Linki kanoniczne (canonicale) – do czego służą?

Zarówno w świecie wirtualnym, jak i w realnym, duplikowanie treści nie jest zjawiskiem pożądanym. Google doskonale radzi sobie z wykrywaniem duplikacji treści na stronach internetowych, co zazwyczaj prowadzi do ukarania tych stron obniżeniem pozycji w rankingach wyszukiwania. Nie trzeba dodawać, że stąd już krótka droga do spadku ruchu na stronie, czyli czegoś, czego wolelibyśmy uniknąć. Wewnętrzna duplikacja treści nie zawsze jest łatwa do identyfikacji i usunięcia, ale istnieją sposoby na walkę z nią. Służą do tego linki kanoniczne, które są głównymi bohaterami dzisiejszego wpisu.

Z duplikacją wewnętrzną mamy do czynienia wtedy, gdy taka sama albo bardzo podobna treść jest obecna na kilku różnych podstronach tej samej witryny internetowej. Gdyby, przykładowo, czytany teraz przez ciebie tekst znalazł się na trzech różnych podstronach strony internetowej, to mielibyśmy do czynienia z tą samą treścią zduplikowaną w trzech różnych miejscach. Linki kanoniczne pozwalają wskazać robotom Google i innych wyszukiwarek URL z oryginalną treścią.

Link kanoniczny: co to właściwie jest?

Linki kanoniczne to rodzaj meta tagów, czyli znaczniki zamieszczone w sekcji <head> witryny internetowej. Niekiedy używa się wobec nich nazw tag rel canonical albo rel=canonical. Służą one do wskazania robotów wyszukiwarki, który adres URL jest oryginalny, czyli kanoniczny, a który nie. Algorytmy wyszukiwarek bazują na założeniu, że jednej podstronie powinien odpowiadać dokładnie jeden link. To jednak nie zawsze jest możliwe – treści na kilku podstronach potrafią być do siebie bardzo podobne, przez co robot uznaje je za duplikaty i obniża ranking strony. Link kanoniczny pozwala wyeliminować powtarzanie się tej samej treści dla robotów. Wyszukiwarka indeksuje link oznakowany jako kanoniczny, natomiast podstrony posiadające tag cannonical przyporządkowany do strony kanonicznej nie będą w indeksie uwzględniane.

Kiedy warto używać linków kanonicznych?

Do zrozumienia sensu wykorzystywania linków kanonicznych trzeba pokrótce przybliżyć proces czytania strony internetowej przez robota. Gdy robot wyszukiwarki rozpoczyna czytanie treści, to przegląda po kolei wszystkie linki znajdujące się na stronie. W większości przypadków jest ich o wiele więcej niż podstron, na których zamieszczasz treści. Perspektywa robota wygląda więc inaczej niż perspektywa człowieka. Możesz dbać o to, żeby na każdej widocznej podstronie znajdowała się całkowicie unikalna treść, jednak na stronie i tak dochodzi do duplikacji wewnętrznej i ta sama strona funkcjonuje pod kilkoma linkami, niewidocznymi dla człowieka, ale łatwo wykrywalnymi dla robota.

Stopień duplikacji wewnetrznej najlepiej jest określić za pomocą odpowiedniego narzędzia, które szybko przeanalizuje strukturę witryny internetowej. Darmowym narzędziem tego typu jest SiteLiner. Za jego pomocą można łatwo zidentyfikować miejsca, w których zachodzi duplikacja i w których trzeba zastosować linki kanoniczne.
Linki kanoniczne są szalenie ważne dla poprawnego pozycjonowania. Nie trzeba ich stosować, ale ich wykorzystanie umożliwia wyszukiwarkom interpretację oryginalnych treści. Mają na tyle dużo zalet, że warto korzystać z możliwości, jakie dają.

  • Linki kanoniczne zmniejszają ilość duplikowanych treści na stronie, dzięki czemu podnoszą jej pozycję.
  • Dzięki linkowaniu kanonicznemu roboty szybciej wynajdują na stronie wartościowe linki. Prowadzi to do szybszej indeksacji i skraca czas oczekiwania na reakcję po wprowadzeniu zmian na stronie.
  • Autorytet strony, uzyskiwany dzięki linkom kierującym do niej, nie rozprasza się niepotrzebnie na kilka różnych adresów.
  • Linkowanie kanoniczne zwiększa kontrolę nad tym, które adresy URL będą pojawiały się w wyszukiwarce.

Poniżej przedstawiamy kilka typowych sytuacji, w których zachodzi duplikacja wewnętrzna treści

FOTOW

Wersje strony z www i bez www oraz wersje http i https.

Najprostszym przykładem duplikacji są różne wersje strony. Adresy URL z http i https oraz adresy z www i bez www to dla robotów osobne domeny, których treści są identyczne. Aby uniknąć duplikacji treści na tych podstronach, należy ustawić przekierowania 301, a tym, co pomoże w odpowiedniej interpretacji tych stron przez roboty, jest ustawienie na każdej podstronie linków kanonicznych. Dzięki nim roboty będą wiedzieć, które treści są oryginalne i które chcesz pokazać w wynikach wyszukiwania. Można też za pomocą linków kanonicznych zastąpić przekierowania, ale tego rozwiązania nie polecamy. Indeksowanie trwa wtedy znacznie dłużej.

Sortowanie produktów w obrębie kategorii

Linkowanie kanoniczne znajduje szczególnie dużo zastosowań na stronach, które są sklepami internetowymi. Głównie dotyczy to podstron z możliwością sortowania produktów według określonych kryteriów. Gdy wybieramy sortowanie, adres URL ulega zmianie, natomiast treść strony pozostaje ta sama, co prowadzi do niepożądanej przez nas duplikacji.
Aby uniknąć duplikowania wewnętrznego, trzeba wskazać najważniejszy link, czyli ten, który dotyczy głównej strony kategorii. Nie pomogą nam tu przekierowania 301, natomiast zastosowanie znajdują tagi canonical albo plik robots.txt. Roboty Google prawdopodobnie nie będą wtedy analizować treści zawartej pod adresami powiązanymi z sortowaniem, lecz skupią się na głównej kategorii.

Stronicowanie produktów

Bardzo podobnie prezentuje się kwestia stronicowania produktów na kategoriach. Każda strona może potencjalnie prowadzić do zwiększenia duplikacji, dlatego powinny one mieć tag cannonical odnoszący się do głównej strony kategorii. Takie rozwiązanie jest przydatne szczególnie wtedy, gdy nie jesteśmy w stanie, ze względów technicznych, usunąć z poszczególnych stron stronicowania treści i dodania w tytułach i meta opisach kolejnych numerów. Główna strona kategorii powinna posiadać opis, zawierający około dwustu pięćdziesięciu słów, tytuł (oczywiście unikalny!), meta opis oraz kanoniczny link odnoszący ją do samej siebie.
Strony paginacji nie powinny natomiast posiadać długich opisach. W tytułach i meta opisach powinny mieć dodatkowo uwzględnione numery stron.

Krótkie i długie adresy URL.

Adresy URL na stronie danego sklepu internetowego mogą być zarówno krótkie, jak i długie. Roboty będą je interpretować jako osobne podstrony zawierające te same treści, czyli dojdą do wniosku, że mają do czynienia z duplikacją. Krótsze linki są przyjaźniejsze dla wyszukiwarek, dlatego to im należy przypisać kanoniczność. Dłuższym URLom trzeba więc przypisać tagi cannonical do URLów krótszych.

Duplikacja zewnętrzna.

Dotychczas mówiliśmy o duplikacji wewnętrznej, ale linki kanoniczne mogą mieć też znaczący wpływ na duplikację zewnętrzną. Jeżeli istnieje ryzyko, że nasze treści mogą zostać skopiowane przez konkurencję, wówczas warto zagrożonym podstronom przypisać tag cannonical. Dobrym pomysłem jest też dodanie daty, dzięki czemu wyszukiwarka może łatwo określić, która treść została dodana jako pierwsza.
Jeżeli natomiast to ty udostępniasz artykuł skopiowany z innej strony, wtedy warto umieścić link kanoniczny z jej adresem na swojej podstronie. W ten sposób skopiowana treść nie jest indeksowana z twojej witryny.

Duplikacja opisów produktów.

Na stronach sklepów internetowych bardzo często mamy do czynienia z sytuacją, w której nie jesteśmy w stanie stworzyć unikalnych opisów produktów, ponieważ te produkty różnią się bardzo niewielkimi szczegółami, na przykład ceną, kolorem albo rozmiarem. Z pomocą ponownie przychodzą nam linki kanoniczne. Jeżeli przypiszemy cannonical jednego produktu, który posiada unikalny opis, do stron innych produktów, wówczas w wynikach wyszukiwania będą pojawiały się tylko te produkty, którym przypisaliśmy kanoniczność. Przykładowo, jeśli na stronie mamy sześć identycznych modeli latarek w różnych barwach, to w wyszukiwarce pojawi się tylko ta, którą oznakowaliśmy jako kanoniczną, na przykład czerwona.

Nie trzeba oczywiście dodawać, że takie rozwiązanie ma sens tylko wtedy, gdy różnice w szczegółach produktów nie mają dla nas znaczenia. Jeżeli zależy nam na tym, aby w wyszukiwarce pojawiały się modele latarek we wszystkich kolorach, wtedy każdy model powinien posiadać swój unikalny opis.

Kiedy nie trzeba stosować linkowania kanonicznego?

Jak pokazaliśmy wyżej, linkowanie kanoniczne jest bardzo przydatne, ale to nie znaczy, że musi koniecznie znaleźć się na każdej stronie internetowej. Da się wskazać sytuacje, kiedy nie trzeba z niego korzystać i jest ich całkiem sporo! Oto niektóre z nich:

  • Przede wszystkim, linkowania kanonicznego nie trzeba stosować, jeżeli na stronie nie ma zduplikowanych względem adresów URL treści. Nie trzeba zamieszczać linku kanonicznego na wszystkich podstronach, które chcesz pokazać wyszukiwarce – roboty i tak do nich dotrą.
  • Przekierowania 301, jeżeli zostaną prawidłowo wprowadzone, także znoszą konieczność stosowania tagu cannonical.
  • Posiadanie pliku robots.txt również znosi obowiązek umieszczania linków kanonicznych. W pliku robots.txt znajdują się adresy, które nie są indeksowane przez wyszukiwarki. Można tam zamieścić także te strony, których nie chce się udostępniać w wynikach wyszukiwania.

Niewskazane jest także nadmierne wykorzystywanie linkowania kanonicznego. Treść na stronie powinna być unikalna i powinno jej być dużo. Jeżeli duplikacja wewnętrzna nie ma związku z wymienionymi wcześniej kwestiami technicznymi, to o wiele lepszym pomysłem jest stworzenie nowych treści dla zduplikowanych stron niż przypisywanie im linków kanonicznych. Nadmierne linkowanie kanoniczne może prowadzić do zmniejszenia się stosunku treści do kodu, a to odbije się negatywnie na pozycji strony w wyszukiwarkach.

Wdrażanie linku kanonicznego na stronę.

Źle wdrożony cannonical zostanie zignorowany przez wyszukiwarkę, przez co nie będzie spełniał powierzonego mu zadania. Wdrażanie linku kanonicznego na stronę jest bardzo łatwe i przebiega w sposób, który za chwilę opiszemy.
Znacznik cannonical trzeba umieścić w sekcji <head> strony internetowej. Prezentuje się to w sposób następujący:

Poniżej pokazujemy miejsce, w którym trzeba umieścić fragment kodu na stronie:

Chociaż implementacja tagu rel=cannonical jest prosta, to bardzo często popełnia się w trakcie błędy, które prowadzą do nieskutecznego linkowania. Na oficjalnym blogu Google można znaleźć artykuł, w którym omówiono pięć najczęściej popełnianych błędów związanych z implementacją tagu. Warto się z nim zapoznać, aby tych błędów uniknąć:

5 common mistakes with relcanonical (5 najczęściej popełnianych błędów przy stosowaniu rel=canonical)

Zakończenie.

Duplikacja wewnętrzna występuje często nawet na tych stronach internetowych, których twórcy są przekonani, że udało im się jej uniknąć. Warto zawsze pamiętać o tym, aby za pomocą odpowiedniego narzędzia sprawdzić stronę i rozeznać się w sytuacji. Linkowanie kanoniczne są jednym ze skutecznych narzędzi walki z duplikowaniem wewnętrznym. Stosowanie tagu cannonical pomaga pokonać nieplanowaną duplikację i zabezpieczyć pozycję strony w wyszukiwarkach.

Na zakończenie trzeba jednak jeszcze raz wyraźnie podkreślić, że stosowanie linków kanonicznych nie daje stuprocentowej pewności, że roboty Google i innych wyszukiwarek będą je respektować. Korzystanie z taga cannonical zwiększa jednak bezpieczeństwo i przyczynia się do zwiększenia ruchu i współczynnika konwersji.

Zostaw komentarz