Zagłębiając się w temat pozycjonowania stron samodzielnie, można poczuć się nieco zagubionym. Nie wiadomo, od czego zacząć, gdzie szukać odpowiedzi na pytania i rozwiązań, które będą jasną receptą na sukces oraz dadzą pewne efekty pozycjonowania stron. Nim zdecydujesz się na skorzystanie z profesjonalnej usługi pozycjonowania stron www, możesz podjąć kroki, które z pewnością przygotują Twoją stronę do użytkowania przez odbiorców i kontaktu z robotami wyszukiwarek. Rozpocznij swoją przygodę z SEO — zadbaj o swoją pozycję w wynikach wyszukiwania i zdobądź potencjalnych klientów! Odpowiemy ma zadawane pytania o to, jak samodzielnie zająć się pierwszą optymalizacją strony i przygotować ją do dalszych działań!
Analiza słów kluczowych
Pierwsze schody mogą pojawić się już na tym etapie. Dlaczego? Pozornie może nam się wydawać, że wiemy jakie terminy najczęściej przewijają się w naszej branży. Słowa kluczowe nie powinny być jednak wybierane czysto instynktownie. Warto zweryfikować je pod kątem wyszukiwania przez potencjalnych klientów i zastanowić się dłużej nad tym, jaki zysk mają nam one dać. Skąd wziąć frazy kluczowe i jak sprawdzić ich wartość? Należy skorzystać z narzędzi, które dają nam informacje o tym, jakie słowa kluczowe są wpisywane przez naszych klientów. Należą do nich np.:
- Senuto czyli narzędzie, które pokazują nam frazy pokrewne, frazy long tail i całe pytania związane z określoną, wpisaną frazą. Dostajemy także informację o potencjale pozycjonowania wybranego słowa.
- Übersuggest to darmowe narzędzie, które z pewnością przyda się przy stawianiu pierwszych kroków w samodzielnym pozycjonowaniu stron www. Narzędzie podpowiada jakie słowa kluczowe są wpisywane w wyszukiwarkę i przedstawiają listę w alfabetycznej kolejności.
- Planer słów kluczowych Google to jedno z najpopularniejszych narzędzi w Polsce. Podaje ono wyniki oparte na kliknięciach w reklamę utworzoną pod konkretne słowo kluczowe. To narzędzie, które wymaga utworzenia konta Adwords i stworzenia kampanii. Po tym można korzystać z narzędzia, które pokazuje nam informacje o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań słów kluczowych i ich stawkę. Można tu także podejrzeć listę fraz pokrewnych, o wysokim potencjale.
Przy wyborze fraz należy pogrupować je na różne rodzaje takie jak ogólne słowa kluczowe, brandowe słowa kluczowe czy frazy long tail. Pojawia się tu także inne pytanie — ile fraz należy wybrać? Na to pytanie, nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Każdy biznes jest inny i wymaga innego zakresu działań. Warto dbać jednak o to, aby jak najlepiej opisywały one nasz biznes i były odpowiednio dobrane do poszczególnych podstron naszej witryny.
Optymalizacja SEO off-page treści na stronie
Przy pozycjonowaniu strony nie można zapomnieć o działaniach optymalizacyjnych Off-site. W swoich praktykach warto zadbać i widoczność naszej strony w internecie i o zamieszczanie wartościowych informacji o niej. Warto skorzystać z możliwości zamieszczania linków w gościnnych wpisach blogowych, forach internetowych, katalogach firm, informacjach prasowych czy mediach społecznościowych. Trzeba jednak dokładnie sprawdzać wybierane miejscówki do linkowania i dbać o to, by były wartościowe pod względem pozyskanych linków czy domen, które także do nich odsyłały. Do tego można wykorzystać narzędzie Ahrefs, które pokazuje informacje na temat parametrów stron i wskazuje informacje na temat modelu linkowania do danej strony.
Tytuł strony czyli Page Title
Przy wykonywaniu samodzielnej optymalizacji strony, nie powinieneś zapominać także o ustaleniu Page Titles dla podstron kategorii i produktów. Page Titles to jeden z najważniejszych czynników rankingowych związanych z optymalizacją strony. Pomaga wyszukiwarkom dowiedzieć się, jaki jest temat strony, a dla użytkowników to pierwszy komunikat o tym, co zawiera Twoja strona. Tytuł strony pojawia się w wynikach wyszukiwania i ma formę klikalnego nagłówka i jest widoczny także w karcie przeglądarki internetowej. Przy samodzielnym tworzeniu Page Titles warto pamiętać o tym, że powinny mieć one odpowiednią długość. Ich zawartość powinna być całkowicie widoczna w wynikach wyszukiwania. Przyjmuje się, że optymalna długość Page Title wynosi ok. 56-60 znaków ze spacjami. Jest to jednak wartość przybliżona. Poszczególne litery zajmują więcej miejsca niż inne. Zastanawiasz się co z tytułami strony, które przekraczają zalecaną ilość znaków? Wówczas ostatnie wyrazy tytułu mogą zostać ucięte przez wyszukiwarkę i zastąpione wielokropkiem. Niestety, nie prezentuje się to zbyt estetycznie i może utrudnić to odbiór istotnej treści przez użytkownika. O czym jeszcze powinieneś pamiętać przy konstrukcji Page Titles? Każda podstrona powinna być nim uzupełniona! Zaleca się także, by wszystkie Page Titles były unikalne i nie dublowały się. Zapisz w nich najważniejsze informacje o stronie, kategorii lub produkcie! Konstruuj je w sposób naturalny, stosuj w nich najważniejsze słowa kluczowe. Stosując te rady, z pewnością poradzisz sobie z tym zadaniem.
Meta opis czyli meta description
Wiemy już jak skonstruować prawidłowy Page Title — czas dowiedzieć się jak napisać meta opisy. Meta description to atrybut HTML, który znajduje się w kodzie strony. Jego celem jest dostarczenie skróconego opisu zawartości strony. Wyświetla się pod Page Title i jest jego rozszerzeniem. Dlaczego powinieneś zadbać o uzupełnienie go? Gdy nie wprowadzimy Meta Description samodzielnie, wyszukiwarka Google sama zapełni go treścią znajdującą się na danej podstronie. Nie dość, że takie działanie może generować duplikację, to jeszcze może nie dać takiego ruchu, jaki byśmy chcieli. Każde Meta description powinno być w pełni dedykowane konkretnej podstronie i przygotowywane w taki sposób, by informować o tym, co według nas jest istotą zawartości danej witryny.
Długość tekstu zawartego w Meta Description oscyluje wokół 120-160 znaków ze spacjami. Rozbieżność w podawanych znakach różni się ze względu na to, że w zależności od tego, że na każdym urządzeniu wielkość wyświetlanego pola z Meta Description się różni. W Meta opisach warto wykorzystywać emoji, które przykuwają uwagę i pomagają w wypunktowaniu najważniejszych części opisu.
Tak jak w przypadku Page Title warto zadbać o to, by każda podstrona została uzupełniona Meta opisem. To pierwsza informacja o podstronie, która przykuwa uwagę użytkownika, i może przekonać go do odwiedzin i do zakupów.
Struktura adresów URL
Skuteczne pozycjonowanie i optymalizacja SEO nie mogłyby się obyć bez zwrócenia uwagi na poprawność adresów URL. URL to określony format adresowania. Są nim nazywane strony www. Po wpisaniu URL konkretnej strony zostajemy przekierowani pod jej adres i możemy zobaczyć zawartość strony internetowej. W wyszukiwarce adres URL wyświetla się między tytułem a opisem stron internetowych znajdujących się w SERP-ach. Musimy dbać, aby forma URL na naszej stronie była przyjazna. Co to oznacza? Przyjazny link to jego najprostsza i najbardziej czytelna forma. Zawiera ona słowa kluczowe dopasowane do danej podstrony i jest łatwy do zrozumienia. Czytelna forma URL nie tylko ułatwia poruszanie się po stronie użytkownikom. Jest także pomocna dla robotów indeksujących poruszających się po strukturze strony. Jeśli jesteś w stanie zapisać adres swojej strony i poszczególnych jej elementów od ręki to znaczy, że adresy są prawidłowe! Warto pamiętać, że adresy URL powinny być skonstruowane prawidłowo także pod względem używanych separatorów. Należy zadbać o to, by w adresach nie znalazły się znaki specjalne i polskie znaki. Poprawny adres strony powinien mieć następującą budowę:
http://domena serwisu.pl/kategoria nadrzędna/produkt
Co ciekawe istotna jest także długość konstruowanego adresu URL. Przyjmuje się, że link nie powinien przekraczać 115 znaków. W innym przypadku wyszukiwarka Google może mieć problem z indeksowaniem adresu.
Optymalizacja SEO on-page treści na stronie
Gdy chcemy samodzielnie pozycjonować strony, musimy zadbać także o poprawną optymalizację SEO on-page. Warto zadbać o uzupełnienie meta opisu, tytułu strony czy optymalizację tekstów. Zajmując się pozycjonowaniem stron www, musisz zadbać zarówno o elementy wewnątrz strony, jak i poza nią.
Długość treści
Jak już wspominaliśmy, treści zawarte na stronie odgrywają na niej niezwykle ważną rolę. Pozycjonując stronę www samodzielnie, warto zadbać o dobrą jakość tekstów. Warto zastanowić się, czy chcemy pisać je samodzielnie, czy korzystać z pomocy profesjonalisty. Często jest tak, że najodpowiedniejszą osobą do pisania artykułów blogowych czy opisów jest właśnie osoba działająca w konkretnej branży. Dla wyszukiwarki Google w dużej mierze liczy się ilość treści. Dlatego, warto starać się, by poruszane tematy były w pełni wykorzystane i wyczerpane. Ilość treści jest jednym z czynników rankingowych. Liczy się także to, żeby publikowany content reprezentował wysoką jakość i wnosił wartość dla użytkowników. Staranność przy pisaniu treści może zaowocować korzystnymi rezultatami, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by konstruowane teksty wpisywały się w normy marketingu internetowego i były ciekawe dla czytelników.
Optymalizacja treści pod kątem zagęszczenia słów kluczowych
Przy pisaniu treści przeznaczonych na stronę internetową ważny jest dobór odpowiednich fraz kluczowych. Nie sprawdzi się tu przypadkowe i jak największe nagromadzenie fraz — ilość, wybór i rozmieszczenie fraz powinno być dokładnie przemyślane. Wszystko zawdzięczamy algorytmowi Panda, który bierze opublikowane teksty pod lupę i wyłapuje te, które były tworzone wyłącznie z myślą o SEO i wykorzystują niewłaściwe praktyki pozycjonowania. Dobre treści powinny zawierać frazy kluczowe, które oddają charakter tekstu i są odpowiednio dopasowane. Najważniejsze, aby frazy były wykorzystywane w naturalnej formie. Co do ilości słów kluczowych — nie ma idealnej ilości, która powinna znaleźć się w tekście. Przyjęło się jednak, że częstotliwość fraz powinna wynosić mniej więcej 2-3 frazy na 1000 znaków. Upewnij się, by frazy były odpowiednio dobrane do artykułów, opisów kategorii i produktów. To ważne, by roboty Google zaindeksowały odpowiednie podstrony do konkretnych słów kluczowych.
Wewnętrzne linkowanie
Jeśli masz już odpowiednio przygotowane treści nasycone wartościowymi słowami kluczowymi warto, abyś zadbał także o prawidłowe wykonanie linkowania wewnętrznego. Wewnątrz strony najczęściej robi się hiperłącza do innych artykułów, podstron, produktów i innych kategorii (w przypadku sklepów) w obrębie tej samej witryny. Linkowanie wewnętrzne to działanie służące poprawie nawigowania na stronie. Może się sprawdzić, szczególnie gdy strony internetowe są rozbudowane i samodzielne przekierowywanie użytkowników na inne podstrony może być pomocne.
Linkowanie wewnętrzne nie tylko służy użytkownikowi i pomaga mu dostać się zakamarków strony, z których dowie się więcej na temat interesujących go tematów. To także przydatne rozwiązanie, które sprawia, że osoby odwiedzające stronę spędzą na niej więcej czasu. To także aspekt brany pod uwagę przy ocenianiu stron internetowych.
Linkowanie wewnętrzne ma także szereg innych korzyści takich jak:
- poprawienie przepływu mocy wewnątrz strony (Page Rank),
- ułatwienie indeksacji robotom wyszukiwarek,
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
- zwalczanie kanibalizacji na stronie www,
- wzmocnienie pozycjonowania strony na określone frazy kluczowe,
- podkreślenie tematyki strony i połączenie artykułów z innymi podstronami rozszerzającymi temat.
Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i popraw proces pozycjonowania strony przez odpowiednią optymalizację wewnątrz niej!
Linkbuilding
O tym, jak ważne jest linkowanie zewnętrzne, wspominaliśmy już we wcześniejszych akapitach. Jeśli jesteś przedsiębiorcą lokalnym, warto byś zadbał szczególnie o pozycjonowanie lokalne i był rozpoznawalny w swojej okolicy! Wymaga ono nieco innego podejścia, w jego przypadku warto zadbać o pozycjonowanie strony i widoczność w wynikach wyszukiwania po wpisaniu hasła związanego z konkretnym miastem czy województwem. Do tego mogą przydać się inne katalogi firm lub portale skupione wokół konkretnych regionów.
Więcej informacji na temat link buildingu znajdziesz tutaj [odnośnik]