fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
24.01.2022

Jakie są najważniejsze zasady SEO copywritingu?

Aktualizacje algorytmów Google w ostatnich latach pokazują, jak duże znaczenie ma dobrej jakości content. Użytkownik szukający odpowiedzi na...

    Aktualizacje algorytmów Google w ostatnich latach pokazują, jak duże znaczenie ma dobrej jakości content. Użytkownik szukający odpowiedzi na nurtujące go pytanie, chce natrafić na jak najbardziej trafne i dokładne odpowiedzi, dzięki którym rozwiąże napotkany problem. Skuteczne teksty SEO podnoszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania i zaspokajają potrzeby informacyjne potencjalnych odbiorców. W tym miejscu warto zastanowić się, jakie są najważniejsze zasady SEO copywritingu i czym on właściwie jest w kontekście pozycjonowania witryny. Podpowiadamy!

    Co to jest SEO copywriting?

    Śpieszymy z odpowiedzią! To nic innego jak praktyka polegająca na tworzeniu wartościowych treści z uwzględnieniem fraz kluczowych, które będą odpowiadać na intencje i zapytania użytkowników, a jednocześnie wzmacniać pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Co to jest SEO copywriting? To połączenie zasad dotyczących warsztatu copywritera z wiedzą o działaniu algorytmów wyszukiwarki. Teksty SEO uwzględniają więc cenne z punktu widzenia użytkownika informacje, które są przedstawiane w przystępny i czytelny sposób, a także odpowiednią optymalizację (dobór słów kluczowych, hierarchię nagłówków, linkowanie wewnętrzne) mającą na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu organicznego na stronie. SEO copywriting to sposób pisania tekstów, które są przyjazne dla użytkowników i pomagają im w znalezieniu odpowiedzi na nurtujące pytanie. Wysokiej jakości teksty SEO oparte na rzetelnej wiedzy i odpowiednio dobranych słowach kluczowych wpływają na pozycjonowanie i zwiększenie zaufania do witryny.

    6 zasad SEO copywritingu – o czym warto pamiętać?

    Co warto wiedzieć jako specjalista SEO, copywriter lub właściciel firmy, która zleca agencjom pozycjonowanie stron? Przedstawiamy 6 najważniejszych zasad SEO copywritingu, które pomogą usprawnić pracę osób odpowiedzialnych za tworzenie contentu, jak i tych mających za zadanie weryfikację zlecanych tekstów.

    1. Zacznij od oryginalnego pomysłu na treść

    Zanim przystąpimy do pisania treści, warto przeprowadzić burzę mózgów w zespole dotyczącą tego, jakie tematy mogą zainteresować użytkowników do tego stopnia, że zapoznają się z ofertą firmy, a w swojej pamięci zapiszą nazwę brandu. Warto mieć na uwadze, że pisane treści powinny pełnić funkcję wizerunkową, ale także wspierać proces pozycjonowania. Jak dowiedzieć się, czy dany temat jest w trendach i ma szansę wybić się w wynikach wyszukiwania? Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak Google Trends.

    Jeśli jesteśmy ciekawi, jakie tematy trendują w przeciągu ostatnich 24 godzin i czego szukają internauci z całego świata, to możemy zapoznać się z listą zagadnień, terminów i nazwisk, które w ostatnim czasie zyskały na popularności.

    Copywriting w SEO

    Źródło: https://trends.google.pl/trends/

    Jedną z opcji jest również możliwość wyszukania konkretnego zagadnienia i analiza zainteresowania użytkowników danym tematem w ujęciu czasowym. Tego typu wykres może pokazać nam również popularność danej frazy kluczowej wraz z określeniem jej tendecji – spadkowej lub wzrostowej.

    Wiele inspiracji dotyczących tematów blogowych czy innych formatów można znaleźć również w narzędziu BuzzSumo. Dzięki niemu łatwo zidentyfikujesz tematy, które często porusza się w sieci oraz przejrzysz trendy pojawiające się w danym czasie. Kolejnym przykładem jest Ahrefs, a dokładniej opcja Content Explorer pozwalająca na odkrycie najskuteczniejszych treści w Twojej niszy.

    2. Określ grupę docelową twoich treści

    Praca SEO copywritera opiera się na tworzeniu wysokiej jakości treści na podstawie research’u i odpowiednich słów kluczowych, jednak nie może istnieć w oderwaniu od grupy docelowej. Content powinien realizować cel. Może być to poinformowanie potencjalnego odbiorcy o dostępnej ofercie lub pomoc w znalezieniu odpowiedzi na nurtujące pytania. Jaki z tego wniosek? Tworzenie harmonogramu treści powinno obejmować również stworzenie person. Dlaczego to takie istotne? Wyszczególnienie sylwetek modelowego klienta, zidentyfikowanie jego potrzeb i cech może okazać się pomocne w pisaniu treści SEO, które mają szanse rankować. W tym celu warto skorzystać z narzędzia Google Analytics i przeanalizować informacje dostępne w raporcie Odbiorca.

    3. Dobierz odpowiednie frazy kluczowe

    Przed rozpoczęciem pisania tekstu, należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Co oznacza to w praktyce? W tym wypadku warto kierować się wolumenem wyszukiwania, a także intencją użytkownika: informacyjną, transakcyjną lub nawigacyjną. Podczas tworzenia artykułów na bloga warto skupić się np. na frazach długiego ogona mających za zadanie informować potencjalnych klientów, dawać im wskazówki, udzielać porad w kontekście danego zapytania.  Jedną z zasad SEO copywritingu jest więc dobranie słów kluczowych mających szanse generować ruch, a także mających wartość z punktu widzenia intencji użytkownika. 

    Specjaliści SEO, copywriterzy i marketerzy mogą liczyć na dostęp do wielu narzędzi, które umożliwiają dobranie słów kluczowych mających wpływ na zasięg strony.

    Jednym z narzędzi przydatnych podczas pisania tekstów SEO jest Ubersuggest. Platforma umożliwia dobór słów kluczowych w ponad kilkudziesięciu językach. Co więcej, narzędzie oprócz wyświetlenia powiązanych słów kluczowych, podaje nam takie wartości jak: ilość wyszukiwań, CPC (czyli koszt za kliknięcie) oraz konkurencyjność danego hasła (dane z Google AdWords).

    ubersuggest

    Źródło: https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/

    SEO copywriting i wszelkie działania z nim związane wspiera również narzędzie Surfer SEO. Jedną z dedykowanych opcji tej platformy jest Keyword Planner, który umożliwia znalezienie nowych słów kluczowych mających szansę zwiększyć ruch na stronie. Moduł Surfer Keyword Research podaje dokładną listę fraz z wolumenem i pytań uporządkowanych według liczby wyszukiwań lub trafności. Wystarczy, że w narzędziu wpiszesz interesującą Cię frazę ogólną, a w następnym kroku otrzymasz listę nowych pomysłów i haseł, za pomocą których stworzysz nowe teksty lub rozszerzysz już te istniejące.

    surferseo keyword explorer

    Źródło: https://surferseo.com

    Będąc na etapie doboru fraz kluczowych, nie można zapomnieć również o narzędziach takich jak Senuto wraz z rozbudowanym modułem Bazy słów kluczowych oraz Semrush i jego funkcjonalność znana jako Keyword Magic Tool.

    4. Sprawdź, jak robi to konkurencja

    Jak zacząć pisanie treści SEO? Warto być świadomym tego, jak działa konkurencja. Tworzenie contentu powinno być oparte na oryginalnym pomyśle, jednak aby w pełni wykorzystać potencjał danego tematu, można przyjrzeć się działaniom konkurencyjnych firm i zobaczyć, w jaki sposób prowadzą swoją strategię contentową. Teksty SEO powinny wyróżniać się na tle innych ze względu na swoją merytoryczność, sposób ujęcia tematu i lekko pióro, pozwalające na szybkie przyswojenie przedstawionych informacji.

    W jaki sposób można przeanalizować działania konkurencji oraz dowiedzieć się, jak wykorzystać prowadzoną przez inne marki strategie contentową? Z pomocą przychodzi narzędzie Ahrefs, a wraz z nim moduł Content Gap. Luka treści pokazuje wszystkie słowa kluczowe, na które wyświetla się Twoja konkurencja, a na które nie wyświetla się Twoja własna witryna. Dzięki tym danym możesz przeanalizować, jakie teksty SEO możesz stworzyć w obrębie Twoje strony i które z wymienionych fraz mają potencjał do generowania ruchu.

    ahrefs keyword gap

    Źródło: https://ahrefs.com/content-gap

    1. Pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji tekstów

    Stworzenie unikalnego tekstu to jedno, jednak jedną z głównych zasad SEO copywritingu jest jego prawidłowa optymalizacja. Niezwykle istotna jest tutaj odpowiednia struktura nagłówków w obrębie treści, linkowanie wewnętrzne, jak i naturalne nasycenie treści słowami kluczowymi. Warto pamiętać jednak o tym, aby nie umieszczać ich zbyt często, bo w przeciwnym razie nasz tekst może być odbierany przez algorytmy Google jako manipulacja i część metody Keyword Stuffing polegającej na sztucznym upychaniu słów kluczowych. Niezwykle ważną rolę pełni również element title, którego zadaniem jest opisanie treści dokumentu i wskazanie wyszukiwarce i użytkownikom jej zawartości. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, czym są znaczniki meta, to zapoznaj się z artykułem dostępnym na naszym blogu.

    Pytanie nasuwa się samo, jak pisać teksty SEO, by wysoko rankowały w wynikach wyszukiwania? Dobór odpowiednich fraz nie wystarczy. Należy zwrócić również szczególną uwagę na optymalizację treści. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób rozmieścić słowa kluczowe, nagłówki i linki wewnętrzne, to warto skorzystać z pomocy narzędzi do tego stworzonych. Przykładem tego jest wspomniany wcześniej Surfer SEO, który może pochwalić się całą gamą funkcjonalności związanych z optymalizacją treści zgodnie z zasadami SEO.

    Content Editor to narzędzie, które wpisuje się w potrzeby SEO copywriterów, jak i osób odpowiedzialnych za weryfikację tekstów dostarczanych przez osoby piszące. Lista funkcjonalności tego modułu jest naprawdę długa. Przykładowy tekst SEO powinien spełniać kilka funkcji – zarówno pod kątem samej zawartości tekstu, jego poprawności językowej, jak i odpowiedniego nasycenia fraz kluczowych. Po wpisaniu interesującej nas frazy Content Editor podpowiada, jakie inne słowa kluczowe powinny znaleźć się w tekście (wraz z ich częstotliwością), sugeruje strukturę nagłówków i długość przygotowanego przez nas artykułu lub innego formatu tekstu. Całość opiera się na analizie stron, które wyświetlają się na dane słowo kluczowe, dzięki czemu możemy podglądnąć, jak robi to konkurencja i co zrobić, aby osiągnąć podobne wyniki.

    surferseo content editor

    Źródło: https://surferseo.com/content-editor/

    Jedną z funkcjonalności SuferaSEO jest również Free AI Article Outline Generator, czyli darmowy generator konspektu treści, który dzięki działaniu sztucznej inteligencji pomaga w stworzeniu konturów i szablonów treści. To rozwiązanie pozwala znacznie skrócić czas pracy nad treścią i jego optymalizacją. Po wpisaniu interesującej nas frazy kluczowej dostajemy przegląd unikalnych nagłówków i akapitów.

    surferseo outline generator

    Źródło: https://surferseo.com/free-article-outline-generator/

    1. Nie stosuje praktyk, które mogą zaszkodzić Twojej witrynie

    Mowa tutaj o działaniach takich jak np. kopiowanie treści od konkurencji i umieszczanie jej na swojej witrynie. Tego typu praktyki mogą prowadzić do zwiększenia duplikacji zewnętrznej w obrębie witryny, co w rezultacie może osłabić jej pozycję i prowadzić do braku efektu pozycjonowania. Warto mieć na uwadze, że Google promuje oryginalne i unikalne treści, które wnoszą wartość i odpowiadają na intencje użytkowników. Algorytmy wyszukiwarki są w stanie również rozpoznać, czy treści zostały napisane przez człowieka, czy powstały za pomocą generatorów tekstów, które łączą losowe fragmenty i nie mają nic wspólnego z unikalnym contentem. Google łatwo zauważa również nieczyste praktyki związane z ukrywaniem treści na stronie – np. za pomocą białego koloru czcionki. Należy zachować balans i pamiętać o tym, że teksty SEO powinny być stworzone z myślą o użytkownikach i algorytmach.

    SEO copywriting to termin, który od wielu lat cieszy się dużą popularnością, jednak z roku na rok nabiera nowego znaczenia. Obecnie dużą wagę przykłada się do podkreślania wartości unikalnego, niekopiowanego contentu, który zaspokoi potrzeby informacyjne odbiorcy. Jedynie wyspecjalizowane, oparte na research’u teksty wraz z odpowiednim doborem fraz i optymalizacją SEO mają szansę zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak tworzyć unikalny content lub szukasz pomocy specjalistów z zakresu SEO copywritingu, lub innych nurtujących zagadnień, to zapraszamy do skorzystania z konsultacji SEO.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz