Pozycjonowanie szerokie – zalety long taila

Strategia pozycjonowania szerokiego jest jedną z często wykorzystywanych strategii SEO. Czy sprawdza się podczas tworzenia stron internetowych? W określonych warunkach – jak najbardziej! Jakie jednak są to warunki i co tak naprawdę oznacza to sformułowanie? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu, w którym zaprezentujemy wam zalety tak zwanych fraz długiego ogona, czyli long tail.

Co to jest pozycjonowanie szerokie?

pozycjonowanie szerokie - longtail

W celu uniknięcia nieporozumień skoncentrujemy się wpierw na samej nazwie. Pozycjonowanie szerokie oznacza pozycjonowanie pod kątem wielu fraz, z których przynajmniej część można zaliczyć do kategorii long tail. Przyjmujemy tutaj, że użytkownik Internetu poszukuje dokładnie określonego produktu. Z tego powodu musi nam zależeć na tym, aby został odesłany na podstronę, która możliwie jak najdokładniej pasuje do wyszukiwanego hasła. Ponieważ wyszukiwanie konkretnych przedmiotów odbywa się za pomocą dokładnych, precyzyjnych sformułowań, to pozycjonowanie szerokie skupia się na wyborze fraz rozszerzonych, dokładnych, a nie ogólnych.

Jeżeli brzmi to wszystko trochę niejasno, spróbujmy wyjaśnić rzecz na przykładzie. Wyobraźmy sobie sklep internetowy zajmujący się sprzedażą oświetlenia ledowego. Nasz potencjalny klient potrzebuje żarówki LED, więc wpisuje w Google hasło żarówka led. Fraza żarówka LED jest bardzo ogólna i jest wysoce prawdopodobne, że nie znajdzie w ten sposób żadnej konkretnej żarówki, a w każdym razie raczej nie taką, jakiej właśnie potrzebuje. Po zobaczeniu, że wyszukiwarka pokazuje mu szereg różnorodnych żarówke, nasz potencjalny klient wpisuje nową frazę, która brzmi żarówka LED IGI5t45-55/A. Jeżeli w tym momencie na pierwszym miejscu listy wyszukiwań znajdzie się strona oferująca właśnie taką żarówkę, wtedy potencjalny klient z dużym prawdopodobieństwem uzna, że znalazł to, czego szukał i zakupi żarówkę LED IGI5t45-55/A. To właśnie o to chodzi w pozycjonowaniu szerokim – o możliwość wyszukania dokładnie takiego produktu, jakiego poszukuje użytkownik albo możliwie najbardziej do niego zbliżonego.

Czy pozycjonowanie szerokie działa?

Przynajmniej w teorii brzmi to jasno i klarownie, jednak od razu pojawia się pytanie, czy stosowanie takiej strategii rzeczywiście działa – to znaczy, czy pozycjonowanie stron za pomocą fraz long tail faktycznie działa?

Główne założenie omawianej strategii jest następujące: jeżeli użytkownik, który wpisuje ogólną frazę do wyszukiwarki, nie jest usatysfakcjonowany wynikami wyszukiwania, to precyzuje frazę poprzez dopisanie do niej kolejnych słów. W ten sposób ogólna, hasłowa fraza ulega rozszerzeniu o dodatkowe elementy, a więc o „ogon”. Fraza z długim ogonem to taka, która składa się z co najmniej trzech słów.

Koncepcja fraz długiego ogona pojawiła się po raz pierwszy w kontekście handlu detalicznego, a precyzyjniej, w celu podkreślenia faktu, że sprzedaż bardzo konkretnych, specyficznych produktów może przynieść więcej zysku niż koncentracja na sprzedaży produktów najpopularniejszych. Autor ten koncepcji, Chris Anderson, przedstawił ją po raz pierwszy na łamach magazynu Wired. Frazy długiego ogona zostały następnie inkorporowane przez SEO i to w tym aspekcie będziemy o nich dalej mówić.

Pozycjonowanie stron pod kątem fraz długiego ogona posiada szereg zalet i bardzo korzystnie wpływa na ruch generowany przez stronę. To z kolei przekłada się na współczynnik konwersji. W dalszej części artykułu pokażemy wam, jakie dokładnie korzyści przynosi pozycjonowanie szerokie.

Dlaczego warto korzystać z pozycjonowania szerokiego?

Poniżej przedstawiamy osiem głównych korzyści stosowania pozycjonowania szerokiego. Nie są one wymienione w żadnej określonej kolejności! Trzeba pamiętać, że frazy długiego ogona dają bardzo różnorodne możliwości. To, która z zalet pozycjonowania szerokiego jest najlepsza, zależy przede wszystkim od celu, który chcesz osiągnąć.

Bezpieczeństwo pozycjonowania.

Z uwagi na szczegółowy charakter używanych fraz, pozycjonowanie szerokie wymaga pozycjonowania strony internetowej na kilkadziesiąt czy nawet kilkaset sformułowań long tail. Z punktu widzenia Google jest to o wiele bardziej naturalne niż pozycjonowanie na kilkanaście czy wręcz tylko kilka fraz. W tych dwóch ostatnich przypadkach Google o wiele łatwiej może zorientować się, że ma do czynienia ze sztucznie pozycjonowaną stroną, a stąd już tylko krok do nałożenia filtra. W przypadku szerokiego pozycjonowania takie ryzyko jest bardzo, bardzo niskie.

Korzystny wpływ na frazy ogólne.

Pozycjonowanie szerokie ma pewien pozytywny efekt uboczny. Ponieważ szczegółowe frazy długiego ogona są doprecyzowaniem fraz ogólnych, to używanie long taili powoduje znaczące zwiększenie częstotliwości wystąpienia tych ogólnych fraz w wyszukiwarce. W efekcie, pozycjonowanie szerokie pod kątem kilkuset fraz zaczynających się od słów żarówka LED pozycjonuje nam stronę także pod kątem ogólnej frazy żarówka LED. Jak głosi przysłowie, mamy tu dwie pieczenie na jednym ogniu!

Pierwsze miejsca w wyszukiwarce.

Frazy long tail są o wiele mniej konkurencyjne od fraz ogólnych, a to sprawia, że pozycjonowanie szerokie znacząco zwiększa szanse na to, by strona internetowa znalazła się w najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Uzyskanie pierwszego miejsca wzmacnia autorytet danej strony i poprawia zaufanie do niej, a jeśli efekt będzie się powtarzał przy różnych long tailach, wówczas możemy uzyskać ruch, jakiego nawet się nie spodziewamy! Łatwo to wytłumaczyć także psychologicznie. Jeżeli kolejne wyszukiwania różnych żarówek ledowych będzie przekierowywało użytkownika na stronę pozycjonowanego sklepu o nazwie LEDen, to jest spore prawdopodobieństwo, że za którymś razem użytkownik nie będzie szukał oświetlenia w Google, tylko od razu wejdzie na stronę LEDenu, która mu się pozytywnie kojarzy.

Większa sprzedaż!

Ponieważ pozycjonowanie szerokie kieruje na twoją stronę internetową klientów, którzy poszukują dokładnie tego, co oferujesz, to jest znaczne prawdopodobieństwo, że odnalezienie przez nich twojej strony zakończy się zakupem. Odwiedziny strony wynikają więc ze świadomego i celowego określenia obiektu poszukiwań na etapie wpisywania frazy do wyszukiwarki. Pozycjonowanie szerokie daje więc bardzo wyraźne wzrosty sprzedaży produktów.

Szybszy efekt.

Ten punkt jest nieco mniej oczywisty od poprzednich i wymaga wyjaśnienia, w jaki sposób kształtuje się konkurencja na określone frazy. Ogólne frazy cieszą się, co zrozumiałe, znacznie większą popularnością niż frazy szczegółowe, gdyż więcej osób wpisuje w wyszukiwarce frazę żarówka LED niż frazę żarówka LED IGI5t45-55/A. Z tego powodu wypromowanie strony na frazę żarówka LED zajmuje znacznie więcej czasu. Z kolei wypozycjonowanie strony na mało popularną, szczegółową frazę long tail o wiele szybciej przynosi wysokie pozycje w SERPach.

Dobre rozwiązanie dla sklepów i serwisów e-commerce.

Pozycjonowanie szerokie najlepsze rezultaty daje stronom internetowym o charakterze serwisów e-commerce i sklepów internetowych. Dzieje się tak dlatego, że jeśli oferujesz bardzo szeroki asortyment, to prawdopodobieństwo, że klient trafi na twoja stronę dzieki frazie szczegółowej, jest większe niż że trafi dzięki frazie ogólnej. Załóżmy, że sklep internetowy sprzedaje głośniki komputerowe – w końcu ile można powoływać się na przykład żarówek ledowych, prawda? Jest bardziej prawdopodobne i łatwiejsze do uzyskania, że klient trafi do sklepu dzięki wpisaniu hasła głośniki komputerowe Panasonic Ostróda, niż że zrobi to po wpisaniu samej frazy głośniki komputerowe. Pozycjonowanie szerokie jest więc skuteczne, gdy chcemy pozyskać klienta szukającego określonej rzeczy. Ponadto, asortyment sklepów stale się zmienia, ale pozycjonowanie szerokie nie narzuca żadnych limitów ilości pozycjonowanych fraz. Jeśli więc wprowadzisz do sprzedaży nowy produkt, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dodać go do topów wyszukiwań. Wystarczy dodać nowy ogon do frazy ogólnej.

Niskie koszty.

Pozycjonowanie szerokie jest, wbrew pozorom, tańsze od pozycjonowania na frazy ogólne. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej i taniej jest wypozycjonować kilkadziesiąt mało popularnych fraz niż jedną o bardzo ogólnym charakterze. W tym drugim przypadku pozycjoner musi pokonać o wiele większą konkurencję, a to generuje dodatkowe koszty, tym większe, im popularniejsza i bardziej konkurencyjna jest dana fraza. Pozycjonowanie na frazy long tail jest o wiele tańsze i znacznie łatwiej jest uzyskać za jego pomocą wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Stabilny wzrost odwiedzin.

Pozycjonowanie szerokie pozwala także na uzyskanie stałego wzrostu ruchu na stronie, co jest oczywiście jak najbardziej pożądanym zjawiskiem! Jeżeli skoncentrujemy się tylko na kilku frazach, wówczas trzeba się liczyć z tym, że po upragnionym uzyskaniu wysokich pozycji nastąpi stabilizacja ruchu. Przy pozycjonowaniu szerokim nie grozi nam takie ryzyko. Dodawanie kolejnych fraz zawierających specyfikację określonych produktów pozwala generować coraz więcej ruchu. Z tym zjawiskiem związana jest jeszcze jedna zaleta szerokiego pozycjonowania. Przy pozycjonowaniu szerokim nie odczuwamy znacząco pojedynczych spadków w pozycji. Jeśli spadnie nam jedna fraza, to cóż z tego, skoro mamy jeszcze czterdzieści w topach wyszukiwań? Jeśli jednak strona jest wypozycjonowana tylko na kilka fraz, wówczas strata nawet jednej frazy może przełożyć się na znaczące spadki w ruchu. Prawidłowo przeprowadzone pozycjonowanie szerokie zwiększa liczbę gości i zapewnia jej stałą, stabilną i, przede wszystkim, wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Nie tylko długi ogon!

Z technicznego punktu widzenia, pozycjonowanie szerokie niewiele różni się od innych strategii SEO. Dobre rezultaty przynosi tu wdrażanie zmian w zakresie SEO technicznego, rozwijanie bazy zewnętrznych linków, używanie contentu dobrej jakości i aktywność na portalach społecznościowych. Główna różnica tkwi w skali przedsięwzięcia.

Pozycjonowanie na frazy long tail wymaga koncentracji na bardzo wielu frazach. Przy szerokim asortymencie wiąże się to z zapewnieniem skutecznego działania nie dla kilku fraz, lecz dla kilkudziesięciu, kilkuset albo jeszcze więcej! Należy więc pamiętać o tym, by nie przenieść nacisku z jakości na ilość. Jeżeli content na podstronie nie będzie zachęcający, wówczas klient długo na niej nie pozostanie; to samo stanie się, jeśli strona będzie źle zoptymalizowana albo będzie się zbyt wolno ładowała. Nie ma więc sensu traktować pozycjonowania szerokiego jako jedynej recepty na sukces. Najlepsze rezultaty przynosi wtedy, gdy korzysta się z niego jako jednego z elementów o wiele szerzej zakrojonych działań, mających na celu zwiększenie widoczności twojej strony w wyszukiwarkach.

Zostaw komentarz