fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Emilia Zapart
09.07.2023

Google News – co to jest i jak do niego trafić?

Google News to usługa dostarczająca materiały “newsowe”, czyli najświeższe wiadomości z różnorodnych portali informacyjnych. Treści są również dopasowane do zainteresowań użytkowników. Wiadomości Google dostępne są dla urządzeń w wersji mobilnej oraz desktop. W usłudze tej mogą pojawiać się najważniejsze artykuły dotyczące wydarzeń z całego świata, w kraju, a także wiadomości lokalne. 

    Usługa Google News powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie internautów na najświeższe i aktualne wydarzenia oraz trendy. Znajdują się w niej serwisy dostarczające wiarygodne i rzetelne informacje. W tym artykule omówimy, jak działa Google News i jakie wymagania należy spełnić, aby nasz artykuł znalazł się w Wiadomościach Google

    Google News – co to jest i jak działa?

    Google News to usługa dostarczająca materiały “newsowe”, czyli najświeższe wiadomości z różnorodnych portali informacyjnych. Treści są również dopasowane do zainteresowań użytkowników. Wiadomości Google dostępne są dla urządzeń w wersji mobilnej oraz desktop. W usłudze tej mogą pojawiać się najważniejsze artykuły dotyczące wydarzeń z całego świata, w kraju, a także wiadomości lokalne. 

    Agregator wiadomości Google News cieszy się dużą popularnością wśród internautów na całym świecie – usługa ta działa obecnie w ponad 120 krajach. Artykuły trafiające do Wiadomości Google charakteryzują się tym, że zawierają aktualne i wiarygodne informacje spersonalizowane na podstawie lokalizacji oraz zainteresowań czytelnika. 

    Jednym z miejsc, w którym znajdują się Wiadomości Google, jest strona news.google.com. Pojawiają się tam treści z ostatnich 30 dni. Użytkownicy mogą sami zmienić ustawienia wyświetlanych artykułów poprzez wybranie interesujących ich regionów, ukrywanie wiadomości z konkretnych źródeł, a także wybranie zainteresowań, które chcą obserwować. 

    Wiadomości googleWiadomości Google news.google.com

    Najświeższe informacje pojawiają się również w wyszukiwarce w bloczkach Top Stories, zwanymi potocznie bloczkami Google News. Widgety te mogą ukazać się w wynikach wyszukiwania, a także w oddzielnej zakładce “Wiadomości”. 

    Bloczek Top Stories w wersji desktop

    top stories googleBloczek Top Stories w wersji desktop w zakładce “Wiadomości”

    top stories wersja mobilna

    Bloczek Top Stories na stronie mobilnej

    Bloczki Top Stories charakteryzują się tym, że wyświetlają się po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę Google, a personalizacja wyników jest niewielka. Czas żywotności artykułu w takim bloczku to maksymalnie 48 godzin. W tym miejscu znajdują się nie tylko artykuły zamieszczone w Wiadomościach Google, ale także treści z portali społecznościowych, np. z Twittera. Bloczki Google News nie pojawiają się na każdą frazę – aby się ukazały, musi pojawić się zainteresowanie danym tematem oraz przynajmniej kilka serwisów powinno napisać artykuł na ten temat w krótkim czasie. Im więcej osób szuka informacji o danym wydarzeniu w tym samym czasie, tym mniej artykułów musi zostać napisanych, żeby widgety były widoczne w wynikach wyszukiwania. 

    Co ciekawe, w bloczkach mogą pojawiać się odmienne artykuły w wersji mobilnej i wersji desktopowej na tą samą frazę. Wydawcy treści, aby zaistnieć w takim bloczku muszą być na bieżąco z trendami i szybko na nie reagować.

    Czy warto wyświetlać się w Wiadomościach Google?

    Ze względu na to, że w Wiadomościach Google pojawiają się popularne i szczycące się wysoką autoratywnością serwisy, pojawienie się naszego portalu w tej usłudze może zwiększyć reputację portalu wśród internautów. Nasz serwis może zostać uznany za wiarygodne i godne zaufania źródło informacji, z którego warto czerpać wiedzę. Google News jest zatem świetnym miejscem do zaistnienia w sieci i w świadomości odbiorców. 

    Google News pozwala także portalom zdobyć wysoki ruch na stronie i pozyskać nowych użytkowników w krótkim czasie. Jak wiadomo, zwiększony ruch może skutkować zwiększeniem sprzedaży. Zazwyczaj jednak na pierwszych pozycjach pojawiają się duże portale, takie jak Onet, Wp, Interia i na pierwszy rzut oka może być ciężko zaistnieć w tej usłudze. Nie jest to jednak niemożliwe! Google ceni sobie eksperckie treści na dany temat  – jeśli zatem nasz portal specjalizuje się w konkretnej tematyce, warto się na niej skupić i tworzyć treści branżowe na podstawie aktualnych trendów i wydarzeń. 

    Zaletą pojawienia się w Google News jest także bardzo szybka indeksacja adresów – w indeksie wyszukiwarki Google nasz artykuł może pojawić się już po kilku minutach od jego opublikowania.

    Jak dodać stronę do Google News?

    Jak sprawić aby nasz artykuł pojawił się w Google News? Google może samo znaleźć witrynę i dodać ją do usługi poprzez zwykłe indeksowanie stron. Jeżeli publikujesz wpisy regularnie i na podstawie aktualnych trendów, a przy tym posiadasz stronę z wysoką reputacją, istnieją szanse, że Twoja witryna znajduje się już w Google News. Jak to sprawdzić? W wyszukiwarce Google wpisz operator “Site:” i nazwę witryny (przykład: Site:twojadomena.pl) i przejdź do zakładki Wiadomości. Brak wyników będzie oznaczał, że artykuły nie zostały udostępnione w usłudze.

    Jeśli Twoje treści nie są publikowane w Wiadomościach Google, możesz dodać publikację za pomocą Centrum wydawców. Wyświetli się okienko, gdzie należy uzupełnić takie informacje jak nazwa publikacji, główna usługa witryny oraz lokalizacja. 

    W dalszych krokach należy zweryfikować witrynę. Możemy to zrobić automatycznie, jeśli posiadamy konto z daną przypisaną witryną w Google Search Console.

    Należy pamiętać, że konfiguracja publikacji w Centrum wydawców nie jest gwarancją wyświetlenia treści w Google News, ponieważ treści są udostępniane według preferencji użytkowników. Istotne jest również, aby artykuł spełniał specjalne wytyczne dotyczące treści oraz aspektów technicznych.

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Jak trafić do Google News?

    Chcąc dostać się z naszym artykułem do Wiadomości Google, należy mieć na uwadze, że strony z krótką historią, niską reputacją i które są rzadko aktualizowane, mogą mieć nikłe szanse na zaistnienie w Google News. Warto na początek postarać się zdobyć mocne linki zewnętrzne i zadbać o aktualizację treści.

    Aby móc znaleźć się w usłudze Google News, musimy zastosować się do pewnych wymagań technicznych oraz zaleceń dotyczących treści. Pozwoli to robotom Google rozpoznać, które strony zawierają artykuły newsowe. Oto wymagania techniczne znajdujące sie w dokumentacji Google, jakie musimy spełnić, aby dostać się do Google News:

    • Stała sekcja z artykułami w strukturze strony – należy wyznaczyć na stronie specjalne miejsce, gdzie będą pojawiać się artykuły newsowe, może być to oddzielna kategoria na stronie o nazwie “Newsy”, “Aktualności”. Dzięki temu Googlebot będzie wiedział gdzie szukać najnowszych artykułów na naszej stronie 
    • Udostępnienie treści robotom – należy upewnić się, że katalogi z treściami przeznaczonymi do Google News nie są w żaden sposób blokowane za pomocą pliku robots.txt lub metatagami. 
    • Kodowanie strony w HTML i UTF-8 – roboty czytają zawartość strony za pomocą kodu HTML, dlatego istotne jest aby treści wymagające uruchomienia skryptu znajdowały się wyłącznie w tym języku. Tekst nie może być zawarty w kodzie Javascript. Kodowanie w UTF-8 pozwala na poprawne wyświetlanie polskich znaków.
    • Publikowanie artykułu w jednym języku – Google News nie weźmie pod uwagę wpisu w dwóch i więcej językach. Posiadając dwie i więcej wersji jezykowych strony, nalezy dodać oddzielne publikacje dla danych języków. 
    • Statyczne i unikalne adresy URL – adresy artykułów aspirujących do Google News nie mogą zostać zmienione, a każdy z nich powinien posiadać unikalny adres.

    Powyższe zalecenia są niezbędne aby móc znaleźć się w wiadomościach Google. Istnieją jeszcze inne konieczne praktyki, które mogą pomóc w dostaniu się do usługi, dlatego warto je poznać i wdrożyć. Jedną z nich jest utworzenie odrębnej Sitemapy dla Wiadomości Google zawierającej tylko artykuły, które chcemy, aby znalazły się w Google News. 

    Wskazówki dotyczące mapy witryny dla Google News:

    • Adresy zawarte w sitemapie powinny zawierać materiały opublikowane w ciągu ostatnich 48 godzin. Starsze wpisy należy usunąć z mapy. 
    • W mapie witryny może znajdować się maksymalnie 1000 adresów URL. Jeżeli posiadamy ich więcej, należy stworzyć oddzielne sitemapy. 
    • Adresy URL w takiej mapie witryny powinny być oznaczone znacznikiem <news>
    • Należy podać nazwę, język oraz datę publikacji (najlepiej z godziną i minutą publikacji) oraz dodać odpowiednią strefę czasową.
    • Sitemapa musi być zakodowana w UTF-8
    • Mapę witryny należy zgłosić w Google Search Console

    O czym jeszcze należy pamiętać, dostosowując artykuł do Google News? Przynajmniej jeden link wewnętrzny do artykułu powinien posiadać taki sam anchor text jak tytuł redakcyjny (H1). Warto umieścić co najmniej 3 linki wewnętrzne do danego artykułu. Tytuł redakcyjny zaś nie powinien być krótszy niż 2 słowa i dłuższy niż 22. 

    Ważnym aspektem są również obrazy – przynajmniej jedno zdjęcie powinno znaleźć się w artykule w formacie jpg lub png. Istotne jest również jego umiejscowienie – zaleca się, aby był on jak najbliżej tytułu, przykładowo pod wstępem do artykułu.

    Warto także używać znaczników Schema.org, które pozwolą wyszukiwarce na zrozumienie treści strony. Można oznaczyć nimi datę, tytuł, autora publikacji, logo oraz link do grafiki. 

    Nie możemy zapomnieć o dacie publikacji i aktualizacji. Obie powinny być zawarte w kodzie strony. Dobrą praktyką jest wyświetlanie na stronie jedynie daty aktualizacji, która może pojawiać się w bloczkach news-owych w wyszukiwarce – użytkownicy często zwracają na nią uwagę i wybierają najświeższe materiały. Poza datami pamiętajmy również o umieszczeniu imienia i nazwiska autora treści.

    W Google News liczy się również szybkość strony. Zalecane jest używanie wersji AMP witryny, co zwiększy szansę na pojawienie się w bloczkach Google News na urządzeniach mobilnych.

    Jak pisać treści pod Google News?

    Podstawową zasadą na temat tego, w jaki sposób pisać treści pod Google News, jest opisywanie w artykułach aktualnych wydarzeń. Istotne jest szybkie reagowanie na trendy i regularność w publikowaniu treści. Warto również zaplanować treści z wyprzedzeniem – oczywiście losowych wydarzeń na świecie nie możemy przewidzieć, lecz te pojawiające się cyklicznie w tym samym okresie czasu już tak (np. ferie zimowe, black friday). Tematy, które zyskują na popularności, możesz też znaleźć korzystając z darmowego narzędzia Google Trends wyszukując dane słowo kluczowe. 

    google trends

    Google Trends

    Ważna uwaga – nie należy zwlekać z opublikowaniem materiału newsowego, ponieważ może szybko się “przeterminować” i stać się nieaktualny. Warto zatem opublikować nawet krótki i niepełny artykuł, a później aktualizować go w czasie o więcej istotnych informacji. Jeżeli dany temat posiada sporo istotnych faktów, warto podzielić je na kilka artykułów. Warto odświeżać artykuł, aby pozostał na czasie i nie został zastąpiony przez inne.

    Pisząc treści pod Wiadomości Google, warto zwrócić uwagę na tytuł redakcyjny – o jego długości już pisaliśmy, musi zmieścić się w przedziale 2-22 słów. Nie powinien się zaczynać od liczb, dat czy godzin. Nagłówek H1 powinien zawierać Call To Action i frazę kluczową, najlepiej w mianowniku liczby pojedynczej, gdyż Google może mieć problem z rozróżnieniem odmian językowych. W leadzie artykułu słowo kluczowe powinno wystąpić już w pierwszym zdaniu wstępu. Warto również przynajmniej raz powtórzyć tę frazę. Materiał powinien być napisany zgodnie z zasadami SEO.  Długość artykułu powinna mieć co najmniej 80 słów. 

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Czego należy unikać pisząc treści pod Wiadomości Google?

    Nie wszystkie treści nadają się do usługi Google News. Oto kilka aspektów, których należy unikać:

    • Nie należy zgłaszać artykułów, których treść jest już nieaktualna lub trend na dany temat dawno przeminął.
    • Nie warto w treści zawierać wulgaryzmów i języka przemocy.
    • Artykuł nie powinien namawiać do nienawiści.
    • Nie należy publikować niepotwierdzonych i mijających się z prawdą faktów.

    Google jest także dosyć restrykcyjne w sprawie tematyki publikowanych materiałów. Niektóre z nic nie mają szansy zaistnieć w dziale newsowym. Tych treści nie należy zgłaszać do Google News:

    • porady medyczne,
    • artykuły sponsorowane,
    • treści kontrowersyjne,
    • treści na temat seksu,
    • artykuły typowo poradnikowe.

    Jak sprawdzić ruch z Google News?

    Ruch pozyskany z artykułów Google News może pojawić się w bardzo szybkim tempie. Jak zatem go sprawdzić? W Universal Analytics ruch ten określony jest w raportach jako direct, news.google.com lub googleapis.com. 

    Możesz również sprawdzić wydajność serwisu w raporcie skuteczności Google Search Console dla Wiadomości Google (więcej informacji znajdziesz tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/10083653?hl=pl). Raport ten nie posiada wyników z zakładki “Wiadomości” w wyszukiwarce, można je natomiast znaleźć w raporcie Skuteczności po zastosowaniu filtra typu wyszukiwania Wiadomości

    Search Console Google News

    autor

    Emilia Zapart

    Po studiach z rachunkowości postanowiła jako kolejny kierunek wybrać marketing i komunikację rynkową. W tym czasie rozpoczęła również swoją przygodę z SEO. W Semhub pracuje od 2021 roku. Wolny czas stara się spędzać aktywnie.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 3 na podstawie 2 głosów

    Dodaj komentarz