Audyt seo wyświetlania się tej samej strony na dwóch różnych adresach URL (http/https)
Wcześniej poruszałem już temat duplikacji i kanibalizacji. Ten element może również wystąpić jeśli źle przygotujesz techniczne swoją stronę i zarówno użytkownik jak i robot będzie w stanie wejść na jedną podstroną z różnych adresów URL np:
- http//semhub.pl
- https//semhub.pl
- https//www.semhub.pl
- http//www.semhub.pl
W takim wypadku wystąpi duplikacja, które może dewaluować stronę. Jest to bardzo prosty błąd, którego naprawa jest banalnie prosta. Wykonaj odpowiednie przekierowanie z każdej z wersji na jedną docelową KTÓRA AKTUALNIE wyświetla się w Google. Jeśli nie wiesz która. Wpisz “site:domena.pl” w Google i sprawdź jaka wersja URL jest promowana w Google i do tego się zastosuj.
Audyt seo pliku robots.txt
Plik robots.txt to plik, do którego robot musi wejść przed wejściem na stronę docelową i zastosować się do panujących tam zasad i reguł. Możesz w nim zablokować dostęp określonym robotom do określonych podstron i katalogów.
W tym przypadku należy zweryfikować czy plik
nie blokuje istotnych z punktu widzenia SEO podstron
blokuje (jeśli takie jest założenie) strony/katalogi, do których nie chcemy dopuścić robota. Dla przykładu jest to dobre rozwiązaniu w przypadku Shopera na stronach paginacji/filtrowania/widoku ponieważ bardzo ciężko zaimplementować tam dyrektywę “noindex” a powoduje ona ogromną duplikację, kanibalizację i stratę crawl budgetu.
We wcześniej wykonanym crawlu w Screaming Frogu możesz przejrzeć do jakich podstron robot nie ma dostępu i je ręcznie zweryfikować
PAMIĘTAJ: żeby to sprawdzić musisz wykonać crawla wykorzystując user-agent: google
Audyt responsywności strony
Responsywność strony czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych powinna być standardem w dzisiejszych czasach. Zwłaszcza wiedząc, że ponad połowa zarówno Polskiego jak i światowego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych możesz stracić bardzo dużą ilość klientów i zadbać i jej dostosowanie.
Możesz to sprawdzić ręcznie lub wykorzystując narzędzie “Test optymalizacji mobilnej” od Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly:
Audyt seo danych strukturalnych strony internetowej
Dane strukturalne od Google to w skrócie dodatki i rozszerzenia opisów strony www wyświetlanej w organicznych wynikach wyszukiwania. Z pewnością już na taki wpadłeś przeglądając Google, iż poniżej tytuły i meta opisu znajdują się dodatkowe elementy jak najczęściej zadawane pytania, gwiazdki, cena, stan produktu, cena czy zdjęcia
Jest to bardzo ciekawy sposób na urozmaicenie wyświetlania w wynikach organicznych oraz zwrócenie uwagi na nasz wynik!
Najczęstszym błędem jaki spotykamy wykonując aut seo jest totalny brak ich implementacji. dlatego sugeruję abyś się nad tym zastanowił. Możesz sprawdzić jakie aktualnie dane strukturalne wykorzystujesz na stronie i czy występują błędy w narzędziu do testowania uporządkowanych danych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl
Audyt seo okruszków czyli breadcrumbsów
Okruszki z ang. breadcrumbsy to istotny element prezentowania struktury strony nie tylko użytkownikom ale przede wszystkim robotom wyszukiwarek. Poprawna implementacja tego elementu ma bardzo pozytywny impakt na crawlowanie strony przez roboty wyszukiwarek.
Struktura okruszków powinna być logiczna i prowadzić od strony na której aktualnie się znajdujemy przez wszystkie strony nadrzędne aż do strony głównej.
Wykonując audyty SEO i badając bredcrumbsy najczęściej spotykamy takie błędy tak
- całkowity brak implementacji okruszków
- brak implementacji danych strukturalnych opisujących okruszki
- brak logiki i odzwierciedlenia okruszków 1:1 do struktury strony.
- brak hiperłączy w breadcrumbsach
Audyt seo wersji językowych strony
Jeśli Twoja strona jest wielojęzyczna, powinieneś poprawnie ją wdrożyć tak aby pomóc robotowi ją w 100% zrozumieć. Pomoże to robotowi kierować użytkowników na wersje językowe dopasowane do ich położenia geolokalizacyjnego.
Aby to zrobić musisz zaimplementować znacznik link rel alternate hreflang z kodem języka dla każdej wersji językowej
Wykonując audyty SEO i badając wersje językowe najczęściej spotykamy takie błędy tak:
- duplikacja treści / brak tłumaczenia na wersjach językowych (zalicza się do duplikacji i kanibalizacji treści)
- brak stosowania znaczników href lang dla wersji językowych
- niespójność w implementacji technicznej.
- stosowanie niepoprawnych kodów krajowych (ich listę znajdziesz w Google)
Znaczniki nofollow w audycie SEO
Znacznik rel=nofollow to znacznik informujący Google aby nie podążał za tym adresem URL, i nie przenosił przez niego autorytetu. Jeżeli na swojej stronie masz politykę prywatności, koszyka, mojego konta i są one podlinkowane w nawigacji, to powinieneś zastosować dla nich znacznik nofollow.
Tym akcentem skończyliśmy omawiać i weryfikować najczęściej spotykane błędy techniczne na stronie. Jeżeli odpowiednio wykonasz każdy z kroków to możesz spać spokojnie i byc pewien, że Twoja strona jest gotowa do dalszych działań SEO. Zatem działajmy dalej!
Audyt on-page czyli odpowiednie przygotowanie kwestii on-page
Po wykonaniu audytu technicznego możemy przejść dalej i skupić się na analizie słów kluczowych, dobieraniu odpowiednich tytułów i ich implementacji tak, aby nasza strona celowała i wyświetlała się na odpowiednie słowa kluczowe!
Audyt aktualnej struktury i spisanie jej do excela
Działając nad stroną i wykonując jej audyt seo pierwszą rzeczą jaką sugeruję abyś zrobił to spisanie Twojej aktualnej struktury do pliku excela i jej segmentacje.
W przypadku sklepu internetowego proponuję rozpocząć od stron kategorii produktowych. Ponieważ to na nich w pierwszej kolejności należy się skupić. Docelowo powinno wyglądać to następująco:
Taki zabieg pozwoli Ci lepiej zrozumieć aktualną strukturę oraz przejść do dalszych prac nad elementami on-page. Dlatego Gdy pobierzesz strukturę w wersji tekstowej należy pobrać do niej adresu URL oraz pobrać aktualne tytuły. Po tym etapie możemy przejść dalej do analizy słów kluczowych
Po przygotowaniu struktury w excelu i rozbiciu jej na każdy URL z osobna, możemy przejść do dobrania odpowiednich słów kluczowych do każdego z adresu URL. Jest to bardzo ważny etap audytu seo on-page ponieważ są to podwaliny wszelkich działań jakie w dalszym etapie będziesz wykonywał.
Audyt SEO i analiza słów kluczowych
Analizę słów kluczowych można wykonać na 3 sposoby (jest ich więcej jednak na podstawie wieloletniego doświadczenia te są najbardziej skuteczne):
znajdź słowa kluczowe na które aktualnie strona się wyświetla. Wybierz z nich najlepsze i zapisz do excela w odpowiedniej hierarchi)
Dla stron bez widoczności i pozycji wykorzystaj ahrefs, senuto, ubersuggest, zrozum treść adresu url i wpisz główne słowo kluczowe jakie przychodzi Ci do głowy i najlepiej opisuje daną podstronę.
Analiza słów kluczowych na podstawie konkurencji i słów kluczowych na jakie się wyświetlają.
Docelowo powinno wyglądać to następująco:
Gdy wykonasz ten krok i dobierzesz najlepiej dopasowane słowa kluczowe do adresu URL możesz przejść do kolejnego etapu czyli dobrania odpowiedniego tytułu
Dobranie odpowiedniego tytułu
Znacznik meta title lub inaczej nazywany tytułem to znacznik title znajdujący się w sekcji head strony i jest opisem tego, co się znajduje pod danym adresem URL. Jest to pierwszy, najważniejszy sygnał zarówno dla użytkownika jak i robota co się pod danym adresem URL kryje, oraz na jakie słowa kluczowe ma się wyświetlać. Dlatego jego poprawne napisanie i optymalizacja jest tak istotnym czynnikiem.
Tytuł jest wyświetlany w dwóch miejscach
- w wynikach wyszukiwania Google
- na zakładce przeglądarki
Jedną z pierwszych najważniejszych kwestii SEO jest właśnie przygotowanie odpowiedniego tytuły, który bardzo dokładnie opisuje co się pod danym adresem URL znajduje za pomocą odpowiednich słów kluczowych! Dlatego analiza słów kluczowych, jest fundamentem jakichkolwiek dalszych działań SEO.
Dobrym i prostym wzorem na napisanie skutecznego tytułu pod SEO jest:
[główna fraza kluczowa] – [dodatkowa fraza kluczowa] | nazwastrony.pl
Przykład:
- Tytuł opcja 1: Drewniane stelaże do łóżek – Domena.pl
- Tytuł opcja 2: Stelaże do łóżek, drewniane, pod materac – Domena.pl
Dzięki czemu będziemy w stanie celować w określone wcześniej dobrane słowa kluczowe.
Dobranie odpowiedniego nagłówka H1 (jeśli możliwe)
Nagłówek H1 jest również istotnym elementem struktury każdej strony internetowej. Nagłówek H1 jest bardzo często mylony z tytułem ponieważ większość CMSów i SAASów po wpisaniu nazwy strony/kategorii automatycznie przypisuje taki sam tytuł i nagłówek H1. Należy pamiętać, że są to dwa różne elementy.
W przypadku nagłówków jest bardzo podobna sytuacja jak z artykułem w gazecie. Każdy śródtytuł (nagłówek) jest wstępem do akapitu niżej. Bardzo podobnie działa to w SEO.
W przypadku nagłówka H1 przygotuj go bardzo dokładnie wykorzystując słowa kluczowe dobrane z analizy słów kluczowych. Zró go bardzo zbliżonym do tytuły lecz zmodyfikuj celując w podobne słowa kluczowe.
Przykład:
Jednak przed rozpoczęciem przygotowania nagłówka H1 sprawdź czy, system na którym pracujesz ma możliwość przypisania ręcznego nagłówka H1, tak aby Twoja praca nie poszła na marne!
Stworzenie nowych podstron dla słów kluczowych niepasujących do aktualnej struktury
brak podstron na stronie również jest błędem SEO. Siłą rzeczy jeśli wykonałeś bardzo szczegółową analizę słów kluczowych to z Twoich badań często możę wyniknąć, że fraza kluczowa nie pasuje do żadnego adresu URL.
W tym przypadku po pierwszej sprawdź intencje tej frazy (wpisując ją w Google) i sprawdź jakie urle sie na nią pozycjonują. Czy mają oni osobną podstronę na tę frazę kluczową? Czy może pozycjonują się na innej powiązanej stronie i ta fraza jest frazą dodatkową.
Jeśli intencja i konkurencji mówi, że należy stworzyć do niej osobną podstronę to należy wykonać od zera dla niej analizę słów kluczowych i docelowo stworzyć nową podstronę.
Audyt SEO stron niskiej jakości (thin content)
Niskiej jakości strony i wartości zarówno dla użytkownika jak i robota (z ang. thin content) są poważnym problemem z punktu widzenia SEO jak i z punktu doświadczeń użytkownikó na stronie. Powinien on zostać wyeliminowany podczas wykonaniu rzetelnego płatnego lub nawet darmowego audytu SEO.
Google bardzo lubi i priorytetyzuje strony internetowe, które dają wartość. Czyli te, które dostarczają unikalną i wartościową treść dla użytkowników. Google to ogromna firma, wciąż doskonalą swój algorytm stricte pod użytkownika. Z tego powodu, nie mogą sobie pozwolić na wyświetlanie i pozycjonowanie stron, które nie mają żadnej wartości dla użytkowników. Posiadanie takich podstron w obrębie witryny może skutkować dewaluacją w rankingu Google.
Jeżeli posiadasz takie strony powinieneś jest wyeliminować z indeksu stosując tag noindex lub za pomocą pliku robots.txt
Najczęściej spotykane strony z thin contentem podczas wykonywania audytu seo stron o niskiej jakości:
- strona dla użytkownika, bez celu w SEO jak polityka prywatności, koszyk, strona zamówienia
- fragmenty stron posiadające własny adres url jak dodaj do koszyka, wishlista, czy dodaj komentarz
- strony generowanie masowo i automatycznie
- puste strony bez żadnej treści np. kategorie i produkty bez treści.
Audyt seo zduplikowanych treści w obrębie strony internetowej
Duplikacja treści występuje wtedy, gdy na wielu podstronach wyświetlamy ten samą treść. Nie jest to krytyczny błąd jednak należy do tego podejść logicznie. Czy na Twojej stronie występują tylko duplikaty i stałe elementy tekstowe i ich stosunek w porównaniu do rozwiniętych i wartościowych tresci jest znacznie większy? Jeśli tak to z pewnością masz spory problem.
Aby sprawdzić podczas wykonywania audytu seo strony internetowej czy Twoja strona ma zduplikowaną treść w obrębie strony polecam wykorzystać narzędzie siteliner. Jest ono intuicyjne, więc z pewnością sobie z nim poradzisz!
Analiza seo kanibalizacji treści i URLi
Kanibalizacja występuje wtedy, gdy dwa adresy URL celują w te same frazy kluczowe i tym samym biją się ze sobą o pozycję. Jest to bardzo często występowany problem przede wszystkim w sklepach internetowych z wielowariantowymi produktami. Najczęstszym tego objawem jest skakanie pozycji z dnia na dzień.
Możesz to sprawdzić i zweryfikować przedewszsytkim w ahrefsie, senuto lub ręcznie exportując i odpowiednio sortując dane z Google Search Console.
Rozwiązaniem tego problemu może być:
- bardzo dobrze przygotowana struktura strony internetowej
- wykorzystać znaczniki rel canonical w celu eliminacji podobnych podstron i wskazaniu tych właściwych
- połączenie podstron i zastosowania przekierowania 301
Audyt wewnętrznego linkowania strony internetowej
Wewnętrzne linkowanie (z ang. internal linking) to bardzo ważny element optymalizacyjny i strategiczny w skutecznych działaniach SEO. Wdrożenie odpowiedniego linkowania wewnętrznego pomaga zarówno użytkownikom jak i robotom lepiej rozumieć i poruszać się po stronie.
Jak je wdrożyć, i na co zwracać uwagę? Osobiście uważam, że standardem linkowania powinny być co najmniej 2-3 linki wewnętrzne. Przykładowo mając kategorię “stelaże drewniane” patrząc na sytuację logicznym będzie aby wewnętrzne podlinkować do łóżek czy materacy ponieważ są to produkty najbliżej powiązanie. Jednak jeśli masz problem z decyzją. Sprawdź jak ma to konkurencja i wysnuj wnioski.
Kiedy warto wykonać audyt SEO strony internetowej?
Na audyt SEO strony internetowej zawsze przyjdzie czas. W kilku zdaniach poniżej przedstawiłem Tobie kiedy jest czas
Podczas tworzenia zamysłu/struktury strony
Konsultacja ze specjalistą SEO jeszcze w trakcie samego zamysłu lub budowy struktury strony wcale nie jest głupim pomysłem. Jeszcze w trakcie tego procesu warto przeanalizować architekturę informacji na stronie oraz inne aspekty techniczne tak, aby finalnie strona „w oczach” Google była odbierana jako wartościowa. Dodatkowo warto zainwestować w audyt seo, który pozwoli uniknąć Ci błędów technicznych.
Podczas budowy strony przez developerów
TAK! Nadszedł czas gdy postanowiłeś „zbuduję stronę internetową”. Moją. Własną. Jednak co dalej? Co zrobisz aby ktokolwiek odwiedził Twoją stronę? Otóż w takim przypadku najlepiej przygotować się do pozycjonowania strony i to od podstaw. Dlatego już nawet na etapie tworzenia grafiki, makiety czy struktury strony – skonsultuj to ze specjalistą SEO wykonaj audyt seo strony internetowej. Pozwoli to szybciej i stosunkowo taniej (jeżeli zajmiesz się tym jeszcze na etapie developmentu) dostosować i zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarki Google. Pamiętaj, że programista to nie SEOwiec, który stosunkowo bardzo rzadko ma szersze pojęcie na ten temat. Dlatego konsultacja SEO ze specjalistą już na tym etapie pozwoli Ci taniej i szybciej pominąć wdrożenie podstawowych błędów SEO, co finalnie przełoży się na znacznie większe szanse w uzyskaniu dobrych pozycji w Google
Tego typu audyt seo strony internetowej nie jest zwykłym audytem bo przecież nasza strona jeszcze nie istnieje! Taka analiza wykonana przez specjalistę musi zostać zrobiona ręcznie, na podstawie danych wykorzystując doświadczenie i umiejętności SEOwca. Warto zwrócić uwagę wtedy na wybór odpowiedniej osoby do takiego zadania! Branża SEO jest bardzo rozległa, a ofert analiz SEO na rynku jest co niemiara. Jednak osobiście uważam, że w tym przypadku głównym kryterium wyboru nie powinna być cena tylko umiejętności, referencje i doświadczenie specjalisty.
Wykonanie darmowego „automatycznego” audytu SEO strony internetowej jest niemożliwe. Po pierwsze, korzystanie z automatycznych audytorów seo nie jest skuteczne (o czym napiszę poniżej), a po drugie na świecie nie ma żadnego narzędzia, które przeanalizowałoby automatycznie to, co mamy w głowie na podstawie doświadczeń lub na kartce papieru.
Wykonanie analizy jeszcze na tak wczesnym etapie finalnie pozwoli Ci nie tylko zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu ale również zapobiec implementacji krytycznych błędów SEO.
Podczas prezentacji gotowej strony
W tym kroku cieszysz się swoją nowo powstałą stroną internetową … jeśli jednak audyt SEO wykaże wiele elementarnych błędów technicznych, Twoja uciecha zmieni się o 180 stopni.
Audyt SEO strony internetowej wykonywany zaraz po publikacji strony internetowej nie jest złym rozwiązaniem, jednak bardzo często wykazuje on wiele podstawowych i bardzo ważnych elementarnych błędów, na które klient po prostu nie ma więcej finansów. Dodatkowo jest w szoku, że programiści mogli to tak zepsuć! Jednak jest w częściowym błędzie. Zadaniem programisty jest programować, natomiast specjalisty SEO: analizować, weryfikować i podnosić pozycję. Problemem jest zwykła niewiedza i brak doświadczenia w SEO zarówno developerów jak i samego przedsiębiorcy.
Audyt SEO nowo powstałej strony internetowej zawsze skupia się na aspektach technicznych wykazując podstawowe błędy tj:
- struktura nawigacyjna strony internetowej (pod kątem słow kluczowych)
- Poprawności indeksacji
- pliku robots.txt
- wygenerowania i wdrożenia mapy strony (sitemap.xml)
- Tytułów poprawnie dobranych pod kątem istotnych słów kluczowych
- Treści
- oraz wielu innych aspektach…
Robienie analizy SEO w takim momencie może być bardzo problematyczne. Po pierwsze ze względu na niewiedzę oraz niechęć przedsiębiorcy na zmiany na stronie. Dlatego osobiście uważam, że osoby które nie mają odpowiedniego budżetu na takie działania, a jednak wciąż są chętne, aby doprowadzić swoją stronę do ładu i składu pod kątem technicznym, mogą spróbować zrobić wstępny audyt strony internetowej sami (w czym pomoże im nasz materiał video na You Tube TUTAJ), a dopiero później po podjęciu stosownej decyzji mogą udać się na konsultację, lub rozmowę z agencją SEO na temat audytu, problemów czy dalszych działań SEO na witrynie.
Podczas przejęcia klienta po innej agencji lub innym specjaliście SEO
Gdy zastanawiasz się nad zmianą agencji lub specjalisty SEO, to z pewnością nowa agencja będzie zmuszona do wykonania audytu SEO Twojej witryny, czy to podstawowego, czy rozszerzonego. Musimy przecież zweryfikować działania poprzedniej agencji i zapoznać się z domeną, aby obrać jakąkolwiek strategie pozycjonowania
Zdarza się również, że w przypadku zmiany agencji pozycjonerskiej, audyt SEO strony internetowej zawiera analizę oraz weryfikację raportów i audytów wykonanych przez jej poprzedników.
Gdy nasze aktualne działania SEO… nie przynoszą rezultatów
Bywa i tak, że samodzielnie starasz się działać w świecie SEO ucząc się z grup, for czy artykułów w Internecie. Idzie Ci dobrze, pozycje powoli rosną, ruch również. Jednak nagle … wszystko stanęło i trafiłeś na ścianę na pozycjach TOP10-TOP20.
Jest to dobry moment na skorzystanie z konsultacji lub wykonania audytu SEO przez osoby kompetentne i doświadczone w tym aspekcie. Nawet jeśli większość rzeczy robiłeś poprawnie, to nie jesteś specjalistą w tej branży.
Mogło stać się tak, że jakaś wtyczka, nowe rozwiązanie przykładowo oparte o JavaScript nagle blokuje widoczność tekstów, lub pewnych elementów na stronie, przez co Google ich „nie widzi”, a następnie nie bierze pod uwagę podczas waluowania strony.
Może być tak, że linki które budujesz (o ile je budujesz) nie są wystarczająco mocne i skuteczne, dlatego należy je zweryfikować i zmienić strategię linkbuildingu.
Może być tak, że Twoja strona ma zbyt duży zbędny indeks, strony paginacji się indeksują lub indeksuje się wewnętrzna wyszukiwarka czy wyniki sortowania. Należy to wyeliminować korzystając z dyrektyw noindex i canonical.
Tyle „może” i „mogło” jest wiele, dlatego jeśli wpadłeś na ścianę, której nie jesteś w stanie przeskoczyć, jest to odpowiedni moment, aby pomyśleć nad rozmową ze specjalistą SEO :).
Weryfikacja pracy innych osób (agencji lub specjalistów)
Weryfikacja pracy innych SEOwców, też jest argumentem przemawiającym za zamówieniem usługi audytu SEO. Nawet jeśli wszystko idzie „w porządku” często wykonanie audytu seo przez inną doświadczoną osobę, może być motywacją lub nawet wskazówką (co wdrożyć oraz co poprawić) dla osoby, która aktualnie zajmuje się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej. Jednak „co dwie głowy to nie jedna”!
Podczas migracji strony internetowej
Migracja strony z jednego CMS’a do drugiego, lub po prostu plan wielu zmian na aktualnej wersji strony internetowej są BARDZO CZĘSTO źle wdrażane i jest to IDEALNY moment na wykonanie audytu seo
Bardzo dużo klientów, którzy trafiają do naszej agencji SEO jest w trakcie lub już po migracji i niestety, po ogromnych spadkach wypracowanej wcześniej widoczności w Google.
Jest to spowodowane najczęściej niewiedzą przedsiębiorcy, jak i developerów na temat zagadnień SEO. W tym etapie najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej struktury adresów URL i tytułów. Jeżeli te rzeczy się zmieniają – jak najszybciej pomyśl o wykonaniu profesjonalnego audytu SEO.
Jako wstęp do dalszego etapu pozycjonowania
Jeżeli prowadzisz działania, lub zacząłeś wdrażać pierwsze poprawki czy publikować treści, być może również jest to odpowiedni moment, aby zlecić wykonanie audytu SEO, który pomoże obrać odpowiednią długoterminową strategię SEO.
Co po audycie SEO?
Audyt SEO to usługa, mająca na celu stworzenie dokumentu przez specjalistę SEO, który przyśpiesza i priorytetyzuje dalsze działania pozycjonerskie. Jest też wstępną strategią do dalszej promocji strony. Bo przecież gdy mamy wypisane błędy na kartce to już znacznie prościej zacząć nam je eliminować :). Dlatego kolejnymi etapami po przygotowaniu audytu jest optymalizacja strony internetowej pod kątem technicznym, optymalizacja treści na stronach, jeżeli audyt strony internetowej wykazał iż należy to zrobić oraz wszelkie dalsze działania pozycjonerskie jak linkbuilding czy content marketing.
Czy da się szybciej pozycjonować stronę?
Oczywiście, lecz należy pamiętać, że uczciwe można dojść do tego jedynie ciężką pracą i systematycznością prowadzenia strony internetowej. Wiele osób, czy też działalności orientujących się w SEO może proponować tak zwane Black Hat SEO. Jest to sposób, który polega na używaniu w tekstach jak najwięcej słów wysoko postawionych w rankingu wyszukiwania Google. Nieważne czy frazy te są spójne z tematyką strony internetowej. Black Hat SEO stawia na brak etyki i dobrego smaku. Jak można się domyślić jest to również tępione przez same Google. Kiedy ich robot znajdzie użycie BHSEO, strona zostaje automatycznie zaniżona w wynikach wyszukiwania. Ponadto na witrynę zostaje nałożona kara, która powoduje, że przez okres wielu miesięcy nie będzie mogła zyskiwać widoczności w wynikach wyszukiwania. Dlatego też nie warto się godzić na tak nieetyczną i nieuczciwą formę reklamy.