fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
22.06.2021

SEO a SEM – czym się różnią?

Promowanie stron internetowych za pomocą SEO lub SEM to jedno z najważniejszych działań wchodzących w zakres marketingu internetowego. Za ich pomocą zwiększysz widoczność witryny oraz przekierujesz klientów do podstron z konkretnymi produktami, skąd natychmiast będą mogli je nabyć. Prowadzenie skutecznych działań z zakresu SEO i SEM może zapewnić Ci rolę lidera w wyszukiwarce, dzięki czemu Twoja firma zyska rozgłos.

    Pozycjonowanie organiczne a płatne – co je różni?

    Na początek należy wspomnieć o podstawowej różnicy pomiędzy SEO a SEM. Po wpisaniu konkretnej frazy do wyszukiwarki na Twoim ekranie pojawią się dwa rodzaje wyników. U góry listy oraz na samym jej dole możesz zobaczyć linki sponsorowane, umieszczone podczas tworzenia kampanii SEM. Reklamy pojawiają się także w formie graficznej – klienci od razu mogą przejrzeć, jak prezentuje się dany produkt i zakupią go w znacznie krótszym czasie. Natomiast inki pozycjonowane dzięki SEO nie są opłacane.

    W skrócie:  

    • SEO (wyniki organiczne) – darmowy sposób promocji strony internetowej
    • SEM – płatne kampanie reklamowe

    SEM vs SEO

    Co to jest SEO?

    SEO – co to jest i dlaczego warto zastosować je w działaniach marketingowych swojej firmy?

    SEO to optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki, dzięki czemu pojawiają się na samym szczycie organicznych wyników wyszukiwania. Witryna zdobywa ruch na frazy oraz zapytania związane z prowadzoną przez Ciebie działalnością. Dzięki temu odwiedzają Cię użytkownicy, którzy są zainteresowani Twoimi produktami, usługami lub tematyką, przez co w przyszłości mogą przynieść Ci zysk.

    Czym SEO nie jest? Przede wszystkim nie polega ono na jednorazowym działaniu, które w krótkim czasie przyniesie spektakularne efekty. Tutaj nie ma mowy o magicznych sztuczkach – jeżeli korzystamy z niedozwolonych technik, tzw. black hat SEO, Google szybko rozpozna nieuczciwe zamiary i nałoży karę na naszą stronę internetową.

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Na czym polega SEO i jak działa?

    Zanim rozpoczniesz działania związane z SEO zdefiniuj potrzeby użytkowników, którzy mogą trafić na Twoją stronę internetową. Przemyśl, jaką treść chcesz na niej umieścić. Niech zawarte na niej informacje odpowiadają na ich pytania.

    Oprócz wysokiej jakości treści, nie należy zapominać o budowie strony. Już na etapie jej tworzenia warto wykonać analizę słów kluczowych i wdrażać te frazy w nową witrynę. Twórz podstrony zgodnie z potrzebami klientów. Jeżeli będą one trafione, Google zaufa Twojej witrynie i podczas najbliższej możliwej okazji przedstawi ją użytkownikom.

    Dobrze wykonane SEO sprawi, że klient zostanie odesłany do podstrony, na której będą widniały jedynie te informacje, które go interesują. Dzięki temu istnieją duże szanse, że nie opuści witryny w ciągu pierwszych kilku sekund po jej wyświetleniu.

    Przykładowo – jeśli klient chce sprawdzić koszt wykonywanych przez Ciebie usług, nie może zostać odesłany do strony głównej, gdzie nie znajdzie nic, co mogłoby go zainteresować. Wykonaj odpowiednią podstronę, na której zamieścisz swoje ceny – trafi na nią wpisaniu frazy nazwa Twojej firmy + cennik.

    Gdy oferujesz różnego typu usługi, zadbaj o wykonanie podstron z dokładnymi informacjami o każdej z nich. Umieść na nich teksty zawierające słowa kluczowe, które pomogą skierować ruch w to konkretne miejsce. Klient szukający produktów i usług chce uzyskać wyczerpujące informacje w wybranej przez siebie tematyce. Jeżeli na stronie zapanuje chaos, nie tylko nie będziesz mógł dotrzeć do zainteresowanych osób, ale także obecni klienci mogą łatwo zniechęcić się do dłuższego pozostania na stronie.

    Zadbaj o architekturę informacji

    Jeżeli znasz już potrzeby swojego użytkownika, zbudowałeś podstrony z wykorzystaniem fraz kluczowych, kolejnym krokiem będzie zadbanie o architekturę informacji. Jeżeli zależy Ci na dobrym SEO musisz przypisać konkretne słowa kluczowe do poszczególnych kategorii, podkategorii oraz produktów. Dlaczego jest to tak istotny element SEO?

    Niezależnie od rodzaju frazy kluczowej, jaką wpiszą nasi potencjalni klienci, w wyszukiwarce pojawi się inna podstrona naszej witryny. Jednym z przykładów jest sklep internetowy – klienci wpisujący w wyszukiwarkę hasło „sklep z butami” nie zdecydowali jeszcze, jakie buty dokładnie chcą kupić, dlatego Google zaproponuje im stronę główną, gdzie przejrzą wszystkie dostępne opcje. Inny przypadek to osoby wpisujące np. „buty na obcasie” – zostaną przekierowani do odpowiedniej kategorii, gdzie znajdzie się obuwie damskie.

    Co to jest SEM?

    Wytłumaczyliśmy jak działa SEO i w jaki sposób klienci są kierowani na poszczególne podstrony w wyszukiwarce. W tej części dokładnie omówimy co to jest SEM i w jaki sposób wpływa na zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

    W odróżnieniu od darmowego SEO, SEM łączy się z płatnymi wynikami wyszukiwania – to przede wszystkim linki sponsorowane, kampanie PPC. O ile wyniki organiczne mają za zadanie przedstawić klientowi skonkretyzowane oraz najbardziej jakościowe dla niego treści, SEM podsuwa propozycje produktów i usług.

    Jedną z największych korzyści SEM są szybkie efekty. Linki sponsorowane i reklamy pojawiają się w widocznych miejscach, na samym szczycie listy wyszukiwań. Dzięki temu użytkownicy widzą je od razu i w zaledwie kilka chwil mogą podjąć decyzję o zakupie lub skorzystaniu z usługi.

    Na czym polega SEM i jak działa?

    Co to jest SEM? Kampanie reklamowe SEM opierają się na reklamach w postaci: banerów, displayów, reklam statycznych i dynamicznych, reklam rich-mediowych oraz tekstowych. Osoby płacące za reklamę mogą w bardzo prosty sposób kontrolować związane z nią wydatki oraz monitorować, czy przynosi ona zamierzony efekt. Dzieje się tak dzięki rozliczaniu CPC (Cost Per Click) – oznacza to, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w daną reklamę. Podczas jej ustawiania wybierasz swój maksymalny budżet, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię, a większe pieniądze zostaną pobranę tylko wtedy, gdy sam się na to zdecydujesz.

    Z SEM związany jest także remarketing. Jeżeli użytkownik odwiedził już w przeszłości Twoją stronę, jednak z jakiegoś powodu ją opuścił, pojawiające się w witrynach reklamy przypomną mu o powrocie – wyświetlą produkty lub usługi, którymi był wcześniej zainteresowany.

    Różnice pomiędzy SEO a SEM

    Mimo że obie usługi mają za zadanie promowanie strony internetowej, istnieje między nimi kilka istotnych różnic. SEO a SEM – co warto o nich wiedzieć i co sprawdzi się dla Ciebie najlepiej?

    • Wyniki SEO są częściej wybierane przez klientów. Jest to spowodowane oznaczeniami „reklama” przy płatnych reklamach. Przez odbiorców uważane są za bardziej naturalne i dopasowanego do ich potrzeb, przez co bardziej wiarygodne.
    • Kampanie SEM docierają do klientów od razu po uruchomieniu, natomiast SEO to długotrwały proces, na którego wyniki trzeba poczekać.
    • Reklamy SEM pojawiają się tylko wybranej grupie docelowej, natomiast wyniki organiczne mogą zobaczyć wszyscy użytkownicy.

    SEO a SEM – co warto wybrać do promocji serwisu?

    Podsumowując, SEO i SEM to skuteczne działania marketingowe, które w zupełnie odmienny sposób przyciągną nowych odbiorców do Twojej strony internetowej.

    Dla wszystkich, którzy chcą zbudować silną pozycję strony w wyszukiwarce, jednak nie zależy im na czasie, polecane jest SEO. Kampania może być prowadzona długi czas, jednak starania z pewnością przyniosą efekt. To dobre rozwiązanie dla firm, które nie oczekują efektu „na już”.

    Inaczej jest w przypadku SEO. Reklamy można uruchomić w krótkim czasie i od razu dotrą do wybranej grupy odbiorców. Są dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą mieć większą kontrolę nad budżetem. Jednak należy pamiętać, że płatne kampanie łączą się z konkretną sumą, jaką na nie przeznaczamy. Jeżeli się ona wyczerpie, kampania automatycznie przestaje istnieć. W przypadku rozpoznawalnych marek wymagany będzie duży nakład pieniężny.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz