fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
12.12.2021

Na czym polega strategiczny linkbuilding?

Najprościej mówiąc, linki pokazują algorytmowi Google, jak bardzo nasza strona jest “popularna” w sieci. ...

    Zacznę od kilku zdań o tym, czym jest link i linkbuilding oraz tego, jaki jest jego cel

    Najprościej mówiąc, linki pokazują algorytmowi Google, jak bardzo nasza strona jest “popularna” w sieci.

    Im więcej odnośników do naszej strony zbudujemy, tym większa szansa na to, że witryna pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania.

    Oczywiście jest to pewien skrót myślowy, ponieważ w grę wchodzi tutaj nie tylko liczba pozyskanych odnośników, ale także ich jakość. Algorytm od dawna wie, w jaki sposób działa spam i automatyzacja. Dlatego ten sposób już dawno jest nieskuteczny.

    Logiczne jest bowiem działanie, w którym strona o tematyce podróżniczej czy sportu odsyła do sklepu z wyposażeniem dla narciarzy.

    Jaki jest cel linkbuildingu?

    Celem linkbuildingu jest to, aby nasza strona w oczach Google była popularna w sieci, czego następstwem będzie wzrost ruchu.

    Słabe linki kuszą… ceną

    Wyżej, w jednym zdaniu opisałem, jaki jest cel linkbuildingu. Pomijając ich warstwę techniczną, czyli liczbę linków przychodzących i wychodzących, odpowiedz sobie na pytanie, czy Ty, gdybyś był segregatorem danych i informacji (jak Google) i miał do wyboru pozycję strony (pierwszej, która ma wartościowe linki z merytorycznych artykułów na onecie czy spiderswebie, potwierdzające autorytatywność strony docelowej) oraz witrynę, do której prowadzi 50 linków, ale z mini blogów, które w sumie… nie mają odwiedzających, to… którą stronę umieściłbyś na pozycji numer 1? (oczywiście pomijamy kwestie techniczne 🙂 )

    Strategia skutecznego linkbuildingu: Czy muszę budować same drogie linki?

    No, właśnie… niekoniecznie.

    Po pierwsze – nigdy nie budujemy jednego rodzaju linków. Należy je dywersyfikować. Przykład: budujemy dwa droższe linki; przy okazji zbudujmy również kilka profili czy wpisów w NAPach. Tak, aby wyglądało to naturalnie.

    Rodzaj linków, jakie musimy zbudować zależny jest od konkurencyjności Twoich fraz kluczowych, dlatego najpierw należy przeprowadzić analizę, pokazującą, jaki jest nasz linkbuildingowy cel.

    Jeśli Twoja konkurencja z TOPowych pozycji buduje faktycznie mocne linki z drogich i wyselekcjonowanych miejscówek, to będzie to niemal niemożliwe, abyś publikacjami za 50 zł przegonił ją w rankingach (opisywałem to na początku)

    Jednak jeśli jesteś w branży lokalnej, gdzie konkurencja jest niewielka, to Twoje szanse rosną. Tańszymi (jednak wciąż dobrze wyselekcjowanymi) linkami możesz wbić się na TOPowe pozycje.

    Strategia linkbuildingu: Jak ją dobrać [w praktyce]

    Do przykładowej analizy wykorzystamy narzędzie ahrefs (możesz użyć semrusha/moza itd.)

    Wybieramy konkurenta [wg ahrefsa] który “relatywnie niedawno” wbił się na TOPowe pozycje. Będzie to oznaczało, że jego strategia jest skuteczna i wpłynęła na najnowsze zmiany w algorytmie.

    Branża/fraza kluczowa: meble sosnowe

    analiza ahrefs Wniosek: kolor fioletowy piętrzył się w wynikach wyszukiwania relatywnie niedawno, aż do topowych konkurencji. To jego będziemy analizować. Jest to domena polanomeble.pl

    Sprawdzamy profil linków:

    Wchodzimy na Ahrefs > Site Explorer > Wpisujemy Domenę ahrefs i site explorer

    Następnie przechodzimy na Linki zwrotne oraz zaznaczamy Jeden Link na Domenę i.. Przeglądamy (polecam również wyeksportować do excela i tam zrobić taką analizę)

    Następnie możemy wywnioskować, że ich profil linkowania jest całkiem dobry. Domain Rating w Ahrefsie na poziomie 42 jest spory. Możemy również dostrzec, że pozyskali linki z 245 domen

    Ilość linków zwrotnych Aby je zobaczyć kliknij na liczbę pod “Linki Zwrotne”, a następnie wybierz “Jeden link na domenę” jeden link na domenę

    W następnej kolejności możesz wyeksportować sobie ten plik, aby przeprowadzić szczegółową analizę w excelu.

    • To, na co zwracam uwagę, to:
    • Czy strony z których konkurent ma linki są znane
    • Jakie mają parametry Ahrefsa (DR)
    • Czy dużo jest linków tanich i darmowych (fora/profile/web 2.0) = widać to po adresie URL
    • Czy dużo jest linków NoFollow

    Przeglądam i spisuję dane dotyczące liczby linków sponsorowanych (widać po wejściu, kiedy artykuł jest merytoryczny na zewnętrznym blogu), liczby linków darmowych (profile/fora) oraz linków NAP i katalogów.

    Po tym zabiegu zaczynam rozumieć profil linkowania i kroki, jakie przeszła konkurencja, aby osiągnąć aktualne efekty.

    Wiem:

    • Jak dużo artykułów sponsorowanych zbudowali oraz o jakim DR (im wyższy, tym droższe)
    • Wiem, ile linków z for, zaplecz, katalogów i web 2.0 zbudowali i mogę włączyć to do swojej strategii.

    Mając szereg tych informacji, mogę zacząć się rozglądać w grupach / linkhouse / whitepress pod kątem publikacji na podobnych/lepszych potralach o odpowiednich parametrach ahrefs.

    Mogę również rozglądać się za publikacją w katalogach czy profilach w celu dywersyfikacji.

    Jak my to robimy?

    Przede wszystkim regularnie i zgodnie z przyjętą strategią linbuildingową dla danego klienta. Pracę rozpoczynamy od analizy profilu linków, sprawdzamy także jakość pozyskanych do tej pory odnośników. Informacje, jakie uzyskujemy służą nam do określenia, na jak szeroką skalę należy działać i jak bardzo linki przychodzące są potrzebne danemu sklepowi czy danej stronie. Wspólnie z klientem omawiamy budżet na działania linkbuildingowe i określamy źródła linków. W SEMhub wykorzystujemy przede wszystkim:

    • Jakościowe artykuły sponsorowane,
    • Fora internetowe i katalogi stron (dla lepszej dywersyfikacji linków),
    • Standardowe wpisy sponsorowane,
    • Wpisy sponsorowane premium.

    Dobra strategia popłaca

    Dobrze wdrożona strategia linkbuildingowa przynosi rezultaty relatywnie szybko. Poniżej przedstawiam efekty solidnego linkowania dla stron naszych klientów. W przypadku strony z meblami na zamówienie średnia odpowiedź algorytmu Google na linkowanie wynosiła ok. 8-10 dni. Po tym czasie można było zaobserwować szybki wzrost pozycji na wybrane frazy kluczowe:
    W przypadku strony z meblami na zamówienie średnia odpowiedź algorytmu Google na linkowanie wynosiła ok. 8-10 dni. Po tym czasie można było zaobserwować szybki wzrost pozycji na wybrane frazy kluczowe: W przypadku sklepu z bagażnikami samochodowymi musieliśmy zastosować mocne linki z naszego zaplecza SEO, ponieważ frazy, na jakich zależało klientowi są dość konkurencyjne (np. Fraza ‘bagażnik samochodowy’). Mimo konkurencyjności frazy, udało się uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź algorytmu Google – fraza ‘bagażnik samochodowy’ powędrowała z 31. pozycji w okolice pierwszej strony wyników wyszukiwania. Udało się to osiągnąć w przypadku tego sklepu w około 8-9 dni: Linkowanie okazało się również niezbędne dla sklepu z kosmetykami wegańskimi. Po audycie dotyczącym profilu linków okazało się, że sklep pozycjonowany był wyłącznie za pośrednictwem automatycznie pozyskiwanych linków, w ramach wykupionego na stałe pakietu. Zastosowaliśmy linki z artykułów sponsorowanych zamieszczonych w serwisach regionalnych. Stworzyliśmy unikalną treść i frazę ‘kosmetyki wegańskie’ podlinkowaliśmy w artykułach. Na efekty czekaliśmy zaledwie kilka dni: Z kolei w przypadku firmy eventowej organizującej wesela okazało się, że pomimo odpowiedniej optymalizacji treści i dość dużego bloga, witryna nie może się przebić na lepsze pozycje. Najbardziej istotną frazą dla klienta było sformułowanie ‘organizacja wesel’. Fraza ta jest bardzo konkurencyjna, o czym świadczy liczba wyników znalezionych przez Google (około 11-12 milionów). Profil backlinków strony pokazywał, że pozyskano do tej pory około 500 odnośników ze 116 domen, co sugerowało, że obranie odpowiedniej strategii linkbuildingowej przyniesie zamierzone rezultaty. Po tygodniu od zakończenia kampanii fraza ‘organizacja wesel’ poszybowała z 80. pozycji na drugą stronę wyników wyszukiwania Google:

    Ile to wszystko kosztuje?

    Ważne jest, aby kosztów kampanii linkbuildingowej nie odczytywać jako funduszy straconych. W rzeczywistości jest to bowiem prawdziwa inwestycja w rozwój strony i firmy, która potrafi bardzo szybko się zwrócić. Zwiększony ruch, generowany przez lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, bezpośrednio przekłada się na zysk. Wszystko oczywiście pod jednym warunkiem – obrania słusznej strategii oraz odpowiedniego jej przeprowadzenia. W przeciwnym razie może okazać się, że pieniądze wydane na zakup linków nie generują żadnych korzyści.

    Silny link wiąże się oczywiście z kosztem. Niekiedy wystarczą działania na bazie odnośników, których koszt oscyluje wokół 100-300 złotych za jeden. W innych przypadkach potrzebne będą linki za 1000 lub 3000 złotych. Dlatego też nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o koszty. Wszystko zależy od aktualnej kondycji sklepu/strony oraz od tempa, w jakim chcemy osiągnąć założone cele. W SEMhub udzielamy klientowi szczegółowych informacji na temat kosztów pozycjonowania dopiero po przeprowadzonym audycie strony oraz po bezpłatnej konsultacji SEO. Jeśli chcesz linkować razem z nami, zapraszamy!

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Pozycjonowanie stron w Google to najtańsze źródło ruchu i sprzedaży online. Wspólnie dobierzemy najlepszą strategię dla Twojego biznesu.

    Tak jak zwiększamy sprzedaż i widoczność naszych partnerów średnio o 297% rocznie!
    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz