fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Ewa Szczygieł
28.11.2023

Narzędzia audytowe Lighthouse – jak przeprowadzić skuteczną analizę strony?

Narzędzia audytowe to programy lub aplikacje internetowe służące do oceny i diagnozowania jakości stron internetowych w celu znalezienia potencjalnych problemów z wydajnością, bezpieczeństwem lub optymalizacją. Te narzędzia dostarczają informacji na temat błędów i ostrzeżeń, które mogą wpłynąć na jakość użytkowania strony internetowej oraz wskazują potencjalne źródła problemów, takie jak czas ładowania strony, wykorzystanie pamięci podręcznej, błędy kodu lub niezoptymalizowane obrazy.

    Przy wykonywaniu audytów strony możemy korzystać z wielu narzędzi SEO w tym z narzędzi stworzonych przez Google. Dzięki narzędziom audytowym dostępnych w wyszukiwarce Google możemy przeprowadzać skuteczną optymalizację strony internetowej. Pośród czołowych elementów takich jak Google Ads, Profil Firmy czy Merchant Center możemy znaleźć inne aplikacje ułatwiające pracę pozycjonera np. Lighthouse. Narzędzie służy do przeprowadzania audytów strony internetowej. Jak z niego korzystać i jakie możliwości daje? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

    Narzędzia audytowe – czym są i do czego służą?

    Narzędzia audytowe to programy lub aplikacje internetowe służące do oceny i diagnozowania jakości stron internetowych w celu znalezienia potencjalnych problemów z wydajnością, bezpieczeństwem lub optymalizacją. Te narzędzia dostarczają informacji na temat błędów i ostrzeżeń, które mogą wpłynąć na jakość użytkowania strony internetowej oraz wskazują potencjalne źródła problemów, takie jak czas ładowania strony, wykorzystanie pamięci podręcznej, błędy kodu lub niezoptymalizowane obrazy.

    Narzędzia audytowe dostarczają szczegółowe raporty, które pomagają deweloperom w zidentyfikowaniu i rozwiązaniu problemów z wydajnością i jakością strony internetowej. Raporty te mogą obejmować informacje o czasie ładowania strony, dostępności, SEO, bezpieczeństwie i wielu innych czynnikach.

    Przykłady narzędzi audytowych to Google Lighthouse, GTmetrix, WebPageTest, Pingdom, PageSpeed Insights i wiele innych. Każde narzędzie oferuje różne funkcje i poziomy szczegółowości, co pozwala na uzyskanie pełnego wglądu w wydajność strony internetowej i pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących optymalizacji strony.

    Narzędzia audytowe stworzone przez Google – dlaczego powstały?

    Google wprowadziło nowe narzędzia Web Tools w celu poprawy jakości stron internetowych oraz wrażenia użytkowników w czasie korzystania z nich. Dzięki narzędziom audytowym, które usprawniają i umożliwiają szczegółowe sprawdzenie strony, Google pragnie poprawić jakość pracy web deweloperów i pozycjonerów oraz sprawić, że coraz więcej stron internetowych będzie prezentowało wysoką jakość. Użyteczność strony internetowej wpływa zarówno na to, że użytkownicy będą mieć szansę zobaczyć strony najbardziej dopasowane do ich potrzeb ale też sami właściciele witryn będą mogli cieszyć się wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania – co przekładania się na zwiększoną konwersję, sprzedaż oraz popularność.

    Czym jest Lighthouse?

    Lighthouse jest darmowym narzedziem stworzonym przez Google. Jest ono dostępne w formie wtyczki w przeglądarce Chrome jak i w formie pluginu. Narzędzie powstało w celu przeprowadzania audytów aplikacji internetowych charakteryzujących się progresywnością. Są nimi strony, które mogą funkcjonować zarówno w formie online jak i w formie aplikacji – offline.

    Wykorzystując raport wygenerowany przez to narzędzie audytowe możemy otrzymać szczegółowe, doskonale opracowane dane dotyczące wydajności naszej strony. Audyt strony przygotowany przez Google Lighthouse opatrzony jest także szeregiem porad, które można zastosować w celu poprawienia jakości strony internetowej oraz jej użyteczności dla użytkowników.

    źródło:https://www.freecodecamp.org/news/introduction-to-chrome-lighthouse/

    Przeprowadzenie audytu z pomocą narzędzia Lighthouse?

    Przeprowadzając audyt SEO warto skorzystać z możliwości jakie daje Google Lighthouse. Narzędzie jest dostępne w web.dev oraz rozszerzenia w przeglądarce Google Chrome. Pozwala ono przetestować stronę internetową pod względem poprawności budowy, szybkości działania a także wykorzystania poprawnych i dobrych praktyk SEO. Po uruchomieniu Lighthouse przeprowadza testy imitując to jak użytkownik mógłby korzystać ze strony przy sieci 3g i przy dużym obciążeniu serwera. Pomiary w poszczególnych obszarach pięciu audytów pokazują się w skali od 0 do 100 punktów. Warto tu jednak zaznaczyć, że narzędzie nigdy nie wyświetla oceny 0. Wyświetlenie takiego wyniku można przyjąć za błąd narzędzia. Prezentują też wskaźniki czasowe przy prędkości ładowania strony – działania na podobnej zasadzie co Pagespeed Insights.

    Przyjęto, że dobrym rezultatem dla strony jest 75 punktów. Jeśli strona uzyskała gorsze notowania – należy wprowadzić niezbędne poprawki. 

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Co zawiera raport Google Lighthouse?

    Raport wygenerowany przez narzędzie zawiera dane dotyczące poszczególnych obszarów, które należy zaznaczyć przed wygenerowaniem. Lista obszarów obejmuje takie raporty jak:

    • Wydajność
    • Aspekty związane z PWA (Progressive Web App)
    • Ułatwienia dostępu
    • SEO
    • Sprawdzone metody

    Raport przedstawia jak wypada badana strona pod względem wspomnianych wyżej aspektów. Z raportu możemy wywnioskować jaki ma to wpływ na wrażenia użytkowników przy korzystaniu ze strony. Raporty są też wzbogacone o wskazówki dotyczące tego jakie rzeczy warto poprawić, by poprawić swoje notowania. Narzedzie Lighthouse może usprawnić pracę i pomóc w generowaniu szybkich i jakościowych audytów technicznych ze względu na to, że uwzględnia wszelkie niezbędne kwestie przekładające się na wyniki pozycjonowania stron internetowych.

    Skoro wiemy już jakie raporty otrzymamy przy korzystaniu z narzędzia, warto rozwinąć poszczególne zagadnienia, które składają się na raport narzędzia Lighthouse.

    Performance score

    Jednym z elementów badanych przez audyt jest raport First Meaningful Paint (FMP) analizujący czas wyświetlania wizualnych aspektów strony. Mierzy się tutaj czas pomiędzy rozpoczęciem procesu ładowania strony a czasem renderowania elementów graficznych. Bardzo dobre wyniki parametru FMP wynoszą około 1,220 ms, które jest równoznaczny z uzyskaniem oceny 99, która jest doskonałym wynikiem. Raport sprawdza też stopień optymalizacji kodu strony.

     

    W skład tego raportu wchodzą takie metryki jak:

    • First Meaningful Paint (FMP): czas, potrzebny do załadowania głównej część strony;
    • First Interactive (FI): mówi o tym, po jakim czasie użytkownik może wprowadzić dane, by strona mogła zareagować;
    • Consistently Interactive (CI): czas, niezbędny do tego, by strona była w pełni interaktywna;
    • Perceptual Speed Index (PSI): mówi o tym, ile czasu potrzeba, by zapełnić stronę w optymalny sposób (im niższy wynik tym lepiej);
    • Estimated Input Latency(EIL): informuje, jaki jest czas reakcji strony na wprowadzane działania wprowadzone przez użytkownika. Preferowany jest jak najniższy wynik.

    Pewne rozbieżności między wynikami wydajności pracy strony wygenerowanymi wersjami audytu przygotowanego przy pomocy Lighthouse są zupełnie normalne i nie ma powodów do niepokoju. Wynika to z tego, że strona za każdym razem ładuje się w inny sposób.

    Progressive Web App score

    Progressive Web App (inaczej PWA) umożliwia sprawdzenie czy nasza strona spełnia wymogi technologiczne Progressive Web Apps. Sprawdza więc czy strona funkcjonuje także w trybie offline. To istotny aspekt szczególnie dla funkcjonalnych rozwiązań na urządzeniach mobilnych. W tym raporcie podobnie jak w innych raportach można uzyskać maksymalnie 100 punktów. Audyt jest oparty na „Baseline PWA Checklist”, na którą składa się 14 parametrów. Narzędzie Lighthouse automatycznie sprawdza 11 z 14 parametrów. Każdy z tych parametrów ma taką samą wagę – można więc za nie uzyskać 9 punktów.

    Accessibility score

    Innym raportem generowanym przez narzędzie jest dostępność stron internetowych dla wszystkich użytkowników. Często kładzie się duży nacisk na to, by strony były dopasowane do potrzeb wszystkich użytkowników – uwzględniając przy tym potrzeby osób niewidomych i niedowidzących.

    W raporcie Lighthouse mierzy to audyt „Accessibility score” pomagający zoptymalizować stronę pod tym względem. Warto jednak podkreślić, że w tym przypadku punkty przyznaje się dopiero wtedy, gdy strona spełnia wszystkie wymagania tego parametru. Wymogi jakie należy spełniać są jednak szczegółowo opisane. Warto tu wyróżnić szczególnie takie aspekty jak tekst alternatywny na zdjęciach, język strony a także struktura strony internetowej. Musi mieć ona jasno określoną hierarchię, by mogła być ona prawidłowo odczytana.

    Best practices

    Najlepszymi praktykami nazywamy elementy, które często można znaleźć na najlepszej jakości stronach internetowych. Użytkownicy szukają takich rozwiązań i preferują strony, które kierują się nimi. Absolutną podstawą jest posiadanie certyfikatu SSL, który jest sygnałem, że strona jest bezpieczna a nasze dane nie są zagrożone. Warto stosować każde działanie, które sprawia, że korzystanie ze strony jest intuicyjne, przyjemne i szybkie. Takie działania jak możliwość kopiowania tekstu przy uzupełnianiu danych logowania, czy brak przerzucania na początek strony przy scrollowaniu – są jak najbardziej pożądane.

    SEO score

    Jest to jeden z podstawowych u najważniejszych raportów szczególnie dla SEO. Jest doskonała wskazówką do prowadzenia działań optymalizacyjnych. Co prawda nie zastąpi korzystania z większej ilości narzędzi, ale na pewno jest doskonałym i bardzo obrazowym sposobem przedstawiania podstawowych kwestii na które należy zwrócić uwagę przy przygotowywaniu zmian optymalizacyjnych dla strony w celu wpłynięcia na pozycję strony.

    Audyt Lighthouse wskazuje takie podstawowe parametry jak wskazanie czy strona jest przyjazna dla wyszukiwarek. Będzie źródłem informacji o tym, czy strona odpowiednio wyświetla się w wersji mobilnej. Zawiera też informacje o znacznikach Meta takich jak Page Title i Meta Description. Pokazuje też status kodu HTTP.

    Innymi ciekawymi informacjami przekazywanymi przez raport Lighthouse jest to czy strona korzysta z prawidłowych anchorów nałożonych na linki wewnętrzne, które są wskazówką dla botów Google.

    Raport pomaga zorientować się czy poszczególne podstrony nie są blokowane przed indeksacji a także czy strona posiadająca wersje językowe korzysta ze znaczników hreflang oraz czy główne i istotne podstrony mają nałożony kanoniczny adres url.

    Lighthouse jest więc źródłem niezbędnych informacji o stronie a także przydatnym narzędziem w codziennej pracy SEO.

    Jak korzystać z narzędzia Google Lighthouse?

    Chcąc rozpocząć korzystanie z narzędzia Google Lighthouse należy upewnić się, że korzystamy z przeglądarki Google Chrome. Narzędzie zazwyczaj jest wbudowane jako funkcjonalność Chrome. Jeśli nie posiadasz jej w liście funkcjonalności – nic straconego. Można skorzystać z rozszerzeń „Chrome DevTools”

    Aby włączyć funkcjonalności Google Lighthouse należy nacisnąć prawy przycisk myszy oraz wybrać opcję „zbadaj”.

    Następnym krokiem jest wybranie opcji „Lighthouse” spośród zakładek wyświetlających się u góry okna po prawej stronie ekranu. Jeśli opcja jest ukryta, należy nacisnąć znak „>>” i rozwinąć listę.

    Po przyciśnięciu opcji „Lighthouse” otworzy się panel narzędzia i będziemy mogli skorzystać z wygenerowanego raportu dla danej strony internetowej.

    Może zdarzyć się, że sprawdzenie strony internetowej chwilę potrwa. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i skorzystać z funkcjonalności oferowanych przez to narzędzie.

    Podsumowanie

    Google Lighthouse jest narzędziem audytowym WebTools stworzonym w celu poprawy jakości stron internetowych oraz wrażenia użytkowników. Narzędzie jest szybkie i intuicyjne w obsłudze, a generowane dane będą stanowić doskonałą podstawą do przeprowadzania dalszych analiz na stronie. Korzystając z Lighthouse będziemy mogli zobaczyć dane zebrane w obrębie 5 raportów dotyczących wydajności, aspektów związanych z PWA, ułatwiania dostępu oraz SEO.

    Narzędzie z pewnością nie zastąpimy innych, bardziej zaawansowanych narzędzi audytowych oraz pracy doświadczonych specjalistów. Może być jednak doskonałą podstawą, uzupełnieniem a także punktem wyjściowym do działań optymalizacyjnych.

    autor

    Ewa Szczygieł

    Do zespołu Semhub dołączyła w 2021 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i psychologią i popkulturą. Uwielbia czytać książki fantasy i kinematografię.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz