fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Emilia Zapart
15.02.2023

Duplikacja treści – czym jest duplicate content i jak zapobiegać jego powstawaniu?

Duplikacja treści jest powszechnym zjawiskiem w serwisach internetowych. Właściciele stron i sklepów e-commerce często nie zdają sobie sprawy z tego, jak duży wpływ może mieć kopiowanie treści na pozycje strony w wyszukiwarce oraz czym tak naprawdę jest duplicate content. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest duplikacja treści i jak zapobiegać jej powstawaniu.

    Duplikacja treści jest powszechnym zjawiskiem w serwisach internetowych. Właściciele stron i sklepów e-commerce często nie zdają sobie sprawy z tego, jak duży wpływ może mieć kopiowanie treści na pozycje strony w wyszukiwarce oraz czym tak naprawdę jest duplicate content. Z naszego artykułu dowiesz się, czym jest duplikacja treści i jak zapobiegać jej powstawaniu.

    Czym jest duplikacja treści?

    Duplikacja treści lub inaczej duplicate content, to zjawisko powielania tej samej lub prawie identycznej treści na różnych stronach internetowych lub na różnych podstronach w obrębie danej witryny.  

    Duplikację treści możemy podzielić na dwa rodzaje – wewnętrzną i zewnętrzną. W obu przypadkach duplikacja treści może się pojawić poprzez świadome i celowe kopiowanie treści lub w wypadku nieumyślnych błędów technicznych.

    Wewnętrzna duplikacja treści, jak sama nazwa wskazuje, występuje w obrębie jednej witryny. Zjawisko to występuje bardzo często w przypadku stron e-commerce, gdzie często produkty różniące się tylko wariantami, posiadają takie same lub zbliżone opisy. Wewnętrzna duplikacja treści jest łatwiejsza do zwalczenia niż zewnętrzna.

    Zewnętrzna duplikacja treści ma miejsce, gdy ta sama treść występuje w różnych serwisach w Internecie. Dzieje się to za sprawą kopiowania treści z innych stron lub gdy używane są gotowe opisy produktów ze stron producentów w sklepach internetowych. Nie jest łatwo pozbyć się zewnętrznej duplikacji jeśli to inne strony skopiowały nasz tekst. W takim wypadku należy napisać do właściciela i poprosić o jego usunięcie.

    Duplikacja treści

    Jakie są przyczyny duplikacji treści?

    Aby uniknąć duplikacji, najważniejszą zasadą jest tworzenie unikalnego contentu i niekopiowanie treści z innych stron. Poza celowym powielaniem treści istnieje również wiele błędów technicznych, których należy unikać, aby nie narazić się na duplicate content. Oto jedne z nich:

    1. Kopiowanie opisów produktów

    Tak jak wspomniano wcześniej, jedną z przyczyn powielania treści jest duplikacja opisów produktów w sklepach ecommerce. Wewnątrz witryny jest to związane z kopiowaniem opisów dla produktów różniących się jedynie wariantami, np. różne kolory tego samego produktu. Sklepy internetowe często posługują się również już gotowymi opisami napisanymi przez producenta, co skutkuje używaniem tej samej treści nawet na kilku serwisach. Aby uniknąć duplikacji, należy tworzyć własne unikalne opisy produktu.

    2. Duplikacja treści w kategoriach produktowych

    Na stronach kategorii w przypadku sklepów internetowych często pojawia się możliwość filtrowania i sortowania produktów, gdzie użycie ich powoduje dodanie parametrów do adresu i powielone podstrony. Aby uniknąć duplikacji treści, do adresów z parametrami należy dodać canonical na adres URL bez parametrów.

    3. Niepoprawna paginacja strony

    Czasami na stronie występuje duplikacja treści spowodowana pierwszą stroną stronicowania, gdzie znajduje się taka sama treść jak na stronie bazowej. W takim wypadku należy na pierwszą stronę paginacji ustawić przekierowanie 301 na daną stronę bazową.

    4. Kilka adresów strony głównej i błędnie wprowadzony certyfikat SSL

    Adres URL różniący się jedynie protokołem http lub https to dwa różne adresy. To samo dotyczy adresów z www i bez www. Posiadając kilka wersji adresów URL strony, należy zastosować przekierowanie 301, dzięki czemu unikniemy duplikacji treści.

    5. Brak tłumaczeń dla innej wersji językowej strony

    Często zdarza się, że strony nie są w całości tłumaczone na inny język i niektóre treści pozostają takie same jak w oryginalnej wersji językowej. Należy zadbać o prawidłowe i całościowe przetłumaczenie strony, aby uniknąć powielania treści.

    6. Duplikacja meta tagów

    Zduplikowane tytuły i meta description również przyczyniają się do tworzenia się duplicate content. Należy zadbać o unikalne meta tagi dla każdej podstrony w serwisie.

    7. Linki afiliacyjne

    Stosując parametry UTM w adresach dla kampanii reklamowych bez wdrażania canonicala z oznaczeniem strony kanonicznej, narażamy się na zaindeksowanie tych adresów i powstanie duplicate content, dlatego zawsze należy pamiętać o wdrożeniu canonicala na te adresy.

    Jak duplicate content wpływa na pozycjonowanie?

    Duplikacja treści ma negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Roboty Google widząc strony posiadające tą samą treść, zaczynają się gubić i nie wiedzą, którą stronę powinny pokazać w wynikach wyszukiwania – zazwyczaj ostatecznie wyświetlane są wszystkie adresy, lecz znajdują się na dalekich pozycjach. Może to skutkować spadkiem widoczności strony, a co za tym idzie, zmniejszonym ruchem na stronie. Jeśli natomiast Googlebot postanowi jedną ze zduplikowanych stron pokazać wysoko w wynikach wyszukiwania, spada moc pozostałych. Nie możemy mieć również pewności, że Google wybierze akurat stronę z oryginalną treścią, a nie duplikat. To samo dzieje się w przypadku duplikacji wewnętrznej – jeśli wewnątrz witryny znajdą się powielone treści bez oznaczenia oryginalnej podstrony, Google sam zdecyduje, która treść jest oryginalna. 

    Należy też wspomnieć o tym, że roboty wyszukiwarki Google częściej odwiedzają stronę, gdy treść jest aktualizowana i unikatowa. Powielona treść wewnątrz witryny może je zniechęcić do odwiedzin i opóźnić indeksowanie strony.

    Kara od Google za duplicate content jest rzadkością, lecz jeśli duplikacja treści na stronie ma na celu manipulację pozycjami w wyszukiwarce, mogą z tego powodu na stronę zostać nałożone filtry.

    Jak wykryć duplikację treści na stronie?

    Duplikacja treści posiada negatywny wpływ na SEO, dlatego należy ją jak najszybciej wykryć i zwalczyć. Jak znaleźć duplicate content na stronie? 

    Użycie operatora site:

    Jeśli posiadasz niewielką witrynę, szybkim sposobem na znalezienie duplicate content jest użycie operatora site: w wyszukiwarce Google. Jak to zrobić? Wejdź na stronę wyszukiwarki i wpisz „site:twojadomena.pl”. W ten sposób uzyskasz listę wszystkich zaindeksowanych podstron.  Aby zawęzić wyniki, możesz użyć poleceń inurl: lub intitle:. Wadą takiej metody wykrywania duplikatów jest to, że wyszukiwarka Google pokazuje jedynie zaindeksowane już strony, a pomija te, których jeszcze nie zaindeksowano lub zostały już uznane za duplikat.

    operator site duplikacja treści

    Google Search Console:

    Za pomocą narzędzia Google Search Console można w prosty sposób znaleźć podstrony mające problem z duplikacją. W panelu bocznym wejdź w zakładkę indeksowanie > strony. Tam możesz sprawdzić błędy i przyczyny, dlaczego strony nie zostały zaindeksowane. Oto komunikaty pojawiające się na temat zduplikowanych treści:

    • „Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej” – oznacza to, że Googlebot sam wybrał, która strona jest kanoniczna i to ją postanowił zaindeksować, a tą pominąć. 
    • „Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik” – pomimo że użytkownik oznaczył daną stronę jako oryginał, roboty Google stwierdziły, że inny adres powinien być stroną kanoniczną i właśnie ją zdecydował się zaindeksować. 
    • „Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej” – w tym przypadku strona ma ustawiony canonical prawidłowo wskazujący zaindeksowaną stronę kanoniczną i nie trzeba podejmować dodatkowych działań.

    Google Search Console duplikacja treści

    Screaming frog:

     Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić zduplikowane treści, meta title, meta description i nagłówki H1, H2. 

    duplikacja treści Screamin frogDuplicate content screaming frog

    Siteliner I Copyscape:

    Siteliner wskazuje adresy URL mające problem z duplikacją wewnętrzną i pokazuje procentowo, ile treści na stronie jest zduplikowane.

    Copyscape pozwala sprawdzić zewnętrzną duplikację treści i wskazuje adresy do zduplikowanych stron. 

    Jak zapobiegać powstawaniu duplicate content?

    Wiesz już, że duplikacja treści wpływa negatywnie na pozycje strony w wyszukiwarce Google. Jak zatem przeciwdziałać powstawaniu duplikacji treści?

    – Nie kopiuj treści z innych serwisów

    – Twórz unikalne treści i opisy na stronach serwisu

    – Nie publikuj wersji deweloperskiej strony, oraz niedokończonych lub tymczasowych stron

    – Stosuj przekierowania 301 dla różnych wersji tej samej strony (http, https, www)

    – Dla duplikatów zastosuj canonicale z odpowiednią stroną kanoniczną

    – Skasuj z witryny podobne treści i spróbuj je rozbudować

     – Dodając linki wewnętrzne, staraj się aby były spójne i linkowały do oryginału (przykładowo, nie linkuj trzech różnych adresów: https://twojadomena.pl/page, https://twojadomena.pl/page/ https://twojadomena.pl/page.html )

    Wiesz już, czym jest duplicate content i jak sobie z nim poradzić. Jeśli tworzysz nowy serwis internetowy od podstaw, warto zadbać o techniczne aspekty związane z duplikacją w obrębie tej samej witryny od samego początku. A jeśli posiadasz już stronę, sprawdź duplikację stosując odpowiednie narzędzia i zlikwiduj powstałe błędy.

    autor

    Emilia Zapart

    Po studiach z rachunkowości postanowiła jako kolejny kierunek wybrać marketing i komunikację rynkową. W tym czasie rozpoczęła również swoją przygodę z SEO. W Semhub pracuje od 2021 roku. Wolny czas stara się spędzać aktywnie.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz