fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
23.02.2022

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Prowadzisz swój biznes online i chcesz przyciągnąć nowe grono klientów? Szukasz sposobów, aby zwiększyć sprzedaż? Jak wiadomo, konkurencja nie śpi, a każda marka musi zaprezentować swoje przewagi konkurencyjne, aby wyróżnić się na tle innych brandów. Zaczynając swoją przygodę z e-commerce....

    Prowadzisz swój biznes online i chcesz przyciągnąć nowe grono klientów? Szukasz sposobów, aby zwiększyć sprzedaż? Jak wiadomo, konkurencja nie śpi, a każda marka musi zaprezentować swoje przewagi konkurencyjne, aby wyróżnić się na tle innych brandów. Zaczynając swoją przygodę z e-commerce, i uruchamiając sklep internetowy, warto zadbać o swoją widoczność w wynikach wyszukiwania. To samo tyczy się firm, które są obecne na rynku od lat i chcą wyróżnić się na tle konkurencji. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć, na jakie kluczowe elementy warto zwrócić uwagę i jak krok po kroku zacząć pozycjonować sklep internetowy. Zapraszamy!

    Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego ma znaczenie? 

    Za większość ruchu na stronie są odpowiedzialne bezpłatne wyniki wyszukiwania. Warto mieć na uwadze, że spora część transakcji zakupowych odbywa się właśnie po wpisaniu interesującego nas zapytania. SEO to nie tylko sposób na osiągnięcie wysokich pozycji w SERPach, ale również potężne narzędzie promocji marketingowej, dlatego coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że warto inwestować w tego typu działania. Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces, którego celem jest zwiększenie ruchu organicznego. Wdrażanie działań on-site i off-site pomaga wyszukiwarkom w zrozumieniu i prezentowaniu zawartości stron, a w rezultacie nakierować użytkowników na daną stronę internetową.

    Źródło: https://lawrank.com/seo-for-lawyers/on-site-and-off-site-seo/

    SEO może więc przynieść szereg korzyści dla firmy. Zwiększenie rozpoznawalności brandu i widoczności w wynikach wyszukiwania może przyczynić się do wzrostu, niezwykle istotnej z punktu widzenia biznesowego, konwersji. Jednym z powodów, dla których warto zainteresować się pozycjonowaniem, jest również duża konkurencja w branży. Obecnie powstaje coraz więcej sklepów online oferujących podobny asortyment lub usługi. Aby przebić się ze swoją ofertą do potencjalnych klientów, warto postawić na działania mające na celu dotarcie do jak największego grona odbiorców. 

    Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego? 

    Pozycjonowanie sklepu internetowego opiera się na działaniach, których celem jest podniesienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy wpisujący w Google interesujące ich zapytania mogą w szybki sposób znaleźć stronę oferującą dany produkt lub usługi. Jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z terminem pozycjonowania stron internetowych, to w skrócie jest to nic innego jak dostosowywanie serwisu pod algorytmy Google. Wyniki wyszukiwania można określić natomiast jako wielki ranking stron, a to, które miejsce zajmie dana witryna, jest zależne od robotów wyszukiwarki. To właśnie mianem Search Engine Optimization, w skrócie SEO, określane są wszelkie działania, których celem jest optymalizacja poszczególnych elementów witryny. Mowa tutaj o: pozyskiwaniu wartościowych linków, tworzeniu treści, optymalizacjach technicznych na stronie. Istotną kwestią jest również UX, czyli dostosowywanie strony pod doświadczenia użytkowników – tak, aby zapewnić im intuicyjną nawigację w obrębie witryny.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku

    Audyt SEO 

    Pozycjonowanie sklepu WWW warto rozpocząć od wykonania audytu SEO. Usługa ma na celu stworzenie czytelnego dokumentu, w którym znajdują się uwagi, porady oraz zalecenia dla analizowanej strony internetowej. Dzięki rozbudowanym informacjom właściciel strony, programista lub członkowie działów technicznych są w stanie wdrażać rekomendacje krok po kroku i poprawiać stronę pod kątem SEO. To pewnego rodzaju fundament, który odpowiednio wdrożony jest w stanie zwiększyć grono klientów, a co za tym idzie samą sprzedaż. Audyt pozwala na odkrycie ewentualnych błędów na stronie, duplikacji, problemów z indeksowaniem, a także daje wgląd do poszczególnych elementów na stronie wraz z ich dokładną analizą. Audyt SEO wykazuje problemy, z których właściciele strony mogą nie zdawać sobie sprawy. Dokument może dać Ci wgląd do tego, jak wygląda widoczność strony, prędkość ładowania, czy profil linków. Analizie poddawane są również poszczególne podstrony, a dokładniej czynniki takie jak: znaczniki meta, nagłówki, content na stronie, linkowanie wewnętrzne czy formatowanie treści. 

    Dobór fraz kluczowych

    Pozycjonowanie sklepu internetowego warto rozpocząć również od dobrania słów kluczowych dopasowanych do danej podstrony. Dlaczego to takie istotne z punktu widzenia SEO? To proste! Dzięki temu optymalizacje staną się znacznie łatwiejsze. Odpowiedni dobór pozwala właściwie pozycjonować witrynę, co przekłada się na większych ruch, a przy sprzyjających warunkach także podnosi konwersję. Odpowiednie dobranie słów kluczowych dopasowanych do strony głównej i poszczególnych podstron (kategorii i produktów) sprawi, że unikniemy kanibalizacji słów kluczowych w obrębie strony, czyli sytuacji, w której Google widzi, że na Twojej stronie internetowej przynajmniej dwa adresy URL pasują do zapytania na daną frazę.

    Optymalizacje techniczne na stronie

    Znaczący wpływ na pozycjonowanie stron internetowych ma techniczne SEO. Pod tym terminem kryją się działania optymalizacyjne w obrębie strony internetowej, obejmujące wszystkie elementy strony poza treścią. Ich celem jest ułatwienie robotom zrozumienia i zaindeksowania zawartości poszczególnych stron w witrynie, a także poprawienie doświadczeń użytkowników. 

    Do technicznego SEO zaliczamy: 

    • przygotowanie i wdrożenie mapy strony,
    • utworzenie i dodanie na stronie pliku robots.txt,
    • wdrożenie i optymalizację meta tagów,
    • wdrożenie certyfikatu SSL,
    • optymalizację adresów URL,
    • prawidłowe wdrożenie linków kanonicznych,
    • zapobieganie duplikacji treści,
    • poprawę szybkości strony,
    • optymalizację strony pod kątem urządzeń mobilnych.
    • wdrożenie danych strukturalnych,
    • prawidłowe wdrożenie przekierowań,
    • dostosowanie strony do potrzeb użytkowników (UX). 

    Unikalny content

    Dzięki poprawnie stworzonej, unikatowej treści jesteśmy w stanie wzmocnić i wspomóc szerokie działania pozycjonowanej domeny. Nie myli więc powiedzenie Content is a king, które ma wielkie znaczenie również dla sklepów internetowych. Treści umieszczane na stronie pełnią kluczową rolę i wpisują się w działania on-site. 

    W tym miejscu warto zastanowić się, jaką rolę pełni wartościowy content na stronie. Należy pamiętać o tym, że sklepy internetowe są prowadzone z myślą o klientach, dlatego wdrożenie oryginalnych i niekopiowanych treści stanowi pewnego rodzaju wizytówkę. To właśnie za pomocą opisów powinniśmy przedstawić firmę w jak najlepszym świetle, zaznajomić użytkowników z ofertą, a także wskazać wyróżniki marki. Content jest więc świetnym sposobem na to, by zbudować z użytkownikiem długotrwałą relację. Wartości płynące dla użytkowników są więc nieocenione, dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych nie może istnieć w oderwaniu od unikalnego contentu. 

    Treści na stronie przynoszą również wartość dla wyszukiwarki. Umieszczone w opisach słowa kluczowe wskażą Google profil działalności firmy, a także pozwolą stronie w osiąganiu wysokich pozycji w SERPach. Podczas planowania strategii contentowej warto pamiętać o aspektach takich jak naturalność i unikalność. Publikowane treści nie mogą duplikować się z tekstami dostępnymi na innych stronach. Należy unikać również nagromadzenia słów kluczowych. Keyword stuffing to praktyka, która wpływa na spadek zaufania do witryny, a dla Google może być sygnałem do tego, że w obrębie Twojej witryny stosowane są nieuczciwe praktyki Black Hat SEO. 

    Czego nie robić, tworząc content dla sklepu internetowego? Przede wszystkim nie przesadź z optymalizacją treści. Użytkownicy, jak i algorytmy wyszukiwarki, są wrażliwi na tego typu praktyki, dlatego w tym kontekście powiedzenie mniej znaczy więcej, w pełni się sprawdza. Warto zastosować również język korzyści. Dzięki temu użytkownik będzie świadomy tego, co może zyskać. Warto podkreślać zalety danego produktu czy usługi i dać potencjalnemu klientowi wiedzę na temat tego, jak może wpłynąć to na jego codzienność. Pamiętajmy jednak, że użytkownicy nie lubią zbyt nachalnych form komunikacji, dlatego warto zaprezentować użytkownikom korzyści danego rozwiązania w jak najbardziej zwięzły sposób. Podczas tworzenia contentu istotne jest to, aby skupić się na konkretach. Warto zwrócić uwagę na średni czas przebywania użytkowników na stronie. Aby przykuć uwagę potencjalnych klientów, kluczowe może okazać się również stosowanie zwrotów Call to Action. 

    Zobacz, jak zacząć z SEO copywritingiem. Więcej wskazówek i informacji na ten temat znajdziesz na naszym blogu. 

    Zadbaj o link-buidling

    Proces off-site, jakim jest linkowanie zewnętrzne, to ważny element pozycjonowania. Prowadzony samodzielnie nie da zbyt dużych efektów, ale powiązany z działaniami na stronie i oparty o przemyślaną strategię może wynieść Twoją stronę na wyżyny wyników wyszukiwania. Jeśli do Twojego sklepu internetowego będzie linkować inna domena o wysokich parametrach Domain i Page Authority, to Google może potraktować to jak pewnego rodzaju informację o tym, że nasza strona jest godna zaufania. Jak pozycjonować sklep internetowy? Warto skupić się na tworzeniu strategii linkowania do strony ze znanych i jakościowych witryn. Dzięki takiej praktyce Twój sklep internetowy ma szansę wyżej rankować w wynikach wyszukiwania. To także dobry sposób na to, aby zwiększyć rozpoznawalność marki i budować jej autorytet. Im więcej wzmianek na wysokiej jakości stronach, tym większa szansa, że usłyszą o nas nowi klienci, a także że będą zainteresowani tym, co marka oferuje. Odpowiednio dobrane domeny do linkowania zewnętrznego mogą pomóc Ci w dotarciu do grupy docelowej, co przekłada się na wyższy czynnik konwersji. Jak to działa? Istnieje duża szansa, że umieszczając link do Twojej strony na portalach dopasowanych do potrzeb odbiorców, ktoś będzie realnie zainteresowany produktem, bądź usługą.

     

    Link-building przynosi szereg korzyści, jednak w tym wypadku warto uzbroić się w cierpliwość. Generowanie linków z wysokiej jakości domen zapewnia stały ruch na stronie, jednak aby tak było, należy zadbać o to, aby tworzenie linków nie było procesem jednorazowym. Kluczową zasadą podczas umieszczania odnośników jest unikanie spamerskich miejsc, które mogą być postrzegane przez algorytmy Google jako nieuczciwe praktyki i próba manipulacji. 

    Istnieje kilka sposobów pozyskiwania linków dla sklepu internetowego: 

    • tworzenie własnego zaplecza SEO, które linkuje do pozycjonowanej strony,
    • publikacja artykułów sponsorowanych na zewnętrznych portalach,
    • nawiązanie współpracy z branżowymi portalami,
    • publikacja opinii przez klientów na zewnętrznych serwisach wraz z linkiem prowadzącym do pozycjonowanej strony.

    Jak długo trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? 

    To jedno z pytań, które jest często zadawane przez potencjalnych klientów zainteresowanych usługą, jaką jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Nie od razu Rzym zbudowano, a ten idiom warto przywołać również w kontekście procesu SEO. Jak długo trzeba więc czekać na efekty pozycjonowania? To zależy. Jednym z czynników jest plan działań. To jak szybko będziemy wdrażać zmiany z audytu, w jakim tempie stworzymy opisy na stronę, lub zaczniemy pozyskiwać linki zewnętrzne, będzie miało przełożenie na efekty. 

    Duże znaczenie ma również branża. Zdecydowanie trudniejsze będzie wypozycjonowanie salonu fryzjerskiego w dużym mieście niż niewielkiej miejscowości, a to wszystko ze względu na fakt, że konkurencja, którą będziemy chcieli prześcignąć w wynikach wyszukiwania, jest znacznie większa w porównaniu do niszowych branż lub firm działających w małych miasteczkach. Na długość całego procesu może mieć wpływ również negatywna historia domeny. Jeśli w przeszłości były na niej umieszczane spamerskie treści, to należy być świadomym tego, że taka strona będzie trudniejsza do wypozycjonowania. Jednym z kluczowych czynników jest również stan strony w momencie rozpoczęcia pozycjonowania. Inny będzie czas poświęcony na stronę, która niedawno powstała, a wszystkie podstrony są poza indeksem w porównaniu do tej działającej od kilku lat i mogącej pochwalić się zapleczem wysokiej jakości linków. 

    Minimalny czas oczekiwania na efekty działań SEO wynosi około 3 miesiące. Należy jednak zweryfikować to, co rozumiemy przez pojęcie „efekty”.  Rezultatem pozycjonowania może być wzrost widoczności określonych fraz kluczowych, wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w TOP10, wzrost ruchu organicznego i wiele innych mierników.

    Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? 

    Prowadzenie sklepu internetowego wymaga zastosowania różnych praktyk, których efektem będzie dotarcie do nowej grupy klientów. Potencjał e-biznesu jest naprawdę imponujący, dlatego firmy przenoszą zasoby swojego budżetu na działania związane z pozycjonowaniem stron. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że konkurencja nie śpi i coraz więcej sklepów decyduje się na to, aby przenieść swoją działalność do przestrzeni online. Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, to warto mieć na uwadze, że zależy to od tego budżetu i działań, jakie będzie on obejmować. SEO powinno być traktowane jako stała inwestycja, która może przynieść szereg wymiernych korzyści dla biznesu. 

     

    To, ile kosztuje pozycjonowanie strony WWW, zależy przede wszystkim od branży, konkurencyjności, wielkości sklepu internetowego (ilości podstron do optymalizowania), a także efektów, jakich oczekujemy. Jeśli zależy nam na skorzystaniu z pomocy agencji SEO, warto pamiętać o tym, że w cenę wliczone są również koszta związane opłaceniem narzędzi zewnętrznych czy publikacji na płatnych serwisach. Specjaliści SEO zajmują się pozycjonowaniem sklepu internetowego kompleksowo, skupiając się zarówno na działaniach off-site, jak i onsite. Łączna cena miesięcznego abonamentu w agencji uzależniona jest również od tego, co wchodzi w skład oferty. Na poziomie podstawowym można liczyć na wykonanie audytu SEO, analizę i optymalizację podstron (i ich ilość ustalana jest w zależności od wybranego pakietu), wytyczne do pisania treści, raportowanie działań za pomocą narzędzi oraz możliwość konsultacji ze specjalistą SEO. 

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, to zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem dla e-commerce. Proponowane przez agencją SEMHUB pakiety wahają się od 1899 zł do 6999 zł miesięcznie, a ich wysokość jest wprost proporcjonalna do prowadzonych działań. Warto jednak pamiętać o tym, że pozycjonowanie sklepów internetowych to proces ustalany indywidualnie pod potrzeby klienta, dlatego oferujemy fachowe doradztwo, a także transparentność działań. Dla każdego partnera dobieramy odpowiednią strategię, która będzie wpisywać się w potrzeby. Zapraszamy do kontaktu po więcej szczegółów!

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz