fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
16.01.2022

Co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści?

Publikacja unikalnych i atrakcyjnych dla użytkowników treści to nieodłączny element działań w każdej firmie oferującej swoje usługi lub produkty online...

    Publikacja unikalnych i atrakcyjnych dla użytkowników treści to nieodłączny element działań w każdej firmie oferującej swoje usługi lub produkty online. Utrzymanie zainteresowania zdefiniowanej grupy odbiorców, budowanie pozytywnego wizerunku marki, a także odpowiadanie na potrzeby użytkowników za pomocą różnych formatów i typów treści to sposób na to, aby stworzyć wizerunek profesjonalisty, a także wzmocnić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co to jest content marketing i jakie oferuje korzyści, to zapraszamy do zapoznania się z treścią artykułu!

    Czym jest content marketing?

    Content marketing, znany również pod nazwą marketingu treści, to rodzaj strategii marketingowej, której głównym celem jest regularne pozyskiwanie nowych klientów. W jej ramach podejmowane są różne działania polegające na publikacji wartościowych, merytorycznych i unikalnych treści dopasowanych do danej grupy odbiorców. Co to jest content marketing? To pewnego rodzaju przedsięwzięcie, które prowadzi do długotrwałych i intensywnych relacji z wybraną grupą klientów.

    Wiemy już, że działania content marketingowe polegają na tworzeniu treści i publikowaniu ich w sieci. Warto mieć jednak na uwadze, że mogą one przybierać różną formę – od artykułów, po newslettery, grafiki, czy video. Przestrzeń online zapewnia bardzo dużo możliwości w zakresie dostarczania klientom różnorodnych treści, dopasowanych do ich potrzeb. Duże znaczenie ma więc tutaj forma publikowanego contentu, ale także jego zawartość.

    Typy Content Marketingu

    Działania content marketignowe można podzielić na dwa typy:

    1. Wewnętrzne, czyli treści publikowane na witrynie internetowej, blogu firmowym oraz mediach społecznościowych. Przybierają one formę poradników, artykułów eksperckich lub infografik udostępnianych np. za pośrednictwem Facebook’a, lub innych kanałów social media. Celem tego typu działań jest kreowanie marki w roli eksperta, oraz dokładne zaprezentowanie oferty firmy. Dostępne treści mogą zachęcić użytkowników do zapoznania się informacjami na temat dotychczasowych działań i realizacji, a w rezultacie poskutkować sprzedażą produktu lub usługi. Publikowany content powinien zapaść w pamięć odbiorców i pełnić rolę wizytówki – tak, aby użytkownicy wrócili na stronę w momencie, kiedy będą poszukiwać konkretnych produktów lub usług. Nie wszystkie działania content marketingowe od razu prowadzą do konwersji. Umieszczanie informacji na temat dotychczasowych realizacji, nagród czy innowacji to przykład efektywnego wykorzystanie content marketingu jako instrumentu do kreowania wizerunku marki.
    2. Kolejną grupą są publikacje zewnętrzne, czyli materiały umieszczane poza stroną internetową, najczęściej na płatnych serwisach. Tego typu działania mają na celu dotarcie do nowych użytkowników, a także pozyskiwanie linków zewnętrznych, które mogą być publikowane za pomocą mediów społecznościowych firmy lub klientów. Im ciekawsze, bardziej angażujące treści, tym chętniej użytkownicy będą dzielić się z nimi na swoich kanałach social media. Dzięki postom publikowanym za pośrednictwem Facebooka, Instagrama, Linkedina czy innych serwisów możemy pozyskać tak zwane sygnały społecznościowe, czyli wszelkie możliwe interakcje, jakie zachodzą między wszystkimi użytkownikami a profilem firmy.

    Jak zaplanować strategię content marketingową?

    Strategia content marketingowa niesie za sobą wiele korzyści. Jeśli zastanawiasz się, jak usprawnić proces planowania treści i jej dystrybucję, to warto stworzyć coś na wzór planu. Należy pamiętać o tym, że każdy model strategii powinien być opaty o unikalne dane charakterystyczne dla firmy lub twórcy internetowego. Cały proces można jednak oprzeć o kilka ogólnych obszarów, które pozwolą lepiej zrozumieć kierunek, w jakim powinniśmy pójść i usprawnią naszą pracę. Warto przyjrzeć się więc poszczególnym etapom strategii content marketingowej, aby lepiej zrozumieć cały proces.

    strategia contnet marketingu wg hubspot

    Źródło: https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-plan

    Określ cele strategii contentowej

    Odpowiednio wdrożona strategia contentowa powinna realizować cele: strategiczne, taktyczne lub operacyjne. Niektóre z nich są charakterystyczne dla danej firmy, grupy odbiorców, strategii marketingowej lub branży.

    Do najważniejszych korzyści content marketingu zalicza się:

    • zwiększenie świadomości o marce,
    • budowanie wizerunku eksperta,
    • pozyskiwanie nowych klientów,
    • rozwój relacji z klientami,
    • generowanie leadów sprzedażowych,
    • zwiększenie ruchu na stronie,
    • zwiększanie wskaźnika konwersji,
    • wzrost liczby powracających klientów.

    Strategia contentowa powinna zakładać osiągnięcie celów, które są mierzalne, osiągalne oraz konkretne dla firmy. W ostatecznym rozrachunku nie jest więc istotne, kto dokładnie wszedł w artykuł blogowy lub zobaczył firmowy post na w mediach społecznościowych, a jak zbudowane są relacje z odbiorcą i jak wygląda wiedza potencjalnych klientów na temat rozwiązań oferowanych przez firmę.

    Zidentyfikuj persony

    Content marketing bazuje na treściach dopasowanych do grupy docelowej. W tym miejscu warto zastanowić się:

    • Do kogo powinieneś kierować stworzone przez siebie treści?
    • Jakie potrzeby, frustracje, problemy odczuwa wybrana przez Ciebie grupa docelowa?
    • Czy oferowany przez Ciebie content będzie odpowiadać na intencje użytkowników?

    W określeniu grupy docelowej pomocne mogą okazać się narzędzie Google Analytics. Jeśli kod śledzenia został przypisany do Twojej strony internetowej, to bez problemu możesz dotrzeć do danych, które nieco więcej powiedzą Ci o grupie targetowej. Google Analytics umożliwia dostęp do danych demograficznych, geograficznych i behawioralnych. Bazując na tych informacjach, jesteśmy w stanie stworzyć persony, czyli sylwetki idealnych klientów, adresatów naszych treści.

    Źródło: https://www.google.com/intl/en_uk/adsense/start/resources/creating-content-in-3-steps/

    Nie zapominaj o audycie własnych treści

    Regularna analiza treści ma na celu ustalenie zasobów, jakimi dysponujemy. W tym wypadku warto sprawdzić statystki i dowiedzieć się, jakie treści przyciągnęły najwięcej użytkowników, a w rezultacie sprowadzały największy ruch na stronie. Działania content marketingowe powinny opierać się również na analitycznym podejściu. Takie spojrzenie pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb odbiorców, a także poszerza naszą wiedzę o to, jakie treści warto publikować, a które tematy mogą odejść na dalszy plan.

    Włącz kreatywne myślenie

    W tym wypadku niezwykle pomocna może okazać się tzw. burza mózgów. Warto zastanowić się nad tym, jaki typ contentu sprawdzi się najlepiej na naszej stronie internetowej. Prowadzisz sklep oferujący kosmetyki? Dobrym rozwiązaniem będzie rozbudowa bloga firmowego i regularne umieszczanie na nim porad związanych z pielegnacją skóry lub publikowanie krótkich filmików za pośrednictwem platformy YouTube bądź Instagrama w formie tutoriali, poradników krok po kroku np.- jak wykonać makijaż wieczorowy. W przypadku branży IT dużo bardziej sprawdzą się formaty treści takie jak: case studies czy raporty branżowe.

    Content marketing powinien angażować, zainteresować, i skłaniać do patrzenia na dane zagadnienie z nowej perspektywy. Kreatywne podejście do kwestii tworzenia treści to niezbędne narzędzie potrzebne do zbudowania opartej na zaufaniu relacji z klientem.

    Oszacuj zasoby

    Skupienie uwagi na tym, jakimi i iloma środkami dysponujemy, jest niezwykle ważne w kontekście planowania harmonogramu i kalendarza publikacji treści. Szacując, ile czasu jesteśmy w stanie poświęcić na tworzenie contentu – w zespole lub indywidualnie – możemy przewidzieć ile i na jakich kanałach pojawią się treści.

    Content marketing a SEO – jak na siebie oddziałowują?

    Aktualizacje Google w ostatnich latach są zgodne co do kwestii tworzenia wysokiej jakości contentu. To jeden z czynników rankingowych mający wpływ na to, jak wysoko wyświetla się witryna w wynikach wyszukiwania. Content is king to powiedzenie, które uznawane jest za jedną z kluczowych zasad podczas tworzenia różnorodnych form przekazu w wersji online.

    Publikowanie treści to jeden z elementów większej całości, jaką jest strategia SEO. Aktualizacje algorytmów Google Panda i Pingwin w dość znaczącym stopniu ograniczyły skuteczność nieunikalnych, kopiowanych z innych serwisów treści. Celem wyszukiwarki jest kierowanie użytkownika do strony, która jak najtrafniej będzie odpowiadać na jego intencje. Aby osiągnąć taki cel, niezwykle istotna jest dobrze prowadzona strategia content marketingowa, ale również cały proces SEO.

    Jak to działa w praktyce?

    Content marketing skupia się na tworzeniu jakościowych, oryginalnych i przyciągających uwagę treści, które są dopasowane do odpowiedniej grupy docelowej, SEO natomiast umożliwia dopasowanie tekstu pod kątem wyszukiwania, uwzględniając elementy takie jak: słowa kluczowe, nagłówki lub linkowanie wewnętrzne. Unikalne, wartościowe, zindeksowane i zoptymalizowane zgodnie z zasadami SEO treści mają szanse wyżej rankować w wynikach wyszukiwania, a w rezultacie przynosić wartościowy ruch do strony.

    Marketing treści i SEO wzajemnie na siebie oddziałują i tylko w połączeniu mają największą moc. Te dwa kluczowe elementy strategii marketingowej są w stanie przyciągnąć użytkowników do danej treści, zainteresować ich tematem, a następnie zachęcić do tego, by podzielili się nim z innymi. Stosowanie tych dwóch działań równocześnie może przynieść długotrwałe efekty, które będą przejawiać się w zwiększeniu leadów sprzedażowych i ruchu na stronie, a także pozwolą zbudować pozytywny wizerunek firmy.

    Już wiesz, co to jest content marketing i jakie korzyści przynosi. Jeśli szukasz wsparcia w tworzeniu treści, to zobacz, gdzie zamawiać content na stronę www. Jeśli natomiast dysponujesz zapleczem copywriterów, to może zainteresować Cię konsultacja SEO, dzięki której dowiesz się, w jaki sposób optymalizować treści i jak dobrać do nich słowa kluczowe, aby wyżej rankowały, a równocześnie odpowiadały na potrzeby użytkowników i potencjalnych klientów.

    Content marketing zwiększy Twoją efektywność i promocję w Internecie. Jedno jest pewne, odpowiednio wdrożone działania z zakresu marketingu treści pozwalają na dużo więcej niż inne formaty reklamowe. Sprawdź to!

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz