semhub - pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych z SEMhub

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały proces, którego efektem finalnym jest pozyskanie jak największego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania Google a także jak najlepsze pozycja na dane słowa kluczowe.

Co to jest SEO i pozycjonowanie stron internetowych?

SEO oznacza, optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO = Search Engine Optimization = optymalizacja pod kątem wyszukiwarek). Jest to praktyka polegająca na zwiększeniu zarówno jakości, jak i ilości ruchu w witrynie, a także eksponowania Twojej marki za pośrednictwem darmowego ruchu (zwanego również „wynikami organicznymi”)

Pomimo akronimu, SEO (Search engine optimization - optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) dotyczy zarówno ludzi, jak i samych wyszukiwarek. Chodzi o zrozumienie tego, czego ludzie szukają w internecie, odpowiedzi jakich szukają, słów kluczowych których używają oraz rodzaju treści, które chcą konsumować. Znajomość odpowiedzi na te pytania pozwoli Ci dotrzeć do z osób które szukają w internecie odpowiedzi, na które Ty możesz im odpowiedzieć 

Znajomość intencji odbiorów to jedna strona monety pozycjonowania, a dostarczanie jej w sposób, w jaki roboty wyszukiwarek mogą znaleźć i zrozumieć te treści, to druga strona monety.

W tym przewodniku opowiem oraz nauczę Cię, jak zrobić jedno i drugie.

Znajdź to w google

Podstawy wyszukiwarek

Wyszukiwarki to “odpowiadające” maszyny. Przeszukują miliardy treści i oceniają tysiące czynników, aby ustalić, która treść jest najbardziej trafna i najbardziej odpowiednia, aby udzielić odpowiedzi na twoje zapytanie. Wyszukiwarki robią to wszystko, przeszukując, odkrywając i katalogując wszystkie dostępne treści w Internecie (strony internetowe, pliki PDF, obrazy, filmy itp.) za pomocą procesu zwanego „crawlowaniem i indeksowaniem”, a następnie sortują według stopnia dopasowania do zapytania w procesie nazywanym „rankowaniem" czy "pozycjonowaniem”

Jak skonstruowane są wyniki wyszukiwania Google oraz które wyniki są organiczne?

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, organiczne wyniki wyszukiwania to te, które zostały osiągnięte dzięki skutecznym działaniom SEO i poprzez skutecnze pozycjonowanie stron, a nie za które należy zapłacić (tj. Google Ads). Dawniej można było je znacznie łatwiej dostrzec. Reklamy były wyraźnie oznaczone na pierwszych wynikach wyszukiwania, a poniżej nich znajdowały się pozostałe wyniki organiczne nazywane „10 niebieskich linków”. Z czasem wyszukiwarka ewoluowała. Czy teraz jesteśmy w stanie dostrzec organiczne wyniki wyszukiwania?

Dzisiaj, organiczne wyniki wyszukiwania (SERP’s - search engine results pages) są coraz bardziej rozbudowane i coraz bardziej wypełnione zarówno płatnymi reklamami jak i dynamicznymi wynikami wyszukiwania tj dodatkami SERP (SERP features) niż kiedykolwiek wcześniej. Przykładem dodatków SERP są featured snippers ( “answer boxes” = “pola odpowiedzi”), pola ludzie szukają również, karuzele obrazków, itd. Coraz to nowy rzeczy pojawiają się w Google wciąż ewoluują i się rozrastają, głównie przez fakt usprawnienia i uproszczenia znajdowania odpowiedzi dla użytkowników. 

Na przykład, jeśli szukasz „Pogoda, Kraków” zobaczysz prognozę pogody dla miasta Kraków bezpośrednio w wynikach wyszukiwania a dopiero pod nią linku do strony, która może mieć taką prognozę. Natomiast jeśli szukasz „pizza Kraków”, zobaczysz wynik „3 lokalne wyniki w mapach google” złożoną z miejsc, gdzie można zjeść pizze w Krakowie. To bardzo wygodne, prawda?

Należy pamiętać ,że wyszukiwarki zarabiają na reklamach. Ich celem jest lepsze rozwiązywanie zapytań szukających (wśród organicznych wyników wyszukiwań), tak aby użytkownicy wracali i korzystali z Google jak najczęściej i jak najdłużej.

Niektóre (feature snippets) dodatki SERP w Googlach są bezpłatne i odpowiednia ich optymalizacja może pozytywnie na nie wpłynąć. Obejmują one "polecane" dodatki (promowany wynik organiczny, który wyświetlany jest w podpowiedzi w ramce) powiązanie podpowiedzi (np. „Ludzie pytali także”)

featured snippet czyli dodatek SERP w Google

Warto zwrócić uwagę, że istnieje wiele innych dodatków w Google, nawet jeśli nie są płatnymi reklamami, jednak nie wpływają one na SEO/pozycjonowanie stron. Takie dodatki często zawierają dane pozyskiwane z zastrzeżonych źródeł danych, takich jak Wikipedia, WebMD oraz IMDb.

Jak Google ustala kolejność wyników organicznych?

Czasami (a nawet i często) może zdarzyć się, że wyszukamy dane słowo kluczowe w wyszukiwarce Google na dwóch bądź nawet trzech różnych urządzeniach i otrzymamy różne wyniki. Na takie zdarzenie wpływ może mieć kilku rzeczy tj. aktualna lokalizacja (przede wszystkim dla wyszukiwań lokalnych) czy urządzenie, z którego aktualnie korzystamy. Jednak pytanie brzmi: jakie czynniki mają największy wpływ na różnorodne wyniki?

Indywidualne preferencje użytkowników

W dobie coraz to nowocześniejszego marketingu i możliwości technologicznych seriwsy czy reklamodawcy chcą dostarczyć nam jak najbardziej dopasowane reklamy do naszych indywidualnych preferencji. W przypadku Google jest dokładnie tak samo. Gdy będzie korzystać z Google podczas gdy jesteśmy zalogowani na swoje konto Gmail wyniki wyszukiwania zarówno płatne jak i organiczne mogą być bardziej dopasowane do naszej indywidualnej historii wyszukiwania czyli tzw. indywidualnych preferencji.

wieloznaczne słowo kluczowe

Dlatego gdy chcemy sprawdzić manualnie na jakiej pozycji znajduje się aktualnie nasza strona internetowa należy to zrobić wykorzystując albo inną przeglądarkę albo (najlepiej) wykorzystać tryb incognito. Używając tego trybu nie posiadamy ani ciasteczek (plików cookies) ani historii przeglądania dzięki czemu wyniki są najbardziej rzeczywiste.

Frazy lokalizacyjne i geolokalizacja

Różnice wyników wyszukiwania w Google powoduje lokalizacja, z której wysyłamy zapytania do Google (zwłaszcza dla zapytań lokalizacyjnych jak pozycjonowanie Kraków czy hydraulik kraków). Jednak to nie wszystko. Dokładnie tak samo dzieje się w przypadku wpisywania ogólnych słów kluczowych jak fryzjer czy hydraulik. Przykładowo będąc w Krakowie wpiszemy hydralik - Google pokaże nam firmy hydrauliczne znajdujące się na terenie Krakowa, jednak gdy zrobimy to w Gdańsku - to z Gdańska.

Warto również wspomnieć, że użytkownicy korzystający ze smart fonów (a jest ich aktualnie bardzo dużo i ta liczba wciąż rośnie) mogą dostać bardzo precyzyjnie stargetowane reklamy od sklepów czy usług znajdujących się najbliżej Twojej okolicy. Dzieje się to przez śledzenie lokalizacja za pomocą nadajników telekomunikacyjnych

Pliki Cookies - ciasteczka

Pewnie zwróciłeś uwagę na większości stron www informację “akceptuję politykę prywatności”, bądź po prostu “ciasteczka”. Są to właśnie małe pliki zapisywane na komputerze przez przeglądarkę zawierające podstawowe dane na temat Twojego zachowania w internecie jak i każdego innego użytkownika. Są wykorzystywane do wyświetlania zawartości strony wg indywidualnych preferencji a w tym i reklam. Właśnie dzięki nim gdy przez 1h szukamy butów w internecie to przez kolejny tydzień chodzą za Tobą dosłownie wszędzie reklamy butów.

Korzyści pozycjonowania stron internetowych

  1. Sprecyzowana grupa docelowa - Reklama w Google czy to za pomocą Google Ads czy za pomocą pozycjonowania strony internetowej jest znacznie lepsza i lepiej konwertująca w porównaniu do mediów społecznościowych. Dlaczego? Dlatego, że odpowiadamy na bezpośrednie zapytanie użytkownikowi. Jestem przekonany że to nie facebooku będziesz szukał hydraulika w Twojej miejscowości tylko właśnie w Google!
  2. Wzrost sprzedaży - Oczywiście skuteczne pozycjonowanie strony w Google jest równoznaczne z pozyskiwaniem ruchu na stronę, który finalnie może przełożyć się na sprzedaż.
  3. Wzrost wiarygodności i zaufania marki - Wyszukiwarka Google to jedno z podstawowych źródeł informacji, któremu internauci ufają. Dane mówią, że ludzie znacznie bardziej ufają stronom internetowym, które wysoko wyświetlają się w wynikach wyszukiwania i chętniej się z nimi kontaktują.
  4. Długoterminowe efekty - Pozycjonowanie strony internetowej to proces trwający miesiącami a nawet latami. “SEO to nie sprint tylko maraton”, jednak ma on na celu systematyczny wzrost widoczności i ruchu organicznego na stronie. Skutecznie prowadzone działania SEO a w tym przyjazne dla użytkowników i precyzyjnie odpowiadające na zapytania użytkowników w Google finalnie mają szanse na długoterminowe efekty. Nawet wieloletnie!
  5. Zwiększenie użyteczności a przy tym konwersji - Dobrze przeprowadzona optymalizacja SEO strony, ma również za zadanie przeanalizowanie i poprawę użyteczności dla użytkowników co finalnie będzie to miało impakt na wzrost świadomości i zaufania do marki. Warto również wspomnieć, że wkrótce będzie to również czynnik rankingowy w Google (informacja z 18.06.2020)
  6. Rozwój biznesu - Jak to każde działanie marketingowe w internecie - pozycjonowanie strony internetowej ma zadanie wzrost ruchu sprzedazy a co za tym idzie - rozwój Twojego biznesu online.
efekty pozycjonowania stron w google

Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych jest ważne?

Podczas gdy, płatne reklamy, media społecznościowe oraz inne platformy internetowe mogą generować ruch na stronach internetowych, większość ruchu online jest napędzana przez wyszukiwarki.

Organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania wydają się bardziej wiarygodne dla doświadczonych użytkowników i uzyskują znacznie więcej kliknięć niż płatne reklamy. Na przykład spośród wszystkich wyszukiwań w USA, tylko ok. 2,8% osób klika w płatne reklamy. W skrócie SEO ma około 20 krotnie większy potencjał ruchu niż płatne reklamy PPC zarówno na urządzeniach mobilnych jak i komputerach.

SEO to także jeden z niewielu kanałów marketingu internetowego, który przy prawidłowym skonfigurowaniu, z czasem nadal przynosi zyski. Jeśli dostarczysz solidną i wartościową treść, która posiada wiele odpowiednich słów kluczowych, ruch może z czasem wzrosnąć, podczas gdy płatna reklama wymaga ciągłego finansowania, abyś mógł pozyskiwać z niej ruch.

Wyszukiwarki są coraz mądrzejsze i coraz bardziej udoskonalane, jednak wciąż potrzebują naszej pomocy.

Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek pomaga dostarczać lepsze informacje do wyszukiwarek, dzięki czemu treści będą odpowiednio indeksowane i wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Jakie efekty daje pozycjonowanie stron oraz czego możemy się spodziewać?

Finalnym efektem pozycjonowania jest pozyskanie jak największego najlepszych pozycji w Google dla poszczególnych słów kluczowych oraz pozyskiwanie ruchu organicznego z Google. W to również zalicza się wzrost widoczności, świadomości i zaufania marki wśród docelowej grupy odbiorców.

pozycjonowanie stron oraz SEO to działania marketingowe mające za zadanie dotrzeć do precyzyjnej grupy odbiorców wyszukujących konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarce Google. Jednak jest to algorytm dlatego na wysokich pozycjach nie znajdzie się firma, który wykonuje najlepiej swoje usługi tylko dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Dlatego, jeżeli jesteś przekonany, że w Twojej branży ruch z Google przyniesie świetne efekty bo na przykład sam w tej sposób poszukiwałeś pochodnej usługi w przeszłości to z pewnością powinieneś zastanowić się nad skutecznym pozycjonowaniem swojej strony internetowej!

efekt pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonowanie stron - Whitehat SEO vs blackhat SEO

„White hat SEO” odnosi się do najlepszych praktyk i strategii, które są zgodne z regułami danej wyszukiwarki, a jej głównym celem jest zapewnienie większej wartości dla ludzi. „Black hat SEO” odnosi się do technik i strategii, które próbują oszukiwać wyszukiwarki. Mogą one zadziałać, jednak w dłuższej perspektywie czasu Twoja strona może zostać automatycznie lub manualnie ukarana za naruszenie regulaminu tejże wyszukiwarki. Strony internetowe bankrutują po otrzymaniu kar poprzez utratę nawet 100% ruchu, który pozyskiwali za darmo z Google. To kolejny powód, aby zachować ostrożność przy wyborze eksperta lub agencji SEO.

Pozycjonowanie stron jest skomplikowanym szeregiem działań, które wpływają na pozycję naszej witryny w wyszukiwarkach takich jak Google. Samo pozycjonowanie stron jest złożonym i długotrwałym procesem, jednakże jak to w życiu bywa, niektórzy postanowili iść na skróty, by przyspieszyć żmudny proces pozycjonowania. Oczywiście metody niezgodne z Wytycznymi Google są szybsze, jednakże na dłuższa metę mają bardzo negatywne skutki dla witryny, którą pozycjonuje się tymi właśnie metodami. 

Na Black Hat SEO decydują się zazwyczaj osoby, które chcą jak najskuteczniej wypozycjonować stronę w bardzo krótkim czasie. Działania White Hat SEO są długie i systematyczne, dlatego niektórzy decydują się na obejście systemu. Do metod Black Hat SEO zaliczają się:

  • Keyword Stuffing – czyli nienaturalne, zintensyfikowane i nadmierne używanie słów kluczowych w celu lepszego pozycjonowania. Takie słowa kluczowe „upycha się” w treściach strony, czy metatagach.
  • Cloaking (maskowanie) – ta nielegalna metoda polega na przedstawianiu robotom Google innej treści niż ta, która przeznaczona jest dla użytkownika. Jest to bardzo ryzykowna metoda, ponieważ roboty coraz szybciej wyłapują takie strony i wyłączają je z indeksowania na bardzo długi czas. 
  • Parasite Hosting – jest to tworzenie mini-stron zapleczowych, których celem jest umieszczanie na nich linków do pozycjonowanej domeny. 
  • Spamowanie- czyli zmaksymalizowane udzielanie się na stronach i forach internetowych. 
  • Hiding Keywords – ukrywanie słów kluczowych jest kolejną metodą na nieuczciwe pozycjonowanie. Zmiana kolorów słów kluczowych na te, które nie są widoczne dla ludzkiego oka (biały na białym tle). Ten sposób ma na celu oszukanie wyszukiwarki, by ta pozycjonowała daną stronę lepiej. 
  • Automatyczny Content – ta metoda polega na tworzeniu kontentu na stronę poprzez bota. Taki kontent jest często nielogiczny i nie ma wartości merytorycznej. Ma to na celu oszukanie botów wyszukiwarki. 

White Hat SEO, to metody pozycjonowania, które zgodne są z zasadami i wytycznymi od Google. Taki rodzaj pozycjonowania jest wolniejszy od nielegalnego, jednakże strona dobrze wypozycjonowana White Hat SEO ma pewne miejsce w wynikach wyszukiwania. Do metod zgodnych z wytycznymi Google zalicza się:

  • Optymalizacja Contentu – ta metoda ma na celu skuteczną optymalizację kontentu na danej witrynie. Chodzi o to, by trafiał on do konkretnej grupy docelowej i przyciągał jak największą ilość użytkowników. Dodawanie nowego kontentu i optymalizacja tego, który już na stronie jest pozwala także na lepsze pozycjonowanie, ponieważ roboty Google dostrzegają takie działania i uważają je za wartościowe dla użytkownika, przez co witryna idzie w górę. 
  • Techniczne SEO – optymalizacja bazy linków, słów kluczowych, metatagów i innych ważnych czynników jest kwintesencją działań SEO, które pozwalają na lepsze pozycjonowanie strony. W celu lepszej optymalizacji strony wykonuje się tzw. Audyt SEO.
  • Link Building – dobra baza linków pozwala na skuteczne podniesienie pozycji w Google, gdyż linki są niezwykle ważną kwestią w pozycjonowaniu. Wartościowe linki o wysokiej jakości windują stronę w górę, a te pochodzące z podejrzanych źródeł zaniżają jej pozycję. Dlatego tak ważna jest odpowiednia baza linków. 

Korzystanie z metod Black Hat SEO jest bardzo krótkowzroczne, gdyż prędzej czy później (szybkość z jaką boty Google wyszukują nielegalne metody pozycjonowania ciągle się zwiększa) boty Google zorientują się, że dana witryna pozycjonowana jest w niedopuszczany sposób, co skutkować będzie nakładaniem na nią kar i sankcji, przez co właściciel strony nie tylko straci czas, ale przede wszystkim pieniądze.

Wyszukiwarki mają podobne cele jak branża SEO

Wyszukiwarki chcą pomóc Tobie znaleźć właściwą odpowiedź. W rzeczywistości nawet Google posiada poradnik do pozycjonowania stron oraz przewodnik SEO dla początkujących, podobny do naszego poradnika! Wspierają Oni również wysiłki społeczności SEO. Dodatkowo konferencje marketingowe jak Unbounce, MNsearch, SearchLove czy MozCoz Moza, przyciągają inżynierów i przedstawicieli najważniejszych wyszukiwarek.

Google pomaga webmasterom i SEO za pośrednictwem Forum pomocy dla webmasterów oraz organizując spotkania na żywo w godzinach pracy. (Bing niestety zamknął swoje foróm dla webmasterów w 2014 r.)

Chociaż wskazówki dla webmasterów różnią się w poszczególnych wyszukiwarkach, podstawowe zasady pozostają takie same: nie próbuj oszukiwać wyszukiwarek. Zamiast tego zapewnij użytkownikom świetnie treści i wrażenia. Aby to zrobić, postępuj zgodnie ze wskazówkami dla wyszukiwarek i spełniaj intencje użytkowników.

Pozycjonowanie stron internetowych w Google - wskazówki Google dla webmasterów

Podstawowe zasady:

  • Twórz strony przede wszystkim dla użytkowników, a nie wyszukiwarek.
  • Nie oszukuj swoich użytkowników.
  • Unikaj sztuczek mających na celu poprawę pozycji w wyszukiwarkach. Dobrą zasadą jest, czy możesz swobodnie tłumaczyć pracownikowi Google, co zrobiłeś w witrynie. Kolejnym przydatnym testem jest pytanie: „Czy to pomaga moim użytkownikom? Czy zrobiłbym to, gdyby wyszukiwarki nie istniały?”
  • Zastanów się, co sprawia, że Twoja witryna jest wyjątkowa, wartościowa lub angażująca.

Rzeczy, których należy unikać:

  • Automatycznie generowana treść
  • Uczestnictwo w programach linków
  • Tworzenie stron z niewielką ilością oryginalnej treści lub bez niej (tj. Skopiowanych z innego miejsca)
  • Maskowanie - praktyka polegająca na pokazywaniu robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownicy.
  • Ukryty tekst i linki
  • Strony przejściowe - strony utworzone w celu uzyskania dobrego rankingu dla określonych wyszukiwań kierujących ruch do Twojej witryny.

Pozycjonowanie stron w Bing - Wskazówki dla webmasterów

Podstawowe zasady:

  • Udostępniaj w witrynie jasne, głębokie, angażujące i łatwe do znalezienia treści.
  • Zachowaj przejrzystość i trafność tytułów stron.
  • Linki są uważane za sygnał popularności, a Bing nagradza linki, które urosły organicznie.
  • Wpływ społeczny i udziały społeczne są pozytywnymi sygnałami i mogą mieć wpływ na to, jak oceniasz swoją pozycję w perspektywie organicznej na dłuższą metę.
  • Szybkość strony jest ważna wraz z pozytywnym, użytecznym doświadczeniem użytkownika.
  • Użyj atrybutów alt, aby opisać obrazy, aby Bing mógł lepiej zrozumieć treść.

Rzeczy, których należy unikać:

  • Cienka zawartość, strony zawierające głównie reklamy lub linki partnerskie lub w inny sposób przekierowujące odwiedzających do innych witryn nie będą dobrze oceniane.
  • Obraźliwe taktyki linków, które mają na celu zwiększenie liczby i charakteru linków przychodzących, takie jak kupowanie linków, uczestnictwo w schematach linków, mogą prowadzić do cofnięcia indeksowania.
  • Upewnij się, że istnieją czyste, zwięzłe struktury adresów URL zawierające słowa kluczowe. Parametry dynamiczne mogą zabrudzić adresy URL i powodować problemy z powielaniem treści.Niech twoje adresy URL będą opisowe, krótkie, bogate w słowa kluczowe, jeśli to możliwe, i unikaj znaków innych niż litery.
  • Zakopywanie linków w Javascript / Flash / Silverlight; nie dopuszczaj do nich treści.
  • Zduplikowana treść
  • Upychanie słów kluczowych
  • Maskowanie - praktyka polegająca na pokazywaniu robotom wyszukiwarek innych treści niż użytkownicy.

Pozycjonowanie lokalne - Wytyczne dotyczące reprezentowania Twojej lokalnej firmy w Google

Jeśli firma, dla której wykonujesz działania SEO działa lokalnie, albo poza stroną www, lub podjeżdża do lokalizacji klienta w celu wykonania usługi, kwalifikuje się do wpisu w Google Moja Firma. W przypadku takich lokalnych firm, Google ma wytyczne dotyczące tego, co powinieneś robić, a czego nie powinieneś robić przy tworzeniu swojej wizytówki.

Podstawowe zasady:

  • Upewnij się, że Twoja strona internetowa kwalifikuje się do włączenia do indeksu Google Moja Firma; musisz posiadać adres fizyczny, nawet jeśli jest to twój adres domowy, i musisz obsługiwać klientów osobiście, w Twojej lokalizacji (np. w sklepie) lub u nich (np. hydraulik)
  • Uczciwie i dokładnie przedstawiaj wszystkie aspekty danych Twojej lokalnej firmy, w tym jej nazwę, adres, numer telefonu, adres strony internetowej, kategorie biznesowe, godziny pracy i inne funkcje.

Rzeczy, których należy unikać

  • Tworzenie wpisów w Google Moja Firma dla podmiotów, które się nie kwalifikują
  • Fałszywe przedstawianie jakichkolwiek podstawowych informacji biznesowych, w tym „wypychanie” nazwy firmy słowami kluczowymi geograficznymi lub usługowymi lub tworzenie list dla fałszywych adresów
  • Korzystanie ze skrytek pocztowych lub biur wirtualnych zamiast autentycznych adresów ulic
  • Nadużywanie części opiniującej wizytówki Google Moja Firma, poprzez fałszywe pozytywne recenzje Twojej firmy lub fałszywe negatywne opinie konkurencji

Kosztowne, amatorskie błędy wynikające z nieznajomości drobnych szczegółów wytycznych Google

Spełnienie intencji użytkownika

zamiast naruszać te wytyczne, próbując oszukać wyszukiwarki w celu uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarce, skoncentruj się na zrozumieniu i spełnieniu intencji użytkowników. Spraw, aby osoba szukająca odpowiedzi na określone zagadnienie - finalnie je znalazła. Niezależnie od tego, czy jest to odpowiedź, bilety na koncert czy zdjęcie kota, pożądana treść to „intencja użytkownika”.

Jeśli ktoś szuka „zespołów”, czy zamierza znaleźć zespoły muzyczne, zespoły weselne, piły taśmowe lub coś innego?

Twoim zadaniem jako SEOwca i eksperta od pozycjonowania stron jest szybkie dostarczanie użytkownikom treści, których pragną i szukają, w formacie, w którym chcą.

Typowe typy intencji użytkowników:

  • Informacyjny: Wyszukiwanie informacji. Przykład: „Jaki jest najlepszy typ laptopa dla fotografa?”
  • Nawigacyjny: Wyszukiwanie określonej strony internetowej. Przykład: „Apple”
  • Transakcyjny: Wyszukiwanie, aby coś kupić. Przykład: „dobre oferty na MacBooka Pro”

Możesz przejrzeć intencje użytkownika, wyszukując pożądane słowa kluczowe i oceniając bieżące organiczne wyniki wyszukiwań. Na przykład, jeśli istnieje karuzela ze zdjęciami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoby szukające tego słowa kluczowego szukają zdjęć.

Sprawdź także, jakie treści dostarczają Twoi najlepsi konkurenci, których Ty obecnie nie masz na swojej stronie internetowej. Odpowiedz sobie na pytanie: Jak dostarczyć 10-krotnie większą wartość na Twojej stronie internetowej?

Dostarczanie odpowiednich, wysokiej jakości treści w Twojej witrynie pomoże ci uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co ważniejsze, zapewni wiarygodność i zaufanie wśród internautów.

Zanim to zrobisz, musisz najpierw zrozumieć i ustalić cele swojej witryny aby następnie stworzyć i zrealizować strategiczny plan SEO.

Co ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Google wykorzystuje ponad 200 różnych czynników dzięki, którym wyświetla stronę na konkretnych pozycjach,

Jednak jest w tym haczyk.

Nie wszystkie z tych czynników są równie ważne. Niektóre mają znacznie większe impakt na SEO w stosunku do drugich.

Poniżej przedstawię te, które są niemal elementarnymi fundamentami skutecznego pozycjonowania strony internetowej.

Czynniki On-page:

Słowo kluczowe w tytułe (<meta title>)

Meta tag tytułowy (tytuł strony prościej mówiąc) jest jednym z najsilniejszych sygnałów i najważniejszych dla wyszukiwarki. Sam title tag służy do dokładnego opisu zawartości stron. Wyszukiwarki używają go do wyświetlania głównego tytułu wyniku wyszukiwania. Umieszczenie w nim słowa kluczowego wskaże zarówno wyszukiwarce jak i użytkownikowi, tematyczność danej podstrony oraz co się na niej znajduje.

Stosunkowo najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie słowa kluczowego na początku tytuły. W teorii strony z taką techniką optymalizacji tytułów mają szanse na uzyskanie lepszej pzoycji niż strony, które słowa kluczowe używają na końcu takiego tytułu. JEDNAK należy pamiętać, że Google coraz bardziej ewoluuje i coraz bardziej rozumie treści. Powyższa technika z pewnością działa jednak śmiało mogę stwierdzić, że nie jest to aż tak istotne jak było jeszcze rok temu.

Słowo kluczowe w meta description

Znaczenie metatagu dzisiaj jest często omawiane w kręgach SEO Znaczenie tagu meta description jest bardzo często omawiane w świecie SEO. Jednak wciąż jest to pewien czynnik rankingowy, nawet jeśli nie bezpośredni to wciąż pośredni (może skutkować zwiększeniem CTR co finalnie może przełożyć się na wzrost pozycji). Dlatego ma kluczowe znaczenie dla pozyskiwania większej ilości kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania Google. Umieszczenie słowa kluczowego w meta opisie sprawia, że wynik bardziej widoczny odpowiedni dla wyszukujących i wyszukiwarki.

Słowo kluczowe w nagłówku H1

Nagłowek H1 to kolejny czynnik trafności, służący jako opis zawartości stron. Pomimo toczącej się dyskusji na temat jego znaczenia, nadal bardzo dobrą i skuteczną praktyką jest umieszczanie słowa kluczowego w unikalnym tagu H1 na stronie.

Zagęszczenie słów kluczowych w treści strony

Jeszcze do niedawna wypychanie strony słowami kluczowymi (keyword stuffing) było skutecznym sposobem na zwiększenie jej pozycji w rankingu dla danego słowa kluczowego. Jednak to już przeszłość. Warto spróbować zagęścić artykuł wartościowymi słowami kluczowymi (świetnie to działa), jednak należy to robić umiejętnie i z głową tak aby tekst wciąż był wartościowy i czytelny. 

Długość artykułu/treści.

Internauci przeszukując internet chcą konsumować informację i wiedzę dlatego z pewnością nie będą zadowoleni z krótkich i mało wartościowych artykułów (thin content). Z tego powodu Google szuka autorytatywnych i informacyjnych treści, które zajmą pierwsze miejsce. Nieprawdą jest, że im dłuższa treść tym znacznie nasze szanse rosną na zdobycie wysokich pozycji. Treści należy pisać tak aby wyczerpywały temat i były użyteczne dla użytkowników. Oczywistym jest też również fakt, że gdy konkurent mający tekst na 20 000 znaków ma znacznie większe szanse na zdobycie wysokich pozycji gdy napiszemy podobny tylko na 2500. Dlatego nie wahaj się więc pisać długich, ale bardzo przydatnych tekstów.

Plagiaty treści (duplicate content)

Nie wszystkie czynniki rankingowe pozytywnie wpływają na widoczność i pozycje strony internetowej. Posiadanie skopiowanej lub podobnej zawartości na różnych stronach może w rzeczywistości pozycjonowanie stron w ten sposób zaszkodzić Twojej stronie dlatego unikaj powielania treści i staraj się pisać unikalne teksty na każdą swoją podstronę czy kategorię w sklepie.

Linki kanoniczne (link wewnętrzny)

Czasami bywa i tak, że nie jesteśmy w stanie uniknąć posiadania dwóch, trzech a nawet pięciu adresów URL o tej samej lub bardzo podobnej treści. Jednym ze sposobów na rozwiązanie tego problemu jest zastosowanie linków kanonicznych. Ten tag wdraża jedną prostą rzecz; informuje Google, że jeden adres URL jest równoważny drugiemu, wyraźnie stwierdzając, że pomimo dwóch stron o tej samej treści, w rzeczywistości są one jednym.

Dowiedz się więcej na temat linków kanonicznych: :https://semhub.pl/linki-kanoniczne/

Optymalizacja obrazków

Rzeczy wymagające optymalizacji pod kątem SEO to nie tylko treści. Ba! jestem w stanie stwierdzić, że obrazki potrafią więcej napsuć niż wnieść do projektu. Bardzo często ludzie wrzucając obrazki na stronę ich nie zmniejszają i nie kompresują. Wyobraźmy sobie, że gdy wrzucimy obrazek ważący 5mb gdy cała nasza strona waży maksymalnie 1mb podczas ładowania. Pomyślmy teraz o prędkości strony - która również jest czynnikiem rankingowym. Dodatkowo poprawnie zoptymalizowane obrazy mogą wysyłać sygnały trafności wyszukiwarkom np. poprzez wykorzystanie opisów alternatywnych (altów).

Aktualizacja treści

Algorytm Google preferuje i lubi świeże, aktualne lub zaktualizowane treści. Nie oznacza to, że musisz cały czas edytować teksty na swojej stronie. Uważam, że w przypadku stron e-commerce, takich jak opisy produktów, Google uznaje fakt, że nie są one tak wrażliwe na czas, jak artykuły na blogach dotyczące ostatnich wydarzeń. Rozsądne jest jednak włączenie strategii aktualizacji niektórych rodzajów treści np co 6-12-18 miesięcy.

Linki wychodzące

Linkowanie do wiarygodnych stron wysyła sygnał zaufania do wyszukiwarki. Pomyśl o tym w ten sposób: jedynym powodem, dla którego odeślesz użytkownika do innej witryny jest to, że chcesz, aby dowiedział się on więcej na określony temat. Może to być ogromny czynnik zaufania dla Google. Jednak pamiętaj, że zbyt wiele linków wychodzących może znacznie ograniczyć przepływ link juice i PageRank strony, powodując spadek pozycji.. Linki wychodzące mogą wpływać na twoje pozycje.

Wewnętrzne linkowanie

Strony z linkami w obrębie Twojej witryny mogą przenosić między nimi swoją siłę. Jest to świetna metoda na poprawienie crawl budgetu oraz doświadczeń użytkowników na witrynie.

Słowo kluczowe w adresie URL

Dołączenie słowa kluczowego do informacji o adresie URL (ten fragment, który pojawia się po części „.pl /” adresu URL) wysyła kolejny sygnał trafności do Google. Jednak nie należy przesadzać z jego długością. Przykładowo dla poradnika SEO wystarczy adres url: “/poradnik-seo” .

Czynniki rankingowe strony

Istnieją pewne czynniki dotyczące całej witryny, które mogą również wpływać na jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google:

Mapa strony

Mapa witryny pomaga wyszukiwarce w indeksowaniu wszystkich stron w witrynie. Jest to najprostszy i najskuteczniejszy sposób przyspieszenia indeksacji oraz poinformowania Google, jakie strony zawiera Twoja witryna.

Zaufanie i autorytet domeny

Zaufanie i autorytet mają bardzo duże znaczenie w SEO. Logicznym jest, że strony , którym ufa Google, zajmują wysokie pozycje. Jednak w jaki sposób to zaufanie? Brian z Backlinko ma tutaj pełną listę czynników zaufania. Nie trzeba dodawać, że budowanie czynników zaufania w Twojej domenie z pewnością zaowocuje.

Lokalizacja serwera hostingowego

Niektórzy SEOwcy uważają, że lokalizacja serwera pomaga poprawić ranking w danym kraju lub regionie. Osobiście uważam, że jest to błędna teoria (po części). W tym wszystkich chodzi o prędkość ładowania się strony i logicznym jest że dla użytkowników z Polski nie będziemy wykorzystywać serwerów z Kanady.

Responsywność strony - strona zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.

Jeszcze rok temu 46% wyszukiwarek korzystało wyłącznie z telefonu komórkowego do badań. Uważam, że liczba ta wzrosła wykładniczo w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Nic dziwnego, że posiadanie witryny zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych w jakiś sposób wpływa na całkorztałt SEO.

Integracja z Google Search Console (GSC)

Weryfikacja strony internetowej w narzędziu dla webmasterów Google Search Console ma pomóc w jej indeksowaniu. Nawet jeśli tak nie będzie bo Twoja strona jest niewielka i już dawno zaindeksowana to, narzędzie GSC zapewnia cenne dane, których możesz użyć do analizy i jeszcze lepszego zoptymalizowania witryny.

Czynniki rankingowe spoza strony (off-site) cały poniżej jest z translate

Podczas waluowania stron Google bierze również pod uwagę czynniki spoza witryny. Oto kilka kluczowych:

Liczba linkujących domen.

Liczba domen linkujących do Ciebie jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

Liczba stron z linkami. 

Do twojej domeny mogą prowadzić linki z określonej domeny; ich liczba również jest czynnikiem rankingowym. Jednak korzystniej jest mieć więcej linków z poszczególnych domen niż z jednej domeny (linki sitewide).

Autorytet domeny linkującej do Ciebie

Nie wszystkie strony są sobie równe. Linki ze stron z wyższym autorytetem domeny będą większym i lepszym wspomagaczem w SEO niż te w domenach o niskim autorytecie. Dlatego powinieneś starać się budować linki ze stron tematycznych o wysokim autorytecie (możesz również skorzystać z waluacji rankingów stron jak DR z Ahrefs DA z MOZ czy TF z Majestic) 

Trafność i tematyczność linków. 

Niektórzy SEOwcy uważają, że linki ze stron powiązanych z tematem stron mają większe znaczenie dla wyszukiwarek. - co osobiście uważam za prawdę ponieważ siłą rzeczy daje to większą wartość zarówno użytkownikowi jak i robotom.

Uprawnienia do łączenia domen. Autorytet domeny może być również czynnikiem rankingowym. Z tego powodu link ze strony o niskich uprawnieniach w witrynie o wysokich uprawnieniach będzie wart więcej niż ze strony o niższych uprawnieniach do domen.

Liczba pomiędzy linkami dofollow i nofollow

 Google oficjalnie oświadczyło, że nie liczą linków nofollow (link z dołączonym atrybutem rel = nofollow). W związku z tym liczba linków do follow powinna również wpływać na ranking.

Różnorodność typów linków.

Liczy się także typ linków, które budujesz na swojej stronie. Zbyt wiele linków jednego typu (no budowanie tylko linków z katalogów stron) może wskazywać na spam i negatywnie wpływać na pozycję w rankingu Google.

Linki kontekstowe z treści.

Mówi się, że linki w treści strony są warte więcej niż linki na przykład na pasku bocznym.

Link z kotwicy (anchora). 

Tekst kotwicy linku był silnym czynnikiem rankingowym. Dziś może być wykorzystany jako wskaźnik spamu internetowego, negatywnie wpływając na twoje rankingi. Dlatego należy go używać rozważnie. Wykorzystywanie anchorów może wiele wnieść do SEO jednak osobiście anchory buduję tylko z wysokiej jakości stron.

Czynniki rankingowe domeny samej w sobie

Sama twoja domena może również wpływać na pozycje (np. jej staż w Google). Przechwycone domeny nie są tak silne, jak kiedyś, na co warto zwrócić uwagę:

Długość rejestracji domeny.

Google uważa domeny zarejestrowane dłużej niż rok za bardziej godne zaufania. 

Historia domen. 

Możesz nie być pierwszą osobą, która zarejestrowała daną domenę. Stosunkowo rynek przechwycania domen jest bardzo duży. A jeśli Twoja domena była karana w przeszłości, jej historia może wpłynąć na jej obecne rankingi.

Rozszerzenie TLD kraju. 

Jeśli próbujesz kierować reklamy na konkretny rynek lokalny, mówi się, że posiadanie domeny z domeną TLD specyficzną dla danego kraju (na przykład .pl, .co.uk lub .ie) pomoże osiągnąć lepsze rankingi dla tej lokalizacji.

Czym się różni pozycjonowanie stron od SEO 

Zacznę od tego, że samo słowo SEO zostało całkowicie źle przetłumaczone z języka angielskiego. SEO = Search Engine Optimization = Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek.

Wielu szarlatanów SEO powiada, że potrafią zrobić cuda w kwestii SEO jednak sami do końca nie rozumieją jak ono przebiega i co jest naprawdę istotne.

Prawdę mówią jedynymi działaniami whitehat (zgodnymi z polityką Google) jest optymalizacja i dobre treści które same będą pozyskiwać linki. Niestety… ale tak nie jest (przynajmniej w Polsce gdzie kultura linkowania jest całkiem inna niż w U.S.).

Optymalizacja

Ma na celu jak najlepsze dostosowanie witryny pod kątem wyszukiwarek. W tym poprawna struktura nawigacyjna i techniczna strony, wewnętrzne linkowanie, błędy renderowania (np JavaScript - z którym Google nie do końca sobie radzi) itp.

Linkowanie (link building)

Pozyskiwanie linków zewnętrznych w celu wzmocnienia domeny i wzrostu pozycji w Google. 

Pozycjonowanie stron

Bardzo często ludzie to rozumieją jako bardzo amatorską optymalizację i pozyskanie śmieciowych linków.

Powyżej wypisałem bardzo ogólnie czym jest sama w sobie optymalizacja ponieważ ją samą moglibyśmy jeszcze rozbić i szerzej opisać jednak nie w tym rzecz. Chciał zwrócić uwagę na jedną najważniejszą rzecz - o uświadomienie Ciebie na temat różnić w rozumowaniu na temat SEO, pozycjonowania i optymalizacji.

Pozycjonowanie lokalne (local SEO) – Czym jest, po co i dla kogo?

Działania pozycjonowania stron lokalnie są bardzo ważne i skuteczne do firm świadczących usługi w obrębie jednej lub kilku bliskich sobie lokalizacji.

Lokalne pozycjonowanie stron to szereg działań mających na celu wzrost widoczność strony internetowej na rynku lokalnym wraz z wizytówką w mapach Google 

Każda firma i biznes posiadający fizyczny adres lub świadczący usługi w określonej lokalizacji może wiele zyskać korzystając z lokalnego pozycjonowania. Jeżeli wyszukując w Google na jakąkolwiek ważną frazę kluczową związaną z Twoją branżą i wynikach wyszukiwania pojawi się mapka Google z 3 wynikami pod nią (również znaną jako map pack), to lokalne pozycjonowanie z pewnością może pomóc urosnąć Twojej firmie.

zapytanie lokalne w Google
pozycjonowanie lokalne w Google

Kiedy powinno zająć się pozycjonowaniem i optymalizacją strony?

Najlepszym etapem tak naprawdę jest jeszcze podczas tworzenia biznesplanu dla swojego biznesu. Działaniami, na które powinniśmy zwrócić uwagę jest analiza pod kątem słów kluczowych. Jest to działanie, które pozwoli Ci nie tylko stworzyć odpowiednią strukturę nawigacyjną swojej strony internetowej ale także poznać dokładnie odbiorców usług czy produktów.

Jeżeli jesteś w trakcie budowy strony internetowej, optymalizacją (a raczej przygotowaniem do niej) powinieneś zacząć się właśnie teraz!. Odpowiednia optymalizacja pod kątem słów kluczowych, odpowiednia struktura nawigacyjna menu, dobór tytułów i nagłówków H1 to elementarne podstawy skutecznego pozycjonowania strony internetowej.

Analiza słów kluczowych [Wyszukiwanie słów kluczowych – skąd je wziąć i jak dopasować do strony (praktyczne strategie SEO)] link do poradnika SEO

Siła doboru słów kluczowych tkwi w lepszym zrozumieniu rynku docelowego oraz zrozumienie jak użytkownicy w danym segmencie szukają treści, usługi czy produktu.

Rozeznanie pod kątem słów kluczowych (keyword research) zapewnia konkretne dane na temat ilości wyszukiwań, które moga pomóc odpowiedzieć Ci na takie pytania jak:

  • Czego szukają ludzie?
  • Ile osób tego szuka?
  • W jakim formacie chcą uzyskać te informacje?

Pełen poradnik na temat analizy i doboru słów kluczowych znajdziesz tutaj: 

https://semhub.pl/poradnik-seo-dla-poczatkujacych/analiza-slow-kluczowych-keyword-research/

Pozycjonowanie a optymalizacja strony - różnice. 

Określenie pozycjonowanie stron jest bardzo ogólne, w które zawiera się:

  • Optymalizacja On-site
  • Optymalizacja Off-site
  • Analiza 
  • Audyt SEO
  • Link building

Natomiast sama w sobie optymalizacja strony internetowej jest określeniem, które jest przetłumaczeniem określenia SEO (z ang. Search engine optyimiztion = Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek)

Czym różnią się działania on-site od off-site (czyli co robisz na stronie, a co poza nią)

On-site to wszystkie działania optymalizacyjne w obrębie strony interentowej takie jak

  • optymalizacja pod kątem słów kluczowych
  • wewnętrzne linkowanie

Zaś działania off-site to te, które wykonywane są poza stroną jak pozyskiwanie linków zwrotnych (linkbuilding)

Optymalizacja strony (On-site SEO) - najważniejsze kwestie [Gdzie umieścić słowa kluczowe na stronie (najważniejsze miejsca)

Słowa kluczowe są kwintesencją działań SEO, ponieważ to właśnie one wpływają na to, jak skutecznie pozycjonuje się dana strona. Bardzo istotne jest umiejscowienie słów kluczowych, gdyż są one łącznikiem między botami a użytkownikami. Co więcej, ich właściwe zastosowanie na stronach kategorii, czy produktów (branża e-commerce), lub blogów firmowych, pozwala na skuteczną promocję marki.

Patrząc na słowa kluczowe bardziej szczegółowo, jesteśmy w stanie w stanie wymienić kilka miejsc, w których umieszczenie fraz kluczowych jest niezwykle istotne:

  • Meta tytuł – pojawia się on zarówno w wynikach organicznych, jak i w belce. 
  • Adres URL – adres ten pozwala dowiedzieć się użytkownikowi o tym, co znajdzie na danej stronie, bądź podstronie. 
  • Meta opis – wyświetlany jest on zarówno botom, jak i użytkownikom, dlatego dobrze, gdy zawiera krótkie informacje wraz ze słowami kluczowymi, o zawartości danej strony. 
  • Atrybut ALT – skierowany do botów alternatywny opis grafiki w języku (x)HTML informujący o tym, co znajduje się na obrazku. Dzięki opisowi jesteśmy w stanie tak opisać zawartość, by po wpisaniu konkretnej frazy, obrazek wyświetlał się w wynikach wyszukiwania.
  • Content – treści tworzone pod SEO, muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe, ponieważ to dzięki nim, cała strona dobrze się pozycjonuje. Umiejscawianie słów kluczowych w nagłówkach od H1 do H3, w artykułach i postach na social mediach jest niezwykle istotne.

Uważaj na JavaScript w SEO!

JavaScript to skryptowy język programowania, który aktualnie jest bardzo często wykorzystywany na stronach internetowych. W 90% przypadków wszystko co się rusza rozwija, robi automatycznie jest... zrobione w JavaScripcie.

Jednak... Robot Google nie zawsze radzi sobie z jego czytaniem.

Przykładowo wyobraźmy sobie sytuację ogromnego sklepu, który po zmianach kosmetycznych ukrył 90% treści na kategoriach pod przyciskiem "zobacz więcej" i sytuację gdzie robot Google nie potrafi poprawnie zrenderować tego przycisku (pomimo że na naszych komputerach czy smartfonach wszystko działa poprawnie). Niestety potrafi to znacznie popsuć nasza widoczność. Dlatego sugeruję zwrócić na to szczególną uwagę oraz weryfikować każde takie podjęte zmiany

spadek widocznosci przez JavaScript

Libkbuilding w pozycjonowaniu stron czyli działania offsite

Linkbuilding jest jednym z filarów działań SEO. Możesz napisać świetnie zredagowany tekst z perfekcyjnie dobranymi słowami kluczowymi, jednak jeśli wyszukiwarka nie będzie mogła podążyć za chociaż jednym linkiem, to oczekiwanie na internautów doceniających Twój niezwykły content będzie mogło trwać całe miesiące, a nawet lata. To na tym etapie Google waluuje i buduje zaufanie do Twojej marki za pomocą sieci połączeń w internecie czyli na podstawie tego jak wiele różnych stron czy blogów mówi lub wspomina o Twojej stronie internetowej

Google odnajduje Twoje posty po linkach z innych stron, dlatego im więcej linków tym lepiej. Oczywiście tkwi tutaj pewien haczyk, ponieważ nie każdy link ma taką samą moc. Co więcej, niektóre linki są w stanie negatywnie wpłynąć na Twoją stronę, dlatego dobór właściwych linków jest tak bardzo istotny. 

Warto jednak najpierw zastanowić się nad tym, co to jest link. Najprościej mówiąc, link określany także często jako hiperłącze jest połączeniem pomiędzy dwoma stronami w internecie. Dzięki linkom jesteśmy w stanie kierować ludzi na konkretną stronę, obraz, czy jakikolwiek inny obiekt, który znajduje się w internecie. Wydawać mogłoby się, iż linki istnieją przede wszystkim dla ludzkiej wygody, ponieważ pozwalają nam na szybkie i bezproblemowe poruszanie się po internecie. Jednakże linki są niezwykle istotne dla wyszukiwarek internetowych, gdyż ich roboty poruszają się po sieci w poszukiwaniu stron internetowych, właśnie poprzez linki. Takie działania botów Google nazywane bywają także crawlingiem. By nasza strona zaczęła być zauważana przez Google potrzebujemy linku ze strony, która jest już widoczna dla Robotów Google. 

Linkbuilding jest niczym innym, jak pozyskiwaniem linków z innych stron internetowych do Twojej witryny. Coś co w teorii jest bardzo proste, tak w praktyce potrafi być dość problematyczne. Ogólnie rzecz biorąc linkbuilding postrzegany jest jako jedno z najpotężniejszych narzędzi do osiągania jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Jeżeli wiele linków prowadzi o wysokiej jakości prowadzi do konkretnej strony internetowej, to Google uważa taką stronę za bardziej wartościową i wyżej ją pozycjonuje. Zasada ta jest bardzo prosta, dlatego właściwe budowanie swojej bazy linków jest taki istotne. 

Niezwykle ważne jest to, aby linki były odpowiednio wysokiej jakości. Wspomnieliśmy o tym już na samym początku, że niektóre linki mogą zrobić Twoje stronie więcej problemów niż korzyści. Korzystanie z linków, których pochodzenie jest podejrzane może przysporzyć naszej witrynie problemów, dlatego linki z takich miejsc, jak farmy linków, powinniśmy omijać szerokim łukiem. 

Dzięki linkbuildingowi jesteśmy w stanie skutecznie podnieść pozycję naszej strony w Google, dlatego linki dobrej jakości są tak bardzo ważne.

Samodzielne pozycjonowanie stron vs pozycjonowanie strony na zlecenie (agencja interaktywna, freelancer)

zrobię audyt samKażdy, kto zaczyna prowadzenie własnej działalności staje przed bardzo trudnym wyborem: zlecić pozycjonowanie strony komuś z zewnątrz, czy zająć się tym na własną rękę? Dylemat ten podyktowany jest tym, że początkujący przedsiębiorcy starają się unikać zbytecznych kosztów. Warto jednak zaznaczyć, że promocja strony internetowej a co za tym idzie, także całego biznesu, jest kluczowym elementem sukcesu danego przedsięwzięcia. Osoby, które zaczynają własny biznes koncentrują się na jego prowadzeniu i często zapominają o tym jak ważne jest dziś pozycjonowanie strony internetowej. 

Jeżeli zdecydujemy się na samodzielne pozycjonowanie strony, to skuteczność naszych działań będzie oscylowała w granicach 40%, ponieważ ilość czasu jaką trzeba poświęcić na skuteczne pozycjonowanie będzie kolidowała z innymi obowiązkami przedsiębiorcy. Nie oznacza to, iż samodzielne pozycjonowanie jest bezużyteczne – nic bardziej mylnego. Działania SEO, które można wykonać samodzielnie, to przede wszystkim optymalizacja strony, marketing treści oraz budowanie wartościowej bazy linków. Inne działania są po prostu zbyt czasochłonne, by pogodzić je z obowiązkami przedsiębiorcy, których przecież jest całkiem spora ilość. 

Zatrudniając agencję SEO, bądź zdolnego freelancera, przedsiębiorca wyręczony jest z wielu czasochłonnych procesów pozycjonowania stron, które przez profesjonalistów wykonywane są sprawnie i kompleksowo. Agencja lub freelancer przeprowadza także szczegółowy audyt SEO, dzięki czemu wszystkie słabe strony danej witryny są widoczne i mogą być ulepszone. Co więcej, profesjonaliści sprawdzą stronę pod kątem konkurencji – jest to niezwykle ważne, szczególnie na początku prowadzenia działalności, ponieważ pozwala takie działanie pozwala wyprzedzić swoją konkurencję już na starcie. Oczywiście nie każda agencja i nie każdy freelancer jest tak samo skuteczny. Warto pamiętać, że jeżeli po 9 miesiącach, to oznacza to, że czas na zmianę, ponieważ nie ma sensu tracić ciężko zarobionych pieniędzy na coś, co nie przynosi skutków. 

Zatrudnienie Agencji SEO, czy freelancera ma sens jeżeli celujemy wysoko i chcemy rozwinąć nasz biznes w jak najszybszym czasie. Samodzielne pozycjonowanie strony jest czasochłonne i o 60% mniej efektywne, ale także daje jakieś rezultaty, jeśli fundusze początkującego przedsiębiorstwa nie pozwalają na usługi SEO.

Czym różni się Google Ads od SEO (wyników organicznych)

Google Ads to odrębna platforma reklamowa w modelu rozliczania cost per click czyli płacimy za każde uzyskane kliknięcie z reklam Google. Natomiast wyniki organiczne to te, na które “musimy zapracować”. Zarówno Google Ads jak i SEO w znaczącym stopniu poprawiają naszą widoczność w internecie, jednakże te dwie metody na zwiększenie ruchu na naszej stronie internetowej mają wiele różnic, takich jak:

  • Adwords przeznaczony jest dla witryn Google, a także stron, które korzystają z Google Adsense, zaś działania SEO dotyczą wszystkich wyszukiwarek, takich jak Yahoo, czy Bing. 
  • Ruch generowany przez Ads jest płatny (cost per click), natomiast ten generowany przez działania SEO (organiczny) jest bezpłatny. 
  • Reklamy Adwords pojawiają się zarówno na górze, jak i na dole wyników wyszukiwania, zaś wypracowanie wysokiej pozycji dzięki SEO jest o wiele bardziej czasochłonne i wymaga wielu kompleksowych działań. 
  • Adwords jest o wiele szybsze niż działania SEO, ponieważ budowanie kampanii i uzyskiwanie ruchu jest niemalże natychmiastowe, podczas gdy SEO to żmudna praca nad osiągnięciem dobrych wyników. 
  • Koszt inwestycji w kampanię Adwords jest o wiele bardziej przewidywalny za sprawą cost per click, natomiast w przypadku działań SEO budżet znacznie mniej przewidywalny. 
  • Kiedy kampania Adwords dobiega końca, kończy się również i ruch na stronie. W przypadku działań SEO wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania i duży ruch trwają długo po zakończeniu działań SEO.
Różnice pomiedzy pozycjonowanie a Google Ads

Jak długo należy czekać na efekty pozycjonowania strony?

To pytanie jest jednym z najczęściej zadawanych pytań dotyczących działań SEO. Odpowiedź jednakże nie jest taka prosta, ponieważ optymalizowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek jest bardzo złożonym procesem. W pewnym sensie działania SEO dają natychmiastowy efekt, w postaci ulepszonego i bardziej wartościowego kontentu, lepszej organizacji strony, czy dobrej bazy linków, jednak większość klientów oczekuje tak naprawdę jednego, czyli pierwszego miejsca w Google. 

Istnieje wiele różnych czynników, które wpływają na to, kiedy strona zaczyna być coraz bardziej zauważalna przez Google. Działania SEO to nieustanny ruch i zmienna, ponieważ Google oficjalnie podaje, że zmienia swoje algorytmy około 600 razy w ciągu roku. Tak częste zmiany wymagają ciągłej adaptacji i elastyczności działań, dlatego pozycjonowanie to działanie długodystansowe, a nie sprint. Jeżeli skusimy się na szybkie i spektakularne wyniki (Black Hat SEO), to z pewnością stracimy na tym nie tylko czas, ale także i pieniądze. Nie da się wypozycjonować strony w tydzień, czy miesiąc. Owszem, po kilkunastu tygodniach pierwszych działań, mogą być widoczne jakieś różnice, jednakże optymalnym czasem, w którym można spodziewać się lepszych wyników jest około 6 miesięcy. 

Optymalne wyniki jakości pozycjonowania powinny być widoczne po 9-12 miesiącach działań SEO. Dlatego też SEO powinniśmy brać jako długofalową inwestycję, a nie szybki strzał, który być może zapewni nam zwycięstwo. Konsekwentne, jednostajne i systematyczne działania stopniowo budują coraz wyższą pozycje danej strony w wyszukiwarkach, dlatego efekty działań SEO widoczne są dopiero po jakimś czasie. Przyspieszanie tego procesu kończy się karami od Google, dlatego warto wykazać się cierpliwością i stopniowo oraz konsekwentnie budować pozycję swojej witryny.

Dodatkowe rzeczy dotyczące pozycjonowania stron (dane strukturalne, Google Search Console) - link wewnętrzny do poradnika SEO

Narzędzia wspomagające pozycjonowanie i SEO

Pozycjonowanie nie jest jak sprint – tu niczego nie da się osiągnąć nagle, ponieważ skuteczną pozycję w Google można uzyskać tylko i wyłącznie systematyczną i długotrwałą pracą. Dlatego też każdy, kto chce by jego strona była wyżej w wynikach wyszukiwania, powinien znać bardzo przydatne narzędzia, które wspomagają SEO i sam proces pozycjonowania. Do takich narzędzie zaliczyć możemy:

  • Seoptimer – narzędzie pozwalające na bardzo prosty audyt SEO strony głównej. 
  • Woorank – analizuje witrynę pod kątem SEO i pozwala dowiedzieć się jak wypada ona pod kątem linków zwrotnych, ruchu, oraz użyteczności. 
  • Siteliner – narzędzie pozwalające na wyłapanie zjawiska duplikacji treści w obrębie witryny.
  • Copyscape – niezwykle istotne narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy dana treść nie została już użyta w sieci internetowej. 
  • SEO Review Tools – podobnie jak Copyscape umożliwia wskazanie witryny, która ma problem z unikalnością contentu. 
  • Small SEO Tools - kolejne narzędzie pozwalające na weryfikację unikalności tekstu. 
  • Google Search Console – narzędzie, które jest istną kopalnią wiedzy dotyczącej śledzenia danych, a także analizy serwisu pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Jest to niezwykle istotne narzędzie, które powinno stać się niezbędnikiem każdego, kto chce mieć jak najlepszą widoczność w wynikach organicznych. 
  • PageSpeed Insight – ten rodzaj narzędzia ocenia w skali od 0 do 100 prędkość ładowania danej strony internetowej na urządzeniach mobilnych oraz deskopach. 
  • Structured Data Testing Tool – to narzędzie umożliwia sprawdzenie implementacji danych strukturalnych. 
  • Google Analytics – kompleksowe narzędzie pozwalające na analizę działań marketingowych.

Co Google twierdzi na temat pozycjonowania stron?

Does Google consider SEO to be spam? - YouTube

Matt Cutts na powyższym video bardzo fajnie opisuje co dokładnie Google myśli na temat SEO i czy uznaje je za SPAM. Odpowiedź z góry jest NIE. Google nie traktuje optymalizacji (SEO) jako spam. Jak sama nazwa wskazuje SEO oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek co w zasadzie samo z siebie mówi, że właściciele stron internetowych mogą starać się udoskonalić swoją stronę tak aby była jak najlepiej prezentowana w wynikach organicznych Google. 

  • możesz upewnić się, że Twoja strona jest dostępna dla robotów i indeksowalna tak aby ludzie klikając w adres URL mogli na nią wejść
  • możesz upewnić się że wykorzystujesz poprawne i dobrze stargetowane słowa kluczowe. jeżeli używasz przykładowo żargonu biznesowego, to poprawną analizą będziesz mógł dostrzeć że w rzeczywistości to nie te słowa kluczowe miałeś na myśli (tak samo Twoi odbiorcy)
  • możesz pomyśleć aby przyspieszyć swoją stronę internetową. Nie jest to jedyny czynnik rankingowy w Google jednak jeśli sprawisz że Twoja strona stanie się szybsza będzie to również również wpływało na doświadczenia użytkowników (UX)

Właśnie dlatego jest masa rzeczy które SEOwcy robią.

Opłacalność pozycjonowania stron internetowych (efekty, cena, czas)

zrobię audyt samWyszukiwarki internetowe stały się dla nas codziennością. Każdego dnia niezliczoną ilość razy wpisujemy jakąś frazę do wyszukiwarki, ponieważ jest to proste i szybkie – dziś już nie trzeba szukać odpowiedzi w bibliotekach, ponieważ wszystko mamy na wyciągnięcie ręki i dzielą nas od tego dwa kliknięcia. Same wyszukiwarki całkowicie odmieniły świat biznesu. Właśnie dlatego ruch z darmowych wyników wyszukiwania jest jednym z najlepszych i zarazem najtańszych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów.  

Pozycjonowanie może bardzo skutecznie wywindować naszą witrynę na sam szczyt wyników wyszukiwania. Takie efekty są bardzo mocno pożądane, ponieważ większość z nas zawsze wybiera pierwsze strony, które wyświetlają się po wpisaniu danych słów kluczowych, a przecież wyszukiwarka wyświetla setki, a nawet tysiące posortowanych stron, w konkretnej kolejności. Właśnie dlatego bycie na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania jest tak ważne, ponieważ pozwala to na znaczący wzrost zainteresowania naszą stroną, a co za tym idzie, wspiera to rozwój danego biznesu. Samo pozycjonowanie jest o wiele bardziej efektywne niż płatne reklamy Adwords, ponieważ raz wypozycjonowana strona zostaje na swoim wysokim miejscu na długi czas, a wraz zakończeniem kampanii Adwords nasza strona znika z pierwszych miejsc. 

Jeśli chodzi o cenę pozycjonowania, to jest to kwestia bardzo rozległa. Wszystko zależy tak naprawdę od naszego budżetu, ponieważ nie da się ukryć, że działania SEO są dość kosztowne. Agencje SEO oraz freelancerzy są dziś bardzo elastyczni i dostosowują działania SEO, do możliwości finansowych danego klienta. Dlatego też najlepszym miernikiem opłacalności są efekty pozycjonowania. 

Pozycjonowanie to działania długofalowe, które muszą być systematyczne i regularne. Dlatego też efektów działań SEO nie możemy się spodziewać szybciej, niż po około 6 miesiącach. To nie jest sprint, tylko maraton, w którym najważniejsza jest konsekwencja i wytrwałość. Dobry ogląd wyników pozycjonowania możemy określić po około 12 miesiącach czasu. Ci, którzy twierdzą, że są w stanie wypozycjonować stronę w bardzo krótkim czasie korzystają z nielegalnych metod nazywanych potocznie Black Hat SEO. Jest to pułapka, ponieważ boty Google są dziś coraz mocniej wyczulone na takie działania niezgodne z wytycznymi i karzą je z całą surowością, poprzez nakładanie filtru Google. 

Właściwe pozycjonowanie jest czasochłonne, ale niebywale skuteczne, a także długotrwałe.

Mity SEO

  • Umieszczenie frazy kluczowej w meta description jako bezpośredni czynnik rankingowy
  • Długość treści jako bezpośredni czynnik rankingowy
  • Perfekcyjna Gramatyka
  • Eliminacja błędów HTMl co do jednego. Prawda jednak wciąż topowe strony miewają różne błędy.
  • Strony AMP - poprawiają prędkość jednak nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym

Czy powinienem zatrudnić specjalistę SEO, konsultanta lub agencję SEO?

W zależności od posiadanego czasu, chęci do nauki oraz złożoności witryny, możesz samodzielnie wykonać podstawowe SEO. Jeśli jednak dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz eksperta do pomocy to jak najbardziej - jest dobre rozwiązanie.

Jeśli zaczniesz szukać pomocy eksperta SEO, należy pamiętać i mieć na uwadze że dużo agencji i konsultantów “zapewnia usługi SEO”, lecz ich jakość wykonywania pozycjonowania str n internetowych potrafi znacznie się od siebie różnić. Wiedząc jak wybrać dobrą agencję SEO, możesz zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy ponieważ niewłaściwe taktyki SEO mogą bardziej zaszkodzić Twojej witrynie niż jej pomóc

Umów się na konsultację

ZACZYNAJMY!

Jak wygląda współpraca z agencją SEO?

W działaniach pozycjonowania stron internetowych jesteśmy w 100% transparentni. Nie wykonujemy żadnych działań "po kryjomu". Jeżeli wymaga tego sytuacja i musimy wprowadzić jakiekolwiek zmiany techniczne bądź optymalizacyjne na witrynie naszego klienta - robimy to za jego zgodą - i jest tego w 100% świadomy.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Koszt pozycjonowania strony internetowej są zależne od bardzo wielu czynników. Każda branża jest indywidualna i cechuje się swoją konkurencyjnością dlatego każda wycena jest robiona indywidualnie. Dla przykładu branża, w której jest kilku liderów od wielu lat działających na rynku i dbających o kondycję swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google to koszt optymalizacji i pozycjonowania będzie znacznie wyższy niż w branży gdy takich liderów nie ma. Jest to spowodowane naturalną koleją rzeczy. Musimy działaniami co najmniej dogonić osoby, które wykonują te działania od dłuższego czasu. Jeżeli jesteś zainteresowany pozycjonowaniem strony internetowej - skontaktuj się z nami.

Od czego zależy cena pozycjonowania?

Cena pozycjonowania strony internetowej jest zależna od wielu czynników. Od złożoności projektu, konkurentów, kosztów developera w celu zmian technicznych, jakości i ilości aktualnej treści na stronie oraz jakości, ilości aktualnego profilu linkowania do strony. Jeżeli powyższe elementy aktualnie są słabo rozwinięte - będą wymagały wkładu finansowego w celu rozwoju danej strony czy sklepu internetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Działania SEO

Pierwszym etapem pozycjonowania strony internetowej jest odpowiedni dobór słów i fraz kluczowych takich, które najlepiej pasują do danej strony bądź branży.

Kolejny etapem jest podjęcie działań wiążących się z optymalizacją (techniczną) kodu źródłowego strony.

Gdy pierwsze dwa etapy zostaną zakończone – możemy przejść do etapu trzeciego – optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarki na podstawie wcześniej przygotowanych słów i fraz kluczowych.

działania SEO
SEO to długotrwały proces

SEO to długotrwały proces

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym i długotrwałym. Aby zdobyć oraz utrzymać pozycję danego słowa kluczowego należy konsekwentnie i systematycznie pracować nad jakością strony internetowej oraz pozyskiwaniem wysokiej jakości linków zwrotnych do strony.

O wszystkie osiągnięte pozycje trzeba dbać i je na bieżąco monitorować. Gdy zaniedbany którykolwiek z tych procesów – spadek osiągniętej pozycji jest nieunikniony. Warto również wspomnieć, że frazę, które jest wysoko w Google dużo taniej oraz łatwiej utrzymać niż budować jej widoczność od zera.

Oferujemy rozwiązania
których ludzie potrzebują!

200+
Zakończonych Projektów
7+
Lat Doświadczenia
21+
Zadowolonych klientów
5
Członków Zespołu
Optymalizacja techniczna SEO

Analiza danych Big Data

Nasze działania opieramy na analizie dużej ilości danych pozyskiwanych z domen konkurencyjnych przy użyciu najlepszych narzędzi SEO na rynku.
Analiza danych SEO

SEO dla urządzeń mobilnych

Odkąd Google wprowadziło aktualizację pt „Mobile First Index” zwracamy szczególną uwagę na mobilną wersje stron internetowych, tak aby roboty mogły sprawnie je crawlować.
Dobór słów kluczowych

Wysokie pozycje

Naszym zdaniem jest podnieść jak najbardziej pozycję oraz całkowitą widoczność domeny – robimy to bardzo skutecznie.
Wzrost sprzedaży

Wzrost sprzedaży

Działania SEO mają na celu zwiększenie widoczności domeny w wynikach wyszukiwania Google oraz zwiększenie ruchu organicznego – co za tym idzie – zwiększenie sprzedaży!

Skontaktuj się  z nami

licenseuserscoffee-cupmustachearrow-downmenu-circlecross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram