fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
26.05.2022

Czym jest responsywna strona internetowa?

Chociaż z internetu na urządzeniach mobilnych korzystamy już od niemal 20 lat, to dopiero od niespełna dekady strony internetowe są tworzone z myślą o ich wyświetlaniu na telefonach.

    Czym jest responsywna strona internetowa?

    Chociaż z internetu na urządzeniach mobilnych korzystamy już od niemal 20 lat, to dopiero od niespełna dekady strony internetowe są tworzone z myślą o ich wyświetlaniu na telefonach. Obecnie niemal 60% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego właściciele sklepów internetowych czy stron usługowych powinni dołożyć wszelkich starań, aby ich strona dopasowywała się automatycznie do wymogów urządzeń mobilnych. W tym miejscu warto zastanowić się, więc czym jest responsywna strona internetowa, i jakie jest jej znaczenie w kontekście pozycjonowania stron. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem po więcej szczegółów! 

    Responsywność strony – co to takiego?

    Popularność urządzeń mobilnych nierozerwalnie wiąże się ze zmianami w sposobach korzystania z sieci. Coraz więcej mówi się o tym, że osoby posługujące się tabletami czy telefonami komórkowymi spędzają więcej czasu na stronie niż użytkownicy komputerów. Nikogo nie dziwi więc twierdzenie, że wielkość ruchu internetowego generowana przez użytkowników urządzeń mobilnych niedługo będzie większa niż wartość osiągana przez użytkowników komputerów.

    21 kwietnia 2015 roku w życie weszło uaktualnienie algorytmu mającego na celu podwyższenie w rankingu stron, które według Google działają prawidłowo na urządzeniach mobilnych. Tym sposobem jednym z czynników rankingowych Google stało się, w jaki sposób strony wyświetlają się na małym, dotykowym wyświetlaczu. Responsywność strony, czyli jej sposób zmieniania układu w zależności od rozmiaru ekranu, stała się ważnym elementem w strategii SEO, a także UX (User Experience) i wpływa nie tylko na pozycję strony, ale również na doświadczenie użytkownika.

    Obecnie użytkownicy korzystają z różnorodnych modeli smartfonów, laptopów czy tabletów. Każdy z nich wyróżnia się inną wielkością wyświetlacza. Nie da się stworzyć kilku wersji tej samej strony, dlatego, aby mieć pewność, że będzie się ona prawidłowo wyświetlać, warto skorzystać z techniki projektowania stron RWD (Responsive Web Design). Podczas wczytywania strony lub zmiany jej rozdzielczości strona responsywna sprawdza aktualną rozdzielczość i dostosowuje się do niej poprzez wczytywanie odpowiednich wersji grafik oraz innych elementów. Często na stronach responsywnych inaczej zorganizowane są również elementy nawigacji.

    Źrodło: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-seo/responsive-design

    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna? 

    Najprostszą metodą sprawdzającą responsywność strony internetowej jest zwężenie okna przeglądarki do szerokości kilku centymetrów (będąc na otwartej stronie). Jeśli zauważymy, że treść strony zmienia się, dostosowując się do bieżącej szerokości, to wtedy możemy mieć pewność, że jest responsywna. 

    Jednym ze sposobów jest również korzystanie z emulatorów online – np. Responsive Design Simulator, które warto traktować jedynie poglądowo. Tego typu strony umożliwiają jednak wybór konkretnego urządzenia, na którym strona byłaby wyświetlana, co pozwala na przeprowadzenie testu responsywności Twojej strony internetowej.

    Źródło: http://responsivedesignsimulator.com/

     

    Należy jednak pamiętać, że nic nie zastąpi tradycyjnego sposobu, jakim jest sprawdzenie tego, jak wyświetla się strona internetowa przy użyciu tableta lub smartfona. Wtedy możemy mieć całkowitą pewność, że prezentuje się ona prawidłowo na urządzeniach mobilnych i użytkownik nie będzie mieć problemu z zapoznaniem się z jej całą zawartością.

    Sprawdzenie responsywności strony jest możliwe również poprzez funkcję “Zbadaj”. Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową, prawym przyciskiem myszy klikniesz dowolne miejsce tak, aby wyświetliło się tło, a następnie przejdziesz do paska z opcjami.  Wybierz opcję „Zbadaj”. Wtedy z prawej strony (domyślny widok) wyskoczy okno z kodem źródłowym strony. Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna? W tym wypadku wystarczy przejść do komendy Toggle device toolbar, wybrać rozdzielczość strony, i sprawdzić, jak prezentuje się użytkownikom na konkretnych urządzeniach. 

    Jakie zalety ma responsywna strona internetowa?

    W tym miejscu warto zadać sobie pytanie, czy responsywność strony internetowej jest wymagana? Nie, ale z pewnością zalecana. Istnieje szereg korzyści związanych z korzystaniem z witryn, które dopasowują się do danego urządzenia i odpowiadają na potrzeby ich właścicieli. Tutaj warto zanotować fakt, że większość ruchu na stronach pochodzi od urządzeń mobilnych, a ich dominacja na rynku jest niezaprzeczalna. 

    Do największych korzyści z posiadania responsywnej strony internetowej zalicza się: 

    • mniejszy współczynnik odrzuceń – użytkownicy cenią sobie rozwiązania szyte na miarę, dlatego wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych dużą uwagę zwraca się na dostosowanie wyglądu stron do danego typu urządzeń. Użytkownicy przeglądający strony internetowe w zaciszu domu na laptopie, jak i ci korzystający z telefonu w komunikacji miejskiej, cenią sobie wygodę korzystania,
    • wyższa pozycja w wyszukiwarkach – wraz z pojawieniem się algorytmu w 2015 roku zaczęto sprawdzać zgodność strony z RWD. Efektem czego responsywne strony zaczęły być promowane przez wyszukiwarkę, i zaczęły pojawiać się wyżej w pozycjach rankingowych,
    • krótszy czas ładowania strony – responsywna strona internetowa w praktyce jest również prawidłowo zoptymalizowana pod kątem jej ładowania. Wersje na urządzenia mobilne zazwyczaj korzystają z mniejszem rozdzielczości grafik, co w efekcie przekłada się na szybszy czas jej ładowania,
    • dotarcie do większego grona użytkowników – co nierozerwalnie wiąże się z czynnikiem odrzuceń. Jeśli strona jest dopasowana do potrzeb osób korzystających ze smartfona lub tableta, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zostanie na niej dłużej lub wróci do niej kolejnym razem. W przeciwnym wypadku zrezygnuje z czytania zaraz po wejściu na stronę. 

    Jak stworzyć responsywną stronę internetową? 

    To pytanie, które może pojawiać się najczęściej w kontekście dostosowywania się strony do wielkości okna przeglądarki. Do tworzenia responsywnych stron internetowych warto wykorzystać dedykowane szablony – tak jak np. w przypadku WordPressa. W sieci dostępne są również specjalne wtyczki, których działanie polega na optymalizowaniu witryny w taki sposób, aby prawidłowo wyświetlała się na urządzeniach mobilnych. W innych sytuacjach należy wprowadzić zmiany w kodzie źródłowym – tę pracę najlepiej wydelegować do sprowadzonego developera.

    Responsywna strona internetowa to witryna dopasowana do urządzeń mobilnych, która dba o doświadczenia użytkowników, wpływa na mniejszy współczynnik odrzuceń, a w efekcie zachęca do tego, by wejść na nią ponownie. Co więcej, responsywność strony wpływa na pozycjonowanie strony i jest jednym z czynników rankingowych Google, dlatego ten aspekt warto uwzględnić w swojej strategii SEO.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat responsywności strony, i sprawdzić, czy Twoja strona internetowa dopasowuje się do wymogów urządzeń mobilnych, to zachęcamy do zapisania się na strategiczną konsultację SEO. 

    Sprawdź również, jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego, i o jakich elementach należy pamiętać w całej strategii.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz