fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
20.02.2021

Content i teksty SEO – Jak pisać? Jak robić research?

Zamieszczanie tekstów SEO i tych zwykłych na naszej stronie internetowej to jeden z najlepszych sposobów pozycjonowania naszej strony internetowej. Google kładzie coraz większy nacisk na publikowane treści wysokiej jakości i nagradza takie strony wyższym rankingiem w wynikach wyszukiwania. Wiele osób w tej sytuacji zastanawia się, czy warto publikować krótkie teksty albo, czy lepiej jest skupić się na dodawaniu długich tekstów. Jest to jeden z głównych dylematów przy tworzeniu treści. Poniżej staramy się odpowiedzieć na to pytanie, podpowiadamy gdzie szukać słów kluczowych do takich tekstów, oraz czy warto pisać teksty jedynie pod SEO, pomijając żywych czytelników.

    Jakie teksty pisać pod SEO

    Niestety nie ma odpowiedzi na pytanie, czy lepiej jest ogólnie publikować teksty krótkie, czy długie na naszej stronie internetowej. Przyjmuje się, że testy krótkie mają do 1000 słów, a teksty długie do 2000 tysięcy słów. Podstawą każdego dodanego tekstu jest jego rzetelne wykonanie. Musi być on również sformatowany, odpowiednio dobrany i zoptymalizowany pod kątem SEO (frazy kluczowe, nagłówki, paragrafy, boldy etc). Każdy rodzaj tekstu ma za to swoje plusy i może dawać inne korzyści w konkretnych sytuacjach. Zatem nie ma jednej złotej odpowiedzi na to pytanie, warto jednak dobierać takie teksty indywidualnie do naszej sytuacji i korzystać z zalet obu tych typów.

    Krótkie teksty w SEO

    Pierwszym plusem krótkich tekstów jest fakt, że możemy publikować ich więcej i robić to częściej. Kalkulacja taka jest prosta i warto wykorzystać tę zależność. Jeśli mamy odpowiednio dużo czasu, zamiast publikować co kilka dni długi tekst, możemy regularnie codziennie publikować jeden krótki. Częste aktualizacje witryny i dodawanie nowego contentu jest niezwykle doceniane przez Google. Poprzez krótkie teksty możemy publikować też aktualności, które niezwykle mocno angażują odbiorców. Ten typ tekstu warto stosować również w sytuacjach gdzie na naszej stronie internetowej działającej biznesowo, chcemy przedstawić szybko odpowiedzieć na konkretne pytanie odnośnie usługi czy produktu bez zagłębiania się w szczegóły sprawy. Krótkie teksty mogą mieć też formę ciekawostek czy niestandardowych tekst, które będziemy publikowali regularnie, a po które chętnie wracać będą nasi odbiorcy.

    SEO a Długie teksty

    Długie teksty również są korzystne pod wieloma względami. Pierwszym z nich jest aspekt jakościowy. W tekstach takich możemy przedstawić dokładnie dane zagadnienie. Jest to szczególnie ważne, jeśli handlujemy wartościowymi przedmiotami lub świadczymy drogie usługi. W takiej sytuacji klienci chcą poznać dokładnie dany produkt czy usługę przed jej zakupem. Długie teksty mające ok. 2000 słów, są też korzystne pod względem pozycjonowania. W tekstach tego typu możemy umieścić wiele różnych słów kluczowych oraz multimediów w formie zdjęć, filmików itp. Dzięki temu tekst taki będzie bardzo dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO i da nam wiele korzyści na tej płaszczyźnie. Teksty długie pomagają również budować renomę marki i profesjonalny wizerunek. Marki, które publikują takie treści, uważane za są opiniotwórcze, godne zaufania oraz profesjonalne. Oprócz różnych formatów treści w długich tekstach możemy stosować długie ogony, czyli tzw. long taile. W tekście krótkim często jest to niemożliwe lub umieszczanie takich fraz jest trudne. Publikowanie takich treści przekłada się również na dłuższy czas odwiedzin użytkowników na stronie. Odpowiednio zainteresowani tematem, mogą też przechodzić na kolejne strony serwisu, pozostając na nim jeszcze dłużej.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Tekst SEO a tekst dla człowieka

    Ważną kwestią przy zamieszczaniu tekstów, na naszej stronie internetowej jest również kwestia ich optymalizacji pod kątem SEO. Ogólnie występują dwa rodzaje takich wpisów – zwykłe artykuły i teksty SEO. Te pierwsze są pisane typowo pod użytkownika. Mogą być to wpisy blogowe, które mają przyciągać treścią i przedstawiać konkretną wartość. Teksty SEO to zaś teksty pisane głównie pod wyszukiwarkę Google i odpowiednio zoptymalizowane w tym celu, które głównie posiadają odpowiednie frazy, a w drugiej kolejności przesłanie. Oba typy treści są korzystne i na swój sposób poprawiają ranking witryny. Jeśli nie zależy nam stricte na intensywnych działaniach pozycjonujących lub z drugiej strony nie prowadzimy np. typowego bloga, warto znaleźć złoty środek między tymi obiema formami. Tekst dodawany na naszej stronie powinien być zatem ciekawy i merytoryczny. Nie musi posiadać nienaturalnie dużej ilości fraz, a ogólnie powinien być zoptymalizowany i posiadać przynajmniej najważniejsze frazy dla danego tematu.

    Gdzie szukać słów kluczowych

    Niezależnie od tego, w jaki sposób zamierzamy tworzyć nasze teksty, musimy umieszczać w nich frazy i słowa kluczowe typowe dla naszej kategorii, abyśmy mogli być po nich wyszukiwani w sieci. Wiele osób nie wie do końca gdzie szukać takich słów i bazuje jedynie na swoich pomysłach. Jest to po części dobre rozwiązanie, ale zdecydowanie powinniśmy korzystać też z innych metod wyszukiwania fraz. Pierwszą z nich są tzw. keyword planery. To serwisy w sieci, które po wpisaniu danego słowa lub kategorii wyświetlą najpopularniejsze frazy wraz ze statystykami wyszukiwań, liczbą konkurencyjnych witryn itp.  Najczęściej wybierane narzędzia to:

    Kolejnym miejscem, gdzie możemy wyszukać takich słów, jest Planer Słów Kluczowych w Google Ads. Planer ten działa na podobnej zasadzie, co serwisy typu keyword. Trzecim sposobem wyszukiwania słów, które możemy umieścić na naszej witrynie i w tekstach SEO jest sama wyszukiwarka Google. Po wpisaniu pewnych fraz w wyszukiwarce ukażą się nam propozycje, które możemy umieszczać w swoich tekstach. Po wyszukaniu pewnej frazy w dolnej części wyszukiwarki ukażą się nam propozycje podobnych słów, z których również będziemy mogli skorzystać. Słowa kluczowe możemy wyszukiwać też na forach internetowych w wątkach tematycznych czy na blogach i serwisach o danej kategorii. Przeszukując takie miejsca, możemy trafić na bardzo wiele ciekawych fraz, które będziemy mogli używać na swojej witrynie. W ten sposób możemy sprawdzić też, jakie frazy najczęściej pojawiają się na konkurencyjnych serwisach oraz nieco skorzystać z wyników pracy innych właścicieli witryn. Jest to ciekawe posunięcie, gdyż sprawdzimy jaki typ fraz króluje na innych stronach oraz jak często padają dane słowa kluczowe i będziemy mieli rozeznanie na ten temat.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz