Strategia pozycjonowania szerokiego jest jedną z często wykorzystywanych strategii SEO. Czy sprawdza się podczas tworzenia stron internetowych? W określonych warunkach – jak najbardziej! Jakie jednak są to warunki i co tak naprawdę oznacza to sformułowanie? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu, w którym zaprezentujemy wam zalety tak zwanych fraz długiego ogona, czyli long tail.
Co to jest pozycjonowanie szerokie?
W celu uniknięcia nieporozumień skoncentrujemy się wpierw na samej nazwie. Pozycjonowanie szerokie oznacza pozycjonowanie pod kątem wielu fraz, z których przynajmniej część można zaliczyć do kategorii long tail. Przyjmujemy tutaj, że użytkownik Internetu poszukuje dokładnie określonego produktu. Z tego powodu musi nam zależeć na tym, aby został odesłany na podstronę, która możliwie jak najdokładniej pasuje do wyszukiwanego hasła. Ponieważ wyszukiwanie konkretnych przedmiotów odbywa się za pomocą dokładnych, precyzyjnych sformułowań, to pozycjonowanie szerokie skupia się na wyborze fraz rozszerzonych, dokładnych, a nie ogólnych.
Jeżeli brzmi to wszystko trochę niejasno, spróbujmy wyjaśnić rzecz na przykładzie. Wyobraźmy sobie sklep internetowy zajmujący się sprzedażą oświetlenia ledowego. Nasz potencjalny klient potrzebuje żarówki LED, więc wpisuje w Google hasło „żarówka led”. Fraza żarówka LED jest bardzo ogólna i jest wysoce prawdopodobne, że nie znajdzie w ten sposób żadnej konkretnej żarówki, a w każdym razie raczej nie taką, jakiej właśnie potrzebuje. Po zobaczeniu, że wyszukiwarka pokazuje mu szereg różnorodnych żarówek, nasz potencjalny klient wpisuje nową frazę, która brzmi „żarówka LED IGI5t45-55/A”. Jeżeli w tym momencie na pierwszym miejscu listy wyszukiwań znajdzie się strona oferująca właśnie taką żarówkę, wtedy potencjalny klient z dużym prawdopodobieństwem uzna, że znalazł to, czego szukał i zakupi żarówkę LED IGI5t45-55/A. To właśnie o to chodzi w pozycjonowaniu szerokim – o możliwość wyszukania dokładnie takiego produktu, jakiego poszukuje użytkownik albo możliwie najbardziej do niego zbliżonego.
Czy pozycjonowanie szerokie działa?
Przynajmniej w teorii brzmi to jasno i klarownie, jednak od razu pojawia się pytanie, czy stosowanie takiej strategii rzeczywiście działa – to znaczy, czy pozycjonowanie stron za pomocą fraz long tail faktycznie działa?
Główne założenie omawianej strategii jest następujące: jeżeli użytkownik, który wpisuje ogólną frazę do wyszukiwarki, nie jest usatysfakcjonowany wynikami wyszukiwania, to precyzuje frazę poprzez dopisanie do niej kolejnych słów. W ten sposób ogólna, hasłowa fraza ulega rozszerzeniu o dodatkowe elementy, a więc o „ogon”. Fraza z długim ogonem to taka, która składa się z co najmniej trzech słów.
Koncepcja fraz długiego ogona pojawiła się po raz pierwszy w kontekście handlu detalicznego, a precyzyjniej, w celu podkreślenia faktu, że sprzedaż bardzo konkretnych, specyficznych produktów może przynieść więcej zysku niż koncentracja na sprzedaży produktów najpopularniejszych. Autor tej koncepcji, Chris Anderson, przedstawił ją po raz pierwszy na łamach magazynu Wired. Frazy długiego ogona zostały następnie inkorporowane przez SEO i to w tym aspekcie będziemy o nich dalej mówić.
Pozycjonowanie stron pod kątem fraz długiego ogona posiada szereg zalet i bardzo korzystnie wpływa na ruch generowany przez stronę. To z kolei przekłada się na współczynnik konwersji. W dalszej części artykułu pokażemy wam, jakie dokładnie korzyści przynosi pozycjonowanie szerokie.
Dodaj komentarz