fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
28.05.2021

Jak wybrać skuteczną i rzetelną agencję SEO?

Wybór odpowiedniej agencji SEO to istotny krok w rozwoju Twojej firmy – działania podjęte przez profesjonalistów podniosą ruch na stronie internetowej, co przełoży się na większą ilość klientów i prawdziwy zysk. Na jaką agencję SEO zwrócić uwagę podczas planowania strategii marketingowej? Czego od niej wymagać i co powinno zwrócić Twoją uwagę?

    Wybieranie odpowiedniej agencji SEO

    Sygnały ostrzegawcze – co powinno wzbudzić Twoją wątpliwość?

    „TOP 3 w 2 tygodnie”, czyli jak agencje chcą przekonać Cię o szybkim pozycjonowaniu

    Jeśli wybrana agencja SEO zapewnia Cię, że dzięki jej działaniom Twoja strona internetowa po dwóch tygodniach znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania i pozyska wielu nowych klientów – to znak, że pora zmienić swój wybór i rozpocząć współpracę z profesjonalistami.

    Pozycjonowanie to długotrwały proces, a jego pierwsze wyniki są zauważalne po 1-3 miesiącach. Dopiero po tym czasie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy obrane przez nas działania mają sens oraz co dokładnie warto kontynuować. Nie ma tu miejsca na sztuczki, które mogłyby wszystko przyśpieszyć – konsekwentne i regularne działania zgodne z wytycznymi Google są w dłużej perspektywie czasu najbardziej efektywne. Warto więc uzbroić się w cierpliwość i nie szukać drogi na skróty.

    Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, jednak brak zaangażowania odbiorców

    Profesjonalna agencja SEO zadba nie tylko o pojawienie się w najwyższych wynikach wyszukiwania. Celem specjalistów powinien być także wzrost konwersji na stronie internetowej oraz dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, która wytworzy oczekiwany zysk. Budowanie zaangażowanej społeczności można osiągnąć poprzez wysokiej jakości content marketing – treści dopasowane do potrzeb użytkowników, które pomogą zwiększyć ich aktywność na stronie.

    Ale to nie jedyny czynnik wpływający na wzrost aktywności i konwersję. Podstawą jest funkcjonalność witryny – to o nią należy zadbać w pierwszej kolejności. Kluczem do sukcesu jest przejrzysty układ strony internetowej sprawiający, że każdy użytkownik może poruszać się po niej intuicyjnie. Jeśli logiczna struktura witryny sprawi, że w szybkim czasie można odnaleźć interesujące treści, produkt lub informacje o usłudze, istnieje większe prawdopodobieństwo konwersji.

    Umowa – na czas określony i z karą za nagłe zerwanie  

    Uczciwa agencja SEO nie wyznaczy konkretnego czasu, w trakcie którego będzie starać się kontynuować współpracę za wszelką cenę. Pozostań czujny i wybieraj firmy oferujące umowy na czas nieokreślony, najlepiej z krótkim okresem wypowiedzenia. Profesjonaliści dadzą Ci wolność – jeżeli ich usługi z pewnego powodu nie sprostają Twoim oczekiwaniom, w dowolnej chwili możesz z nich zrezygnować.

    Umowy na czas nieokreślony są także mobilizacją na samej agencji. Fakt, że klient może zrezygnować w każdej chwili będzie z pewnością dużą motywacją do skutecznych działań i najwyższej jakości obsługi. Co więcej, umowa powinna pozostać przede wszystkim przejrzysta, bez niejednoznacznych zapisów i trudnych do zrozumienia sformułowań. Czytelna forma może być jedną z oznak uczciwych zamiarów firmy, a przede wszystkim świadczy o podejściu proklienckim.

    Zwróć także szczególną uwagę na zapis w umowie dotyczący kary za jej przedwczesne zerwanie. Firmy, które stosują tę zasadę wyznaczają zwykle duże sumy, które będą niezwykle odczuwalne zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorstw. Jeżeli usługi agencji SEO nie zadowolą Cię, i tak zostaniesz zobligowany do uiszczenia cyklicznej opłaty za marne wyniki.

    Brak transparentności

    Każda godna zaufania firma SEO powinna przedstawić Ci raport podsumowujący działania, jakie zostały podjęte do osiągnięcia konkretnych efektów w obrębie strony internetowej. W tego typu sprawozdaniu można umieścić informacje o zmianach ruchu w witrynie oraz konwersjach, zoptymalizowanych podstronach, zdobytych linkach, a także wszystkich zamieszczonych na stronie treściach – ich tematyce i długości.

    Tego typu dane nie powinny być żadną tajemnicą. Jeśli agencja nie oferuje stałych raportów, to jest to oznaka o ich nieprofesjonalnym podejściu. Przecież każdy klient chce być świadomy, za co dokładnie płaci.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze agencji?

    Omówiliśmy dokładnie, jakie działania agencji mogą stać się sygnałem ostrzegawczym, które świadczą o nieprofesjonalnym podejściu bądź nieuczciwych zamiarach. Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas jej wyboru?

    Miesięczny koszt współpracy z agencją

    Zatrudnienie profesjonalnej agencji SEO może wiązać się z kosztami – jest to jednak dobra inwestycja, która w przyszłości z pewnością że zwróci. W dłuższej perspektywie czasu ruch organiczny jest tańszy.

    Praca doświadczonych specjalistów przełoży się na zwiększony ruch na stronie, przynoszący zyski znacznie większe niż te generowane dotychczas. Agencje oferujące tanie usługi, przykładowo w cenie 300 zł, nie są w stanie przeprowadzić takich samych działań, jak firmy pobierające znacznie większe opłaty. Niski koszt za usługę bardzo ogranicza – mała stawka pozwala najczęściej na przeprowadzenie kilku podstawowych działań, które nie przyniosą oczekiwanych rezultatów – może to być zakup kilku linków, czy też minimalna optymalizacja techniczna. Wysokiej jakości teksty blogowe są w tym przypadku niemożliwe do zrealizowania.

    Mówiąc o profesjonalnej agencji, koszty wzrastają. W przypadku prostych stron stawki zaczynają się od 1000 zł i często sięgają 2000 zł. Natomiast rozbudowane witryny, takie jak sklepy internetowe, wymagają zapłaty 2500-5000-10000 zł.

    Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie pojedyncze działanie, a wiele działań koniecznych do realizacji przez dłuższy okres czasu, tak by użytkownicy stale trafiali na naszą stronę internetową po wpisaniu konkretnego wyrażenia. Koszt współpracy z agencją obejmuje więc zdobycie jak najwyższej pozycji na ustalone wcześniej frazy, ale to nie wszystko – kluczem do sukcesu jest ich umiejętne utrzymanie. Wymaga to pracy całego zespołu specjalistów, których wynagrodzenie często jest wysokie, co znacznie wpływa na ostateczną cenę.

    Najlepszym wyborem będzie agencja, która zamiast posługiwania się sztywno wyznaczonym cennikiem, dopasuje ofertę do możliwości finansowych klienta. Indywidualne podejście jest jedną z oznak uczciwości i chęci owocnej współpracy. Po skontaktowaniu się z przedstawicielem agencji lub jednym ze specjalistów zostaniesz poproszony o podanie Twojego budżetu, a firma dopasuje działania, jakie może dla Ciebie podjąć. Teraz wystarczy podpisać umowę, rozpocząć współpracę i czekać na pierwsze efekty!

    Jak rozliczać się z agencją SEO – abonament czy opłata „za efekt”?

    Z punktu widzenia klienta, najkorzystniejszym sposobem rozliczania się z agencją jest abonament. Pozwala on właścicielom stron na kontrolę swoich wydatków – bez względu na podejmowane przez agencję działania, czy złożoność danego zlecenia, opłata jest stała.

    Rozliczanie „za efekt” – czyli zapłata tylko w przypadku, gdy frazy znajdą się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce z pozoru wygląda korzystnie, jednak nic bardziej mylnego. Dlaczego nie warto decydować się na opłatę „za efekt”?

    • Najważniejszym aspektem w tej formie rozliczania się, jest Geolokalizacja. Geolokalizacja ma za zadanie dopasowywać wyniki wyszukiwania do lokalizacji użytkownika. To znaczy, że w przypadku gdy użytkownik mieszka we Wrocławiu i wpisze frazę “Skup Aut”, to wyszukiwarka wyświetli mu strony, które świadczą usługi skupu aut we Wrocławiu, pomimo tego, że użytkownik nie wpisał miejscowości w oknie wyszukiwarki. Oznacza to więc, że istnieje możliwość, że na daną frazę strona użytkownika będzie się wyświetlać na innych pozycjach na komputerze użytkownika, a na innych pozycjach na komputerze agencji. Sprawia to, że rozliczanie się “za efekt” jest posunięciem bezsensownym, gdyż użytkownik, jak i agencja otrzymują różne rezultaty, za które nie wiadomo jak się rozliczyć.
    • Rozliczanie “za efekt” to forma szczególnie nieopłacalna dla właścicieli sklepów internetowych, w przypadku których niezbędne jest pozycjonowanie setek słów kluczowych. Ich duża ilość sprawia, że właściciel musiałby dysponować naprawdę ogromnym budżetem, który przeznaczony byłby tylko na pozycjonowanie fraz.
    • Opłata „za efekt” nie sprawdza się również wtedy, gdy jesteśmy zobowiązani wielomiesięczną umową na czas określony, z długim okresem wypowiedzenia, a dodatkowo w umowie posiadamy zapis o zapłacie nawet za pozycje w niższych wynikach wyszukiwania – przykładowo 4-5 miejsce. Nieuczciwa agencja może nie starać się osiągać najwyższych pozycji, ponieważ zysk przyniosą im także niskie wyniki. W takim przypadku dochodzi do sytuacji, w której klient jest zobligowany do stałego opłacania agencji nie przynoszącej oczekiwanych rezultatów. Pieniądze będą wyrzucone w błoto, a sam biznes niestety nie ruszy do przodu.
    • Skutkiem rozliczenia „za efekt” może być stosowanie przez agencję metod pracy, niemających nic wspólnego z profesjonalizmem – przyniosą one jednak szybki zysk i firma już wkrótce po podpisaniu umowy z klientem będzie posiadać podstawy do wystawienia faktury. Mowa tu przykładowo o umieszczaniu linków na stronie przez roboty. Ta taktyka początkowo zaoferuje szybkie rezultaty, jednak z biegiem czasu okażą się one nieskuteczne, a zainwestowany budżet nie zwróci się. Karą za stosowanie podobnych działań jest ban lub nałożenie filtra, przez co strona nie będzie wyświetlała się żadnym użytkownikom.

    Kontakt – czyli kto z Tobą rozmawia?

    Podstawą udanej współpracy jest dobra komunikacja – ta zasada sprawdza się szczególnie w agencji SEO, gdzie konkretny specjalista będzie odpowiedzialny za Twoją stronę internetową, która jest przecież najważniejszą wizytówką Twojego biznesu.

    Dlatego przed podpisaniem umowy sprawdź między innymi: kto dokładnie będzie kontaktował się z Tobą w ciągu kolejnych miesięcy, czy agencja przewiduje spotkania podsumowujące dotychczas wykonaną pracę, czy można spodziewać się kontaktu ze strony firmy w określonych sytuacjach, a przede wszystkim czy istnieje możliwość bezpośredniego kontaktu z pozycjonerem zajmującym się Twoim zleceniem.

    Weryfikacja osoby prowadzącej projekt jest kluczowa w przypadku większych firm, w których klienci pozyskiwani są przez handlowców. To właśnie z nimi odbywane są wstępne rozmowy, jednak po podpisaniu umowy zazwyczaj nie utrzymujecie dalszego kontaktu, a klient przechodzi pod opiekę kolejnych pracowników. Zanim zdecydujesz się na złożenie podpisu, koniecznie poproś o kontakt ze specjalistą, który zajmie się Twoją witryną. To krok obowiązkowy dla tych, którzy chcą zweryfikować informacje uzyskane początkowo od handlowca. Dopytaj pozycjonera, jakie doświadczenie posiada w prowadzeniu podobnych projektów, jakie środki będą konieczne do wyłożenia na tego typu zlecenie i jaki efekt możemy dzięki nim osiągnąć.

    Przydzielona osoba zna Twoją witrynę od podszewki, a zatem w sytuacji, gdy zechcesz o cokolwiek zapytać, będzie ona w stanie udzielić Ci najbardziej wyczerpujących odpowiedzi i poinformuje, na jakim etapie znajdują się obecnie wykonywane prace.

    Najlepsze agencje SEO umożliwią Ci jak najszybszy kontakt z dedykowanym opiekunem, który pozostanie do Twojej dyspozycji przez cały czas trwania współpracy.

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Opinie  

    Wybierając agencję SEO, możesz kierować się rankingami, jednak miej na uwadze, że nie wszystkie w pełni odzwierciedlają faktyczną jakość usług wykonywanych w danej firmie. Sprawdź badania mierzące zadowolenie klientów – satysfakcja użytkowników została przedstawiona  między innymi w badaniu firmy Millward Brown, które jasno pokazuje stopień zadowolenia ze współpracy z agencją, podejście do planowania strategii oraz sposób, w jaki zarządzany jest budżet.

    Aby poznać opinię użytkowników, sprawdź komentarze umieszczone w mediach społecznościowych agencji lub w Google. Jeżeli firma stosuje nieuczciwe praktyki lub nie wywiązuje się z zadań, niezadowoleni klienci z pewnością podzielą się tym faktem w Internecie, by przestrzec innych.

    Podsumowując 

    Pamiętaj, by przed rozpoczęciem współpracy sprawdzić konkretną agencję pod kątem sposobu rozliczania się, jakości współpracy z klientem, doświadczenia pracujących w niej specjalistów, czy też rodzaju podpisywanej umowy. Wysokie miejsce w rankingu nie jest gwarancją osiągnięcia zadowalających wyników.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz