fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Emilia Zapart
01.02.2023

Linkowanie wewnętrzne a SEO – jak zrobić i sprawdzić linki wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to jedno z podstawowych działań optymalizacyjnych w serwisie, pozwalające użytkownikom i robotom na łatwą nawigację na stronie. Dzięki linkom wewnętrznym osoby odwiedzające witrynę mogą szybko dotrzeć do jej pozostałych podstron, a roboty wyszukiwarki lepiej zrozumieć jej strukturę. Co to są linki wewnętrzne? Jak działa linkowanie wewnętrzne? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania i przedstawić najważniejsze zalety linków wewnętrznych.

    Linkowanie wewnętrzne to jedno z podstawowych działań optymalizacyjnych w serwisie, pozwalające użytkownikom i robotom na łatwą nawigację na stronie. Dzięki linkom wewnętrznym osoby odwiedzające witrynę mogą szybko dotrzeć do jej pozostałych podstron, a roboty wyszukiwarki lepiej zrozumieć jej strukturę. Co to są linki wewnętrzne? Jak działa linkowanie wewnętrzne? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania i przedstawić najważniejsze zalety linków wewnętrznych.

    Czym jest linkowanie wewnętrzne?

    Linkowanie wewnętrzne (internal linking) polega na umieszczaniu na stronach w serwisie odnośników prowadzących do innych podstron w witrynie. Można wyróżnić dwa główne cele linków wewnętrznych:

    • ułatwienie użytkownikowi przemieszczanie się po witrynie i szybkie znajdywanie interesujących go podstron – może to skutkować zwiększeniem zaangażowania internauty i wydłużyć czas spędzony w witrynie, a także wpływać pozytywnie na UX strony.
    • przyspieszenie indeksowania podstron  w serwisie dzięki utworzeniu poprzez sieć linków mapy witryny, po której poruszają się roboty Google.

    Odpowiednie linkowanie wewnętrzne pomaga także robotom wyszukiwarki w zrozumieniu struktury danego serwisu i jego hierarchii. 

    Hiperłączom możemy nadać nazwę używając anchor textu – jest to zakotwiczona treść umieszczona w kodzie HTML, która wyświetla się zamiast nazwy URL.  Jako anchor text z punktu widzenia SEO warto umieszczać frazy kluczowe, na które chcemy aby dana podstrona się pozycjonowała.

    Rodzaje linków wewnętrznych

    Link wewnętrzny może przybierać postać tekstową lub graficzną. Odnośniki te możemy podzielić na dwie grupy – linki side-wide i linki pojedyncze. Side-wide to linki znajdujące się na każdej podstronie serwisu. Linki pojedyncze natomiast występują na jednej lub kilku stronach w witrynie. 

    Hiperłącza umieszczane są w wielu miejscach w serwisie, przez co mogą mieć różne funkcje w zależności od położenia na stronie. Wyróżniamy następujące rodzaje linków wewnętrznych:

    • Menu  – znajduje się na każdej lub na większości podstron serwisu. Umieszczone są w nim istotne odnośniki pozwalające na przejrzystą nawigację w witrynie i budujące strukturę strony.Menu linkowanie wewnętrzne
    • Breadcrumbs – tak zwane okruszki, pozwalają wskazać, w jakim miejscu użytkownik znajduje się w strukturze witryny. Dzięki nawigacji okruszkowej można również szybko powrócić na poprzednie kategorie. Breadcrumbs zwykle znajdują się na górze strony.Breadcrumbs linkowanie wewnętrzne
       Źródło: Allegro.pl
    • Linkowanie w treści – linki te są szczególnie istotne z punktu widzenia SEO. Są to odnośniki umieszczone w treści strony, np. w opisach kategorii, opisach produktów czy wpisach blogowych. Anchor text takich linków powinien zawierać słowo kluczowe, na które chcemy, aby dana podstrona była pozycjonowana w wyszukiwarce.linki w treściLinkowanie w treści kod html
    • Stopka – zwykle umieszczona jest na wszystkich stronach serwisu. Linki wewnętrzne zawarte w stopce nie są najlepszym sposobem na przekazywanie reputacji, ponieważ są nisko umieszczone na stronie. Miejsce to jest jednak dobre na podlinkowanie istotnych podstron, które nie są zawarte w nawigacji bądź są głęboko umieszczone w witrynie.


    stopka linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnętrzne a SEO – jak wpływa na pozycjonowanie?

    Jak wspomniano wcześniej, linki wewnętrzne pozwalają robotom Google poznać naszą strukturę strony i sprawniej się po niej poruszać, co skutkuje przyspieszeniem indeksowania danych podstron. Dzięki prawidłowemu linkowaniu wewnętrznemu możemy zadbać o nasz crawl budget. 

    Linki wewnętrzne a SEO – jak jeszcze internal linking wpływa na pozycjonowanie stron? Linki wewnętrzne przenoszą reputację z jednego na drugi. Co to oznacza? Każda strona posiada swój link juice –  jest to wartość, która oceniana jest przez wyszukiwarki między innymi pod względem jakości treści, wiarygodności, a także na podstawie ilości i jakości backlinków. Za pomocą linkowania wewnętrznego część wartości danej podstrony przenoszona jest na stronę docelową, dzięki czemu możemy wzmocnić jej pozycję w wyszukiwarce. Jak znaleźć strony posiadające dużą moc? Możemy użyć do tego narzędzia Ahrefs. Należy przejść do raportu Site Explorer i w menu bocznym wybrać Podstrony > najlepsze według linków. Wyświetli się lista podstron posiadających najwięcej backlinków i wysoki DR.

    ahrefs najlepsze podstrony według linków

    Linkowanie wewnętrzne pomaga również walczyć z kanibalizacją w witrynie. Jeśli jakieś strony w serwisie posiadają zbliżone słowa kluczowe, to aby uniknąć kanibalizacji, warto zastosować dla tych podstron odpowiednie linki wewnętrzne z anchorem zawierającym dokładne słowa kluczowe. 

    Stosując odpowiednie frazy kluczowe w odnośnikach, wskazujemy również robotowi Google tematykę danej podstrony. 

    Zalety linków wewnętrznych

    Stosowanie linkowania wewnętrznego w sposób przemyślany i zorganizowany może przynieść dużo korzyści Twojej witrynie. Wpłynie pozytywnie nie tylko na doświadczenie użytkowników z Twoją stroną, ale także usprawni poruszanie się na niej robotów indeksujących.

    Jakie są zalety linków wewnętrznych? Jeśli zastanawiasz się, czy warto poświęcać czas na linki wewnątrz serwisu oto największe korzyści z nich płynące:

    1. Usprawniają nawigację użytkowników po stronie
    2. Przyspieszają indeksowanie witryny
    3. Ułatwiają robotom wyszukiwarki zrozumieć tematykę strony
    4. Mogą wpłynąć korzystnie na pozycje strony w wyszukiwarce
    5. Zapobiegają powstawaniu tzw. Orphan pages (osierocone strony, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne)
    6. Mogą wspomóc walkę z kanibalizacją słów kluczowych w serwisie
    7. Zmniejszają współczynnik odrzuceń (bounce rate)

    Jak zrobić skuteczne linkowanie wewnętrzne?

    Aby przeprowadzić skuteczne linkowanie wewnętrzne, które korzystnie wpłynie na pozycje oraz UX strony, należy trzymać się pewnych zasad. Oto kilka z nich:

    • Rozpisz strukturę strony – pamiętaj o odpowiedniej hierarchii. W menu strony powinny znaleźć się odnośniki do wszystkich kategorii. 
    • Twórz dużą ilość treści – aby móc zastosować wiele linków wewnętrznych na stronie, potrzebujesz wiele treści wysokiej jakości. Twórz zatem rozbudowane opisy kategorii oraz ciekawe artykuły blogowe.
    • Zastosuj odpowiedni anchor tekst – zakotwiczony tekst linku powinien wskazywać na tematykę danej podstrony i posiadać frazę kluczową, na którą chcemy aby dana podstrona się pozycjonowała. Należy unikać używania tego samego anchor tekstu dla dwóch różnych podstron, ponieważ może to skutkować kanibalizacją słów kluczowych. Unikaj również linkowania pod słowami typu „czytaj więcej”, „tutaj”.
    • Linkuj do tematycznych treści – dzięki temu użytkownik znajdzie interesujące go tematy i pozostanie dłużej na stronie, a roboty Google lepiej zrozumieją treść i powiązanie danych podstron. 
    • Stosuj linki dofollow – w ten sposób reputacja danej podstrony zostanie przekazana, a roboty Google będą za nią podążać.
    • Stosuj linkowanie wewnętrzne do najważniejszych stron w serwisie.  
    • Głębokość linków w strukturze strony – staraj trzymać się zasady trzech kliknięć. Jest to reguła, według której użytkownik powinien znaleźć interesującą go stronę w witrynie stosując nie więcej niż trzy kliknięcia. Nie jest to żelazna zasada, warto jednak nie zagnieżdżać linków bardzo głęboko w strukturze serwisu, ponieważ robotom ciężej będzie do nich dotrzeć. 
    • First Link Count – należy nie powtarzać w linkach wewnętrznych tych samych adresów na jednej podstronie. Google zignoruje jeden link i weźmie pod uwagę tylko ten występujący jako pierwszy. 
    • Nie przesadzaj z ilością linków – w zależności od długości treści, dodaj od 2 do 5 linków. Pamiętaj, że link juice danej podstrony jest rozkładany na wszystkie linki wewnętrzne. 

    Sprawdzaj „Zepsute linki” – odnośniki, które prowadzą do stron zwracających błąd 404, należy usunąć lub zamienić na działające hiperłącza. W jaki sposób sprawdzić niedziałające linki wewnętrzne? W narzędziu Ahrefs wejdź w raport Site Explorer, a następnie w menu bocznym w sekcji Profil linków wybierz Linki wewnętrzne. Na górze strony kliknij Target HTTP code i wybierz 404 Not found. W ten sposób zobaczysz na jakiej stronie w serwisie znajdują się niedziałające linki oraz ich adresy. 

    ahrefs zepsute linki wewnętrzne 404

    Jak sprawdzić linki wewnętrzne?

    Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możemy szybko sprawdzić linki wewnętrzne strony internetowej. Takimi narzędziami są między innymi Google Search Console, Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb, czy Visual SEO studio. Przedstawimy szybki sposób na sprawdzenie linków w Search Console oraz narzędziu Screaming Frog.

    Jak sprawdzić linki wewnętrzne w Google Search Console? 

    Zjedź na dół panelu bocznego i kliknij Linki. W sekcji Linki wewnętrzne > Najczęściej linkowane strony kliknij Więcej. Zostaniesz przeniesiony do raportu ze stronami z największą ilością linków wewnętrznych. Możesz tam zobaczyć ilość wewnętrznych hiperłączy dla danego adresu URL, a także sortować od najmniejszej lub od największej ilości linków. Klikając w wybrany adres, ukażą się także wszystkie adresy URL odnośników zawartych na danej podstronie. 

    search console linki wewnętrzne

    Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne w Screaming Frog? 

    Po wykonaniu crawla serwisu, kliknij na interesujący Cię link. W menu dolnym zaznacz inlinks. Pojawi się tabela ze wszystkimi odnośnikami wewnętrznymi na danej podstronie. Możesz też sprawdzić ich anchor text, kod statusu oraz czy są linkami dofollow. 

    Screaming Frog linki wewnętrzne

    Możesz także wyeksportować raport ze wszystkimi linkami wewnętrznymi. Aby to zrobić, w Bulk Export przejdź do Links i naciśnij All inlinks. 

    Istnieje wiele metod na przeprowadzenie audytu linków wewnętrznych – warto co jakiś czas sprawdzać stan odnośników, pozbyć się tych niedziałających i dodać brakujące. 

    Znasz już korzyści linkowania wewnętrznego i wiesz jak przeprowadzić ten proces skutecznie. Nie pozostaje nic innego jak zacząć skutecznie wprowadzać linki na stronę!

    autor

    Emilia Zapart

    Po studiach z rachunkowości postanowiła jako kolejny kierunek wybrać marketing i komunikację rynkową. W tym czasie rozpoczęła również swoją przygodę z SEO. W Semhub pracuje od 2021 roku. Wolny czas stara się spędzać aktywnie.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 4 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz