Narzędzia SEO, z których korzystają specjaliści
Wiesz już, że nie ma jednego idealnego narzędzia, które sprawi, że Twoja witryna na zawsze zostanie przyklejona do pierwszej pozycji, we wszystkich wyszukiwarkach. Swoją drogą czy istnieje ktoś, kto korzysta z innej wyszukiwarki niż Google?
Według gs.statcounter.com na dzień 23.09.2020 z wyszukiwarki Google korzysta 92.05% użytkowników Internetu. To dlatego SEO obejmuje optymalizację głównie pod tą wyszukiwarkę. Nie ma sensu optymalizować witrynę internetową pod bing.com, z którego korzysta zaledwie 2,83% użytkowników www czy pod inne, dawno zapomniane wyszukiwarki.
Przejdźmy już jednak do narzędzi.
5 darmowych narzędzi SEO
Tego narzędzia nie muszę chyba nikomu przedstawiać. Nawet jeśli z SEO spotykasz się po raz pierwszy w życiu, ta nazwa musiała obić Ci się o uszy.
Jego głównymi zadaniami są: analiza statystyk ruchu i zachowanie użytkowników na Twojej witrynie.
Raporty, które oferuje Google Analytics to:
- raport w czasie rzeczywistym,
- odbiorcy,
- pozyskiwanie,
- zachowanie,
- konwersje.
Raport w czasie rzeczywistym przedstawia nam na bieżąco informacje o ilości użytkowników, którzy w danym momencie odwiedzają stronę. Dzięki niemu uzyskasz informacje, z jakiej witryny trafili do Ciebie użytkownicy, gdzie się oni znajdują oraz co aktualnie czytają na Twojej stronie.
Raport „Odbiorcy” obejmuje, nie tylko w czasie rzeczywistym, wszystkie informacje o osobach odwiedzających Twoją stronę. Odnajdziesz tam informacje o liczbie użytkowników, sesjach, odsłonach. Dzięki niemu dowiesz się, ile średnio trwa sesja oraz jaki jest współczynnik odrzuceń. Dzięki Google Analytics uzyskasz informacje o wieku i płci swoich odbiorców, języku, jakim się posługują i lokalizacji. Tak szczegółowe dane pozwolą Ci na określenie grupy docelowej. Dzięki temu będziesz mógł tworzyć treści kierowane właśnie do nich.
Jeżeli znasz grupę docelową, to wiesz jakich słów używać, aby trafić w ich gust. Jest to kamień milowy, który wykorzystasz w budowaniu mostu łączącym Ciebie z klientem.
W raporcie „Pozyskiwanie” odnajdziesz informacje o źródłach ruchu na swojej stronie.
Raport „Zachowanie” już z samej nazwy daje Ci jasną informację, z czymś się w nim spotkasz. To w nim dowiesz się, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie.
Niektóre z Twoich podstron są chętniej oglądane od pozostałych. Sztuką jest tworzenie treści, która zawsze będzie na wysokim poziomie. Tylko taka zrzesza liczne grono odbiorców. Z raportów dowiesz się, z jakich treści zrezygnować, a jakie publikować częściej.
Zakładka „Konwersje” zawiera w sobie przychód, jaki generujesz, połączenia, które wykonujesz, formularze, które wysyłasz.
Aby korzystać z narzędzi Google Analytics, wykonaj jedno z podanych rozwiązań:
- Umieść tag pobrany z Google Analytics na własnej stronie internetowej instalując wtyczkę, która automatycznie wgrywa tagi.
- Ręcznie dopisz kod do własnej strony kodu śledzącego Analytics.
Z narzędzia tego korzysta każdy właściciel strony internetowej.
Zarówno osoby stawiające swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym, jak i specjaliści nałogowo korzystają z narzędzi i raportów Google Search Console. Co w nim takiego, że przyciąga tak liczne grono użytkowników?
Dzięki niemu:
- dowiesz się czy Google potrafi odnaleźć i zindeksować Twoją stronę,
- rozwiążesz problemy związane z indeksowaniem,
- dowiesz się szczegółowych informacji na temat ruchów wokół Twojej witryny,
- otrzymasz alert, gdy tylko na Twojej stronie pojawią się nieprawidłowości,
- sprawdzisz, gdzie znajdują się linki do Twojej strony,
- pozbędziesz się problemów ze stronami AMP i obsługą stron na urządzeniach mobilnych.
Słowa kluczowe mają ogromną moc w pozycjonowaniu stron. Twój szef Google, a właściwie jego roboty, czytają stronę po kodzie źródłowym. Jeżeli zostanie on uzupełniony o odpowiednie słowa kluczowe, zyskujesz dodatkowy ruch organiczny.
Google Search Console dostarcza Ci informacji na temat słów kluczowych, dzięki którym strona już osiągnęła wyświetlenia w wyszukiwaniu.
Kolejne narzędzie wychodzące spod skrzydeł Google pozwala na sporządzanie interaktywnego raportu. Powstaje on na podstawie wielu źródeł, nie tylko Google.
Sporządzanie raportów ma jasny cel. Dzięki nim doskonale widzisz, które obszary działań przynoszą korzyści, a które wpływają wręcz destruktywnie na ruch na Twojej stronie. Analityka jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w przyszłości. Dzięki Google Data Studio na bieżąco ulepszasz strategię pozycjonowania biorąc pod uwagę jakie działania przynoszą maksymalne efekty.
Google Data Studio łączy w sobie dane z wielu narzędzi, między innymi z narzędzi Google, ale nie tylko. Narzędzie do tworzenia raportów pozwala wykorzystać własne informacje przesłane w plikach csv, a nawet dane pochodzące z Facebooka oraz Instagrama.
Pełną listę źródeł danych, które prześlesz do Google Data Studio znajdziesz tutaj.
Aby w pełni wykorzystać możliwości Google Data Studio, koniecznie podłącz swoją witrynę do dwóch poprzednich narzędzi: Google Search Console i Google Analytics.
Nie jeden przedsiębiorca marzy o poznaniu oczekiwań swojego klienta. Gdyby tak posiadać narzędzie, które pozwala usłyszeć myśli osób przeglądających ofertę Twojego sklepu. Brzmi nieźle, co?
Zaskoczę Cię. Jest to możliwe.
Google Trends wyświetla frazę, która jest często wpisywana w okno wyszukiwarki. Co najważniejsze, narzędzie to pokazuje trend, a nie twarde dane.
Dzięki niemu dowiesz się jaki temat cieszy się aktualnie największą popularnością. Sprawdzisz też, co budziło największą ciekawość internautów przez cały rok.
Z tą wiedzą możesz budować biznes w oparciu o wykorzystanie popularnych trendów.
Wyszukiwania w Google Trends możesz oprzeć na:
- konkretnej lokalizacji (region, miasto),
- określonym ujęciu czasowym (godzina, miesiąc, lata),
- podobnych zapytaniach,
- stopniu popularności.
Trendy obejmują każdą branżę. Sztuką jest właściwie je wykorzystać. Wiedząc, w jakim okresie dany temat jest na językach, możesz odpowiednio wcześnie przygotować materiały reklamowe i artykuły, które pomogą Twojej witrynie internetowej zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Według gs.statcounter.com 51.33% użytkowników Internetu przegląda go na ekranie smartfonu. Pewnie wcale Cię to nie dziwi. Do wiernych użytkowników ekranów desktopowych zaliczamy w większości pracowników biurowych. Nudne wykresy i brak szefa wiszącego nad ramieniem sprzyjają surfowaniu po Internecie.
Jednak raporty są jasne.
Coraz więcej osób przegląda strony internetowe w telefonie. Dlatego tak ważne jest, aby witryna została odpowiednio dopracowania pod kątem użytkowników mobilnych.
Dzięki Mobile-Friendly Test sprawdzisz, czy Twoja strona internetowa została dostosowana do urządzeń mobilnych.
Narzędzie jest proste w użyciu. Wystarczy wkleić adres strony i nacisnąć przycisk. Raport, który otrzymasz pozwoli Ci dostrzec błędy, na które dotychczas nie zwracałeś uwagi.
Narzędzie informuje Cię o znakach witryn przyjaznych dla urządzeń mobilnych. A są nimi:
- czytelna treść,
- duże pola formularza i przycisków,
- brak poziomego paska przewijania,
- minimalna prędkość pobierania strony,
- prosta nawigacja,
- brak nieodpowiednich obrazów, elementów Flash i nadmiernej animacji.
Kolejne świetne narzędzie w świecie SEO pozwalające na analizę konkurencji oraz analizę pod kątem słów kluczowych.
Jest to narzędzie, które w darmowej wersji powinno wystarczyć każdej początkującej osobie w SEO.
Przedstawione narzędzia nie wymagają wkładów finansowych. Dzięki nim możesz rozwinąć swój biznes, poprzez dotarcie do większej liczby odbiorców. W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie dobrze prosperujący biznes bez własnej witryny internetowej. Narzędzia te sprawdzą się jednak w przypadku mniejszych stron.
Większe serwisy mogą potrzebować bardziej rozbudowanych narzędzi. Możesz się zdecydować na nie również, jeżeli posiadasz mniejszą witrynę. Dobór odpowiednich narzędzi podyktowany jest umiejętnością ich wykorzystania, a nie ceną.
Dodaj komentarz