semhub - pozycjonowanie stron internetowych

Najlepsze narzędzia SEO - darmowe i płatne

Jeżeli chcesz zbudować dobry biznes w internecie prędzej czy później spotkasz się z pojęciem SEO. Wiele osób, które dopiero raczkują w świecie marketingu internetowego, omija SEO szerokim łukiem. Szybko odczuwają przykre tego konsekwencje. Bez działań SEO nie docierasz do swoich odbiorców. Twoja marka nie istnieje.

Skoro tu trafiłeś, domyślam się, że chcesz, aby Twoja strona internetowa znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania. Odbiorców nie interesują strony, które znajdują się na końcu długiej listy.

Ich interesują najlepsze wyniki.

Ciebie zresztą również.

Zacznijmy jednak od początku.

Definicja SEO

SEO

Jeżeli chcesz by Twój szef Ciebie docenił, szukasz sposobów na trafienie w jego gust. Stale się dokształcasz. Pracujesz nad rozbudowanym słownictwem. Zmieniasz swój strój na bardziej formalny. Nie zaszkodzi pozytywna opinia kolegów z pracy na Twój temat. W końcu, jeżeli jest głośno na Twój temat, nie ma szans, by szef przeszedł obok Ciebie obojętnie.

W przypadku działalności w internecie szefem jest wyszukiwarka.

SEO to działania, dzięki którym Twoja strona internetowa zyskuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Google jest jednak bardzo wymagającym szefem. Według niego Twoja witryna musi posiadać odpowiednie parametry techniczne oraz rozbudowaną treść. Nie zaszkodzi także dobra opinia kolegów z pracy – w tym przypadku linkowanie na innych domenach.

Czynników, które wpływają na widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce jest mnóstwo. Mówi się o ponad 200. Spokojnie, jest to liczba, która przeraża nie tylko Ciebie, ale również mnie.

Możesz śmiało odetchnąć, bo optymalizować, pozycjonować i diagnozować SEO pomagają narzędzia. Ich też jest sporo.

To właśnie z myślą o nich powstaje ten artykuł. Chce Ci przedstawić narzędzia SEO, które odpowiednio wykorzystane zdziałają cuda. Wśród nich spotkasz zarówno płatne, jak i darmowe. Bezpłatne są wystarczające, by odpowiednio zoptymalizować strony. Korzystają z nich specjaliści SEO i agencje co jasno dowodzi, że nie musisz opróżniać swojego portfela, aby przypodobać się szefowi Google.

Kluczem do sukcesu nie są same narzędzia. Na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania składa się odczytywanie i interpretowanie danych, które pozyskasz dzięki tym narzędziom.

Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zapoznał się z płatnymi. Ile ludzi, tyle gustów. Ważne, abyś odnalazł odpowiednie narzędzia dla siebie. Nie zawsze to, co działa u innych, zadziała również u Ciebie.

Pamiętaj również, że Twój szef nigdy nie śpi. Musisz stale rozwijać swoją witrynę i mieć oko na konkurencję. Stałe doskonalenie treści, zdobywanie linków, kształtowanie optymalnej struktury serwisu są działaniami, z którymi nie poradzisz sobie bez odpowiednich narzędzi.

Narzędzia SEO, z których korzystają specjaliści

narzędzia seo

Wiesz już, że nie ma jednego idealnego narzędzia, które sprawi, że Twoja witryna na zawsze zostanie przyklejona do pierwszej pozycji, we wszystkich wyszukiwarkach. Swoją drogą czy istnieje ktoś, kto korzysta z innej wyszukiwarki niż Google?

Według gs.statcounter.com na dzień 23.09.2020 z wyszukiwarki Google korzysta 92.05% użytkowników internetu. To dlatego SEO obejmuje optymalizację głównie pod tą wyszukiwarkę. Nie ma sensu optymalizować witrynę internetową pod bing.com, z którego korzysta zaledwie 2,83% użytkowników www czy pod inne, dawno zapomniane wyszukiwarki.

Przejdźmy już jednak do narzędzi.

5 darmowych narzędzi SEO

1. Google Analytics

Tego narzędzia nie muszę chyba nikomu przedstawiać. Nawet jeśli z SEO spotykasz się po raz pierwszy w życiu, ta nazwa musiała obić Ci się o uszy.

Jego głównymi zadaniami są: analiza statystyk ruchu i zachowanie użytkowników na Twojej witrynie.

Raporty, które oferuje Google Analytics to:

  • raport w czasie rzeczywistym,
  • odbiorcy,
  • pozyskiwanie,
  • zachowanie,
  • konwersje.

Raport w czasie rzeczywistym przedstawia nam na bieżąco informacje o ilości użytkowników, którzy w danym momencie odwiedzają stronę. Dzięki niemu uzyskasz informacje, z jakiej witryny trafili do Ciebie użytkownicy, gdzie się oni znajdują oraz co aktualnie czytają na Twojej stronie.

Raport "Odbiorcy"obejmuje, nie tylko w czasie rzeczywistym, wszystkie informacje o osobach odwiedzających Twoją stronę. Odnajdziesz tam informacje o liczbie użytkowników, sesjach, odsłonach. Dzięki niemu dowiesz się, ile średnio trwa sesja oraz jaki jest współczynnik odrzuceń. Dzięki Google Analytics uzyskasz informacje o wieku i płci swoich odbiorców, języku, jakim się posługują i lokalizacji. Tak szczegółowe dane pozwolą Ci na określenie grupy docelowej. Dzięki temu będziesz mógł tworzyć treści kierowane właśnie do nich.

Jeżeli znasz grupę docelową, wiesz jakich słów używać, aby trafić w ich gust. Jest to kamień milowy, który wykorzystasz w budowaniu mostu łączącym Ciebie z klientem.

W raporcie "Pozyskiwanie" odnajdziesz informacje o źródłach ruchu na swojej stronie.

Raport "Zachowanie" już z samej nazwy daje Ci jasną informację, z czymś się w nim spotkasz. To w nim dowiesz się, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie.

Niektóre z Twoich podstron są chętniej oglądane od pozostałych. Sztuką jest tworzenie treści, która zawsze będzie na wysokim poziomie. Tylko taka zrzesza liczne grono odbiorców. Z raportów dowiesz się, z jakich treści zrezygnować, a jakie publikować częściej.

Zakładka "Konwersje" zawiera w sobie przychód, jaki generujesz, połączenia, które wykonujesz, formularze, które wysyłasz.

Aby korzystać z narzędzi Google Analytics, wykonaj jedno z podanych rozwiązań:

  1.  Umieść tag pobrany z Google Analytics na własnej stronie internetowej instalując wtyczkę, która automatycznie wgrywa tagi.
  2.  Ręcznie dopisz kod do własnej strony kodu śledzącego Analytics.

2. Google Search Console

Z narzędzia tego korzysta każdy właściciel strony internetowej.

Zarówno osoby stawiające swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym, jak i specjaliści nałogowo korzystają z narzędzi i raportów Google Search Console. Co w nim takiego, że przyciąga tak liczne grono użytkowników?

Dzięki niemu:

  • dowiesz się czy Google potrafi odnaleźć i zindeksować Twoją stronę,
  • rozwiążesz problemy związane z indeksowaniem,
  • dowiesz się szczegółowych informacji na temat ruchów wokół Twojej witryny,
  • otrzymasz alert, gdy tylko na Twojej stronie pojawią się nieprawidłowości,
  • sprawdzisz, gdzie znajdują się linki do Twojej strony,
  • pozbędziesz się problemów ze stronami AMP i obsługą stron na urządzeniach mobilnych.

Słowa kluczowe mają ogromną moc w pozycjonowaniu stron. Twój szef Google, a właściwie jego roboty, czytają stronę po kodzie źródłowym. Jeżeli zostanie on uzupełniony o odpowiednie słowa kluczowe, zyskujesz dodatkowy ruch organiczny.

Google Search Controle dostarcza Ci informacji na temat słów kluczowych, dzięki którym strona już osiągnęła wyświetlenia w wyszukiwaniu.

3. Google Data Studio

Kolejne narzędzie wychodzące spod skrzydeł Google pozwala na sporządzanie interaktywnego raportu. Powstaje on na podstawie wielu źródeł, nie tylko Google.

Sporządzanie raportów ma jasny cel. Dzięki nim doskonale widzisz, które obszary działań przynoszą korzyści, a które wpływają wręcz destruktywnie na ruch na Twojej stronie. Analityka jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w przyszłości. Dzięki Google Data Studio na bieżąco ulepszasz strategię pozycjonowania biorąc pod uwagę jakie działania przynoszą maksymalne efekty.

Google Data Studio łączy w sobie dane z wielu narzędzi, między innymi Googlowskich, ale nie tylko. Do tworzenia raportów pozwala wykorzystać własne informacje przesłane w plikach csv, a nawet dane pochodzące z Facebooka oraz Instagrama.

Pełną listę źródeł danych, które prześlesz do Google Data Studio znajdziesz tutaj. .

Aby w pełni wykorzystać możliwości Data Studio, koniecznie podłącz swoją witrynę do dwóch poprzednich narzędzi: Google Search Console i Google Analytics.

4. Google Trends

Nie jeden przedsiębiorca marzy o poznaniu oczekiwań swojego klienta. Gdyby tak posiadać narzędzie, które pozwala usłyszeć myśli osób przeglądających ofertę Twojego sklepu. Brzmi nieźle, co?

Zaskoczę Cię. Jest to możliwe.

Google Trends wyświetla frazę, która jest często wpisywana w okno wyszukiwarki. Co najważniejsze, narzędzie to pokazuje trend, a nie twarde dane.

Dzięki niemu dowiesz się jaki temat cieszy się aktualnie największą popularnością. Sprawdzisz też, co budziło największą ciekawość internautów przez cały rok.

Z tą wiedzą możesz budować biznes w oparciu o wykorzystanie popularnych trendów.

Wyszukiwania w Google Trends możesz oprzeć na:

  • konkretnej lokalizacji (region, miasto),
  • określonym ujęciu czasowym (godzina, miesiąc, lata),
  • podobnych zapytaniach,
  • stopniu popularności.

Trendy obejmują każdą branżę. Sztuką jest właściwie je wykorzystać. Wiedząc, w jakim okresie dany temat jest na językach, możesz odpowiednio wcześnie przygotować materiały reklamowe i artykuły, które pomogą Twojej witrynie internetowej zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

5. Google Mobile-Friendly Test

Według gs.statcounter.com 51.33% użytkowników internetu przegląda go na ekranie smartfona. Pewnie wcale Cię to nie dziwi. Do wiernych użytkowników ekranów desktopowych zaliczamy w większości pracowników biurowych. Nudne wykresy i brak szefa wiszącego nad ramieniem sprzyjają surfowaniu po internecie.

Jednak raporty są jasne.

Coraz więcej osób przegląda strony internetowe w telefonie. Dlatego tak ważne jest, aby witryna została odpowiednio dopracowania pod kątem użytkowników mobilnych.

Dzięki Mobile-Friendly Test sprawdzisz, czy Twoja strona internetowa została dostosowana do urządzeń mobilnych.

Narzędzie jest proste w użyciu. Wystarczy wkleić adres strony i nacisnąć przycisk. Raport, który otrzymasz pozwoli Ci dostrzec błędy, na które dotychczas nie zwracałeś uwagi.

Narzędzie informuje Cię o znakach witryn przyjaznych dla urządzeń mobilnych. A są nimi:

  • czytelna treść,
  • duże pola formularza i przycisk,
  • brak poziomego paska przewijania,
  • minimalna prędkość pobierania strony,
  • prosta nawigacja,
  • brak nieodpowiednich obrazów, elementów Flash i nadmiernej animacji.

Przedstawione narzędzia nie wymagają wkładów finansowych. Dzięki nim możesz rozwinąć swój biznes, poprzez dotarcie do większej liczby odbiorców. W dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie dobrze prosperujący biznes bez własnej witryny internetowej. Narzędzia te sprawdzą się jednak w przypadku mniejszych stron.

Większe serwisy mogą potrzebować bardziej rozbudowanych narzędzi. Możesz się zdecydować na nie również, jeżeli posiadasz mniejszą witrynę. Dobór odpowiednich narzędzi podyktowany jest umiejętnością ich wykorzystania, a nie ceną.

6. Ubersuggest (Neil Patel)

kolejne świetne narzędzie w świecie SEO pozwalające na analizę konkurencji oraz analizę pod kątem słów kluczowych.

Jest to narzędzie, które w darmowej wersji powinno wystarczyć każdej początkującej osobie w SEO.

3 płatne narzędzia SEO

1. Screaming Frog SEO Spider Tool

"Skrzecząca żaba" jest jednym z najpopularniejszych narzędzi SEO-wców. Sprawdza się głównie w przypadku większych serwisów, gdzie ręcznie nikt nie podołałby ich przeanalizowaniu.

Narzędzie występuje w formie programu lokalnie instalowanego na komputerze.

Screaming Frog skanuje stronę internetową, a następnie analizuje jej strukturę. Elementy w niej zawarte mają wpływ na SEO. Narzędzie wykrywa, które z elementów są nieprawidłowe i niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie.

Błędami, które wykrywa Screaming Frog są np.:

  • zduplikowane treści i nagłówki,
  • błędy 404,
  • niepoprawne adresy URL,
  • źle wprowadzone przekierowania.

Z narzędziem Screaming Frog możesz:

  • sprawdzić czas wczytywania stron,
  • sprawdzić poprawność wdrożenia GSC i GA,
  • uzyskać informacje na temat grafik na stronie,
  • przeanalizować strukturę serwisu,
  • stworzyć sitemapy XML oraz sitemapy graficzne.

Zastosowania, które poznałeś są tak naprawdę wierzchołkiem góry lodowej. Screaming Frog SEO Spider Tool daje możliwość analizy najważniejszych aspektów SEO witryn internetowych.

Być może zainteresuje Cię bezpłatna wersja tego narzędzia. Uzyskasz dzięki niej dostęp do podstawowych funkcji, które pozwalają na analizę stron internetowych. Darmowa wersja ograniczona jest jednak limitem analizowanych adresów. Sprawdzisz dzięki niej 500 podstron.

2. Ahrefs

Głównym zadaniem narzędzia Ahrefs jest badanie linkowania witryny internetowej. Możesz go wykorzystać nie tylko do optymalizowania treści, ale również budowania strategii content marketingu.

Do głównych funkcji Ahrehs należy:

  • analiza profilu linków,
  • wyszukiwanie słów kluczowych (uwzględnia nie tylko Google, ale również YouTube, Amazon czy Yahoo)
  • wyszukiwanie konkurencyjnych publikacji,
  • badanie widoczności strony w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych,
  • sprawdzanie uszkodzonych bądź usuniętych linków.

Pakiet lite to koszt 99 dolarów miesięcznie.

3. Senuto

 Narzędzie budowane przez Damiana Sałkowskiego przyniosło mnóstwo korzyści w wielu obszarach SEO. W działaniach oferowanych przez narzędzie znajdziesz:

  • możliwość przeprowadzenia analizy konkurencji (przyjaciół trzymaj blisko, wrogów jeszcze bliżej),
  • funkcje sprawdzenia historii SERP (historia danych na temat widoczności z danego okresu),
  • możliwość przeanalizowania fraz pod kątem rodzajów odpowiedzi,
  • możliwość analizy fraz (wzrost i spadek pozycji),
  • możliwość monitorowania słów kluczowych.

Dodatkowo Senuto pozwala na integrację z narzędziami takimi jak Google Search Console oraz Google Analytics.

Senuto posiada kilka planów. W wersji Small Business jest to koszt 29zł miesięcznie, z kolei w wersji premium 186 zł. Planów znajdziesz znacznie więcej na stronie senuto.com.

Jakie narzędzia SEO wybrać?

Narzędzia, które poznałeś, nie są jedynymi. Lista jest znacznie dłuższa. Powyższe są jednak najczęściej wybieranymi narzędziami, dlatego też koniecznie się z nimi zapoznaj.

Jednak nie ograniczaj się wyłącznie do jednego narzędzia. Ich rosnąca liczba mówi, że nie istnieje narzędzie, które sprawdzi się idealnie we wszystkich obszarach SEO.

Wróćmy na moment do analogii z szefem.

Pewnie nie raz słyszałeś opowieści o zgryźliwym, zrzędliwym, wymagającym przełożonym. Wyrazy współczucia jeżeli był on Twoim szefem.

Taki właśnie momentami jest szef Google.

Nigdy nie wiesz jakie zmiany zostaną wprowadzone przez zespół Google.

Wokół Twojej witryny, tak samo jak w życiu zawodowym, będą pojawiać się osoby, które zechcą podlizać się szefowi. Wprowadzą skuteczniejszą strategię od Twojej.

Musisz więc być gotowy na ciągły rozwój i poprawę widoczności Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli Ty spoczniesz na laurach, na świeczniku stanie Twoja konkurencja.

Off-page SEO i On-page SEO

Właściwie korzystanie z narzędzi, z którymi zapoznałeś się w tym artykule, pozwoli ci utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Narzędzia te obejmują pracę zarówno z czynnikami on-page SEO, jak i off-page SEO.

On-page SEO to:

  • treść na Twojej stronie,
  • rozmieszczenie treści, linki pomiędzy zasobami,
  • budowa strony (we wszystkich językach).

Grupy czynników off-page SEO to:

  • linki prowadzące do witryny,
  • sygnały społecznościowe (wizerunek marki),
  • zaufanie do domeny, na której widnieje witryna.

Na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania wpływa wiele czynników. Podstawowa wiedza w zakresie SEO oraz narzędzi pozwoli Twojej witrynie zaistnieć w internecie. I nie będzie to wcale obecność na szarym końcu, a jej odbiorcami nie zostaną jedynie rodzice czy kilku przyjaciół. SEO pozwala na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców.

Michał Jania specjalista SEO w SEMhub

Michał Jania

CEO w SEMhub.pl
Specjalista SEO - Pozycjonowania i optymalizacja stron internetowych w Google. Skutecznie realizuje kampania zarówno dla stron jak i sklepów internetowych dające realne rezultaty w postaci wzrostu ruchu organicznego i sprzedaży. CEO w SEMhub.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

menu-circlecross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram