fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
09.02.2022

Jak zacząć z SEO copywritingiem? 5 porad

Copywriting to zawód, który cieszy się obecnie dużą popularnością, a to wszystko ze względu na liczne zapotrzebowanie na treści online. I choć profesja ta początkowo miała więcej wspólnego z prasą, czy kreatywnymi reklamami w telewizji, to wraz z rozwojem e-commerce....

    Copywriting to zawód, który cieszy się obecnie dużą popularnością, a to wszystko ze względu na liczne zapotrzebowanie na treści online. I choć profesja ta początkowo miała więcej wspólnego z prasą, czy kreatywnymi reklamami w telewizji, to wraz z rozwojem e-commerce i sprzedaży internetowej, zaczęto dostrzegać duży potencjał w treściach publikowanych za pośrednictwem stron internetowych. Każdy copywirter powinien znać jednak zasady pozycjonowania, bez których ciężko poruszać się w przestrzeni Internetu. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć z SEO copywritingiem i co zrobić, aby pisane przez Ciebie teksty były przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek Google, to zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem! 

    Początki SEO copywritingu

    Copywriting to zawód, wokół którego krąży duże ożywienie, a to wszystko ze względu na fakt, że sklepy i punkty usługowe regularnie przenoszą swoją działalność do przestrzeni internetowej. Duży popyt na treści wiąże się więc z większym zapotrzebowaniem, stąd profesja copywritera stała się pomysłem na życie dla wielu osób – zarówno tych, które wcześniej szkoliły swój warsztat pisarski, jak i tych zmieniających swoją ścieżkę kariery. 

    Początkowo zawód copywritera był ściśle kojarzony z rozwojem mediów. Ogilvy i jego chwytliwego slogany reklamowe, wpadające w ucho przekazy radiowe czy telewizyjne zapoczątkowały myślenie o treści jako Big Idei, która może przykuć uwagę użytkowników i zachęcić ich do zapoznania się z danym produktem. Unikalna treść, oparta o rzetelny research i odpowiednią formę, to odpowiedź na potrzeby ludzi. Wraz z rozwojem Internetu copywriting ewoluował w coraz to nowsze formy. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie stron internetowych bez angażujących i dopasowanych do potrzeb użytkowników, a obecnie również do algorytmów wyszukiwarek, treści.

    Aby zostać SEO-copywriterem, należy opanować warsztat pisarski, ale na tym nie koniec. Profesję kojarzy się również z tzw. lekkim piórem, czyli umiejętnością tworzenia różnorodnych, często całkowicie odmiennych od siebie treści. Od 

    SEO copywritera wymaga się elastyczności i oryginalnego podejścia do tworzonych przez niego tekstów. Opisy kategorii powinny być równie angażujące jak artykuły blogowe – niezależnie od tego czy dotyczą one branży okiennej, czy sektoru fashion. Operowanie techniką konkretu, pisanie językiem korzyści, zrozumienie potrzeb odbiorców, optymalizacja treści zgodnie z zasadami SEO – to tylko wybrane umiejętności, jakimi powinien posługiwać się copywriter. Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w tym zawodzie, lub szukasz inspiracji, jak zmienić swoją dotychczasową ścieżkę kariery, to zobacz sposoby, dzięki którym dowiesz się, jak zostać SEO copywirterem i jak udoskonalić swoje umiejętności. 

    Jak zostać SEO copywriterem?

    Na wstępie warto zaznaczyć, że nie istnieje jedna pisania zasada, która zapewni świetlaną przyszłość na stanowisku copywritera. Warto mieć świadomość tego, że nie jest to branża dla wszystkich, jednak zdeterminowane, zorganizowane i lubiące zabawę z językiem osoby, powinny sprawdzić na własnej skórze, czy ta profesja jest właśnie dla nich. 

    Można wyróżnić kilka ścieżek dla osób, które chcą się ukierunkować i stawiać swoje pierwsze kroki w SEO copwyritingu. Podpowiadamy, jak to zrobić i jak poszerzyć swoje kwalifikacje w tym zakresie.

    Szkolenia i kursy 

    Na rynku istnieje wiele płatnych i bezpłatnych kursów, dzięki którym poznasz specyfikę pracy SEO copywritera, dowiesz się, jakich narzędzi offline i online używać w codziennej pracy, oraz co zrobić, aby teksty przykuły uwagę użytkowników. Na tego typu szkoleniach można nauczyć się: pisania oryginalnych i wartościowych tekstów SEO, tekstów na strony WWW, ofert sprzedażowych, e-maili, tekstów reklamowych, a także poznać kulisy pracy copywritera. Szkolenia obejmują zagadnienia na poziomie podstawowym, jak i zaawansowanym, dlatego każdy znajdzie coś dla Ciebie. Szkolenia z copywritingu są dedykowane osobom, które chcą zbudować swoje CV i rozpocząć pracę w agencji, ale również dla wszystkich freelancerów chcących dowiedzieć się, jak wystawiać faktury VAT i rozliczać swoje przychody.

    Studia kierunkowe

    Obecnie można zauważyć duże zainteresowanie wokół studiów podyplomowych z zakresu copywritingu. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć z SEO copywritingiem, to dobrym rozwiązaniem może okazać się program studiów zawierający zagadnienia takie jak: podstawy pracy copywritera, optymalizacja płatnych kampanii, web, PR, Sales i SEO-copywriting, a także marketing i e-commerce. Celem studiów jest przygotowanie do tworzenia skutecznych, angażujących treści. Połączenie wiedzy teoretycznej z zajęciami praktycznymi pozwoli nabyć umiejętności niezbędne do pracy copywritera i pomoże w stawianiu pierwszych kroków w tym zawodzie.

    Prowadzenie bloga/fanpage

    Masz nietypowe hobby, którym chcesz podzielić się z innymi? A może chcesz odnaleźć grono osób mające podobne spojrzenie na świat? Odpowiedź jest prosta: załóż bloga! To idealne miejsce do tego, aby dzielić się ze społecznością swoimi przemyśleniami, pasjami czy sposób, aby edukować innych w różnorodnych tematach. Jeśli chcesz zająć się copywritingiem na poważnie, to Twój blog może pełnić funkcję portfolio, a poszczególne wpisy będą zbiorem prac, które poświadczą o Twoich umiejętnościach i warsztacie pisarskim. Początki z SEO copywritingiem warto zacząć więc od regularnego tworzenia wpisów eksperckich lub poradnikowych na blogu, które następnie mogą posłużyć w okresie rekrutacji.

    Pierwsza współpraca z agencją/staż

    Po zdobyciu wiedzy teoretycznej i praktycznej pora spróbować swoich sił we współpracy z agencją. Swoje pierwsze kroki najlepiej stawiać w firmach, które zajmują się pozycjonowaniem i poszukują do pracy na staż lub niezależne stanowisko. W agencji SEO jest stałe zapotrzebowanie na treści internetowe, dlatego warto wysłać CV i sprawdzić, czy akurat w danym momencie firma nie będzie potrzebować więcej osób w zespole.

    Prywatne zlecenia

    Początki z SEO copywritingiem bywają różne. Wiele osób już na pierwszym etapie szuka na własną rękę klientów, którzy byliby zainteresowani regularnym nabywaniem treści – np. na swoją stronę internetową. Aby mieć pewność, że zlecenie zostanie zrealizowane zgodnie z wizją klienta, warto uprzednio poprosić o wypełnienie briefu, będącego podstawowym narzędziem komunikacji. 

    O czym należy pamiętać?

    Pisanie treści, które będą angażować użytkowników i rankować wysoko w wynikach wyszukiwania, to nie lada wyzwanie. Warto pamiętać więc o tym, że zawód SEO copywritera nie powinien być wybierany tylko i wyłącznie ze względu na specyfikę pracy, czy benefity, jakie stoją za tą profesją. Aby zostać copywriterem, należy posiadać umiejętności językowe i sprawnie posługiwać się nim w wielu sytuacjach. Teksty sprzedażowe czy poradnikowe powinny przykuć uwagę użytkowników, a w rezultacie zachęcić ich do zapoznania się z ofertą na stronie czy do wypełnienia formularza kontaktowego.

    Pierwsze kroki w copywritingu mogą okazać się nie takie proste, jak się mogło wydawać. Copywriter nie może pozwolić sobie na żadną językową gafę – zarówno w kwestii interpunkcji, ortografii, gramatyki, jak i składni. Następną kolejną kwestią jest umiejętność pisania techniką konkretu – bez zbędnych ozdobników i “lania wody”. Myśląc o tekstach, które będą umieszczone na stronie internetowej, nie wolno zapominać również o ich prawidłowej optymalizacji. Użycie fraz kluczowych w naturalny sposób przy jednoczesnym zachowaniu sensu i logiki zdania, to umiejętność, która wymaga przećwiczenia i wprawy. Osoba pisząca tekst powinna zdawać sobie sprawę z tego, jak wiele elementów może mieć wpływ na lepsze przyswojenie treści przez użytkowników i algorytmy wyszukiwarki. Frazy kluczowe, nagłówki, śródtytuły, linkowanie wewnętrzne – każdy z tych elementów ma znaczenie i nie może go pominąć podczas planowania struktury tekstu. 

    Aby usprawnić cały proces, najlepiej stworzyć coś na wzór szablonu, będącego dobrym punktem wyjścia wśród osób, które mają niewielką wiedzę na temat zagadnień związanych z SEO. Szablon można modyfikować według własnych potrzeb i typów zleceń, a jego uzupełnienie może okazać się kluczowe podczas pracy nad poszczególnymi tekstami. 

    Źródło: https://searchengineland.com/how-to-create-a-style-guide-for-your-seo-content-writers-305893

    Cechy dobrego copywritera

    Treści tworzone przez SEO copywritera trafiają do ludzi szukających odpowiedzi na nurtujące pytania, lub chcących zaznajomić się z marką. Internauci korzystający z wyszukiwarki mają różne potrzeby, a zatem i różne intencje. To właśnie w gestii copywritera pozostaje dopasować narrację i język do danej grupy docelowej. Empatia i umiejętność zrozumienia drugiego człowieka to bez dwóch zdań cechy, którymi powinien odznaczać się twórca treści internetowych. Oprócz tego od SEO copywritera wymaga się elastyczności, kreatywności i otwartości na sugestie. Ta profesja wiąże się również z ciągłym rozwojem, podążaniem za nowościami, czego przykładem może być regularne uczęszczanie na seminaria, kursy, prelekcje związane z copywritingiem, jak i marketingiem internetowym. Bez względu na to, czy stawiasz swoje pierwsze kroki w SEO copywritingu, czy działasz w branży od lat, niezwykle ważne jest szlifowanie swojego warsztatu i tworzenie różnorodnych formatów treści, dopasowanych do specyfiki danej branży. 

    Co zrobić, aby początki z SEO copywrintigiem nie okazały się aż tak wielkim wyzwaniem? Warto poznać specyfikę tej profesji i zdobywać wiedzę niezbędną do wykonywania tego zawodu. Profesjonalny research w połączeniu z lekkim piórem i warsztatem pisarskim to jedno, copywriter powinien pamiętać również o grupie docelowej, do której pisze, a także regularnym dokształcaniu się z zakresu marketingu internetowego i SEO. Brzmi jak recepta na sukces? Wszystko zależy od Ciebie – weź los w swoje ręce i działaj!

    Chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu SEO copywritingu? Wejdź na naszego bloga i dowiedz się, jakie teksty pisać pod SEO i jak przeprowadzić odpowiednie reserach.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz