Narzędzia audytowe to programy lub aplikacje internetowe służące do oceny i diagnozowania jakości stron internetowych w celu znalezienia potencjalnych problemów z wydajnością, bezpieczeństwem lub optymalizacją. Te narzędzia dostarczają informacji na temat błędów i ostrzeżeń, które mogą wpłynąć na jakość użytkowania strony internetowej oraz wskazują potencjalne źródła problemów, takie jak czas ładowania strony, wykorzystanie pamięci podręcznej, błędy kodu lub niezoptymalizowane obrazy.
Przy wykonywaniu audytów strony możemy korzystać z wielu narzędzi SEO w tym z narzędzi stworzonych przez Google. Dzięki narzędziom audytowym dostępnych w wyszukiwarce Google możemy przeprowadzać skuteczną optymalizację strony internetowej. Pośród czołowych elementów takich jak Google Ads, Profil Firmy czy Merchant Center możemy znaleźć inne aplikacje ułatwiające pracę pozycjonera np. Lighthouse. Narzędzie służy do przeprowadzania audytów strony internetowej. Jak z niego korzystać i jakie możliwości daje? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Narzędzia audytowe – czym są i do czego służą?
Narzędzia audytowe to programy lub aplikacje internetowe służące do oceny i diagnozowania jakości stron internetowych w celu znalezienia potencjalnych problemów z wydajnością, bezpieczeństwem lub optymalizacją. Te narzędzia dostarczają informacji na temat błędów i ostrzeżeń, które mogą wpłynąć na jakość użytkowania strony internetowej oraz wskazują potencjalne źródła problemów, takie jak czas ładowania strony, wykorzystanie pamięci podręcznej, błędy kodu lub niezoptymalizowane obrazy.
Narzędzia audytowe dostarczają szczegółowe raporty, które pomagają deweloperom w zidentyfikowaniu i rozwiązaniu problemów z wydajnością i jakością strony internetowej. Raporty te mogą obejmować informacje o czasie ładowania strony, dostępności, SEO, bezpieczeństwie i wielu innych czynnikach.
Przykłady narzędzi audytowych to Google Lighthouse, GTmetrix, WebPageTest, Pingdom, PageSpeed Insights i wiele innych. Każde narzędzie oferuje różne funkcje i poziomy szczegółowości, co pozwala na uzyskanie pełnego wglądu w wydajność strony internetowej i pomaga w podejmowaniu decyzji dotyczących optymalizacji strony.
Narzędzia audytowe stworzone przez Google – dlaczego powstały?
Google wprowadziło nowe narzędzia Web Tools w celu poprawy jakości stron internetowych oraz wrażenia użytkowników w czasie korzystania z nich. Dzięki narzędziom audytowym, które usprawniają i umożliwiają szczegółowe sprawdzenie strony, Google pragnie poprawić jakość pracy web deweloperów i pozycjonerów oraz sprawić, że coraz więcej stron internetowych będzie prezentowało wysoką jakość. Użyteczność strony internetowej wpływa zarówno na to, że użytkownicy będą mieć szansę zobaczyć strony najbardziej dopasowane do ich potrzeb ale też sami właściciele witryn będą mogli cieszyć się wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania – co przekładania się na zwiększoną konwersję, sprzedaż oraz popularność.
Czym jest Lighthouse?
Lighthouse jest darmowym narzedziem stworzonym przez Google. Jest ono dostępne w formie wtyczki w przeglądarce Chrome jak i w formie pluginu. Narzędzie powstało w celu przeprowadzania audytów aplikacji internetowych charakteryzujących się progresywnością. Są nimi strony, które mogą funkcjonować zarówno w formie online jak i w formie aplikacji – offline.
Wykorzystując raport wygenerowany przez to narzędzie audytowe możemy otrzymać szczegółowe, doskonale opracowane dane dotyczące wydajności naszej strony. Audyt strony przygotowany przez Google Lighthouse opatrzony jest także szeregiem porad, które można zastosować w celu poprawienia jakości strony internetowej oraz jej użyteczności dla użytkowników.
źródło:https://www.freecodecamp.org/news/introduction-to-chrome-lighthouse/
Przeprowadzenie audytu z pomocą narzędzia Lighthouse?
Przeprowadzając audyt SEO warto skorzystać z możliwości jakie daje Google Lighthouse. Narzędzie jest dostępne w web.dev oraz rozszerzenia w przeglądarce Google Chrome. Pozwala ono przetestować stronę internetową pod względem poprawności budowy, szybkości działania a także wykorzystania poprawnych i dobrych praktyk SEO. Po uruchomieniu Lighthouse przeprowadza testy imitując to jak użytkownik mógłby korzystać ze strony przy sieci 3g i przy dużym obciążeniu serwera. Pomiary w poszczególnych obszarach pięciu audytów pokazują się w skali od 0 do 100 punktów. Warto tu jednak zaznaczyć, że narzędzie nigdy nie wyświetla oceny 0. Wyświetlenie takiego wyniku można przyjąć za błąd narzędzia. Prezentują też wskaźniki czasowe przy prędkości ładowania strony – działania na podobnej zasadzie co Pagespeed Insights.
Przyjęto, że dobrym rezultatem dla strony jest 75 punktów. Jeśli strona uzyskała gorsze notowania – należy wprowadzić niezbędne poprawki.
Dodaj komentarz