonywania
  • Skrypty zewnętrzne, które znacznie spowalniają stronę (np. bardzo często ludzie korzystają z narzędzia hotjar tylko przez okres badań nad stroną jednak później zostawiają skrypt zaimplementowany na stronie. A uwierz – potrafi on bardzo ją spowolnić).
  • Brak cacheowania
  • Błędne ustawienia serwera / bazy danych
  • Strona postawiona na kodowych szablonach/projektach które mają zaimplementowane ogromną ilość zbędnego kodu.
  • Brak lazy load czyli powolnego ładowania się obrazków
  • Wykorzystanie zbyt dużej ilości czcionek

Wszelkie te informacje i sugestie optymalizacji otrzymasz wykonująć audyt prędkości strony w Page Speed Insights:

Sugestie z google pagespeed insights

Audyt seo wyświetlania się tej samej strony na dwóch różnych adresach URL (http/https)

Wcześniej poruszałem już temat duplikacji i kanibalizacji. Ten element może również wystąpić jeśli źle przygotujesz techniczne swoją stronę i zarówno użytkownik jak i robot będzie w stanie wejść na jedną podstroną z różnych adresów URL np:

  • http//semhub.pl
  • https//semhub.pl
  • https//www.semhub.pl
  • http//www.semhub.pl

W takim wypadku wystąpi duplikacja, które może dewaluować stronę. Jest to bardzo prosty błąd, którego naprawa jest banalnie prosta. Wykonaj odpowiednie przekierowanie z każdej z wersji na jedną docelową KTÓRA AKTUALNIE wyświetla się w Google. Jeśli nie wiesz która. Wpisz “site:domena.pl” w Google i sprawdź jaka wersja URL jest promowana w Google i do tego się zastosuj.

Audyt seo pliku robots.txt

Plik robots.txt to plik, do którego robot musi wejść przed wejściem na stronę docelową i zastosować się do panujących tam zasad i reguł. Możesz w nim zablokować dostęp określonym robotom do określonych podstron i katalogów.

W tym przypadku należy zweryfikować czy plik

nie blokuje istotnych z punktu widzenia SEO podstron
blokuje (jeśli takie jest założenie) strony/katalogi, do których nie chcemy dopuścić robota. Dla przykładu jest to dobre rozwiązaniu w przypadku Shopera na stronach paginacji/filtrowania/widoku ponieważ bardzo ciężko zaimplementować tam dyrektywę “noindex” a powoduje ona ogromną duplikację, kanibalizację i stratę crawl budgetu.

We wcześniej wykonanym crawlu w Screaming Frogu możesz przejrzeć do jakich podstron robot nie ma dostępu i je ręcznie zweryfikować

PAMIĘTAJ: żeby to sprawdzić musisz wykonać crawla wykorzystując user-agent: google

Audyt responsywności strony

Responsywność strony czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych powinna być standardem w dzisiejszych czasach. Zwłaszcza wiedząc, że ponad połowa zarówno Polskiego jak i światowego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych możesz stracić bardzo dużą ilość klientów i zadbać i jej dostosowanie.

Możesz to sprawdzić ręcznie lub wykorzystując narzędzie “Test optymalizacji mobilnej” od Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly:

Audyt seo danych strukturalnych strony internetowej

Dane strukturalne od Google to w skrócie dodatki i rozszerzenia opisów strony www wyświetlanej w organicznych wynikach wyszukiwania. Z pewnością już na taki wpadłeś przeglądając Google, iż poniżej tytuły i meta opisu znajdują się dodatkowe elementy jak najczęściej zadawane pytania, gwiazdki, cena, stan produktu, cena czy zdjęcia

Jest to bardzo ciekawy sposób na urozmaicenie wyświetlania w wynikach organicznych oraz zwrócenie uwagi na nasz wynik!

Najczęstszym błędem jaki spotykamy wykonując aut seo jest totalny brak ich implementacji. dlatego sugeruję abyś się nad tym zastanowił. Możesz sprawdzić jakie aktualnie dane strukturalne wykorzystujesz na stronie i czy występują błędy w narzędziu do testowania uporządkowanych danych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl

Audyt seo okruszków czyli breadcrumbsów

Okruszki z ang. breadcrumbsy to istotny element prezentowania struktury strony nie tylko użytkownikom ale przede wszystkim robotom wyszukiwarek. Poprawna implementacja tego elementu ma bardzo pozytywny impakt na crawlowanie strony przez roboty wyszukiwarek.

Struktura okruszków powinna być logiczna i prowadzić od strony na której aktualnie się znajdujemy przez wszystkie strony nadrzędne aż do strony głównej.

Wykonując audyty SEO i badając bredcrumbsy najczęściej spotykamy takie błędy tak

  • całkowity brak implementacji okruszków
  • brak implementacji danych strukturalnych opisujących okruszki
  • brak logiki i odzwierciedlenia okruszków 1:1 do struktury strony.
  • brak hiperłączy w breadcrumbsach

Audyt seo wersji językowych strony

Jeśli Twoja strona jest wielojęzyczna, powinieneś poprawnie ją wdrożyć tak aby pomóc robotowi ją w 100% zrozumieć. Pomoże to robotowi kierować użytkowników na wersje językowe dopasowane do ich położenia geolokalizacyjnego.

Aby to zrobić musisz zaimplementować znacznik link rel alternate hreflang z kodem języka dla każdej wersji językowej

Wykonując audyty SEO i badając wersje językowe najczęściej spotykamy takie błędy tak:

  • duplikacja treści / brak tłumaczenia na wersjach językowych (zalicza się do duplikacji i kanibalizacji treści)
  • brak stosowania znaczników href lang dla wersji językowych
  • niespójność w implementacji technicznej.
  • stosowanie niepoprawnych kodów krajowych (ich listę znajdziesz w Google)

Znaczniki nofollow w audycie SEO

Znacznik rel=nofollow to znacznik informujący Google aby nie podążał za tym adresem URL, i nie przenosił przez niego autorytetu. Jeżeli na swojej stronie masz politykę prywatności, koszyka, mojego konta i są one podlinkowane w nawigacji, to powinieneś zastosować dla nich znacznik nofollow.

Tym akcentem skończyliśmy omawiać i weryfikować najczęściej spotykane błędy techniczne na stronie. Jeżeli odpowiednio wykonasz każdy z kroków to możesz spać spokojnie i byc pewien, że Twoja strona jest gotowa do dalszych działań SEO. Zatem działajmy dalej!

Audyt on-page czyli odpowiednie przygotowanie kwestii on-page

Po wykonaniu audytu technicznego możemy przejść dalej i skupić się na analizie słów kluczowych, dobieraniu odpowiednich tytułów i ich implementacji tak, aby nasza strona celowała i wyświetlała się na odpowiednie słowa kluczowe!

Audyt aktualnej struktury i spisanie jej do excela

Działając nad stroną i wykonując jej audyt seo  pierwszą rzeczą jaką sugeruję abyś zrobił to spisanie Twojej aktualnej struktury do pliku excela i jej segmentacje.

W przypadku sklepu internetowego proponuję rozpocząć od stron kategorii produktowych. Ponieważ to na nich w pierwszej kolejności należy się skupić. Docelowo powinno wyglądać to następująco:

Taki zabieg pozwoli Ci lepiej zrozumieć aktualną strukturę oraz przejść do dalszych prac nad elementami on-page. Dlatego Gdy pobierzesz strukturę w wersji tekstowej należy pobrać do niej adresu URL oraz pobrać aktualne tytuły. Po tym etapie możemy przejść dalej do analizy słów kluczowych

Po przygotowaniu struktury w excelu i rozbiciu jej na każdy URL z osobna, możemy przejść do dobrania odpowiednich słów kluczowych do każdego z adresu URL. Jest to bardzo ważny etap audytu seo on-page ponieważ są to podwaliny wszelkich działań jakie w dalszym etapie będziesz wykonywał.

Audyt SEO i analiza słów kluczowych

Analizę słów kluczowych można wykonać na 3 sposoby (jest ich więcej jednak na podstawie wieloletniego doświadczenia te są najbardziej skuteczne):

znajdź słowa kluczowe na które aktualnie strona się wyświetla. Wybierz z nich najlepsze i zapisz do excela w odpowiedniej hierarchi)
Dla stron bez widoczności i pozycji wykorzystaj ahrefs, senuto, ubersuggest, zrozum treść adresu url i wpisz główne słowo kluczowe jakie przychodzi Ci do głowy i najlepiej opisuje daną podstronę.

Analiza słów kluczowych na podstawie konkurencji i słów kluczowych na jakie się wyświetlają.

Docelowo powinno wyglądać to następująco:

Gdy wykonasz ten krok i dobierzesz najlepiej dopasowane słowa kluczowe do adresu URL możesz przejść do kolejnego etapu czyli dobrania odpowiedniego tytułu

Dobranie odpowiedniego tytułu

Znacznik meta title lub inaczej nazywany tytułem to znacznik title znajdujący się w sekcji head strony i jest opisem tego, co się znajduje pod danym adresem URL. Jest to pierwszy, najważniejszy sygnał zarówno dla użytkownika jak i robota co się pod danym adresem URL kryje, oraz na jakie słowa kluczowe ma się wyświetlać. Dlatego jego poprawne napisanie i optymalizacja jest tak istotnym czynnikiem.

Tytuł jest wyświetlany w dwóch miejscach

  1. w wynikach wyszukiwania Google
  2. na zakładce przeglądarki

Jedną z pierwszych najważniejszych kwestii SEO jest właśnie przygotowanie odpowiedniego tytuły, który bardzo dokładnie opisuje co się pod danym adresem URL znajduje za pomocą odpowiednich słów kluczowych! Dlatego analiza słów kluczowych, jest fundamentem jakichkolwiek dalszych działań SEO.

Dobrym i prostym wzorem na napisanie skutecznego tytułu pod SEO jest:

[główna fraza kluczowa] – [dodatkowa fraza kluczowa] | nazwastrony.pl

Przykład:

  1. Tytuł opcja 1: Drewniane stelaże do łóżek – Domena.pl
  2. Tytuł opcja 2: Stelaże do łóżek, drewniane, pod materac – Domena.pl

Dzięki czemu będziemy w stanie celować w określone wcześniej dobrane słowa kluczowe.

Dobranie odpowiedniego nagłówka H1 (jeśli możliwe)

Nagłówek H1 jest również istotnym elementem struktury każdej strony internetowej. Nagłówek H1 jest bardzo często mylony z tytułem ponieważ większość CMSów i SAASów po wpisaniu nazwy strony/kategorii automatycznie przypisuje taki sam tytuł i nagłówek H1. Należy pamiętać, że są to dwa różne elementy.

W przypadku nagłówków jest bardzo podobna sytuacja jak z artykułem w gazecie. Każdy śródtytuł (nagłówek) jest wstępem do akapitu niżej. Bardzo podobnie działa to w SEO.

W przypadku nagłówka H1 przygotuj go bardzo dokładnie wykorzystując słowa kluczowe dobrane z analizy słów kluczowych. Zró go bardzo zbliżonym do tytuły lecz zmodyfikuj celując w podobne słowa kluczowe.

Przykład:

Jednak przed rozpoczęciem przygotowania nagłówka H1 sprawdź czy, system na którym pracujesz ma możliwość przypisania ręcznego nagłówka H1, tak aby Twoja praca nie poszła na marne!

Stworzenie nowych podstron dla słów kluczowych niepasujących do aktualnej struktury

brak podstron na stronie również jest błędem SEO. Siłą rzeczy jeśli wykonałeś bardzo szczegółową analizę słów kluczowych to z Twoich badań często możę wyniknąć, że fraza kluczowa nie pasuje do żadnego adresu URL.

W tym przypadku po pierwszej sprawdź intencje tej frazy (wpisując ją w Google) i sprawdź jakie urle sie na nią pozycjonują. Czy mają oni osobną podstronę na tę frazę kluczową? Czy może pozycjonują się na innej powiązanej stronie i ta fraza jest frazą dodatkową.

Jeśli intencja i konkurencji mówi, że należy stworzyć do niej osobną podstronę to należy wykonać od zera dla niej analizę słów kluczowych i docelowo stworzyć nową podstronę.

Audyt SEO stron niskiej jakości (thin content)

Niskiej jakości strony i wartości zarówno dla użytkownika jak i robota (z ang. thin content) są poważnym problemem z punktu widzenia SEO jak i z punktu doświadczeń użytkownikó na stronie. Powinien on zostać wyeliminowany podczas wykonaniu rzetelnego płatnego lub nawet darmowego audytu SEO.

Google bardzo lubi i priorytetyzuje strony internetowe, które dają wartość. Czyli te, które dostarczają unikalną i wartościową treść dla użytkowników. Google to ogromna firma, wciąż doskonalą swój algorytm stricte pod użytkownika. Z tego powodu, nie mogą sobie pozwolić na wyświetlanie i pozycjonowanie stron, które nie mają żadnej wartości dla użytkowników. Posiadanie takich podstron w obrębie witryny może skutkować dewaluacją w rankingu Google.

Jeżeli posiadasz takie strony powinieneś jest wyeliminować z indeksu stosując tag noindex lub za pomocą pliku robots.txt

Najczęściej spotykane strony z thin contentem podczas wykonywania audytu seo stron o niskiej jakości:

  • strona dla użytkownika, bez celu w SEO jak polityka prywatności, koszyk, strona zamówienia
  • fragmenty stron posiadające własny adres url jak dodaj do koszyka, wishlista, czy dodaj komentarz
  • strony generowanie masowo i automatycznie
  • puste strony bez żadnej treści np. kategorie i produkty bez treści.

Audyt seo zduplikowanych treści w obrębie strony internetowej

Duplikacja treści występuje wtedy, gdy na wielu podstronach wyświetlamy ten samą treść. Nie jest to krytyczny błąd jednak należy do tego podejść logicznie. Czy na Twojej stronie występują tylko duplikaty i stałe elementy tekstowe i ich stosunek w porównaniu do rozwiniętych i wartościowych tresci jest znacznie większy? Jeśli tak to z pewnością masz spory problem.

Aby sprawdzić podczas wykonywania audytu seo strony internetowej czy Twoja strona ma zduplikowaną treść w obrębie strony polecam wykorzystać narzędzie siteliner. Jest ono intuicyjne, więc z pewnością sobie z nim poradzisz!

Analiza seo kanibalizacji treści i URLi

Kanibalizacja występuje wtedy, gdy dwa adresy URL celują w te same frazy kluczowe i tym samym biją się ze sobą o pozycję. Jest to bardzo często występowany problem przede wszystkim w sklepach internetowych z wielowariantowymi produktami. Najczęstszym tego objawem jest skakanie pozycji z dnia na dzień.

Możesz to sprawdzić i zweryfikować przedewszsytkim w ahrefsie, senuto lub ręcznie exportując i odpowiednio sortując dane z Google Search Console.

Rozwiązaniem tego problemu może być:

  1. bardzo dobrze przygotowana struktura strony internetowej
  2. wykorzystać znaczniki rel canonical w celu eliminacji podobnych podstron i wskazaniu tych właściwych
  3. połączenie podstron i zastosowania przekierowania 301

Audyt wewnętrznego linkowania strony internetowej

Wewnętrzne linkowanie (z ang. internal linking) to bardzo ważny element optymalizacyjny i strategiczny w skutecznych działaniach SEO. Wdrożenie odpowiedniego linkowania wewnętrznego pomaga zarówno użytkownikom jak i robotom lepiej rozumieć i poruszać się po stronie.

Jak je wdrożyć, i na co zwracać uwagę? Osobiście uważam, że standardem linkowania powinny być co najmniej 2-3 linki wewnętrzne. Przykładowo mając kategorię “stelaże drewniane” patrząc na sytuację logicznym będzie aby wewnętrzne podlinkować do łóżek czy materacy ponieważ są to produkty najbliżej powiązanie. Jednak jeśli masz problem z decyzją. Sprawdź jak ma to konkurencja i wysnuj wnioski.

Kiedy warto wykonać audyt SEO strony internetowej?

Na audyt SEO strony internetowej zawsze przyjdzie czas. W kilku zdaniach poniżej przedstawiłem Tobie kiedy jest czas

Podczas tworzenia zamysłu/struktury strony

Konsultacja ze specjalistą SEO jeszcze w trakcie samego zamysłu lub budowy struktury strony wcale nie jest głupim pomysłem. Jeszcze w trakcie tego procesu warto przeanalizować architekturę informacji na stronie oraz inne aspekty techniczne tak, aby finalnie strona „w oczach” Google była odbierana jako wartościowa. Dodatkowo warto zainwestować w audyt seo, który pozwoli uniknąć Ci błędów technicznych.

Podczas budowy strony przez developerów

TAK! Nadszedł czas gdy postanowiłeś „zbuduję stronę internetową”. Moją. Własną. Jednak co dalej? Co zrobisz aby ktokolwiek odwiedził Twoją stronę? Otóż w takim przypadku najlepiej przygotować się do pozycjonowania strony i to od podstaw. Dlatego już nawet na etapie tworzenia grafiki, makiety czy struktury strony – skonsultuj to ze specjalistą SEO wykonaj audyt seo strony internetowej. Pozwoli to szybciej i stosunkowo taniej (jeżeli zajmiesz się tym jeszcze na etapie developmentu) dostosować i zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarki Google. Pamiętaj, że programista to nie SEOwiec, który stosunkowo bardzo rzadko ma szersze pojęcie na ten temat. Dlatego konsultacja SEO ze specjalistą już na tym etapie pozwoli Ci taniej i szybciej pominąć wdrożenie podstawowych błędów SEO, co finalnie przełoży się na znacznie większe szanse w uzyskaniu dobrych pozycji w Google

Tego typu audyt seo strony internetowej nie jest zwykłym audytem bo przecież nasza strona jeszcze nie istnieje! Taka analiza wykonana przez specjalistę musi zostać zrobiona ręcznie, na podstawie danych wykorzystując doświadczenie i umiejętności SEOwca. Warto zwrócić uwagę wtedy na wybór odpowiedniej osoby do takiego zadania! Branża SEO jest bardzo rozległa, a ofert analiz SEO na rynku jest co niemiara. Jednak osobiście uważam, że w tym przypadku głównym kryterium wyboru nie powinna być cena tylko umiejętności, referencje i doświadczenie specjalisty.

Wykonanie darmowego „automatycznego” audytu SEO strony internetowej jest niemożliwe. Po pierwsze, korzystanie z automatycznych audytorów seo nie jest skuteczne (o czym napiszę poniżej), a po drugie na świecie nie ma żadnego narzędzia, które przeanalizowałoby automatycznie to, co mamy w głowie na podstawie doświadczeń lub na kartce papieru.

Wykonanie analizy jeszcze na tak wczesnym etapie finalnie pozwoli Ci nie tylko zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu ale również zapobiec implementacji krytycznych błędów SEO.

Podczas prezentacji gotowej strony

W tym kroku cieszysz się swoją nowo powstałą stroną internetową … jeśli jednak audyt SEO wykaże wiele elementarnych błędów technicznych, Twoja uciecha zmieni się o 180 stopni.

Audyt SEO strony internetowej wykonywany zaraz po publikacji strony internetowej nie jest złym rozwiązaniem, jednak bardzo często wykazuje on wiele podstawowych i bardzo ważnych elementarnych błędów, na które klient po prostu nie ma więcej finansów. Dodatkowo jest w szoku, że programiści mogli to tak zepsuć! Jednak jest w częściowym błędzie. Zadaniem programisty jest programować, natomiast specjalisty SEO: analizować, weryfikować i podnosić pozycję. Problemem jest zwykła niewiedza i brak doświadczenia w SEO zarówno developerów jak i samego przedsiębiorcy.

Audyt SEO nowo powstałej strony internetowej zawsze skupia się na aspektach technicznych wykazując podstawowe błędy tj:

  • struktura nawigacyjna strony internetowej (pod kątem słow kluczowych)
  • Poprawności indeksacji
  • pliku robots.txt
  • wygenerowania i wdrożenia mapy strony (sitemap.xml)
  • Tytułów poprawnie dobranych pod kątem istotnych słów kluczowych
  • Treści
  • oraz wielu innych aspektach…

Robienie analizy SEO w takim momencie może być bardzo problematyczne. Po pierwsze ze względu na niewiedzę oraz niechęć przedsiębiorcy na zmiany na stronie. Dlatego osobiście uważam, że osoby które nie mają odpowiedniego budżetu na takie działania, a jednak wciąż są chętne, aby doprowadzić swoją stronę do ładu i składu pod kątem technicznym, mogą spróbować zrobić wstępny audyt strony internetowej sami (w czym pomoże im nasz materiał video na You Tube TUTAJ), a dopiero później po podjęciu stosownej decyzji mogą udać się na konsultację, lub rozmowę z agencją SEO na temat audytu, problemów czy dalszych działań SEO na witrynie.

Podczas przejęcia klienta po innej agencji lub innym specjaliście SEO

Gdy zastanawiasz się nad zmianą agencji lub specjalisty SEO, to z pewnością nowa agencja będzie zmuszona do wykonania audytu SEO Twojej witryny, czy to podstawowego, czy rozszerzonego. Musimy przecież zweryfikować działania poprzedniej agencji i zapoznać się z domeną, aby obrać jakąkolwiek strategie pozycjonowania

Zdarza się również, że w przypadku zmiany agencji pozycjonerskiej, audyt SEO strony internetowej zawiera analizę oraz weryfikację raportów i audytów wykonanych przez jej poprzedników.

Gdy nasze aktualne działania SEO… nie przynoszą rezultatów

Bywa i tak, że samodzielnie starasz się działać w świecie SEO ucząc się z grup, for czy artykułów w Internecie. Idzie Ci dobrze, pozycje powoli rosną, ruch również. Jednak nagle … wszystko stanęło i trafiłeś na ścianę na pozycjach TOP10-TOP20.
Jest to dobry moment na skorzystanie z konsultacji lub wykonania audytu SEO przez osoby kompetentne i doświadczone w tym aspekcie. Nawet jeśli większość rzeczy robiłeś poprawnie, to nie jesteś specjalistą w tej branży.

Mogło stać się tak, że jakaś wtyczka, nowe rozwiązanie przykładowo oparte o JavaScript nagle blokuje widoczność tekstów, lub pewnych elementów na stronie, przez co Google ich „nie widzi”, a następnie nie bierze pod uwagę podczas waluowania strony.

Może być tak, że linki które budujesz (o ile je budujesz) nie są wystarczająco mocne i skuteczne, dlatego należy je zweryfikować i zmienić strategię linkbuildingu.

Może być tak, że Twoja strona ma zbyt duży zbędny indeks, strony paginacji się indeksują lub indeksuje się wewnętrzna wyszukiwarka czy wyniki sortowania. Należy to wyeliminować korzystając z dyrektyw noindex i canonical.

Tyle „może” i „mogło” jest wiele, dlatego jeśli wpadłeś na ścianę, której nie jesteś w stanie przeskoczyć, jest to odpowiedni moment, aby pomyśleć nad rozmową ze specjalistą SEO :).

Weryfikacja pracy innych osób (agencji lub specjalistów)

Weryfikacja pracy innych SEOwców, też jest argumentem przemawiającym za zamówieniem usługi audytu SEO. Nawet jeśli wszystko idzie „w porządku” często wykonanie audytu seo przez inną doświadczoną osobę, może być motywacją lub nawet wskazówką (co wdrożyć oraz co poprawić) dla osoby, która aktualnie zajmuje się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej. Jednak „co dwie głowy to nie jedna”!

Podczas migracji strony internetowej

Migracja strony z jednego CMS’a do drugiego, lub po prostu plan wielu zmian na aktualnej wersji strony internetowej są BARDZO CZĘSTO źle wdrażane i jest to IDEALNY moment na wykonanie audytu seo

Bardzo dużo klientów, którzy trafiają do naszej agencji SEO jest w trakcie lub już po migracji i niestety, po ogromnych spadkach wypracowanej wcześniej widoczności w Google.
Jest to spowodowane najczęściej niewiedzą przedsiębiorcy, jak i developerów na temat zagadnień SEO. W tym etapie najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej struktury adresów URL i tytułów. Jeżeli te rzeczy się zmieniają – jak najszybciej pomyśl o wykonaniu profesjonalnego audytu SEO.

Jako wstęp do dalszego etapu pozycjonowania

Jeżeli prowadzisz działania, lub zacząłeś wdrażać pierwsze poprawki czy publikować treści, być może również jest to odpowiedni moment, aby zlecić wykonanie audytu SEO, który pomoże obrać odpowiednią długoterminową strategię SEO.

Co po audycie SEO?

Audyt SEO to usługa, mająca na celu stworzenie dokumentu przez specjalistę SEO, który przyśpiesza i priorytetyzuje dalsze działania pozycjonerskie. Jest też wstępną strategią do dalszej promocji strony. Bo przecież gdy mamy wypisane błędy na kartce to już znacznie prościej zacząć nam je eliminować :). Dlatego kolejnymi etapami po przygotowaniu audytu jest optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznym, optymalizacja treści na stronach, jeżeli audyt strony internetowej wykazał iż należy to zrobić oraz wszelkie dalsze działania pozycjonerskie jak linkbuilding czy content marketing.

Czy da się szybciej pozycjonować stronę?

Oczywiście, lecz należy pamiętać, że uczciwe można dojść do tego jedynie ciężką pracą i systematycznością prowadzenia strony internetowej. Wiele osób, czy też działalności orientujących się w SEO może proponować tak zwane Black Hat SEO. Jest to sposób, który polega na używaniu w tekstach jak najwięcej słów wysoko postawionych w rankingu wyszukiwania Google. Nieważne czy frazy te są spójne z tematyką strony internetowej. Black Hat SEO stawia na brak etyki i dobrego smaku. Jak można się domyślić jest to również tępione przez same Google. Kiedy ich robot znajdzie użycie BHSEO, strona zostaje automatycznie zaniżona w wynikach wyszukiwania. Ponadto na witrynę zostaje nałożona kara, która powoduje, że przez okres wielu miesięcy nie będzie mogła zyskiwać widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego też nie warto się godzić na tak nieetyczną i nieuczciwą formę reklamy.

Pakiet podstawowy to koszt rzędu 1500 zł. Rozszerzony natomiast zaczyna się od 4000 zł.

Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, dlatego też okres będzie się różnił w zależności od pakietu oraz wielkości zlecenia. Jeśli jednak jest potrzebny jak najkrótszy czas, to z pewnością się znajdziemy wspólny kompromis.

Jak najbardziej! Pozwoli na wyeliminowanie wszelkich negatywnych czynników, które blokują prawidłowe pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Do każdego zlecenia podchodzimy z zaangażowaniem i czujemy się zobowiązani, by rozwiązać problemy z niewłaściwym pozycjonowaniem.

Odpowiedź nasuwa się sama. Audyt SEO to kilkanaście godzin rzetelnego sprawdzania wszystkich możliwych czynników. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia oraz wiedza, której nie można przyswoić w kilka godzin. Jest to trudne zadanie, które za każdym razem potrzebuje indywidualnego podejścia, gdyż każda strona internetowa ma zazwyczaj problem z innymi aspektami. Stąd też u003cstrongu003edarmowy audyt SEO jest nierzetelny i nie sprawdza praktycznie niczego. Tak jak dobry prawnik kosztuje, tak wysokiej klasy audyt będzie wymagał wkładu finansowego.

Jeśli dbasz o swoją stronę, aktualizujesz ją regularnie, zamieszczasz materiały i posiadasz strategie fraz kluczowych, to powinieneś powoli piąć się w wynikach wyszukiwania. Jednak gdy tak się nie dzieje, po długim czasie prowadzenia witryny internetowej, to problem musi leżeć głębiej. Wtedy najlepiej zlecić audyt SEO, który pozwoli wyeliminować błędy i wszystko co blokuje możliwość pozycjonowania.

Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀