fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
22.02.2024

Automatyczna aktualizacja sitemapy – czy jest możliwa?

Mapa witryny to drogowskaz dla Google, który staje się ich supportem w skutecznym indeksowaniu strony, której ona dotyczy. Z pomocą mapy dasz robotom jasny komunikat o tym, które treści są w niej najważniejsze. Nie bez znaczenia pozostają także dane o alternatywnych wersjach językowych witryny czy też o tym, kiedy ostatnio ją aktualizowałeś. Sprawdź czy możesz to robić automatycznie.

    Podstawy związane z sitemapą

    Sitemap – mapa strony, mapa witryny,  sitemap.xml – jest tworzona w celu ułatwienia procesu indeksacji strony. Jest to zamieszczony na serwerze plik mapy witryny w formacie XML, który z założenia ma zawierać listę adresów URL znajdujących się w jej obrębie. Cel? Informacja dla botów o zawartości witryny i jej struktury, a tym samym – ułatwienie im dotarcia do istotnych dla Ciebie zasobów, jak również tych trudnodostępnych – np. z uwagi na rodzaj zastosowanego linkowania wewnętrznego. 

    Mapa strony jest szczególnie istotna dla nowych witryn, jak i tych bardzo rozbudowanych. Powód? Znajdziesz w niej nie tylko listę linków, ale również między innymi priorytet konkretnej podstrony, ilość umieszczonych na nich grafik czy też datę ostatniej modyfikacji witryny.

    Jeśli wdrożysz sitemapę zgodnie ze sztuką, mocno przyczynisz się do przyspieszenia indeksowania wybranych podstron, które chcesz wypromować w pierwszej kolejności. Najczęściej mowa o tych, które niedawno powstały.

    A może zastanawiasz się, dlaczego to właśnie XML, czyli z ang. Extensible Markup Language, wykorzystuje się do tworzenia sitemap? Odpowiedź jest prosta – tego rodzaju pliki przedstawiają dane w sposób strukturalny, a co za tym idzie, są zrozumiałe zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników. Co ważne, są również niezależne od platform, dzięki czemu są niezwykle uniwersalne.

    Pamiętaj jednak o tym, że pojedynczy plik w formacie XML nie może przekraczać 50MB. Nie może również zawierać więcej niż 50 000 adresów URL – tak wynika z wytycznych przyjętych przez Google. Ponadto, powinien mieć kodowanie UTF-8.

    Nie oznacza to jednak, że przy większym serwisie jesteś ograniczony tylko do wprowadzenia określonej liczby rekordów. Nic bardziej mylnego! Rozwiązanie? Kilka oddzielnych sitemap dla wybranych grup podstron, np. artykułów blogowych, produktów, etc. Nie musisz robić tego ręcznie – zadanie ułatwią Ci różnego rodzaju dedykowane narzędzia takie jak np. wtyczki czy też generatory.

    Mapy witryny jako usystematyzowane pliki XML zawierają określone znaczniki. Każdy z nich ma swoje zadanie do spełnienia. Jest to o tyle ważne, że roboty indeksujące za każdym razem – niezależnie od rodzaju czy stopnia rozbudowania Twojej witryny – bez problemu odczytują zawarte w nich informacje. Na jakie znaczniki powinieneś postawić generując mapę witryny?

    Najważniejsze znaczniki w sitemapie:

    • <urlset> – to element, w którym znajdują się wszystkie tagi, jak również plik oraz odwołania do bieżącego standardu protokołu. Zaczyna on i kończy każdy z plików mapy strony. 
    • <url> – tutaj mowa o nadrzędnym tagu każdego linka (adresu URL). Jasno wskazujesz robotom indeksującym Google, że chcesz, aby go znalazły. Pamiętaj o tym, że aby zapis był prawidłowy, musi się w nim znajdować jeszcze znacznik <loc>. 
    • <loc> Location <loc> – znacznik, który określa lokalizację podstrony. Bardzo ważne jest to, aby zamieścić w nim link z protokołem http/https, czyli w pełnej formie.

    Inne znaczniki sitemapy:

    • <lastmod> – znacznik ten będzie informował o tym, kiedy miała miejsce ostatnia modyfikacja treści na danej podstronie. Skorzystaj z W3C Datetime – wówczas nie będzie konieczności podawania godziny a wyłącznie daty w formacie RRRR-MM-DD.
    • <priority> – z pomocą tego taga informujesz crawlujące roboty o tym, które podstrony chciałbyś, aby zaindeksowały w pierwszej kolejności. Masz do dyspozycji zakres “ważności” tagu w skali od 0.0 do 1.0. 
    • <changefreq> – tag ten to komunikat o tym, jak często dokonywane są zmiany na podstronie w obrębie Twojej witryny. Jakie wartości możesz w nim zamieścić? Na przykład:
    • always – dokumenty, które będą się zmieniały wraz z każdym otwarciem,
    • daily – zmiany, które zachodzą każdego dnia,
    • hourly – zmiany, które zachodzą co godzinę,
    • weekly – zmiany zachodzące co tydzień,
    • monthly – zmiany zachodzące co miesiąc,
    • yearly – zmiany zachodzące co roku,
    • never – zmiany nigdy nie zachodzą.

    Jakie adresy powinny znaleźć się w sitemapie?

    Warto zadbać o to, aby na mapie strony znalazły się najbardziej wartościowe adresy URL. Wśród nich należy wymienić między innymi: linki kanoniczne, strony wartościowe dla użytkowników, strony niezablokowane w robots.txt czy też generujące kod odpowiedzi 200. O jakich mowa? Przede wszystkim o stronie głównej, kategoriach, stronach produktowych, wpisach blogowych, jak również stronach statycznych. 

    Pamiętaj – niepoprawna konfiguracja sitemapy może w znaczny sposób negatywnie wpłynąć na crawl budget witryny. Generowanie mapy witryny nie może się bez tego obejść.

    Czego lepiej nie wprowadzać do sitemapy?

    Wiesz już, jakie linki powinny znaleźć się w sitemapie Twojej witryny. Pozostaje pytanie – które lepiej omijać szerokim łukiem?

    Postaraj się unikać stron:

    • z błędami 40X i 50X,
    • oznaczonych tagiem “noindex”,
    • z przekierowaniami,
    • zablokowanych w robots.txt,
    • paginacji,
    • z wynikami wyszukiwania,
    • z parametrami sortowania bądź też filtracji,
    • małowartościowych z perspektywy użytkownika (w tym m.in. polityka prywatności).

    Mapa strony – dlaczego jest taka ważna. Kiedy warto ją zaktualizować?

    Warto, abyś wiedział, że tym ważniejsza jest mapa strony im większa jest Twoja witryna. Mówi o tym samo Goggle. Jak czytamy na oficjalnej stronie, w przypadku, kiedy linki na danej stronie są prawidłowe, wówczas roboty same mogą znaleźć większość treści. O prawidłowych można powiedzieć wówczas, kiedy poruszając się po stronie można dotrzeć do wszystkich ważnych podstron – na przykład z pomocą umieszczonych na nich linków, czy też tych z poziomu menu. Natomiast mapa witryny może znacznie usprawnić indeksowanie w przypadku złożonych witryn, bądź też w bardziej wyspecjalizowanych plików. 

    Pamiętaj jednak o tym, że za każdym razem, kiedy na Twojej stronie pojawią się zmiany, musisz zadbać o aktualizację sitemapy. Warto także abyś wiedział, że nie samymi linkami sitemapa stoi. Oprócz adresów URL, możesz przekazać Gogglebotom informacje o tytule wpisu, grafikach, dacie zmiany pod wskazanym linkiem czy też priorytecie strony w obrębie domeny. Co istotne, nie musisz być deweloperem, aby zadbać o aktualizację sitemapy – możesz postawić na automatyzację. Jak to zrobić? jak zadbać o automatyczne generowanie mapy witryny? O tym za chwilę. 

    Jakich efektów można spodziewać się po zaktualizowaniu sitemapy?

    Automatyzację sitemapy można zobrazować tak, że na bieżąco dodawane są do niej informacje np. o niedawno opublikowanych artykułach, a to z kolei jest uruchomieniem crawlowania. Roboty dają sygnał o tym, że czekają one na zaindeksowanie. 

    Posiadanie pliku sitemap.xml do swojej witryny to:

    • przyspieszenie pracy Googlebotów, w tym dotarcie do zakamarków stron w których na próżno szukać dobrych praktyk linkowania wewnętrznego,
    • wzrost liczby zaindeksowanych stron (szczególnie istotne mówiąc o adresach do nowych podstron czy też wpisów),
    • przewaga nad konkurencją, która zapomniała o mapie witryny. 

    Jak automatycznie zaktualizować sitemapę i ją wygenerować 

    Wygenerowanie sitemapy nie musi spędzać snu z Twoich powiek. Możesz do tego celu wykorzystać darmowe narzędzia takie jak generatory sitemap.xml, jak również specjalnych wtyczek. To, na jakie rozwiązanie postawisz w dużej mierze zależy m.in. od tego, jak bardzo rozbudowana jest Twoja witryna czy też z jakiego CMS-a korzystasz.

    Jeśli Twoja strona postawiona jest na WordPressie, czyli najpopularniejszym systemie CMS w naszym kraju, dużym ułatwieniem będzie dla Ciebie skorzystanie z wtyczki Yoast SEO. Automatycznie tworzy mapę witryny na podstawie ustawień i zasobów, które wcześniej wybierzesz, jak również ją aktualizuje.

    Następny na naszej liście jest stale zyskujący na popularności SaaS, czyli Shoper. Co ciekawe, automatycznie tworzy sitemapę i nie musisz martwić się instalowaniem dodatkowych narzędzi czy wtyczek.

    Korzystasz z Joomli? Koniecznie zainstaluj wtyczkę JSitemap, która pozwala generować i aktualizować mapy witryny w formacie XML lub HTML. Nie bez powodu mówi się, że jest to swego rodzaju odpowiednik wspomnianej wcześniej wtyczki YoastSEO dedykowanej WordPress.

    Jeśli Twój e-commerce działa na PrestaShop, możesz zainstalować moduł PrestaShop gsitemap, dzięki któremu możliwe jest automatyczne generowanie mapy strony i tym samym jej automatyczna aktualizacja.

    Masz do dyspozycji szereg innych systemów zarządzania treścią i może zdarzyć się tak, że akurat ten, na który postawiłeś nie posiada wbudowanej opcji lub dedykowanego modułu do automatycznego generowania i aktualizowania sitemapy. Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie musisz porywać się na jej ręczne tworzenie. Istnieje wiele pomocnych narzędzi – darmowych i płatnych – dzięki którym ułatwisz sobie zadanie.

    Weźmy pod lupę online generator, który w bezpłatnej wersji z powodzeniem stworzy mapę strony. Jest jednak pewien haczyk – musisz być przygotowany na pewne ograniczenia. W praktyce mowa głównie o limicie stron, które możesz uwzględnić w pliku XML – najczęściej wynosi on 500 adresów URL. To narzędzie sprawdzi się w przypadku osób, które posiadają niewielkie, małorozbudowane witryny. Możesz również skorzystać z płatnych modułów, które nie nakładają żadnych ograniczeń pod względem ilości linków.

    Jeśli nie słyszałeś o narzędziu Screaming Frog, to koniecznie musisz je poznać. To nic innego jak rozbudowany crawler służący do skanowania witryny, za pomocą którego przygotujesz sitemapę. Jeśli zdecydujesz się na darmową wersję tego narzędzia, musisz liczyć się z limitem 500 adresów URL.

    WAŻNE: Mapa witryny tworzona ręcznie nie będzie automatycznie aktualizowana. Zadbaj więc o to, aby robić to na własną rękę, zwłaszcza po dodaniu np. nowych podstron czy też produktów.

    Dodawanie sitemapy do Google Search Console
    Google Search Console

    Mapy strony nie tworzysz dla przyjemności, tylko dla robotów Google. Aby mogły one do niej dotrzeć, musisz dodać ją do Google Search Console, czyli jednego z najbardziej podstawowych narzędzi analitycznych. Pamiętaj o tym, że proces ten wygląda zawsze tak samo – niezależnie od tego, z jakiego CMS-a czy narzędzi korzystasz. Jak przez niego przejść? Oto nasza krótka instrukcja:

    ETAP 1: Zaloguj się do Google Search Console i przejdź do zakładki “Mapy witryny”, którą znajdziesz w bocznym menu po lewej stronie.

    ETAP 2: W zakładce widoczne są wszystkie sitemapy, które zostały opublikowane. Dodasz tutaj również nową. Jest to bardzo proste – podaj ścieżkę do Twojej mapy strony (sitemap.xml lub sitemap-index.xml). Kliknij prześlij i gotowe!

    ETAP 3: Po przesłaniu sitemapy upewnij się, że wszystko poszło zgodnie z planem. W narzędziu powinny pojawić się podstawowe informacje takie jak m.in. ostatni odczyt, data przesłania, ilość wykrytych adresów URL i ich stan. Jeśli jednak w tym ostatnim polu pojawi się status “Nie udało się pobrać” oznacza to, że musisz przesłać plik XML z mapą witryny ponownie. Jeśli kolejna próba nie przyniesie skutku może to być sygnał, że plik jest niedostępny pod wskazanym adresem.

    Gdzie umieścić plik sitemapy?

    Plik sitemapy po utworzeniu najczęściej umieszczany jest w katalogu głównym strony, której dotyczy. Można go znaleźć pod adresem: https://nazwa-twojej-domeny.pl/sitemap.xml, ale nie jest to regułą.

    Pamiętaj o tym, że nazwa i ścieżka dotarcia do mapy strony może wyglądać nieco inaczej w przypadku plików dodawanych ręcznie i tych, które zostały umieszczone z pomocą wbudowanych narzędzi bądź też wtyczek.

    Pamiętaj również, że link do sitemapy powinieneś umieścić w pliku robots.txt. Cel? Ułatwienie robotom indeksującym dotarcie do niej. Jak to zrobić? Dopisz regułę Sitemap w następujący sposób: https://nazwa-twojej-domeny.pl/sitemap.xml.

    Rodzaje sitemapy

    Mapy witryn niejedno mają imię – możesz skorzystać z ich kilku rodzajów, które dopasujesz zarówno do wielkości swojej witryny, jak również jej typu.

    Na pierwszy ogień idzie klasyczna mapa witryny. Jest to standardowa wersja w formacie XML, występująca pod nazwą sitemap.xml. Zawiera adresy URL do stron www, które znajdują się w obrębie Twojej witryny.

    Mapa zbiorcza sitemap-index.xml zawiera odnośniki do innych sitemap. Przyda Ci się, jeśli posiadasz bardzo rozbudowane witryny, a co za tym idzie, jej pojedyncza mapa przekraczałaby dopuszczalny limit 50 MB. Podzielenie jej na kilka mniejszych plików i umieszczenie odnośników do nich w indeksie sitemap ułatwi Ci zadanie.

    Jeśli na Twojej witrynie zamieściłeś pliki graficzne lub wideo i chcesz, aby znalazły się one w wynikach wyszukiwania grafik Google, pomoże Ci w tym mapa strony z odnośnikami do nich. Co prawda crawlery bez problemu je odnajdują i indeksują, jednak takie ustawienia jak m.in. lazyload skutecznie utrudniają im to zadanie.

    Masz także możliwość wygenerowania sitemapy XLM dla Google News. Mapa strony z artykułami newsowymi powinna zawierać adresy URL tylko do najświeższych wpisów, czyli takich, które zostały opublikowane nie później niż 2 dni wstecz. Starsze najlepiej usunąć z sitemapy.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz