fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
20.12.2021

Meta tagi – czym są znaczniki meta i jak je tworzyć?

Skuteczna i kompleksowa optymalizacja stron obejmuje różne działania mające na celu osiągnięcie jak najlepszych wyników w Google. Specjaliści SEO, jak i osoby zajmujące się marketingiem internetowym, wiedzą, że obecnie dużą wagę przykłada się do elementów mających znaczenie nie tylko dla algorytmów wyszukiwarki, ale i…użytkowników. Przykładem tego są meta tagi, czyli znaczniki będące nieodłącznym elementem każdej strony internetowej. Czym są i w jaki sposób je tworzyć? Podpowiadamy!

    Co to są meta tagi? 

    Proces pozycjonowania sklepu internetowego lub strony usługowej rozpoczyna się od analizy witryny. Specjaliści przygotowują audyt SEO, będący zbiorem czynników decydujących o widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. Dokładny raport pozwala przyjrzeć się temu, jakie są słabe i mocne strony serwisu oraz opracować wskazówki zarówno dla działu technicznego, programistów, jak i specjalistów SEO, które po wdrożeniu poprawią jej widoczność w wynikach wyszukiwania. 

    Jednym z elementów omawianych w audycie są meta tagi. Co kryje się pod tą nazwą? To nic innego jak zbiór znaczników w sekcji nagłówkowej, używany do opisania zawartości strony. Znaczniki meta są umieszczone w sekcji <head> na stronie internetowej i wskazują, które strony należy indeksować. Warto mieć na uwadze, że część metatagów jest widoczna dla użytkowników, część będzie dostępna tylko dla algorytmów wyszukiwarek. W tym miejscu może pojawić się pytanie: dlaczego to takie istotne? Meta tagi przynoszą wartość dla SEO, ponieważ pomagają wyszukiwarkom zrozumieć kontekst i zawartość strony internetowej. Tworząc znaczniki meta mamy pełną kontrolę nad tym, co roboty umieszczą w indeksie Google i co w rezultacie będzie wyświetlać się użytkownikom. 

    Przykłady meta tagów – jakie znaczniki wyróżniamy? 

    Możemy wyróżnić kilka meta tagów, na które warto zwrócić uwagę podczas pozycjonowania strony internetowej. Ich prawidłowe wdrożenie to cenna wiedza, którą powinni posiadać specjaliści SEO, jak i osoby działające przy rozbudowie nowego sklepu internetowego, a także witryny z długą historią. Poniżej zamieściliśmy meta tagi html, które warto wdrożyć na swoją stronę. 

    Element title 

    tytuł strony w SEO

    Obecnie dużo mówi się na temat tego, że element title nie należy do grona meta tagów. Do tej informacji warto podejść dość sceptycznie. Znacznik <title> wciąż ma wielkie znaczenie dla strony – nie tylko znajduje się (tak jak pozostałe meta tagi) w kodzie strony, ale również jako jeden z nielicznych jest widoczny dla użytkowników. Po najechaniu kursorem na kartę przeglądarki potencjalny klient może zapoznać się z jej zawartością. Znacznik title to również sygnał rankingowy w pozycjonowaniu stron internetowych, dlatego warto wykorzystać jego potencjał i umieścić w nim frazę kluczową oraz chwytliwe słowa wskazujące na cechy/właściwości oferowanych produktów/usług. 

    Meta Description

    Meta description w SEO

    Znacznik meta description znajduje się tuż pod elementem title i pełni rolę krótkiego opisu zawartości strony. Użytkownik może zobaczyć go wraz z tytułem jedynie w wynikach wyszukiwania. Nie brakuje żywych dyskusji, które mówiłyby o tym, że meta opis nie ma znaczenia dla pozycji strony. Warto mieć jednak na uwadze, że nie musi być on traktowany jako czynnik rankingowy Google, aby pozytywnie wpływać na SEO. Odpowiednio przygotowany opis pełni rolę zachęty do odwiedzenia witryny internetowej. Niezwykle istotne jest więc to, aby zadbać o jego unikalność i oryginalność. Nie bez znaczenia są tutaj również wzywające do działania zwroty Call to Action, najczęściej wyrażone w trybie rozkazującym. 

    Meta Keywords

    Kolejnym meta tagiem znajdującym się na naszej liście jest znacznik meta keywords. To nic innego jak wymienione słowa kluczowe znajdujące się w kodzie strony i niewidoczne dla użytkowników. Jeszcze kilka lat temu był to jeden z czynników rankingowych Google. Po aktualizacjach algorytmów nie wpływa on już na pozycję witryny internetowej z jednego prostego powodu. Nadmierne wprowadzanie słów kluczowych było traktowane jako manipulacja i jako element złych praktyk pozycjonerskich Black Hat SEO. 

    Nigdy jednak nie wiadomo, co przyniosą kolejne aktualizacje, dlatego warto dodać kilka słów kluczowych dopasowanych do konkretnych produktów czy usług w ofercie. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy ta praktyka przyniesie w przyszłości efekty, jednak można być zgodnym co do tego, że nie da się przewidzieć, jak będą wyglądały kolejne zmiany w SEO, dlatego tę uwagę można potraktować bardziej jako ciekawostkę i mieć ją z tyłu głowy. 

    Meta Robots

    Mówiąc o przykładach meta tagów należy wspomnieć również o meta robots. W tym miejscu warto zastanowić się, czym różni się on od omawianych wcześniej znaczników. Śpieszymy z odpowiedzią. Meta Robots pozwala ukryć wszystkie informacje, których nie chcemy pokazywać na stronie. Jak to działa w praktyce? Po wprowadzeniu meta tagu w kodzie strony możemy mieć pewność, że ogranicza on dostęp robotów do danej podstrony, a za sprawą tagu noindex ma on możliwość jej wyindeksowania i niewyświetlania w Serpach. Takie praktyki stosuje się w przypadku zduplikowanych podstron lub tych, które nie są użyteczne dla odbiorcy – np. strona logowania do koszyka. 

    gdzie umieścić znaczniki meta

    Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/robots/robots_meta_tag?hl=pl

    Jedną z możliwości meta robots jest również wdrożenie tagu nofollow, który służy do oznaczania linków wychodzących. Każdy odnośnik do strony zewnętrznej osłabia moc naszej witryny.  By temu zapobiec, oznaczamy linki jako nofollow i tym samym nie przekazujemy im mocy.

    Jak tworzyć meta tagi? Najważniejsze zasady 

    Polecam wykorzystać narzędzie pomocnicze: https://www.countingcharacters.com/google-serp-tool (lub podobne)

    Już wiesz, co to meta tagi, teraz warto zastanowić się nad tym, jak prawidłowo je wdrożyć na stronie. Poniżej przedstawiamy ogólne zasady, którymi warto kierować. Jedno jest pewne, znajomość wytycznych i dobrych praktyk SEO może pozytywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

    Pamiętaj o prawidłowej długości i szerokości liter 

    Istnieje kilka “niepisanych” zasad – wytycznych – które pomogą Ci w lepszym zrozumieniu poszczególnych elementów na stronie. Wpływ na długość wyświetlanego tytułu ma szerokość poszczególnych znaków, która w tym wypadku ma większą wartość niż sama ich ilość. Jaki z tego wniosek?

    ➡️Znacznik title powinien mieć długość 65-70 znaków, a jego szerokość nie powinna przekraczać 60px. Zaleca się, aby opis meta description mieścił się w predziale 140-160 znaków. 

    A co, jeśli nasz meta tag jest za długi? W tym wypadku nie będzie wyświetlał się on w całości w wynikach wyszukiwania, dlatego zaleca się jego skrócenie lub umieszczenie najważniejszych informacji na początku. 

    Zrozum intencje użytkownika

    Podczas tworzenia meta tagów, warto zastanowić się nad tym, jakich informacji wyszykują użytkownicy i w jaki sposób to robią. Niezwykle ważna jest tutaj intencja wyszukiwania. Celem zoptymalizowanego tagu powinno być więc dopasowanie użytego sformułowania do tego, czego poszukuje użytkownik. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia doświadczeń użytkownika, który np. chce dowiedzieć się, jak dobrać okno PVC do ramy okiennej, a wyszukiwarka podpowiada mu konkretne modele okien wraz z ich specyfikacją. 

    Nie zapominaj o słowach kluczowych 

    Proces pozycjonowania stron internetowych opiera się na dopasowaniu odpowiednich słów kluczowych. O tym, jak powinien wyglądać dobór fraz kluczowych, przeczytasz więcej w naszym artykule. Słowa kluczowe warto dobierać ze względu na tematykę podstrony, ich wolumen, a także intencje wyszukiwania. Frazy powinny znajdować się w znaczniku title, jak i opisie meta description. Warto pamiętać o tym, że znacznik <title> może mieć duży wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, dlatego powinien być unikalny i zawierać ważne z punktu widzenia użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki informacje.

    Należy wystrzegać się tzw. keyword stuffingu, czyli sztucznego upychania słów kluczowych. Potencjał ukryty we frazach jest ogromny, jednak optymalizacja powinna być oparta na frazach powiązanych tematycznie do danej podstrony. Nie należy rezygnować również z dodatkowych informacji – ważnych dla użytkowników. Jeśli tworzymy znacznik title dla podstrony z bucikami niemowlęcymi, to w dalszej części tytułu warto wspomnieć o ich kolorze lub materiale, z którego zostały wykonane. To dobra praktyka, która pozwoli dookreślić naszą główną frazę, plus sprawi, że tytuły poszczególnych bucików z oferty nie będą  zduplikowane, a ich cechy będą świadczyć o ich oryginalności. Warto mieć to na uwadze, ponieważ znaczniki meta w obrębie strony powinny być unikalne

    W naszym artykule znajdziesz najważniejsze, z punktu widzenia SEO, meta tagi. 

    Pamiętaj, że optymalizacja znaczników jest częścią całego procesu. Jedynie w połączeniu z innymi czynnikami na stronie może przyczynić się do sukcesu w uzyskaniu większego ruchu. Sprawdź meta tagi na Twojej stronie i jeśli jest taka potrzeba, zoptymalizuj je według wytycznych, a na pewno Ci się to opłaci.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 2 głosów

    Dodaj komentarz