co to jest i dlaczego jest ważne?
Witaj przybyszu! Bardzo się cieszę, że tu trafiłeś!
Jeżeli już teraz posiadasz solidne podstawy na temat SEO, i rozumiesz dlaczego ono jest i dlaczego jest ważne - możesz przejść bezpośrednio do lekcji 2 (jednak wciąż sugeruję przeczytać tę lekcję od A do Z gdyż może się okazać niezłym odświeżeniem informacji)
Dla wszystkich innych, ten rozdział pomoże Ci w budowaniu podstawowej wiedzy o SEO i pewności siebie w postępowaniu.
SEO oznacza, optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO = Search Engine Optimization = optymalizacja pod kątem wyszukiwarek). Jest to praktyka polegająca na zwiększeniu zarówno jakości, jak i ilości ruchu w witrynie, a także eksponowania Twojej marki za pośrednictwem darmowego ruchu (zwanego również „wynikami organicznymi”)
Pomimo akronimu, SEO (Search engine optimization - optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) dotyczy zarówno ludzi, jak i samych wyszukiwarek. Chodzi o zrozumienie tego, czego ludzie szukają w Internecie, odpowiedzi jakich szukają, słów kluczowych których używają oraz rodzaju treści, które chcą konsumować. Znajomość odpowiedzi na te pytania pozwoli Ci połączyć się z osobami, które szukają w Internecie odpowiedzi, które Ty możesz im zaoferować.
Znajomość intencji odbiorów to jedna strona monety pozycjonowania SEO, dostarczanie jej w sposób, w jaki roboty wyszukiwarek mogą znaleźć i zrozumieć te treści, to druga strona monety. W tym przewodniku opowiemy oraz nauczymy Cię, jak zrobić jedno i drugie.
Wyszukiwarki to “odpowiadające” maszyny. Przeszukują miliardy treści i oceniają tysiące czynników, aby ustalić, która treść jest najbardziej trafna i najbardziej odpowiednia, aby udzielić odpowiedzi na twoje zapytanie.
Wyszukiwarki robią to wszystko, przeszukując, odkrywając i katalogując wszystkie dostępne treści w Internecie (strony internetowe, pliki PDF, obrazy, filmy itp.) za pomocą procesu zwanego „crawlowaniem i indeksowaniem”, a następnie sortują według stopnia dopasowania do zapytania w procesie nazywanym „rankowaniem" czy "pozycjonowaniem”. Omówmy proces crawlowania, indeksowania oraz pozycjonowania bardziej szczegółowo w Lekcji 2
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, organiczne wyniki wyszukiwania to te, które zostały osiągnięte dzięki skutecznym działaniom SEO, a nie za które należy zapłacić (tj. Google Ads). Dawniej można było je znacznie łatwiej dostrzec. Reklamy były wyraźnie oznaczone na pierwszych wynikach wyszukiwania, a poniżej nich znajdowały się pozostałe wyniki organiczne nazywane „10 niebieskich linków”. Z czasem wyszukiwarka ewoluowała. Czy teraz jesteśmy w stanie dostrzec organiczne wyniki wyszukiwania?
Dzisiaj, organiczne wyniki wyszukiwania (SERP’s - search engine results pages) są coraz bardziej wypełnione zarówno płatnymi reklamami jak i dynamicznymi wynikami wyszukiwania tj. dodatkowi SERP (SERP features) niż kiedykolwiek wcześniej. Przykładem dodatków SERP są featured snippers ( “answer boxes” = “pola odpowiedzi”). Oprócz pola ludzie szukają również karuzeli obrazków, itd. Nowe SERP features wciąż ewoluują i rozrastają się, głównie przez to czego ludzie szukają.
Na przykład, jeśli szukasz „Pogoda, Kraków” zobaczysz prognozę pogody dla miasta Kraków bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, a dopiero pod nią link do strony, która może mieć taką prognozę. Natomiast jeśli szukasz „pizza Kraków”, zobaczysz wynik „3 lokalne wyniki w mapach Google” złożony z miejsc, gdzie można zjeść pizzę w Krakowie. To bardzo wygodne, prawda?
Należy pamiętać, że wyszukiwarki zarabiają na reklamach. Ich celem jest lepsze rozwiązywanie zapytań szukających (wśród organicznych wyników wyszukiwań), tak aby użytkownicy wracali i korzystali z Google jak najczęściej i jak najdłużej.
Niektóre (feature snippers) dodatki SERP w Googlach są bezpłatne i odpowiednia ich optymalizacja może pozytywnie na nie wpłynąć. Obejmują one:
"polecane" dodatki (promowany wynik organiczny, który wyświetlany jest w podpowiedzi w ramce)
powiązanie podpowiedzi (np. „Ludzie pytali także”)
Warto zwrócić uwagę, że istnieje wiele innych dodatków w Google, nawet jeśli nie są płatnymi reklamami, jednak nie wpływają one na SEO. Takie dodatki często zawierają dane pozyskiwane z zastrzeżonych źródeł danych, takich jak Wikipedia, WebMD oraz IMDb.
Podczas gdy, płatne reklamy, media społecznościowe oraz inne platformy internetowe mogą generować ruch na stronach internetowych, większość ruchu online jest napędzana przez wyszukiwarki.
Organiczne (bezpłatne) wyniki wyszukiwania wydają się bardziej wiarygodne dla doświadczonych użytkowników i uzyskują znacznie więcej kliknięć niż płatne reklamy. Na przykład spośród wszystkich wyszukiwań w USA, tylko ok. 2,8% osób klika w płatne reklamy.
W skrócie, SEO ma około 20 krotnie większy potencjał ruchu niż płatne reklamy PPC -zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.
SEO to także jeden z niewielu kanałów marketingu internetowego, który przy prawidłowym skonfigurowaniu, z czasem nadal przynosi zyski. Jeśli dostarczysz solidną i wartościową treść, która posiada wiele odpowiednich słów kluczowych, ruch może z czasem wzrosnąć, podczas gdy płatna reklama wymaga ciągłego finansowania, abyś mógł pozyskiwać z niej ruch.
Wyszukiwarki są coraz mądrzejsze i coraz bardziej udoskonalane, jednak wciąż potrzebują naszej pomocy.
Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek pomaga dostarczać lepsze informacje do wyszukiwarek, dzięki czemu treści będą odpowiednio indeksowane i wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
W zależności od posiadanego czasu, chęci do nauki oraz złożoności witryny, możesz samodzielnie wykonać podstawowe SEO. Jeśli jednak dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz eksperta do pomocy to jak najbardziej - jest dobre rozwiązanie.
Jeśli zaczniesz szukać pomocy eksperta, należy pamiętać i mieć na uwadze że dużo agencji i konsultantów “zapewnia usługi SEO”, lecz ich jakość wykonywania SEO potrafi znacznie się od siebie różnić. Wiedząc jak wybrać dobrą agencję SEO, możesz zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy ponieważ niewłaściwe taktyki SEO mogą bardziej zaszkodzić Twojej witrynie niż jej pomóc
„White hat SEO” odnosi się do najlepszych praktyk i strategii, które są zgodne z regułami danej wyszukiwarki, a jej głównym celem jest zapewnienie większej wartości dla ludzi. „Black hat SEO” odnosi się do technik i strategii, które próbują oszukiwać wyszukiwarki. Mogą one zadziałać, jednak w dłuższej perspektywie czasu Twoja strona może zostać automatycznie lub manualnie ukarana za naruszenie regulaminu tejże wyszukiwarki. Strony internetowe bankrutują po otrzymaniu kar poprzez utratę nawet 100% ruchu, który pozyskiwali za darmo z Google. To kolejny powód, aby zachować ostrożność przy wyborze eksperta lub agencji SEO.
Wyszukiwarki chcą pomóc Tobie znaleźć właściwą odpowiedź. W rzeczywistości nawet Google posiada przewodnik SEO dla początkujących, podobny do naszego poradnika! Wspierają Oni również wysiłki społeczności SEO. Dodatkowo konferencje marketingowe jak Unbounce, MNsearch, SearchLove czy MozCoz Moza, przyciągają inżynierów i przedstawicieli najważniejszych wyszukiwarek.
Google pomaga webmasterom i SEO za pośrednictwem Forum pomocy dla webmasterów oraz organizując spotkania na żywo w godzinach pracy. (Bing niestety zamknął swoje forum dla webmasterów w 2014 r.)
Chociaż wskazówki dla webmasterów różnią się w poszczególnych wyszukiwarkach, podstawowe zasady pozostają takie same: nie próbuj oszukiwać wyszukiwarek. Zamiast tego zapewnij użytkownikom świetnie treści i wrażenia. Aby to zrobić, postępuj zgodnie ze wskazówkami dla wyszukiwarek i spełniaj intencje użytkowników.
Jeśli firma, dla której wykonujesz działania SEO działa lokalnie, albo poza stroną www, lub podjeżdża do lokalizacji klienta w celu wykonania usługi, kwalifikuje się do wpisu w Google Moja Firma. W przypadku takich lokalnych firm, Google ma wytyczne dotyczące tego, co powinieneś robić, a czego nie powinieneś robić przy tworzeniu swojej wizytówki.
Lokalne biznesy często chcą pozycjonować się na lokalne słowa kluczowe tj.: "[usługa]" + "[blisko mnie]" lub "[usługa]" + "[miasto]" w celu pozyskania klientów szukających usług w konkretnej lokalizacji. Jednak nie wszystkie biznesy działają lokalnie. Wiele stron internetowych nie reprezentują lokalnie umiejscowionych firm, co więcej celują w audiencje krajową bądź nawet globalną. Więcej informacji na temat lokalnego, krajowego i globalnego SEO znajdziesz w 4 lekcji SEO!
Zamiast naruszać te wytyczne, próbując oszukać wyszukiwarki w celu uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarce, skoncentruj się na zrozumieniu i spełnieniu intencji użytkowników. Spraw, że gdy ktoś czegoś szuka, uzyska pożądany rezultat. Niezależnie od tego, czy jest to odpowiedź, bilety na koncert czy zdjęcie kota, pożądana treść to „intencja użytkownika”.
Jeśli ktoś szuka „zespołów”, czy zamierza znaleźć zespoły muzyczne, zespoły weselne, piły taśmowe lub coś innego?
Twoim zadaniem jako SEOwca jest szybkie dostarczanie użytkownikom treści, których pragną i szukają, w formacie, w którym chcą.
Typy intencji użytkowników:
Możesz przejrzeć intencje użytkownika, wyszukując pożądane słowa kluczowe i oceniając bieżące organiczne wyniki wyszukiwań. Na przykład, jeśli istnieje karuzela ze zdjęciami, istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoby szukające tego słowa kluczowego, szukają zdjęć.
Sprawdź także, jakie treści dostarczają Twoi najlepsi konkurenci, których Ty obecnie nie masz na swojej stronie internetowej. Odpowiedz sobie na pytanie: Jak dostarczyć 10-krotnie większą wartość na Twojej stronie internetowej?
Dostarczanie odpowiednich, wysokiej jakości treści w Twojej witrynie pomoże ci uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co ważniejsze, zapewni wiarygodność i zaufanie wśród internautów.
Zanim to zrobisz, musisz najpierw zrozumieć i ustalić cele swojej witryny aby następnie stworzyć i zrealizować strategiczny plan SEO.
Każda witryna jest inna, więc poświęć trochę czasu, aby naprawdę zrozumieć cele biznesowe konkretnej strony. Pomoże to nie tylko ustalić, na których obszarach SEO powinieneś się skupić, gdzie śledzić konwersje i jak ustawić punkty odniesienia, ale także pomoże ci stworzyć punkty do negocjacji w projektach SEO z klientami, dyrektorami czy szefami.
Jakie będą Twoje kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) do pomiaru zwrotu z inwestycji SEO? Mówiąc prościej, jaki jest twój barometr do mierzenia sukcesu Twoich bezpłatnych wyszukiwań? Będziesz chciał mieć to udokumentowane, nawet jeśli jest to takie proste:
Oto kilka typowych wskaźników KPI na początek:
A jeśli Twoja firma ma komponent lokalny, musisz również zdefiniować kluczowe wskaźniki wydajności dla swojej lokalnej wizytówki Google Moja Firma. Mogą one zawierać:
Być może zauważyłeś, że takie rzeczy jak „ranking” i „ruch” nie były na liście kluczowych wskaźników wydajności - jest to celowe.
„Ale poczekaj chwilę!” Mówisz. „ Trafiłem tutaj, aby dowiedzieć się o więcej SEO, ponieważ słyszałem, że może to pomóc mi w uzyskaniu lepszych pozycji i wygenerowaniu większego ruchu, a ty mówisz mi, że to nie są ważne cele?”
Ani trochę! Słyszałeś poprawnie. SEO może pomóc Twojej witrynie uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększyć ruch w Twojej witrynie. Mówiąc prościej, ranking i ruch są sposobem na osiągnięcie celu. Dobra pozycja jest mało przydatna, jeśli nikt nie korzysta w 100% z Twojej witryny, a zwiększenie ruchu jest nieprzydatne, jeśli nie osiąga on większego/finalnego celu biznesowego.
Na przykład, jeśli prowadzisz witrynę generowania potencjalnych klientów, wolałbyś mieć:
Jeśli robisz SEO w celu pozyskania ruchu do Twojej witryny, aby pozyskać konwersje, to mamy nadzieję, że właśnie to robisz! Przed rozpoczęciem SEO upewnij się, że sprecyzowałeś swoje cele biznesowe, a następnie wykorzystaj SEO, aby je osiągnąć - a nie na odwrót.
Dobrze wykonane SEO pomaga prawdziwym firmom osiągnąć realne cele związane z ich sukcesem.
Ten przewodnik pomoże Ci bardziej skoncentrować się na odpowiednich działaniach SEO. Zamiast przypadkowo robić rzeczy z myślą “może to polepszy moje pozycje…” (i od czasu do czasu mieć szczęście) zaczniesz wkładać więcej energii w działania, które finalnie przyniosą świetne efekty.
Zrób kawę i przejdźmy do rozdziału 2 (Jak działają wyszukiwarki - indeksowanie, indeksowanie i ranking).
A jeżeli chcesz wrócić do podstaw: zobacz nasz poradnik seo od początku
SEMhub - Michał Jania
Poręba 182
32-425 Trzemeśnia