fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
13.07.2021

Marketing internetowy — czym jest i jego rodzaje

Jeśli jesteś właścicielem firmy, oferujesz swoje usługi lub zarządzasz organizacją, z pewnością chcesz, by informacja o Twojej działalności dotarła do jak największego grona odbiorców. Jesteśmy przekonani, że zależy Ci także na zwiększeniu ruchu na stronie, przez co zyski mogłyby znacząco się zwiększyć. Istnieje wiele sposobów, by dotrzeć do swojej grupy docelowej i zwiększyć konwersję – wśród nich znajduje się e-mail marketing, reklama w social mediach, You Tube, czy także marketing afiliacyjny. Wszystkie te formy reklamy składają się na marketing internetowy. Jeżeli chcesz dowiedzieć się dokładnie, co to jest marketing internetowy i które narzędzia najlepiej wybrać do przeprowadzenia kampanii, ten artykuł jest dla Ciebie.

    Marketing – co to jest?

    Aby w pełni zrozumieć pojęcie marketingu internetowego, ważne jest, aby wyjaśnić, co oznacza samo słowo „marketing”. Działania marketingowe rozpoczynają się wtedy, gdy tworzysz plan, który opiera się na analizie konkretnego rynku i podejmowaniu konkretnych decyzji dotyczących tego, jak zamierzasz osiągnąć swoje cele. Istotą marketingu jest sprzedaż produktów i usług o określonej wartości. Przedsiębiorcy mają dalekosiężne efekty i docierają do znacznie szerszego grona odbiorców, którzy potencjalnie będą w przyszłości skłonni stać się jego klientami. Wiele osób posiadających podstawową wiedzę z tego zakresu, mylnie określa działania promocyjne marketingiem. Znaczenie terminu „marketing” jest jednak znacznie szersze, ponieważ obejmuje analizę cen i dystrybucję informacji o Twojej firmie na rynek docelowy.

    Czym jest marketing internetowy?

    Wiedząc już, co dokładnie oznacza pojęcie ”marketing” i co odróżnia je od „promocji”, możemy szczegółowo objaśnić czym jest marketing internetowy. To praktyka wykorzystywania Internetu do promowania, sprzedaży i zakupu produktów lub usług.

    Wynika ona z faktu, że wszystkie firmy istnieją obecnie sieci, gdzie prowadzą sprzedaż. W odróżnieniu od tradycyjnego marketingu, w przypadku marketingu internetowego na pierwszym miejscu stawia się użytkownika i dopasowanie treści do jego potrzeb.

    Zadaniem specjalistów jest zdobycie informacji na temat zainteresowań odbiorców i przekazanie im danych o produktach i usługach w taki sposób, by zdecydowali się na kliknięcie w reklamę i zwiększenie konwersji. Dla użytkowników jest to najprostsza forma pozyskiwania informacji o markach lub specjalistach.

    Każdy z nas korzysta obecnie z serwisów społecznościowych i witryn, gdzie umieszczane są reklamy. Docieranie do odbiorców staje się więc dużo prostsze – przykładowo, potencjalni klienci znajdą Cię, przeglądając Facebooka, Instagram lub oglądając film na You Tube.

    Twoim zadaniem jest umiejętne określenie grupy odbiorców i efektywne wykorzystanie odpowiedniego narzędzia e-marketingowego. Marketing internetowy wykorzystuje szeroką gamę narzędzi, w tym media społecznościowe, optymalizację wyszukiwarek, marketing e-mailowy i reklamę displayową.

    Wielu marketerów wykorzystuje płatne reklamy jako główne źródło marketingu. Istnieje także możliwość tańszych metod reklamy, czyli pozycjonowania w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jednak tę metodę warto uzupełnić o inne formy reklam, które będą przyswajane przez odbiorców w naturalny dla nich sposób, czyli poprzez social media.

    Marketing internetowy zmienił świat na wiele sposobów. Wciąż rozwija się oferując marketerom nowoczesne i skuteczne formy dotarcia do klienta. Firmy korzystające z marketingu online koncentrują się na swoim rynku docelowym. Wykorzystują internetowe kampanie marketingowe do zwiększania świadomości, promocji, reklamy, zaangażowania w mediach społecznościowych i generowania leadów. Celem tych kampanii jest zwiększenie widoczności i konwersji online poprzez budowanie marek online.

    marketing internetowy

    Najpopularniejsze narzędzia używane w marketingu internetowym

    Marketerzy są w stanie skuteczniej wdrażać, zarządzać i prowadzić kampanie marketingowe za pomocą narzędzi marketingowych. Narzędzia te umożliwiają im m.in. analizowanie danych klientów i tworzenie treści w określonych formatach, które przypadną do gustu konsumentom. Odgrywają kluczową rolę w nowoczesnej sprzedaży – dzięki nim do klientów trafiają treści, którymi Ci odbiorcy są zainteresowani. Rodzaje narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym dzielą się na te pomocne w:

    • zarządzaniu stroną internetową (Google Keyword Planner, Google Analytics, Google Search Console)
    • tworzeniu kampanii w social media (Facebook Blueprint, Sotrender, Facebook Audience Insights)
    • monitoringu sieci (Mention, Google Alerts)
    • pozycjonowaniu strony internetowej (Senuto, Ahrefs)
    • marketingu (SalesManago, Autopilot)
    • grafice (Canva, Adobe Stock)
    • marketingu e-mailowym (SendinBlue, GetResponse)

    Wiele z podanych narzędzi jest prosta w obsłudze i możesz wykorzystywać je zupełnie za darmo. W internecie dostępnych jest obecnie dziesiątki filmów i artykułów objaśniających, w jaki sposób z nich korzystać. Profesjonaliści chętnie dzielą się swoją wiedzą, przez co osoby posiadające podstawową wiedzę z zakresu marketingu internetowego są w stanie szybko ją poszerzyć i wdrożyć do codziennej pracy. Jeśli nie jesteś marketerem, a prowadzisz swoją działalność, również możesz z nich skorzystać. Większość z nich nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a w łatwy sposób zwiększy widoczność Twojej strony internetowej i przyczyni się do zwiększenia liczby konwersji.

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Typy/rodzaje e-marketingu

    Marketing internetowy stale rozwija się poprzez zmieniające się potrzeby użytkowników i ich wysokie wymagania co do jakości reklam, a także coraz skuteczniejsze narzędzia tworzone przez specjalistów, którzy doskonale wiedzą, czego potrzeba marketerom do ich efektywnej pracy. Aby Twoja kampania osiągnęła jak największy sukces, w pierwszej kolejności poznaj typy marketingu internetowego, a następnie umiejętnie dopasuj je do swojej grupy docelowej i efektu, jaki chcesz za ich pomocą osiągnąć. Dotarcie do użytkowników może odbywać się za pomocą:

    Reklamy GoogleAds (AdWords)

    reklamy Google ads

    Reklamy Google mogą służyć jako potężne narzędzie marketingowe i są coraz częściej wykorzystywane przez firmy do promowania swoich witryn internetowych. Płatną reklamę z wykorzystaniem narzędzia GoogleAds można zaliczyć do typowego przykładu tego typu promocji.

    Dzięki Google Adwords możesz błyskawicznie umieścić swoją witrynę na najwyższych pozycjach. Aby rozpocząć kampanię za jego pomocą, na początek należy przygotować słowa kluczowe. To narzędzie Ci w tym pomoże i pokaże ogromną bazę sugerowanych słów kluczowych. Wybierz frazy, które chcesz promować, uzupełnij widok reklamy, a następnie zakończ proces.

    Kiedy ta forma marketingu internetowego sprawdzi się najlepiej?

    W przypadku jednorazowych akcji promocyjnych lub jako wspomaganie pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania. Jako samodzielna forma e-marketingu może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Reklama w Google Ads jest płatna w systemie płatności za każde kliknięcie, dlatego w dłuższej perspektywie czasu ta opcja nie jest opłacalna. Jeśli słowa kluczowe nie zostaną prawidłowo dobrane, na Twoje reklamy mogą trafiać osoby, które zupełnie nie będą zainteresowane oferowanymi produktami i usługami. Wtedy zyski z pewnością nie powiększą się. Skuteczną strategią jest włączenie kampanii Google Ads podczas wdrożenia nowego produktu, kiedy oczekujemy natychmiastowych efektów.

    Marketing w social mediach

    marketing w social mediach

    Ciężko jest sobie dziś wyobrazić strategię marketingową, która nie uwzględnia kampanii w mediach społecznościowych. Mają one kluczowe znaczenie w rozwoju własnej marki, a umiejętne zarządzanie kampaniami w wielu przypadkach pozwoli Ci uzyskać znaczny zysk.  Media społecznościowe mają na celu rozwijanie trwałych relacji z bazą klientów, a także nowymi odbiorcami. Odbiorcy korzystają z social mediów regularnie, dlatego mają stałą styczność z prezentowanymi w niej reklamami. Są dobrze dopasowane do ich zainteresowań i codziennych aktywności, dlatego posiadają największą skuteczność. Istnieje kilka możliwości prowadzenia kampanii w social mediach. Mogą odbywać się przy pomocy banerów lub postów sponsorowanych, a także influencer marketingu.

    Influencer marketing

    Jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w internecie jest influencer marketing. Staje się coraz ważniejszy w kontekście dotarcia do nowych klientów i jest w stanie osiągnąć ogromne zyski.

    To, jak podejdziesz do takiej współpracy, będzie zależeć od tego, co najlepiej sprawdza się w Twoim biznesie. Influencerzy prowadzą swoją działalność na wielu platformach – jest to YouTube, Instagram, Facebook oraz coraz szybciej rozwijający się TikTok, który jest w stanie w kilka dni wypromować nowopowstały biznes.

    Influencer to osoba rozpoznawalna, udostępniająca treści za pomocą mediów społecznościowych. Najczęściej posiada markę osobistą, która pozwala odbiorcom utożsamiać się z nią i dokonywać decyzji zakupowych na podstawie jej poleceń. Wzbudza duże zaufanie wśród grupy osób w dużym przedziale wiekowym, a jej zasięgi niejednokrotnie sięgają nawet wielu milionów.

    Influencerzy wykorzystują rozmaite techniki mające na celu budowanie zaangażowania. Największą przewagą influencer marketingu nad innymi formami reklamy jest fakt, że kampanie odbierane są przez użytkowników w sposób naturalny podczas codziennego przeglądania serwisów społecznościowych.

    W wielu przypadkach potencjalny klient nie jest świadomy, że ulega wpływom influencera i kupuje produkty promowane za pomocą kampanii – obecnie duża ilość marek nie decyduje się na oznaczenie lokowania produktów.

    W jaki sposób wybrać influencera do swojej kampanii?

    Podczas doboru należy zapoznać się ze statystykami danej osoby. Sprawdź, ile osób realnie odwiedza jej profil oraz upewnij się, że posiada ona zaangażowanych odbiorców. Przeglądając udostępnione wcześniej posty, możesz przekonać się, do jakiej grupy wiekowej trafia oraz jakie wartości reprezentuje. To powinno nakreślić, czy kampania ma szansę, aby odnieść sukces.

    Przykładowo, jeśli jesteś producentem odzieży z segmentu premium, szukaj influencerów kierujących swoje treści dla grupy wiekowej 25/30+. Istnieje niskie prawdopodobieństwo, że osoby młodsze będą zainteresowane tego typu towarem lub będą mogły sobie na niego pozwolić.

    Nie zapomnij także o sprawdzeniu, w jaki sposób wyglądały dotychczas realizowane przez nich współprace. Zobacz, czy zostały wykonane rzetelnie oraz, czy dany influencer tworzył wiarygodne treści. Możliwe, że dana osoba podjęła już współpracę z Twoim bezpośrednim konkurentem. W takim przypadku również należy zrezygnować z planowanej kampanii. Może to pomóc w uniknięciu poważnych wpadek i strat finansowych.

    Reklama na Facebook

    Reklama na Facebook’u może zostać wykonana bezpłatnie oraz płatnie. Najczęściej wybieraną formą jest oczywiście wersja darmowa. Mowa tu o prowadzeniu własnego fan page, gdzie sam stworzysz angażujące posty i zareklamujesz własne produkty i usługi. Jeśli stworzysz ciekawe treści i wyróżnisz się na tle konkurencji, zbierzesz wokół siebie społeczność, która wygeneruje zyski, a także będzie udostępniać Twoje posty, pomagając Ci uzyskać rozgłos. Tutaj warto zadbać o spójność contentu – twórz grafiki i teksty kojarzące konkretnie z Tobą! Jeśli chcesz zainwestować w reklamy pojawiające się na głównej stronie użytkowników Facebooka, z pewnością powinieneś zainteresować się systemem Facebook Ads. I w tym przypadku niezbędne będzie określenie swojej grupy docelowej i to właśnie do niej kierować stworzone komunikaty.

    Reklama na Instagram

    Instagram to platforma pozwalająca wygenerować duże zasięgi oraz zbudować zaangażowaną społeczność. Obecnie serwis jest miejscem w sieci, gdzie prowadzone są nie tylko kampanie reklamowe, ale także społeczne. To pokazuje, jak dużą wagę odgrywa Instagram w życiu wszystkich użytkowników.

    Instagram pozwala twórcom budować swój wizerunek – odpowiednio zarządzany może przynieść wielkie dochody. Reklamodawcy od kilku lat inwestują spore sumy w reklamy na tej platformie – to się po prostu opłaca. Niestety, w wielu przypadkach popularność i osiągane zasięgi zależą od algorytmu, zmieniającego się co pewien okres czasu. Jak może wpłynąć na Twoją kampanię? Jeśli zainwestujesz w kampanię prowadzoną przez infuencera o dużych zasięgach, po zmianie algorytmu może okazać się, że dana osoba nie generuje tak dużych interakcji, przez co informacja o Twoim produkcie nie dotrze do oczekiwanej liczby potencjalnych klientów.

    Oprócz influencer marketingu na Instagramie możesz zdecydować się na płatne kampanie podobne do tych możliwych na Facebooku – wszystko za pomocą Instagram Ads. I w tym przypadku ustalasz konkretną grupę docelową i tworzysz reklamy w postaci grafik lub zdjęć. Pamiętaj, by stworzyć strategię marketingową, która będzie opierać się nie tylko na płatnych reklamach – możesz wdrożyć je w przypadku przykładowo wypuszczenia na rynek nowej linii produktów.

    Reklama na You Tube

    youtube

    Każdy użytkownik Internetu wie nawet na swoim przykładzie, jak dużą rolę odgrywają obecnie filmy na serwisie You Tube.

    Rola tej platformy znacząco zmieniła się na przestrzeni lat. Pierwotnie był to serwis przeznaczony do zamieszczania muzyki i krótkich, amatorskich filmów – obecnie zawiera miliony filmów wysokiej jakości i stanowi znaczącą większość ruchu w sieci.

    Na You Tube istnieje kilka możliwości prowadzenia kampanii marketingowych.

    Możesz rozpocząć współpracę z AdSense, dzięki czemu Twoje reklamy będą pojawiały się na początku filmów. Jednak ta metoda może okazać się nieskuteczna, głównie ze względu na możliwość ich pominięcia. Użytkownicy nie angażują się w jej przyswojenie, a jedynie pomijają w najszybszym możliwym czasie.

    Jednak najbardziej skuteczną formą promocji, która niejako odmieniła oblicze marketingu internetowego, są sponsorowane kampanie prowadzone przez twórców tworzących filmy na tej właśnie platformie. Lokowanie produktów przybiera różne formy. Istnieje możliwość oznaczenia filmu jako sponsorowanego – wtedy na ekranie pojawi się widoczny napis informujący widzów o kampanii. Można także zataić ten fakt i wspomnieć o produkcie bez oznaczania go jako reklamowanego – według polskiego prawa jest to zabronione, jednak wielu twórców wciąż decyduje się na to. Tylko od Ciebie jako reklamodawcy zależy, jak ulokujesz swoje produkty. Przed rozpoczęciem współpracy dobierz odpowiednio influencerów i przemyśl, w jaki sposób chcesz przedstawiać własną firmę.

    Content marketing

    Angażujące i ciekawe treści mają siłę i potrafią przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej lub fan page. Istnieje wiele form content marketingu i są to przede wszystkim:

    • posty i artykuły blogowe
    • posty w mediach społecznościowych Facebook i Instagram
    • landing pages
    • e-booki
    • filmy

    Tworzenie treści dostosowanych do grupy odbiorców pomoże skutecznie uzyskać ruch na stronie. Za ich pomocą firma jawi się w oczach klientów jako ciekawa, mają wiele do zaoferowania. Co więcej, za ich pomocą wypozycjonujesz się na wysokie wyniki w wyszukiwarce, przez co nie będzie już potrzeby na inwestowanie w drogie kampanie GoogleAds. Jeśli jesteś specjalistą chcącym kreować swój wizerunek na eksperta w swojej branży, twórz artykuły eksperckie. Dasz odbiorcom poznać się z jak najlepszej strony, przez co zyskasz ich zaufanie. Będą o Tobie pamiętać i właśnie do Ciebie udadzą się po pomocą, gdy tylko zajdzie na to potrzeba! Wysokiej jakości treści tworzone z uwzględnieniem słów kluczowych są niezbędnym elementem każdego sklepu internetowego. W przypadku gdy jesteś właścicielem jednego z nich, zainwestuj w bardzo dobre opisy produktów oraz kategorii. Sam przekonasz się, jak pozytywnie wpłyną na konwersję.

    E-mail marketing

    Z pewnością nie raz na Twojej skrzynce pocztowej pojawił się mail z informacją o kodzie rabatowym, aktualnie trwającej promocji lub inną zachęcającą ofertą. To właśnie e-mail marketing – ma na celu sprzedaż oraz pozyskanie nowych klientów. Większość z profesjonalnych reklam tego typu jest personalizowana i w nienachalny sposób przekazuje wszystkie informacje. Klient podczas zakupów dobrowolnie zgadza się na otrzymywanie ofert drogą mailową. W e-mail marketingu ważne jest, by dobrze zebrać bazę odbiorców maili, którzy faktycznie są nimi zainteresowani. W innym przypadku wiadomości nie będą zupełnie przez nich otwierane lub trafią do spamu. Wtedy kampania zupełnie nie przyniesie żadnych korzyści i będzie jedynie stratą czasu oraz budżetu.

    Marketing afiliacyjny

    Marketing afiliacyjny polega na generowaniu zysków przez sprzedaż, którą wydawca wygenerował dla reklamodawcy. Jak wygląda proces sprzedaży w marketingu afiliacyjnym? Użytkownik odwiedza stronę internetową wydawcy, gdzie znajdują się produkty wchodzące w aktualną kampanię. Jednak wydawca nie jest właścicielem tych produktów lub usług. Jeżeli kliknie w jedną z ofert zostanie automatycznie przekierowany na stronę reklamodawcy i właśnie na niej finalizuje transakcję. Dane o zakupie zostają zebrane, a reklamodawca płaci wydawcy prowizję. Wydawca zarabia, ponieważ to właśnie za jego pomocą została wygenerowana konwersja.

    Podsumowanie – rodzaje marketingu i ich znaczenie

    Wszystkie rodzaje marketingu internetowego są przystosowane do odbiorców i ich potrzeb – reklamy odpowiadają naszym zainteresowaniom i pojawiają się w miejscach w sieci, gdzie spędzamy największą ilość czasu wolnego, czyli serwisach społecznościowych. Obecne działania promocyjne tworzone są za pomocą tekstów i grafik, które możemy spotkać w wyszukiwarkach, pomiędzy przeglądanymi zdjęciami. Produkty lokuje się także w filmach zamieszczanych na You Tubie, które oglądane są przez setki, a nawet miliony użytkowników. Warto być na bieżąco ze wszystkimi zmianami, jakie zachodzą w obrębie trendów w marketingu internetowym oraz narzędzi do prowadzenia kampanii. Obecność w Google to obecnie podstawa promocji produktów i usług.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 3 głosów

    Dodaj komentarz