Narzędzia do poszukiwania i analizy słów kluczowych
Aby poprawnie dobrać i przeanalizować słowa kluczowe, należy skorzystać ze specjalnych narzędzi. Wiele z nich jest zupełnie darmowych, jednak za te najbardziej profesjonalne trzeba będzie zapłacić. Wersje bezpłatne wystarczą do przeprowadzenia analizy – możesz zdecydować się na wykorzystanie kilku z nich, które nawzajem się uzupełnią. Jedno narzędzie wskaże propozycje fraz, a kolejne pokaże obecne trendy w wyszukiwarce.
Ahrefs
Ahrefs jest najbardziej intuicyjnym oraz najczęściej wykorzystywanym narzędziem do analizy linków oraz dobierania słów kluczowych w branży SEO. Korzystają z niego nie tylko profesjonalni pozycjonerzy, ale także copywriterzy.
Ahrefs został wyposażony w wiele funkcji umożliwiających skuteczne pozycjonowanie. Podstawowym zadaniem narzędzia jest analiza profilu linkowania, czyli badanie linków prowadzących do naszej witryny z różnego rodzaju źródeł. Mogą znajdować się w artykułach sponsorowanych, wpisach na forach, social mediach, stronach zapleczowych lub wpisach blogowych – to jedynie kilka przykładów, możliwości zdobywania linków jest wiele.
Jedną z kolejnych kluczowych funkcji jest możliwość stałego sprawdzania słów kluczowych, na jakie pozycjonuje się konkurencja. Za jego pomocą zanalizujesz także ruch pod względem geograficznym, czyli sprawdzisz, w jakim kraju Twoja strona cieszy się największą popularnością. Co więcej, odnajdziesz w nim rozbudowany moduł statystyk wzbogacony o wykresy oraz opcję analizy seryjnej.
Niestety, tak rozbudowane narzędzie ma swoją cenę. Jest jednak w pełni adekwatna do możliwości, jakie ono oferuje – kwota zaczyna się od 99 USD za pakiet Lite. Dla dużych agencji jest on rzecz jasna niewystarczający, lecz inwestycja jest jak najbardziej opłacalna.
Senuto
Najczęściej wykorzystywane polskie narzędzie służące do analizy słów kluczowych. Platforma Senuto jest przejrzysta i składa się z 3 modułów: analiza widoczności, baza słów kluczowych oraz monitoring. Nowy użytkownik jest w stanie w szybkim czasie przyswoić sposób działania narzędzia i wdrożyć je do codziennej pracy. Jakie informacje jesteśmy w stanie dzięki niemu uzyskać?
Senuto między innymi umożliwia:
- sprawdzenie liczby słów kluczowych, na które domena zajmuje konkretne pozycje
- szacowanie miesięcznego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania
- podsumowanie fraz, dzięki którym pozycja witryny wzrosła lub spadła
- zebranie fraz generujących największy ruch
- wykrycie kanibalizacji
Oczywiście narzędzie oferuje użytkownikom znacznie szerszy zakres funkcji. Mimo tak wielu oferowanych możliwości, Senuto jest całkowicie darmowe, co z pewnością zachęca poczatkujących pozycjonerów oraz copywriterów do rozpoczęcia jego użytkowania.
SEMrush
Narzędzie pozwalające na wyszukiwanie oraz dobór słów kluczowych, a także analizę działań SEO Twojej konkurencji. Dzięki temu SEMrush daje Ci możliwość stworzenia strategii, za pomocą której wysuniesz się na prowadzenie na liście wyników wyszukiwania.
Za jego pomocą jesteś także w stanie wykonać audyty witryn, czy także budowanie linków. Z racji na swoją skuteczność i szczegółowość w dostarczaniu niezbędnych danych, SEMrush doskonale sprawdza się podczas pracy z zaawansowanymi projektami SEO.
Trendy Google
Google Trends to przydatna usługa, za pomocą której każdy użytkownik ma szanse sprawdzić, jakie frazy są obecnie najczęściej wpisywane w wyszukiwarce. Jednak jego działanie różni się od pozostałych wymienionych narzędzi.
Przede wszystkim Google Trends nie podaje konkretnych liczb wskazujących na popularność danej frazy. Jego zadaniem jest przedstawienie ogólnych danych świadczących o tendencji do wpisywania różnych haseł. Popularność wyrażona jest w następujących wartościach:
- 100 – świadczy o wysokiej popularności frazy
- 50 – tendencja do wyszukiwania danej frazy jest o połowę mniejsza
- 0 – brak wystarczającej liczby danych. Konieczność użycia innych, bardziej szczegółowych narzędzi
Korzystając z Google Trends, jesteś w stanie sprawdzić popularność haseł względem konkretnej lokalizacji, czasu, najpopularniejszych tematów i podobieństwa zadawanych pytań. Narzędzie może być dużym wsparciem podczas przygotowania strategii marketingowej lub sprzedażowej w Twojej firmie. Na podstawie zdobytych informacji, z wyprzedzeniem stworzysz reklamy i całość contentu, który wypuścisz do Internetu w momencie, gdy trend zacznie przybierać na sile.
Google Search Console
To w pełni darmowe narzędzie analityczne, za pomocą którego zmierzysz ruch na swojej witrynie. Dostarcza ono także informacji na temat fraz, jakie wpisywali użytkownicy w momencie, gdy wyświetliła im się Twoja strona internetowa. Dzięki temu dowiesz się, na które słowa kluczowe warto ją pozycjonować.
Answer The Public
Nie jest to zaawansowane narzędzie, które dostarczy Ci szczegółowych danych – jednak jego prostota i skuteczność sprawia, że najczęściej korzysta z niego szerokie grono copywriterów chcących stworzyć angażujący tekst.
To strona internetowa, gdzie za darmo wpisujesz interesującą Cię frazę. Następnie portal w kilka sekund dokonuje jej analizy i przedstawia wyrażenia, jakich używali użytkownicy podczas wyszukiwania Twojej frazy.
Answer The Public generuje także rozbudowany wykaz pytań zawierających wpisaną przez Ciebie frazę. Mogą być one pomocą podczas dobierania tematów artykułów, dzięki czemu stworzysz treści dobrane wprost do zainteresowań odwiedzających Twoją stronę użytkowników.
Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe do Twojego serwisu?
Znając już rodzaje fraz, wiesz jak dobrać słowa kluczowe do swojego użytkownika. Każdy, kto korzysta z wyszukiwarki ma swój cel – mogą być to zakupy, znalezienie informacji na dany temat lub poznanie opinii użytkowników o czyichś usługach. Możliwości jest wiele, dlatego ty wcześniej dopasuj frazy do potrzeb odwiedzających witrynę, by w krótkim czasie dostali dokładnie to czego potrzebują.
Przykładowo, gdy użytkownik zamierza nabyć nowe obuwie i w tym celu wpisuje w wyszukiwarce „czarne buty”, musi zostać przekierowany do odpowiedniej kategorii produktowej. Gdy do wspomnianej frazy dopisze już ich model, pierwsze wyniki wyszukiwania powinny zawierać stronę z konkretnym produktem. W przypadku wpisania zapytań powinni dostać odpowiedź w formie artykułu blogowego lub porad ekspertów.
Dopasowanie fraz do odbiorców ma także szczególne znaczenie w przypadku stron specjalistów – np. lekarzy działających prywatnie. Po wpisaniu ich nazwiska pierwszy wynik powinien zawierać link do strony zawierającej ich dane wraz z możliwością umówienia wizyty. Ta zasada tyczy się wszystkich osób prowadzących działalność oraz dbających o swoją markę osobistą. Każdy użytkownik szukający danego specjalisty z pewnością kliknie w 1 wyświetlony odnośnik – powinna być to strona z informacjami, nad którymi posiadasz pełną kontrolę. Krótki czas odnalezienia kontaktu i aktualne informacje pomogą Ci w konwersji i generowaniu większych zysków.
Gdy poznasz już odpowiednie słowa kluczowe, możesz przejść do dalszych etapów audytu:
Wyeliminuj zbędne frazy
Może zdarzyć się, że narzędzie (np. Senuto lub SEMrush) wskaże hasła, które nie będą Ci odpowiadać. Po przeniesieniu do Excela wszystkich zebranych fraz, wyeliminuj te, które nie pasują w pełni do Twojej witryny. Przez to trafią do Ciebie tylko Ci klienci, którzy naprawdę potrzebują Twojej pomocy, produktu lub wykonania przez Ciebie usługi.
Analizuj działania konkurencji
Jak wspomnieliśmy, istnieje wiele narzędzi umożliwiających analizę fraz kluczowych wykorzystywanych przez Twoją konkurencję. Do tego celu możesz wykorzystać SEMrush, który prześledzi witryny o tematyce podobnej do Twojej.
Sprawdź hasła, na które pozycjonują się inni, a ty nie uwzględniłeś ich dotychczas na swojej liście. Jeśli znajdziesz takie, które odpowiadają tematyce Twojego biznesu i są dopasowane do użytkowników, dopisz je w tabelce wykonanej w Excelu. Możesz takie podmienić te wypisane dotychczas.
Jak analizować wybrane słowa kluczowe?
Istotnym etapem jest analiza słów kluczowych, dzięki której trafisz do najszerszego grona potencjalnych klientów. Pomyśl, jakie frazy dopiszesz do swojej listy, by zyskać uwagę nawet tych, którzy np. nie planowali dokonać zakupu w Twoim sklepie internetowym. Może szukają oni odpowiedzi na swoje pytania dotyczące produktów lub usług. Odpowiednie artykuły z linkami przekierują ich do odpowiednich podstron oraz ofert.
Do analizy wykorzystaj omawiane przez nas narzędzia oferujące wykaz średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy – pokaże ile razy w ciągu miesiąca Internauci wpisują ją w wyszukiwarkę. Na podstawie tych informacji zobaczysz, czy dane wyrażenie wyszukiwane jest sezonowo, czy regularnie. Jeśli okaże się, że wzrost zainteresowania następuje za kilka miesięcy, w obecnym czasie należy położyć nacisk na inne, które wpisują się w obecne trendy.
Budowanie struktury słów kluczowych
Analiza i dobór fraz kluczowych to nie wszystko, z czym musisz zmierzyć się podczas wykonywania audytu SEO. Ostatnim etapem jest nadanie struktury wybranym frazom oraz przypisanie ich do stron na Twojej witrynie. Uchroni Cię to przed niepotrzebną duplikacją treści, która nie jest mile widziana przez Google i może skutkować nałożeniem kar.
W przypadku duplikowania treści mowa jest o kanibalizacji, która występuje w momencie, gdy kilka podstron walczy o wysokie miejsca w wyszukiwarce na dokładnie te same frazy kluczowe. Każdy adres URL powinien zostać przypisany do jednej grupy fraz.
Podsumowanie
Każdy właściciel strony internetowej chce, by znalazła się ona na szczycie wyników wyszukiwania. Dobra pozycja może przyczynić się do zwiększonego ruchu na stronie, co często łączy się z zyskiem. Aby osiągnąć w tym zakresie sukces, postaw na dobór słów kluczowych dopasowanych zarówno do tematyki strony internetowej, jak i potencjalnych odbiorców.
Aby wykonać tę pracę skutecznie, niezbędne mogą okazać się narzędzia pomocne podczas pracy nad projektami SEO. Są to między innymi Senuto, Google Search Console, SEMrush lub Ahrefs. Zajmą się analityką oraz analizą konkurencji, a także podadzą Ci zbiór wszystkich niezbędnych fraz. Co istotne, wiele z nich jest całkowicie darmowa. Dzięki nim sprawdzisz także sezonowość fraz i zobaczysz, czy wpisują się w obecne trendy.
Dobrze dobrane słowa, które ułożysz w strukturę, z pewnością pomogą Ci zwiększyć widoczność i rozwinąć biznes.
Dodaj komentarz