fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ

Analiza słów kluczowych (Keyword Research)

Jeżeli dotarłeś do lekcji numer 3 to już wiesz jak sprawić, aby Twoja strona internetowa była widoczna w Internecie. Zatem przejdźmy do kwestii doboru i analizy słów kluczowych, na które będziesz chciał się wyświetlać w wynikach wyszukiwania oraz aby wiedzieć jak pisać content w celu zadowolenia zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Siła doboru słów kluczowych tkwi w lepszym zrozumieniu rynku docelowego oraz zrozumieniu jak użytkownicy w danym segmencie szukają treści, usługi czy produktu.

Rozeznanie pod kątem słów kluczowych (keyword research) zapewnia konkretne dane na temat ilości wyszukiwań, które mogą pomóc odpowiedzieć Ci na takie pytania jak:

  • Czego szukają ludzie?
  • Ile osób tego szuka?
  • W jakim formacie chcą uzyskać te informacje?

W tym rozdziale otrzymasz narzędzia i strategie do odkrywania tych informacji, a także nauczysz się taktyk, które pomogą ci zbudować mocną i wartościową treść a także uniknąć niepoprawnego rozeznania pod kątem słów kluczowych. Gdy odkryjesz, jak twoi odbiorcy szukają treści, które chcą konsumować, zaczniesz odkrywać całkiem nowy świat strategicznego SEO!

Przed badaniem słów kluczowych – zadawaj pytania

Zanim będziesz w stanie pomóc swojej firmie rozwijać się przy pomocy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, musisz zrozumieć kim są Twoi klienci i jakie są ich cele.

Wiele ludzi totalnie pomija etap planowania, który jest bardzo ważny. Badanie słów kluczowych wymaga czasu, jednak większość powie “po co mam marnować czas skoro wiem na co chce się pozycjonować?”

Odpowiedź na powyższe pytania brzmi: to na jakie frazy TY chcesz się pozycjonować, a to, co Twoja audiencja chce i oczekuje, to całkowicie dwie różne rzeczy. Skupienie się na swojej audiencji, a dopiero później wykorzystanie danych na temat słów kluczowych przyniesie Ci znacznie więcej sukcesów w kampaniach SEO niż skupianie się tylko i wyłącznie na danych.

Podam Wam przykład: Natalia ze sklepu “Sklep Natalii z bezglutenowymi lodami wegańskimi “ odkryła SEO i postanowiła, że chce polepszyć swoją widoczność na rynku lokalnym w wyszukiwarce Google. Aby jej pomóc najpierw musimy lepiej poznać jej klientów. Aby to zrobić możemy postawić pytania tj:

  • Jakiego rodzaju lodów, deserów, przekąsek itd. ludzie szukają?
  • Kto wpisuje takie słowa kluczowe?
  • Kiedy ludzie szukają takich rzeczy jak lody, desery czy przekąski?
    • Czy tę branżę cechuje sezonowość?
  • Jak ludzie szukają lodów?
    • Jakich słów używają?
    • Jakie pytania zadają?
    • Czy szukają głównie z urządzeń mobilnych?
  • Dlaczego ludzie szukają lodów?
    • Czy są to indywidualne jednostki szukające stricte zdrowych lodów? Czy po prostu szukają smacznych lodów?
  • Gdzie znajdują się potencjalni klienci? Lokalnie, nacjonalnie czy globalnie?

I na końcu coś bardzo ważnego: Jak możesz zapewnić najwyższej jakości content na temat lodów, kształcić i kultywować społeczność na ich temat, oraz odpowiadać na pytania jakie zadają w wyszukiwarce? Zadawanie m in. takich pytań jak powyższe, jest kluczowym elementem planowania strategii, które będzie Twoim drogowskazem w etapie rozeznania pod kątem słów kluczowych, oraz pomoże Tobie w tworzeniu znacznie lepszej treści.

Jakie słowa ludzie wpisują w trakcie szukania?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest pierwszym i kluczowym elementem układanki SEO. Musisz dowiedzieć się jak Twoi odbiorcy szukają danego produktu, usługi lub informacji.

Odkrywanie słów kluczowych

Prawdopodobnie w tym momencie masz już w głowie kilka konkretnych słów kluczowych, na które chciałbyś uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google. Będą to frazy przypominające Twoje produkty, usługi lub rzeczy, na których temat jest Twoja strona internetowa. Będą to także świetne bazowe słowa kluczowe do rozpoczęcia rozeznania! Możesz wkleić te słowa kluczowe do Google Keyword Plannera, Ahrefs czy Ubdersuggest w celu znalezienia większej ilości wartościowych słów kluczowych wraz z danymi jak miesięczna ilość wyszukiwań itd. W następnej sekcji szerzej omówimy kwestie średniej miesięcznej ilości wyszukiwań. Takie rozeznanie da Ci wgląd do tego, które słowa kluczowe są najpopularniejszymi wśród Twoich potencjalnych klientów i użytkowników.

Gdy tylko wkleisz Twoje bazowe słowa kluczowe np. do narzędzia Ubersuggest, zaczniesz odkrywać nowe, podobne słowa kluczowe i tematy na treści do Twojej witryny, które wcześniej mogłeś pominąć.

W trakcie odkrywania nowych słów kluczowych, prawdopodobnie zauważysz, że każda fraza kluczowa ma inną ilość wyszukiwań, która znacznie się od siebie różni. Chociaż na pewno będziesz chciał pozycjonować się na słowa kluczowe o dużym potencjale, jednak w niektórych przypadkach bardziej korzystne będzie pozycjonowanie się na słowa kluczowe z długim ogonem o mniejszej ilości wyszukiwań, gdyż są one znacznie mniej konkurencyjne.

Ponieważ słowa kluczowe o wysokiej i niskiej konkurencji mogą być korzystne dla Twojej witryny,  zdobycie większej ilości informacji na temat liczby wyszukiwań, może pomóc ci ustalić priorytety słów kluczowych i wybrać te, które dadzą Twojej stronie największą strategiczną przewagę.


DYWERSYFIKUJ

Ważnym jest, aby pamiętać i mieć na uwadze, że nie tylko stronę główną można pozycjonować. Podstrony też! Co więcej, odnotowaliśmy, że duże marki faktycznie pozycjonują stronę główną na wiele słów kluczowych jednak większość stron tak nie robi. Wiele stron pozyskuje ruch na określone podstrony, nie na stronę główną. Dlatego ważnym jest aby to dywersyfikować. Tworzyć określone podstrony odpowiadające na dane zapytanie i pod nie zoptymalizowane.

Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
Do dzieła!

Jak często są wyszukiwane dane słowa kluczowe?

Odkrywanie danych tj ilość wyszukiwań

Im większa liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego lub wyrażenia , tym więcej pracy zwykle wymaga osiągnięcie wysokich pozycji. Jest to często określane jako trudność słowa kluczowego i czasami zawiera funkcje SERP; na przykład jeśli wiele funkcji SERP (takich jak opisy, wykres wiedzy, karuzele itp.) blokują stronę wyników słowa kluczowego, trudność wzrośnie. Wielkie marki często zajmują 10 najlepszych wyników dla słów kluczowych o dużej objętości, więc jeśli dopiero zaczynasz przygodę SEO z nową stroną internetową i celujesz w trudne słowa kluczowe – osiągnięcie wysokich pozycji może zająć nawet lata.

Zazwyczaj im większa liczba wyszukiwań, tym większa konkurencja i wysiłek wymagany do osiągnięcia sukcesu w SEO. Jednak gdy wybierzesz słowa o bardzo niskiej ilości wyszukiwań, to nie przyciągniesz nimi żadnych użytkowników do swojej witryny. W wielu przypadkach najkorzystniejsze może być kierowanie na ściśle określone hasła wyszukiwania o niższej konkurencji. W SEO nazywamy te słowa kluczowe z długim ogonem.

Zrozumienie czym są słowa kluczowe z długim ogonem,

Wspaniale byłoby być na #1 pozycji na frazę “buty”… albo wcale nie?..

Super jest wysoko rankować na słowa kluczowe, które mają 50 000 wyszukiwań miesięcznie, bądź nawet tylko 5000, jednak w rzeczywistości te popularne słowa kluczowe stanowią zaledwie ułamek wszystkich wyszukiwań przeprowadzanych w Internecie. W rzeczywistości słowa kluczowe o bardzo dużej liczbie wyszukiwań mogą być dwuznaczne. Dlatego gdy pozyskasz ruch z takich fraz, może Cię to narazić, ponieważ użytkownicy nie znajdą odpowiedzi na to czego szukają i po prostu ją opuszczą bez spełnienia swojej intencji.

Pozostałe 75% wyszukiwań pochodzi ze słów kluczowych o “masywnym środku” oraz “długim ogonie”.

Nie lekceważ tych mniej popularnych słów kluczowych. Słowa kluczowe z długim ogonem i mniejszą liczbą wyszukiwań często konwertują znacznie lepiej, ponieważ osoby wyszukujące są bardziej szczegółowe i celowe w swoich wyszukiwaniach. Na przykład osoba wyszukująca „buty” prawdopodobnie to je właśnie przegląda. Z drugiej strony ktoś, kto szuka „najlepszej ceny czerwonego buta do biegania dla kobiet w rozmiarze 7”, szuka konkretnej rzeczy i prawdopodobnie jest gotowy JUŻ za niego zapłacić!


Zadawanie pytań w SEO jest żyłą złota!

Odkrywanie jakich słów kluczowych i wyrażeń używają Twoi potencjalni klienci w Twoim obszarze, a następnie stworzenie lub dodanie tych zagadnień i pytań np. w sekcji najczęściej zadawane pytania” może przynieść świetne rezultaty w wynikach organicznych oraz w pozyskanym ruchu!


Odpowiednia strategia podczas wyboru ilości wyszukiwań.

Teraz, gdy odkryłeś odpowiednie wyszukiwane hasła dla swojej witryny i odpowiadające im liczby wyszukiwań, możesz stać się jeszcze bardziej strategicznym, patrząc na konkurentów i zastanawiając się, jak wyszukiwania mogą się różnić w zależności od sezonu lub lokalizacji.

Słowa kluczowe konkurenta

Podczas rozeznania prawdopodobnie znajdziesz wiele słów kluczowych. Jednak od których zacząć, i na których należy skupić swoją uwagę na początku? Dobrym pomysłem może być posortowanie pod względem ważności słów kluczowych o dużej objętości, na które aktualnie Twoi konkurenci się nie wyświetlają. Z drugiej strony możesz również sprawdzić, na które słowa kluczowe Twoi konkurenci się pozycjonują i posortować je odpowiednio według priorytetów. Pierwsze rozwiązanie jest świetne gdy chcesz wykorzystać słabe strony konkurentów, natomiast drugie jest agresywną taktyką, która wymaga konkurowania z konkurentami, którzy aktualnie dobrze radzą sobie w Google właśnie na te słowa kluczowe.

Sezonowość słów kluczowych

Znajomość trendów sezonowych, jakimi rządzi się Twoja branża może być bardzo korzystna przy tworzeniu strategii treści. Na przykład, jeśli wiesz, że „świąteczna skrzynia” zaczyna rosnąć w Wielkiej Brytanii od października do grudnia, możesz przygotować zawartość z wielomiesięcznym wyprzedzeniem i dać jej duży nacisk właśnie w te miesiące.

Słowa kluczowe wg lokalizacji

Możesz skupiać się określonej lokalizacji, podchodząc do tego zadania bardziej strategicznie, zawężając wyszukiwanie słów kluczowych do konkretnych miast, powiatów lub województw w narzędziu Google Keyword Planer lub oceniając „zainteresowanie według regionu” w Trendach Google. Badania geograficzne mogą sprawić, że Twoje treści będą bardziej odpowiednie dla odbiorców docelowych. Przykładowo możesz się dowiedzieć, że w Małopolsce preferowanym terminem dla dekoracji świątecznych są „bańki”, podczas gdy w pozostałych rejonach „bombki” jest preferowaną terminologią.

Który format treści najlepiej odpowiada intencjom szukającego?

W rozdziale 2 dowiedzieliśmy się o funkcjach SERP (organicznych wyników wyszukiwań). Te informacje pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy chcą wykorzystywać informacje o danym słowie kluczowym. Format, w jakim Google wybiera wyświetlanie wyników wyszukiwania, zależy od intencji, a każde zapytanie jest unikalne i indywidualne. Google opisuje te zamiary w swoich Wytycznych dotyczących oceny jakości jako „wiedzieć” (znaleźć informacje), „zrobić” (osiągnąć cel), „stronę internetową” (znaleźć konkretną stronę internetową) lub „odwiedzić osobiście” (odwiedzić lokalny biznes).

Chociaż istnieją tysiące możliwych typów wyszukiwania, przyjrzyjmy się pięciu głównym kategoriom zamiarów:

1.Zapytania informacyjne: Szukający potrzebuje informacji takich jak nazwa zespołu czy jaka jest pogoda w danym mieście.

 

Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
Do dzieła!

2. zapytania nawigacyjne: Użytkownik chce przejść do określonego miejsca w sieci takiego jak Facebook czy Onet.

3. Zapytania transakcyjne: Użytkownik chce coś zrobić np kupić bilety na koncert albo samolot.

4. Śledztwo produktowe: Użytkownik chce porównać produkty aby znaleźć najlepszy, który będzie spełniał jego wymagania.

5. Zapytania lokalne: Szukający chce znaleźć coś lokalnego: lekarza, kawiarnie, bar albo kino.

Ważnym krokiem w procesie badania słów kluczowych jest zbadanie wyglądu wyników organicznych na danego słowo kluczowe, na które chcesz kierować reklamy, aby uzyskać lepszą ocenę intencji szukającego. Jeśli chcesz wiedzieć, jakiego rodzaju treści chce twoja grupa docelowa, spójrz na SERPy (wyniki wyszukiwań!
Google dokładnie ocenił zachowanie bilionów wyszukiwań, starając się zapewnić najbardziej pożądaną treść dla każdego konkretnego wyszukiwania słowa kluczowego.

Na przykład wpisz w Google „buty do biegania”,

Na podstawie karuzeli zakupowej możesz wywnioskować, że Google zdecydowało, że wiele osób szukających „buty do biegania” chce kupować właśnie buty do biegania.

Istnieje również funkcja Lokalnego pakietu dla tego słowa kluczowego, wskazująca na chęć pomocy przez Google osobom szukającym lokalnych sprzedawców ubrań.

Jeśli zapytanie jest niejednoznaczne, Google czasami dołącza również funkcję „zawęź według”, aby pomóc użytkownikom w określeniu, czego dokładnie szukają. W ten sposób wyszukiwarka może zapewnić wyniki, które lepiej pomagają szukającemu znaleźć odpowiedź.

Google ma wiele typów wyników, które może wyświetlać w zależności od zapytania, więc jeśli masz zamiar kierować na słowo kluczowe, spójrz na SERP, aby dowiedzieć się, jaki rodzaj treści musisz stworzyć.

Narzędzia do określania wartości słowa kluczowego

Jaką wartość dodałoby słowo kluczowe dodane do Twojej strony? Poniższe narzędzia mogą pomóc Ci odpowiedzieć na to pytanie, dzięki czemu świetnie uzupełnią Twój arsenał narzędziami do szukania słów kluczowych.

  • Planer słów kluczowych Google – Planer słów kluczowych Google AdWords był historycznie najczęściej wykorzystywanym narzędziem do badania słów kluczowych SEO. Jednak narzędzie ogranicza dane dotyczące liczby wyszukiwań, łącząc słowa kluczowe w duże segmenty zakresu wyszukiwania.
  • Google Trends (Trendy Google) – narzędzie Google do określania trendów słów kluczowych doskonale nadaje się do wyszukiwania sezonowych wahań słów kluczowych. Na przykład „śmieszne pomysły na kostiumy na Halloween” osiągają szczyt w tygodniach poprzedzających Halloween.
  • Ubersuggest – Fajne narzędzie. Wersja darmowa ma ograniczenia, jednak dla początkującego jest świetnym narzędziem, od którego można rozpocząć przygodę analizy słów kluczowych.
  • Ahrefs – Jedno z najlepszych narzędzi wg mnie. Jest drogie ale ma świetne dane i uwielbiam na nim pracować.
  • AnswerThePublic – darmowe narzędzie zbierające i segmentujący popularne i najczęściej wyszukiwanie hasła

Teraz, gdy wiesz, jak dowiedzieć się, czego i jak często szuka Twoja grupa docelowa, czas przejść do następnego kroku: tworzenia stron w sposób, który użytkownicy pokochają, a wyszukiwarki mogą je w 100% zrozumieć!. Przejdź do rozdziału 4 (Optymalizacja On-site)! – (już wkrótce!)

A jeżeli chcesz wrócić do podstaw: zobacz nasz poradnik seo od początku

Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀