Odbierz bezpłatną 30 min. strategiczną konsultację SEO (wartość 200 zł): TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
30.07.2021

Protokoły HTTP a HTTPS — czym są, jak działają i czym się różnią?

Choć wielu użytkowników sieci nie wie, do czego odnoszą się litery HTTP i HTTPS poprzedzające każdy adres wyszukiwarki internetowej, mają one duże znaczenie, chociażby w kwestii bezpieczeństwa użytkowników i szybkości wczytywania danych w witrynie. Powinny zainteresować Cię także wtedy, jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji Twojej strony w Google. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o protokołach komunikacji klienta z serwerem HTTP i HTTPS.

    Czym jest protokół HTTP

    Protokół HTTP przesyła dane do przeglądarki z serwera, gdzie przechowywane są wszystkie pliki należące do danej strony internetowej. Tak naprawdę to właśnie za jego sprawą możemy korzystać z sieci internetowej. Jego działanie możemy określić w 2 punktach:

    1. Korzystając z sieci internetowej, klient wysyła żądanie do serwera. Następuje ono np. przez kliknięcie interesujący nas link.
    2. Serwer przesyła klientowi dane, które go interesują. Są to wszystkie treści, grafiki, zdjęcia, a także banery.

    Jak w praktyce wygląda działanie HTTP? Protokół nie przechowuje informacji o użytkownikach. Zaletą tego rozwiązania jest z pewnością mniejsze obciążenie serwera danymi, przez co otrzymujemy znacznie szybsze działanie strony. Jednak wiąże się to także z jedną szczególną wadą – jeżeli chcemy kilkakrotnie włączyć stronę internetową, musi być ona pobrana z serwera jeszcze raz. Istnieje rozwiązanie tego problemu, wszystkim bardzo dobrze – mowa tu o ciasteczkach (cookies). Są one dodawane do strony internetowej i nieustannie gromadzą dane o użytkownikach sieci. Ze zgromadzonych informacji może korzystać właściciel witryny do wielu akcji marketingowych lub podczas pozycjonowania. Za pomocą ciasteczek zyskuje informacje o zainteresowaniach i ostatnio odwiedzanych stronach gości na swojej stronie internetowej. Dzięki temu może reklamować im swoje nowe produkty bądź zachęcać do zakupu konkretnego, jeśli wcześniej nie doszło do finalizacji zamówienie. To powszechna taktyka stosowana w marketingu internetowym.

    Czym jest protokół HTTPS

    Zastanawia Cię, który protokół zapewnia szyfrowane połączenia? Dowiedz się, jak działa HTTPS.

    HTTPS to znacznie częściej wykorzystywany protokół, który stosuje się w witrynach, gdzie wymagane jest zabezpieczenie wrażliwych danych. Można spotkać się z nim na stronach banków, sklepów internetowych, czy także kantorów. Protokół szyfruje przesyłane dane, dlatego nawet po ich przechwyceniu nikt nie będzie w stanie ich odczytać.

    HTTP zmienia się w HTTPS za pomocą certyfikatu SSL / TLS. Jeśli zostanie użyty, w polu z adresem URL będzie widoczna niewielka kłódka, świadcząca o bezpieczeństwie Twoich danych. To znak, że w tym miejscu w sieci możesz bezpiecznie dokonać płatności. Przed rozpoczęciem transakcji upewnij się, że została ona odpowiednio zaszyfrowana.

    HTTP a HTTPS – różnice

    Podstawową różnicą pomiędzy HTTP a HTTPS jest zapewnienie bezpieczeństwa. Jeśli zastanawiasz się, jaki protokół umieścić w swojej witrynie – HTTP czy HTTPS – z pewnością powinieneś postawić na drugą z wymienionych opcji. Ochrona danych użytkownika ma znaczenie nie tylko w miejscach, poprzez które dokonujemy płatności. Na tego typu zaszyfrowanie coraz częściej decydują się także właściciele stron internetowych, gdzie goście zakładają profile, podając swoje dane osobowe.

    Google w pewien sposób nagradza witryny dbające o zachowanie bezpieczeństwa w sieci poprzez szyfrowanie. Jeśli spróbujesz skorzystać z portalu bez certyfikatu SSL, z pewnością otrzymasz przed nim ostrzeżenie w postaci powiadomienia. W sten sposób ruch w wyszukiwarce przenosi się na strony internetowe, które odpowiednio zadbały o zapewnienie swoim użytkownikom ochrony. Rezygnują oni z korzystania z poprzedniej strony i wybierają miejsca w sieci, które nie narażają ich na szkody –  jest to bardzo odpowiedzialne podejście.

    Kolejna różnica, mniej oczywista i zauważalna dla użytkowników niewtajemniczonych w działanie protokołów, to wykorzystanie innego domyślnego portu usługi. W HTTP jest to port 80, a w przypadku HTTPS 443.

    Rodzaje certyfikatów SSL – sprawdź, jak bezpieczna jest witryna

    Mówiąc o tym, jak działa HTTPS i związanym z nim bezpieczeństwie w sieci, należy zapoznać się z jego nieodłączną częścią, czyli certyfikatem SSL. Występuje on w kilku odmianach, które oznaczają poziomy bezpieczeństwa.

    Certyfikaty DV są najpopularniejsze i najprostsze w działaniu. Ich zadaniem jest weryfikacja Twojej domeny. Proces weryfikacji polega na przesłaniu na adres e-mail istniejący w domenie linku potwierdzającego, że to właśnie ty jesteś jej właścicielem. Po kliknięciu przez Ciebie w link certyfikat zostaje wystawiony.

    Certyfikaty OV zostają wystawione na podstawie dokumentów rejestrowych firmy. Dopiero wtedy można zweryfikować dane niezbędne do wystawienia odpowiedniego certyfikatu. Znakiem zarówno certyfikatu DV i OV jest zielona kłódka.

    Certyfikaty EV nie mogą zostać uzyskane tak szybko i łatwo, jak ma to miejsce w przypadku wcześniej wspomnianych. Podstawą do ich wydania są informacje uzyskane od właściciela firmy ubiegającej się o certyfikat. Podczas niej jednostka wydająca SLL podaje, jakie dokładnie dokumenty należy przedłożyć, my Twoja witryna uzyskała zabezpieczenie. Z punktu widzenia użytkownika, Certyfikat EV jest bardzo dobrze widoczny – to zielona kłódka, obok której znajdzie się nazwa organizacji. W tym przypadku możesz mieć pewność, że masz do czynienia z profesjonalistami.  

    Jak sprawdzić, czy mam certyfikat SSL?

    Jeżeli witryna będzie posiadać ważny certyfikat, po lewej stronie od paska adresu strony internetowej znajdzie się o tym informacja w postaci kłódki. Po kliknięciu w nią otworzy się przed Tobą krótka lista najważniejszych informacji dotyczących danego certyfikatu – odnajdziesz w niej stan ważności, ilość aktualnie używanych plików cookies oraz ustawienia witryn, gdzie możesz zarządzać wszystkimi uprawnieniami, między innymi dostęp do mikrofonu, aparatu i lokalizacji.

    Czy kolor kłódki certyfikatu SSL ma znaczenie? Zupełnie nie! Może mieć ona różną barwę, jednak wszystko zależy od przeglądarki, czy też urządzenia, na których przeglądasz aktualną stronę internetową. Istnieje coś znacznie ważniejszego w jej wyglądzie – fakt, czy jest zamknięta, czy otwarta. W przypadku, gdy natrafisz na czerwoną, otwartą kłódkę możesz mieć pewność, że strona jest niebezpieczna.

    Możesz także natrafić na informację o stronie niezabezpieczonej. Świadczy to o obecności certyfikatu, jednak w jego działaniu zaistniały problemy konieczne do szybkiego rozwiązania.

    Wiedza na temat rodzaju i stanu certyfikatów jest niezbędna do bezpiecznego korzystania ze stron internetowych. Upewnij się o ich ważności szczególnie przed dokonaniem płatności!

    Czy rodzaj protokołu ma znaczenie pod kątem SEO

    Protokół HTTPS jest jednym z czynników, które pomagają wyszukiwarkom znaleźć się na samym szczycie wyników wyszukiwania. To kolejny sposób, w jaki Google „nagradza” właścicieli stron dbających o bezpieczeństwo w sieci. Mimo nieustannie zmieniających się algorytmów Google, HTTPS sprawia, że ocena Twojej witryny w wyszukiwarce wypadnie znacznie korzystniej.

    Samo Google wprowadziło zmiany w swojej polityce, właśnie w zakresie stosowania protokołu HTTPS. To dzięki nim jesteśmy teraz w stanie płacić bez obaw o kradzież danych kart płatniczych. W sierpniu 2014 roku firma ogłosiła, że obecność HTTPS będzie jednym z czynników wpływających na miejsce w rankingu. A już od 2017 roku polityka Google nakazuje korzystać sklepom zmianę protokołu z HTTP na HTTPS.

    Czy wzrost pozycji w rankingu faktycznie miał miejsce? Od momentu wprowadzenia nowego algorytmu i polityki nie zauważono żadnych zmian w pozycjach stron wykorzystujących protokół i tych, które z niego nie korzystają.

    Przejście z protokołu HTTP na HTTPS ma szczególne znaczenie dla dużych witryn, najczęściej zajmujące się sprzedażą, które muszą wzbudzić zaufanie u swoich obecnych i przyszłych klientów. Świadomość użytkowników o bezpieczeństwie w sieci stale rośnie, dlatego coraz szersze grono osób będzie unikać miejsc bez kłódki widocznej obok adresu strony. Strony nie cieszące się dużą popularnością mogą nie odczuć zmiany ruchu. Natomiast rozbudowane i rozpoznawalne witryny, które zdążyły już zapracować na dużą widoczność, mogą szybko ją stracić z powodu właśnie tej zmiany, jaką jest konieczność korzystania z protokołu HTTPS. Każdy odpowiedzialny użytkownik będzie obawiał się pozostawić na niej swoje dane.

    Podsumowanie

    W dzisiejszych czasach, kiedy duża część życia przeniosła się do Internetu, odpowiednie zabezpieczenie strony to konieczność. Dlatego decydując się na jeden z protokołów, wybieraj HTTPS. Niestety – HTTP to już przeżytek, ponieważ nie jest w stanie zapewnić ochrony użytkownikom. Jedną z jego zalet jest możliwość dołączenia do niego plików cookie, które doskonale zbierają informacje o użytkownikach, co przydaje się w działaniach związanych między innymi z marketingiem internetowym np. remarketingu.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    [yasr_visitor_votes]

    Dodaj komentarz