Jeżeli dotarłeś do lekcji numer 3 to już wiesz jak sprawić, aby Twoja strona internetowa była widoczna w Internecie. Zatem przejdźmy do kwestii doboru i analizy słów kluczowych, na które będziesz chciał się wyświetlać w wynikach wyszukiwania oraz aby wiedzieć jak pisać content w celu zadowolenia zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek.
Siła doboru słów kluczowych tkwi w lepszym zrozumieniu rynku docelowego oraz zrozumieniu jak użytkownicy w danym segmencie szukają treści, usługi czy produktu.
Rozeznanie pod kątem słów kluczowych (keyword research) zapewnia konkretne dane na temat ilości wyszukiwań, które mogą pomóc odpowiedzieć Ci na takie pytania jak:
- Czego szukają ludzie?
- Ile osób tego szuka?
- W jakim formacie chcą uzyskać te informacje?
W tym rozdziale otrzymasz narzędzia i strategie do odkrywania tych informacji, a także nauczysz się taktyk, które pomogą ci zbudować mocną i wartościową treść a także uniknąć niepoprawnego rozeznania pod kątem słów kluczowych. Gdy odkryjesz, jak twoi odbiorcy szukają treści, które chcą konsumować, zaczniesz odkrywać całkiem nowy świat strategicznego SEO!
Przed badaniem słów kluczowych – zadawaj pytania
Zanim będziesz w stanie pomóc swojej firmie rozwijać się przy pomocy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, musisz zrozumieć kim są Twoi klienci i jakie są ich cele.
Wiele ludzi totalnie pomija etap planowania, który jest bardzo ważny. Badanie słów kluczowych wymaga czasu, jednak większość powie “po co mam marnować czas skoro wiem na co chce się pozycjonować?”
Odpowiedź na powyższe pytania brzmi: to na jakie frazy TY chcesz się pozycjonować, a to, co Twoja audiencja chce i oczekuje, to całkowicie dwie różne rzeczy. Skupienie się na swojej audiencji, a dopiero później wykorzystanie danych na temat słów kluczowych przyniesie Ci znacznie więcej sukcesów w kampaniach SEO niż skupianie się tylko i wyłącznie na danych.
Podam Wam przykład: Natalia ze sklepu “Sklep Natalii z bezglutenowymi lodami wegańskimi “ odkryła SEO i postanowiła, że chce polepszyć swoją widoczność na rynku lokalnym w wyszukiwarce Google. Aby jej pomóc najpierw musimy lepiej poznać jej klientów. Aby to zrobić możemy postawić pytania tj:
- Jakiego rodzaju lodów, deserów, przekąsek itd. ludzie szukają?
- Kto wpisuje takie słowa kluczowe?
- Kiedy ludzie szukają takich rzeczy jak lody, desery czy przekąski?
- Czy tę branżę cechuje sezonowość?
- Jak ludzie szukają lodów?
- Jakich słów używają?
- Jakie pytania zadają?
- Czy szukają głównie z urządzeń mobilnych?
- Dlaczego ludzie szukają lodów?
- Czy są to indywidualne jednostki szukające stricte zdrowych lodów? Czy po prostu szukają smacznych lodów?
- Gdzie znajdują się potencjalni klienci? Lokalnie, nacjonalnie czy globalnie?
I na końcu coś bardzo ważnego: Jak możesz zapewnić najwyższej jakości content na temat lodów, kształcić i kultywować społeczność na ich temat, oraz odpowiadać na pytania jakie zadają w wyszukiwarce? Zadawanie m in. takich pytań jak powyższe, jest kluczowym elementem planowania strategii, które będzie Twoim drogowskazem w etapie rozeznania pod kątem słów kluczowych, oraz pomoże Tobie w tworzeniu znacznie lepszej treści.
Jakie słowa ludzie wpisują w trakcie szukania?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest pierwszym i kluczowym elementem układanki SEO. Musisz dowiedzieć się jak Twoi odbiorcy szukają danego produktu, usługi lub informacji.
Odkrywanie słów kluczowych
Prawdopodobnie w tym momencie masz już w głowie kilka konkretnych słów kluczowych, na które chciałbyś uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google. Będą to frazy przypominające Twoje produkty, usługi lub rzeczy, na których temat jest Twoja strona internetowa. Będą to także świetne bazowe słowa kluczowe do rozpoczęcia rozeznania! Możesz wkleić te słowa kluczowe do Google Keyword Plannera, Ahrefs czy Ubdersuggest w celu znalezienia większej ilości wartościowych słów kluczowych wraz z danymi jak miesięczna ilość wyszukiwań itd. W następnej sekcji szerzej omówimy kwestie średniej miesięcznej ilości wyszukiwań. Takie rozeznanie da Ci wgląd do tego, które słowa kluczowe są najpopularniejszymi wśród Twoich potencjalnych klientów i użytkowników.
Gdy tylko wkleisz Twoje bazowe słowa kluczowe np. do narzędzia Ubersuggest, zaczniesz odkrywać nowe, podobne słowa kluczowe i tematy na treści do Twojej witryny, które wcześniej mogłeś pominąć.
W trakcie odkrywania nowych słów kluczowych, prawdopodobnie zauważysz, że każda fraza kluczowa ma inną ilość wyszukiwań, która znacznie się od siebie różni. Chociaż na pewno będziesz chciał pozycjonować się na słowa kluczowe o dużym potencjale, jednak w niektórych przypadkach bardziej korzystne będzie pozycjonowanie się na słowa kluczowe z długim ogonem o mniejszej ilości wyszukiwań, gdyż są one znacznie mniej konkurencyjne.
Ponieważ słowa kluczowe o wysokiej i niskiej konkurencji mogą być korzystne dla Twojej witryny, zdobycie większej ilości informacji na temat liczby wyszukiwań, może pomóc ci ustalić priorytety słów kluczowych i wybrać te, które dadzą Twojej stronie największą strategiczną przewagę.
DYWERSYFIKUJ
Ważnym jest, aby pamiętać i mieć na uwadze, że nie tylko stronę główną można pozycjonować. Podstrony też! Co więcej, odnotowaliśmy, że duże marki faktycznie pozycjonują stronę główną na wiele słów kluczowych jednak większość stron tak nie robi. Wiele stron pozyskuje ruch na określone podstrony, nie na stronę główną. Dlatego ważnym jest aby to dywersyfikować. Tworzyć określone podstrony odpowiadające na dane zapytanie i pod nie zoptymalizowane.