Optymalizacja strony internetowej oraz pozycjonowanie to dwa podobne zwroty, które często są niestety używane zamiennie. Choć jeden z nich jest częścią drugiego, to w rzeczywistości nie oznaczają tego samego i posiadają wiele różnic. Zajmując się działaniami SEO, zdecydowanie warto wiedzieć, czym różni się pozycjonowanie od optymalizacji oraz co z tego wynika. Poniżej odpowiadamy na te pytania, prezentujemy dokładnie proces optymalizacji oraz pozycjonowania, wyjaśniamy różnice pomiędzy nimi i to, skąd bierze się niepoprawne używanie tych nazw.
Co to jest optymalizacja strony internetowej (SEO)?
Optymalizacja strony internetowej (SEO = Search Engine Optimization) jest dostosowaniem jej do wyszukiwarki Google według zaleceń i dobrych praktyk. Każda stworzona strona internetowa, która chce być wyświetlana na wysokich pozycjach, musi działać sprawnie, być przyjazna użytkownikom i prezentować wysoką jakość. Wymagań takich jest więcej, a optymalizacja jest procesem, który dostosowuje witrynę właśnie do wyszukiwarki. Optymalizować pod kątem SEO można każdy typ witryny niezależnie od jakości, tematyki czy techniki wykonania. Sama optymalizacja to inaczej działania on-site, czyli działania na stronie internetowej. Wykonuje się je jedynie w obrębie witryny, mając do niej dostęp.
Pierwszym elementem optymalizacji strony internetowej jest jej uproszczenie, stworzenie czytelnego dla Google i użytkowników szkieletu czy zadbanie o kwestie techniczne, niezawodność czy bezpieczeństwo. Wstępnie optymalizuje się stronę poprzez weryfikację i analizę aspektów renderingu strony, skrócenie czasu wczytywania się witryny, dostosowując poszczególne elementy czy tworząc wersje mobilne strony. Gdy kwestie techniczne są już dopracowane, kolejnym krokiem optymalizacji jest analiza oraz dobór odpowiednich fraz i słów kluczowych, pod którymi strona ma być widoczna wyszukiwarce Google. Specjaliści SEO ustalają na podstawie celu, jaki chcemy osiągnąć, pod jakimi frazami warto być widocznym, aby zwiększać efektywnie pozyskiwanie ruchu organicznego. Frazy dobiera się pod kątem stosunku ruchu do konkurencji, indywidualnego celu czy potencjalnych profitów płynących z poszczególnych fraz. Do kolejnych działań optymalizujących stronę należy m.in. tworzenie i optymalizacja treści (contentu). Jest to bardzo ważny aspekt zarówno dla użytkowników, jak i Google, które kładzie regularnie coraz większy nacisk właśnie na ten element. Na stronie dodawane są szczegółowo opisy produktów, uzupełniane jakościowymi tekstami wszystkie zakładki czy dodawany jest content blogowo-tematyczny. Ważną częścią optymalizacji strony jest dodawanie tekstów SEO lub optymalizacja aktualnych treści np. za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO jak SurferSEO, które oprócz swojej merytorycznej wartości zawierają odpowiednie frazy, pod którymi ma być widoczna strona w Google. Optymalizacja witryny to też ułatwienie indeksowania jej robotom Google poprzez stworzenie linkowania wewnętrznego czy ustalenie odpowiedniego tytułu (fundament SEO) i opisu witryny. Są to tylko niektóre z wielu czynników optymalizacyjnych, a które wykonuje się przy każdej stronie internetowej.
Co to jest pozycjonowanie stron www?
Pozycjonowanie strony internetowej to ogólny termin podnoszenia jej rankingu w wyszukiwarce Google. Ogólnie składa się ono z dwóch elementów — optymalizacji witryny i działań off-site, czyli poza stroną internetową takich jak link building czy content marketing. Można zatem przyjąć, że optymalizacja strony www to 50% pozycjonowania. Pozycjonowanie stron www składa się zatem z zoptymalizowania samej witryny oraz działań poza nią w celu zwiększenia jej wartości w oczach Google. Do działań pozycjonujących, które wykonuje się poza witryną internetową, należy m.in. w/w content marketing i link building, który ma bezpośredni wpływ na wzrost zaufania do domeny „w oczach” Google, uwiarygodnienie strony przez stworzenie wizytówki GMB na Google Maps i powiązanie jej z witryną.
Ogólnie istnieje kilka typów pozycjonowania. Podstawowym jest ten standardowy — pod kilka najpopularniejszych dla danej kategorii fraz, gdzie windujemy witrynę w Google w danej kategorii. Do kolejnych zaliczyć można pozycjonowanie lokalne, gdzie witryna widoczna jest pod danym frazami, ale jedynie w kontekście lokalnym oraz pozycjonowanie szerokie pod tysiące fraz (np. w ecommerce). Pozycjonowanie jest procesem ciągłym. To maraton. Oznacza to, że efekty zauważalne są dopiero po kilku tygodniach, a osiągnięcie celu i wypozycjonowanie witryny trwać może od kilku miesięcy nawet do roku czasu. Na rynku działa wiele agencji SEO i specjalistów, którzy oferują pozycjonowanie w różnych wariantach, pakietach czy kombinacjach.
Dodaj komentarz