Trafna diagnoza problemu to pierwszy krok do jego rozwiązania – to właśnie jedna z podstawowych kwestii, jaką poruszy dobry specjalista z zakresu pozycjonowania, kiedy nawiązuje współpracę z klientem. By pozycjonowanie Olsztyn przyniosło oczekiwane rezultaty, najważniejsze jest zbadanie prawdziwych potrzeb klienta i dostosowanie działań do tego, by wyeliminować trudności, jakie napotyka w walce o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. I temu właśnie służy audyt SEO, pod którego nazwą kryje się tak naprawdę szereg działań i domysłów. Jakie są jego założenia i korzyści?
Jest to zespół działań, który zawsze poprzedzać powinien z zasady każde pozycjonowanie Olsztyn, i polega na dogłębnej analizie wskazanej witryny pod względem zarówno merytorycznym i technicznym. Ma to na celu znalezienie mankamentów strony, i szybkie ich naprawienie celem zwiększenia skuteczności pozycjonowania. Jak wiadomo, witryna która chce być pokazywana w pierwszych kilku wynikach proponowanych przez Google, musi spełniać wiele rygorystycznych warunków branych pod uwagę przez jej algorytmy. Dobrze przeprowadzony audyt SEO pomaga w zdiagnozowaniu prawdziwego problemu witryny, a przede wszystkim pozwala dopasować idealnie strategię i taktykę działania, które zapewni dobrą pozycję wśród konkurencji. Specjaliści w trakcie przeprowadzania audytu SEO wykorzystują wiele specjalistycznych narzędzi, a ich praca może trwać nawet kilkanaście godzin, w zależności od wielkości witryny, liczby jej podstron i ilości informacji do przetworzenia. Niemniej jednak działanie to jest warte zachodu – po jego przeprowadzeniu znane są już słabe strony i wiadomo, co trzeba robić w następnej kolejności, by zyskać oczekiwany rezultat.
By pozycjonowanie było skuteczne, zawsze w pierwszej kolejności powinno przeprowadzać się rzetelny i dokładny audyt. Taka analiza wykryje nie tylko słabe strony witryny, ale przede wszystkim da pogląd specjaliście na to, jakie działania podjęte w wyniku współpracy będą najefektywniejsze. Skala trudności w jego przeprowadzaniu zależy od wielu czynników, jednak dla wykwalifikowanych fachowców posiadających odpowiednie doświadczenie nie powinno to stanowić większego problemu. Analizie poddawane są liczne czynniki, które mają wpływ na reakcję algorytmów Google, takie jak np. słowa kluczowe, strona techniczna i stan witryny, a przede wszystkim jej przejrzystość i poziom obecnej na dany moment optymalizacji. I mimo że dzięki darmowym narzędziom dostępnym w Internecie możliwe jest samodzielne przeprowadzenie takiego audytu, to mimo wszystko, warto powierzyć to zadanie specjalistom, którzy wykonają je z pewnością bardziej rzetelnie i dokładnie, a co za tym idzie, skala problemu zostanie zdiagnozowana o wiele szybciej i skuteczniej, dając gotowe rozwiązanie.
Istnieje możliwość zlecenia audytu swojej konkurencji, która polega na zbadaniu obszaru danej witryny z jaką konkuruje klient. Daje to pogląd na to jak on funkcjonuje, z jakich rozwiązań korzysta, jakie są jego mocne i słabe strony, a przede wszystkim stanowi to kopalnię pomysłów i rozwiązań, jakie można „skopiować” od swojej konkurencji, wyrównując tym samym swoje szanse. Zlecanie takiego audytu stanowi powszechną praktykę, która ma na celu poznanie lepiej strategii działania naszej konkurencji, co ma wiele korzyści – pozwala obrać taktykę mającą na celu zdobycie zaufania i zainteresowania klientów, zwiększając obrót i przychody. Audyt SEO konkurencji powinien oprzeć się przede wszystkim na informacjach, jakie zamierzamy zdobyć – to pozwoli na ukierunkowanie działań na dany temat, oszczędzając zarówno czas i jak skracając czas oczekiwania na wynik. Warto skupić się na rozeznaniu w tym, jakie pozycjonowanie Olsztyn podejmuje nasz konkurent – może to być ważnym wyznacznikiem w naszych dalszych działaniach i obraniu strategii optymalizacji.
W zależności od tego jakie informacje chcemy zdobyć w ramach takiej analizy, a także co sugeruje nam nasz usługodawca, istnieją podstawowe założenia co do tworzenia raportu z audytu, które powinny definiować jego zawartość. W tej kwestii warto posłuchać się specjalisty, który zasugeruje nam najkorzystniejsze rozwiązanie. Dobrze przeprowadzony audyt SEO powinien zawierać:
Ocena jakości treści na stronie internetowej – dobre pozycjonowanie Olsztyn opiera się w dużej mierze na jakości treści, jakie są umieszczane w witrynie. Audyt powinien skupiać się na analizie pod tym kątem, ponieważ nie każdy tekst jaki umieszczany jest na stronie spełnia standardy jakościowe algorytmów Google. Daje to również pogląd na to, jakie treści są najskuteczniejsze w pozycjonowaniu, i może podsuwać pomysły usługodawcy na tworzenie lepszych wpisów na stronę klienta.
Google w ramach wsparcia dla osób, którym zależy na dobrej pozycji swoich witryn, umożliwiło korzystanie z narzędzi w dużym stopniu przydatnych podczas audytu. Są to np.:
Ahrefs – analiza profilu linków i pozycjonowania stron internetowych z użyciem tego systemu to prawdziwa błahostka. System ten intuicyjnie i przejrzyście przedstawia użytkownikowi najważniejsze informacje dotyczące witryny, ale również sugeruje rozwiązania w ramach jej optymalizacji. Z jego użyciem można poddać analizie kwestie takie jak słowa kluczowe, przydatne z punktu widzenia algorytmu Google frazy, a przede wszystkim widoczność witryny względem innych jej podobnych.
Pozycjonowanie to długotrwały proces. SEO to maraton a nie sprint. Składa się on z szerokie audytu i analizy domeny, analizy i doborze słów kluczowych, optymalizacji technicznej i contentowej oraz linkowania. Bardzo często pierwsze efekty pozycjonowania można zobaczyć już w pierwszym miesiąca pozycjonowania.
Zazwyczaj pozycjonowanie strony zależy od kilku czynników tj. konkurencyjność branży, aktualnej kondycji i rozbudowy strony, zaangażowania w projekt i budżetu. Przykładowo w branży ubezpieczeniowej, która jest jedną z najtrudniejszych branży pod kątem marketingu znacznie dłużej będziemy musieli czekać na efekty pozycjonowania niż w branży, która będzie się pozycjonować na rynku lokalnym np hydraulicznej czy budowlanej..
Jeśli chodzi o koszt pozycjonowania strony internetowej nie ma na to idealnej odpowiedzi. Każda branża jest inna. Wszystko zależy od konkurencji, oraz od tego czy chcemy działać lokalne w Olsztynie czy krajowo. Cena pozycjonowania lokalnego oscyluje w granicach 800-1000 zł, gdzie minimalna cena pozycjonowania sklepu internetowego ogólnokrajowo to koszt około 1400-1600 zł (w zależności od branży).