fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
26.05.2022

Własne zaplecze SEO – czy warto je mieć?

Regularne pozyskiwanie odnośników do strony stanowi istotny element strategii SEO. Wartościowe backlinki pozwalają osiągać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To z pewnością jeden z ważniejszych czynników rankingowych w Google, dlaczego warto poświęcić mu dużo uwagi.

    Własne zaplecze SEO – czy warto je mieć?

    Regularne pozyskiwanie odnośników do strony stanowi istotny element strategii SEO. Wartościowe backlinki pozwalają osiągać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To z pewnością jeden z ważniejszych czynników rankingowych w Google, dlaczego warto poświęcić mu dużo uwagi. Należy mieć świadomość tego, że budowanie profilu linków może odbywać się za pomocą zewnętrznych domen będących własnością innych firm lub blogerów, ale nie tylko. Standardem w pozycjonowaniu jest również prowadzenie własnego zaplecza SEO. Czym jest i dlaczego warto je zbudować? Podpowiadamy! 

    Czym są zaplecza SEO?

    Podczas przeglądania różnego rodzaju portali tematycznych zdarza się, że widzimy linki odsyłające do innych witryn. Choć nie każdy użytkownik może zdawać sobie sprawę z ich obecności, to specjaliści SEO z pewności dostrzegą działania pozycjonerów, których celem jest rozbudowa linków zewnętrznych prowadzących do witryny. Zaplecze SEO to strony internetowe lub zbiory takich stron: blogi, portale, które linkują do witryny, zwiększając przy tym liczbę jej odnośników zewnętrznych. Baza stron zapleczowych pozwala na urozmaicenie profilu linków. Główną zaletą własnego zaplecza SEO jest całkowita kontrola dotycząca tego, jak ostatecznie będzie wyglądać witryna i publikowany za jej pośrednictwem link. W wyniku aktualizacji algorytmów zmieniło się jednak podejście do zaplecz. 

    Jeszcze kilka lat temu wystarczyło, aby do strony prowadziło jak najwięcej odnośników, a same zaplecza posiadały jedynie linki tworzone do pozycjonowanych stron. Obecnie dużą uwagę przykłada się do jakości, dlatego, aby zaplecza SEO mogły w pełni realizować swoje zadania, powinny zawierać wartościowy i interesujący content, który przyciągnie użytkowników i sprawi, że sami będą zainteresowani tym, co znajduje się w obrębie witryny. Dużą popularnością cieszy się tworzenie zaplecz tematycznych: np. o nowej technologii, biznesie, sporcie, modzie. Im bardziej szczegółowe zagadnienia, tym większa szansa, że dotrzemy do zaangażowanego grona odbiorców szukającego odpowiedzi na nurtujące pytania. 

    Nie bez znaczenia jest również ekspercki i unikalny content. Do niedawna dużą popularnością cieszyło się tworzenie masowych zaplecz, których głównym zadaniem było generowanie dużej ilości linków. Ze względu na aktualizacje algorytmów Google w ostatnich latach zmieniło się też podejście do pozycjonowania stron. Techniki Black Hat SEO zaczęły prowadzić do spadku widoczności, i rzuciły nowe spojrzenie na kwestię dotyczącą optymalizacji stron pod wyszukiwarkę Google. Nowe założenia zainspirowały pozycjonerów do tego, by tworzyć wartościowe zaplecza powiązane tematycznie z pozycjonowaną stroną, dzięki czemu stają się one cennym źródłem informacji, których celem jest nie tylko zamieszczenie odnośnika, ale również zachęcanie użytkowników do tego, co znajdzie się w kolejnym akapicie. 

    Własne zaplecze SEO

    Źródło:https://cdn.searchenginejournal.com/wp-content/uploads/2021/05/panda-4-algorithm-update-60928e5a21c31.png

    Jakie są cechy dobrego zaplecza SEO?

    Zasada numer 1 – wartościowy content. Tak jak zostało wcześniej wspomniane, wysokiej jakości treści dopasowane do intencji użytkowników i ich potrzeb to naczelna zasada podczas tworzenia komunikacji. Warto zadbać również o to, aby publikowane materiały były atrakcyjnie wizualnie dla odbiorców. Unikalny layout strony wpisujący się w trendy, i uwzględniający najważniejsze założenia User Experience, a także funkcjonalne menu strony może poprawić doświadczenie użytkowników i zachęcić ich do tego, by zaglądali na stronę. 

    Dobre zaplecze SEO powinno mieć związek tematyczny z naszą witryną, tak aby mogło dotrzeć do grupy docelowej. To dobry sposób, aby wybudować wizerunek eksperta w branży i przedstawić się z jak najlepszej strony. Prowadzisz sklep z akcesoriami dla dzieci? Stwórz portal parentingowy prezentujący produkty dla bobasów czy zamieszczający porady dla rodziców. Jeśli zajmujesz się turystyką, dobrym pomysłem będzie zaplecze o tematyce podróżniczej, za pomocą którego podzielisz się z innymi rekomendacjami dotyczącymi wybranych miejsc na świecie. Nasze działania mogą przynieść wymierne korzyści – np. w postaci interakcji z użytkownikami. 

    Unikalny layout zaplecza połączony z wysokiej jakości contentem odpowiadającym na pytania użytkowników, a także naturalnie wplecione linkowanie wewnętrzne, może wpłynąć na doświadczenie użytkowników, a co za tym idzie, pozytywnie wpłynąć na wartość zaplecza i podnieść ruch na stronie firmowej. 

    Zalety budowania własnego zaplecza SEO

    Ile ludzi, tyle opinii, tak i w tym wypadku. W pierwszej kolejności zacznijmy jednak od zalet. Posiadanie własnego zaplecza SEO to trwała metoda wspierania procesu pozycjonowania witryny w wynikach wyszukiwania. Jedną z przewag jego posiadania jest niezależność w kwestiach takich jak: layout, dobór treści, linków wewnętrznych czy grafik. To my odpowiadamy za ostateczny wygląd zaplecza, a w rezultacie mamy nad nim pełną kontrolę. Dlaczego to takie ważne? Sprawując pieczę nad stroną zapleczową, nie musimy się martwić, że ktoś usunie udostępnione przez nas treści i linki, a tym samym zaburzy cały proces pozycjonowania. 

    Zbudowanie zaplecza SEO to jedno, warto jednak pamiętać, że to nie wystarczy. Aby strona zapleczowa mogła osiągać wysokie parametry, należy dodawać na nią wysokiej jakości content. Warto upewnić się, czy treść jest regularnie aktualizowana i czy eksperckie artykuły pojawiają się cyklicznie. Budowanie zaplecza SEO to proces długofalowy, który może przynieść szereg korzyści – nie tylko w kontekście pozycjonowania witryny, ale również jako dodatkowe źródło dochodu np. poprzez dodawanie artykułów reklamowych innych stron czy emisję reklam.

    Czy budowa własnego zaplecza SEO jest zawsze konieczna? 

    To zależy. Zaplecza SEO nie można traktować jako miejsce, które posłuży nam do generowania sztucznych treści na potrzeby procesu pozycjonowania. Tak jak i w przypadku innych działań pozycjonerskich należy kierować się rozwagą i wyczuciem. Budowanie własnego zaplecza SEO to długofalowy proces poprzedzony testami i umiejętnością dopasowania odpowiednich metod. Warto mieć świadomość tego, że na zbudowanie mocnej witryny należy poświęcić sporo czasu, a cały proces może potrwać od kilku do kilkunastu miesięcy. 

    Kiedy budowa własnego zaplecza SEO nie jest wskazana? Z pewnością w momencie kiedy nie możemy sobie pozwolić na wydatki związane z domeną, hostingiem czy dopasowaniem wyglądu strony. W przypadku korzystania z gotowych zaplecz należy mieć świadomość tego, że istnieje duże ryzyko, że treści lub same linki zostaną usunięte, co może całkowicie zaburzyć proces pozycjonowanie witryny. Budowanie własnego zaplecza SEO może okazać się również nieopłacalne w sytuacji kiedy nasza strona nie ma dużej konkurencji i bez problemu samo pozycjonowanie jest w stanie przynieść efekty.

    Kiedy budowa zaplecza SEO ma sens? Jedynie wtedy, kiedy działania będą prowadzone przez profesjonalistów świadomych swoich działań i zaangażowanych w udoskonalanie i wzmacnianie witryny, a nasza marka będzie musiała walczyć o pozycję wśród konkurencyjnych brandów. 

    Budowanie własnego zaplecza SEO to rozwiązanie, które z pewnością ma wiele plusów. Odpowiednio zbudowane pozwoli na pozyskanie wartościowych odnośników, mających wpływ na pozycję naszej witryny. Nie od razu Rzym zbudowano – tak i w przypadku stron zapleczowych warto sprawdzić, czy to rozwiązanie będzie efektowne dla naszej witryny, czy wystarczą inne działania z zakresu pozycjonowania witryny

    Na naszym blogu podpowiadamy również, jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego, i jakich efektów można się spodziewać. Zapraszamy do lektury!

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz