fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
14.06.2021

Dobór fraz kluczowych do pozycjonowania – jak się za to zabrać?

Przed stworzeniem wysokiej jakości treści na Twoją stronę internetową, dobierz słowa kluczowe, dzięki którym witryna ma szansę znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. To istotny element pozycjonowania umożliwiający pozyskanie nowych klientów, a tym samym zwiększenie ruchu. W przypadku sklepów internetowych to także możliwość lepszej sprzedaży. Przeczytaj poniższy artykuł i zobacz, jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania.

    Rodzaje słów kluczowych

    Dobór fraz kluczowych nie może opierać się na uwzględnianiu przypadkowych fraz. Cały proces to analiza wymagająca znajomości ich rodzajów oraz wykorzystania odpowiednich narzędzi. Każdy typ słów kluczowych posiada swoją funkcję, dzięki której witryna może trafić do klienta, poszukującego konkretnych treści.

    analiza fraz obrazek

    Frazy ogólne

    Użytkownicy wpisujący frazy ogólne nie posiadają sprecyzowanych zamiarów, co do zakupu konkretnego produktu lub usługi. Interesuje ich jedynie przegląd dostępnych wariantów lub po prostu wyszukują zdjęcia, definicję wyrazu bądź szukają inspiracji. Jeżeli przy pomocy frazy ogólnej znajdziesz się wśród kilku pierwszych wyników wyszukiwania, nie oznacza to zwiększonej konwersji, ponieważ osoba wpisująca hasło w wyszukiwarkę nie jest zainteresowana nabyciem Twoje asortymentu. Dodatkowo z uwagi na zwiększoną konkurencję, o wiele trudniej jest wypozycjonować frazy ogólne. Przykładowo – wpisując frazę „buty” użytkownik dostaje masę wyników w postaci internetowych sklepów obuwniczych.

    Frazy z długim ogonem

    Frazy z długim ogonem (tzw. long-tail) różnią się od ogólnych długością oraz znacznie większą skutecznością w pozyskiwaniu konwersji. Zawierają minimum 2 słowa – przykładowo „czarne buty” lub „czarne buty zimowe”. W momencie ich wyszukiwania, użytkownik posiada już konkretne preferencje, więc istnieje większa szansa, że po wejściu na witrynę dokona zakupu. Nie jest już osobą jedynie przeglądającą lub szukającą inspiracji bądź zdjęć – jego celem jest nabycie odpowiedniego dla niego towaru, czy także odnalezienie oferowanej usługi.

    Warto pozycjonować wiele słów kluczowych odpowiadających Twojemu asortymentowi. Dzięki temu wpasujesz się w potrzeby klientów, którzy trafiając na witrynę, dostaną dokładnie to, czego potrzebują.

    Frazy lokalizacyjne

    Pomagają w odnalezieniu firm, lokali gastronomicznych, hoteli w danym regionie. Aby je utworzyć, wystarczy do frazy dodać interesujące nas miasto – np. „szewc Kraków”, „sklep obuwniczy Warszawa”. Ich pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności lokalnych biznesów i dotarcie do potencjalnych klientów znajdujących się w konkretnej lokalizacji.

    Inwestycja w pozycjonowanie fraz lokalizacyjnych jest szansą na zaistnienie małych biznesów, które mają mniejsze szanse na zaistnienie w wysokich pozycjach wyszukiwarki przez konkurencję z dużymi, rozpoznawalnymi witrynami. Sprowadzą dużą liczbę osób do serwisu, co przełoży się na większą sprzedaż.

    Frazy brandowe

    To frazy typu long-tail zawierające w sobie nazwę marki – np. czarne buty sportowe Nike. Użytkownik wpisujący je w wyszukiwarkę oczekuje, że uzyskane wyniki pozwolą mu przejść od razu do strony producenta. Dlatego należy zadbać, by to właśnie ona zajęła pierwsze miejsce w rankingu, a nie przykładowo witryna dystrybutora. Zaniedbanie w tym zakresie spowoduje znaczny spadek zysków, a także wpłynie niekorzystnie na wizerunek marki.

    Jeżeli posiadasz sklep internetowy sprzedający produkty wielu marek, również pozycjonuj się na frazy brandowe tych producentów. Dzięki temu zwiększasz swoje zasięgi i dasz zauważyć się w Internecie.

    Frazy w formie zapytań

    Tego typu frazy kluczowe wpisywane są przez osoby chcące uzyskać odpowiedzi na pytanie lub szukające opinii na wybrany temat. Pozycjonując się na nie, możemy także zyskać nowych klientów. Wystarczy, że w tekście zawierającym poradę umieścisz reklamę swojego biznesu – istnieje możliwość, że klienci zainteresują się produktem lub usługą, mimo że wcześniej nie brali pod uwagę ich zakupu.

    Warto śledzić, jakie pytania nurtują odbiorców i udzielić im na nie odpowiedzi na np. blogu firmowym. Obszerny artykuł omawiający dane zagadnienie sprawi, że w oczach klientów sklep lub firma zyska opinię eksperta, co wpłynie na wzrost zaufania i powrót na witrynę. Z pewnością przełoży się to na zwiększony zysk.

    Frazy personalne

    Frazy personalne to nic innego jak imiona i nazwiska. Pozycjonowanie na nie swojej strony internetowej jest istotne w przypadku specjalistów, takich jak między innymi lekarze, prawnicy, dentyści – każdego, kto prowadzi własną działalność, prywatny gabinet lub chce zbudować silną markę osobistą.

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Narzędzia do poszukiwania i analizy słów kluczowych

    Aby poprawnie dobrać i przeanalizować słowa kluczowe, należy skorzystać ze specjalnych narzędzi. Wiele z nich jest zupełnie darmowych, jednak za te najbardziej profesjonalne trzeba będzie zapłacić. Wersje bezpłatne wystarczą do przeprowadzenia analizy – możesz zdecydować się na wykorzystanie kilku z nich, które nawzajem się uzupełnią. Jedno narzędzie wskaże propozycje fraz, a kolejne pokaże obecne trendy w wyszukiwarce.  

    Ahrefs

    Ahrefs jest najbardziej intuicyjnym oraz najczęściej wykorzystywanym narzędziem do analizy linków oraz dobierania słów kluczowych w branży SEO. Korzystają z niego nie tylko profesjonalni pozycjonerzy, ale także copywriterzy.

    Ahrefs został wyposażony w wiele funkcji umożliwiających skuteczne pozycjonowanie. Podstawowym zadaniem narzędzia jest analiza profilu linkowania, czyli badanie linków prowadzących do naszej witryny z różnego rodzaju źródeł. Mogą znajdować się w artykułach sponsorowanych, wpisach na forach, social mediach, stronach zapleczowych lub wpisach blogowych – to jedynie kilka przykładów, możliwości zdobywania linków jest wiele.

    Jedną z kolejnych kluczowych funkcji jest możliwość stałego sprawdzania słów kluczowych, na jakie pozycjonuje się konkurencja. Za jego pomocą zanalizujesz także ruch pod względem geograficznym, czyli sprawdzisz, w jakim kraju Twoja strona cieszy się największą popularnością. Co więcej, odnajdziesz w nim rozbudowany moduł statystyk wzbogacony o wykresy oraz opcję analizy seryjnej.

    Niestety, tak rozbudowane narzędzie ma swoją cenę. Jest jednak w pełni adekwatna do możliwości, jakie ono oferuje – kwota zaczyna się od 99 USD za pakiet Lite. Dla dużych agencji jest on rzecz jasna niewystarczający, lecz inwestycja jest jak najbardziej opłacalna.

    Senuto

    Najczęściej wykorzystywane polskie narzędzie służące do analizy słów kluczowych. Platforma Senuto jest przejrzysta i składa się z 3 modułów: analiza widoczności, baza słów kluczowych oraz monitoring. Nowy użytkownik jest w stanie w szybkim czasie przyswoić sposób działania narzędzia i wdrożyć je do codziennej pracy. Jakie informacje jesteśmy w stanie dzięki niemu uzyskać?

    Senuto między innymi umożliwia:

    • sprawdzenie liczby słów kluczowych, na które domena zajmuje konkretne pozycje
    • szacowanie miesięcznego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania
    • podsumowanie fraz, dzięki którym pozycja witryny wzrosła lub spadła
    • zebranie fraz generujących największy ruch
    • wykrycie kanibalizacji

    Oczywiście narzędzie oferuje użytkownikom znacznie szerszy zakres funkcji. Mimo tak wielu oferowanych możliwości, Senuto jest całkowicie darmowe, co z pewnością zachęca poczatkujących pozycjonerów oraz copywriterów do rozpoczęcia jego użytkowania.

    SEMrush

    Narzędzie pozwalające na wyszukiwanie oraz dobór słów kluczowych, a także analizę działań SEO Twojej konkurencji. Dzięki temu SEMrush daje Ci możliwość stworzenia strategii, za pomocą której wysuniesz się na prowadzenie na liście wyników wyszukiwania.

    Za jego pomocą jesteś także w stanie wykonać audyty witryn, czy także budowanie linków. Z racji na swoją skuteczność i szczegółowość w dostarczaniu niezbędnych danych, SEMrush doskonale sprawdza się podczas pracy z zaawansowanymi projektami SEO.

    Trendy Google

    Google Trends to przydatna usługa, za pomocą której każdy użytkownik ma szanse sprawdzić, jakie frazy są obecnie najczęściej wpisywane w wyszukiwarce. Jednak jego działanie różni się od pozostałych wymienionych narzędzi.

    Przede wszystkim Google Trends nie podaje konkretnych liczb wskazujących na popularność danej frazy. Jego zadaniem jest przedstawienie ogólnych danych świadczących o tendencji do wpisywania różnych haseł. Popularność wyrażona jest w następujących wartościach:

    • 100 – świadczy o wysokiej popularności frazy
    • 50 – tendencja do wyszukiwania danej frazy jest o połowę mniejsza
    • 0 – brak wystarczającej liczby danych. Konieczność użycia innych, bardziej szczegółowych narzędzi

    Korzystając z Google Trends, jesteś w stanie sprawdzić popularność haseł względem konkretnej lokalizacji, czasu, najpopularniejszych tematów i podobieństwa zadawanych pytań. Narzędzie może być dużym wsparciem podczas przygotowania strategii marketingowej lub sprzedażowej w Twojej firmie. Na podstawie zdobytych informacji, z wyprzedzeniem stworzysz reklamy i całość contentu, który wypuścisz do Internetu w momencie, gdy trend zacznie przybierać na sile.

    Google Search Console

    To w pełni darmowe narzędzie analityczne, za pomocą którego zmierzysz ruch na swojej witrynie. Dostarcza ono także informacji na temat fraz, jakie wpisywali użytkownicy w momencie, gdy wyświetliła im się Twoja strona internetowa. Dzięki temu dowiesz się, na które słowa kluczowe warto ją pozycjonować.

    Answer The Public  

    Nie jest to zaawansowane narzędzie, które dostarczy Ci szczegółowych danych – jednak jego prostota i skuteczność sprawia, że najczęściej korzysta z niego szerokie grono copywriterów chcących stworzyć angażujący tekst.

    To strona internetowa, gdzie za darmo wpisujesz interesującą Cię frazę. Następnie portal w kilka sekund dokonuje jej analizy i przedstawia wyrażenia, jakich używali użytkownicy podczas wyszukiwania Twojej frazy.

    Answer The Public generuje także rozbudowany wykaz pytań zawierających wpisaną przez Ciebie frazę. Mogą być one pomocą podczas dobierania tematów artykułów, dzięki czemu stworzysz treści dobrane wprost do zainteresowań odwiedzających Twoją stronę użytkowników.

    Jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe do Twojego serwisu?

    Znając już rodzaje fraz, wiesz jak dobrać słowa kluczowe do swojego użytkownika. Każdy, kto korzysta z wyszukiwarki ma swój cel – mogą być to zakupy, znalezienie informacji na dany temat lub poznanie opinii użytkowników o czyichś usługach. Możliwości jest wiele, dlatego ty wcześniej dopasuj frazy do potrzeb odwiedzających witrynę, by w krótkim czasie dostali dokładnie to czego potrzebują.

    Przykładowo, gdy użytkownik zamierza nabyć nowe obuwie i w tym celu wpisuje w wyszukiwarce „czarne buty”, musi zostać przekierowany do odpowiedniej kategorii produktowej. Gdy do wspomnianej frazy dopisze już ich model, pierwsze wyniki wyszukiwania powinny zawierać stronę z konkretnym produktem. W przypadku wpisania zapytań powinni dostać odpowiedź w formie artykułu blogowego lub porad ekspertów.

    Dopasowanie fraz do odbiorców ma także szczególne znaczenie w przypadku stron specjalistów – np. lekarzy działających prywatnie. Po wpisaniu ich nazwiska pierwszy wynik powinien zawierać link do strony zawierającej ich dane wraz z możliwością umówienia wizyty. Ta zasada tyczy się wszystkich osób prowadzących działalność oraz dbających o swoją markę osobistą. Każdy użytkownik szukający danego specjalisty z pewnością kliknie w 1 wyświetlony odnośnik – powinna być to strona z informacjami, nad którymi posiadasz pełną kontrolę. Krótki czas odnalezienia kontaktu i aktualne informacje pomogą Ci w konwersji i generowaniu większych zysków.

    Gdy poznasz już odpowiednie słowa kluczowe, możesz przejść do dalszych etapów audytu:

    Wyeliminuj zbędne frazy

    Może zdarzyć się, że narzędzie (np. Senuto lub SEMrush) wskaże hasła, które nie będą Ci odpowiadać. Po przeniesieniu do Excela wszystkich zebranych fraz, wyeliminuj te, które nie pasują w pełni do Twojej witryny. Przez to trafią do Ciebie tylko Ci klienci, którzy naprawdę potrzebują Twojej pomocy, produktu lub wykonania przez Ciebie usługi.

    Analizuj działania konkurencji

    Jak wspomnieliśmy, istnieje wiele narzędzi umożliwiających analizę fraz kluczowych wykorzystywanych przez Twoją konkurencję. Do tego celu możesz wykorzystać SEMrush, który prześledzi witryny o tematyce podobnej do Twojej.

    Sprawdź hasła, na które pozycjonują się inni, a ty nie uwzględniłeś ich dotychczas na swojej liście. Jeśli znajdziesz takie, które odpowiadają tematyce Twojego biznesu i są dopasowane do użytkowników, dopisz je w tabelce wykonanej w Excelu. Możesz takie podmienić te wypisane dotychczas.

    Jak analizować wybrane słowa kluczowe?

    Istotnym etapem jest analiza słów kluczowych, dzięki której trafisz do najszerszego grona potencjalnych klientów. Pomyśl, jakie frazy dopiszesz do swojej listy, by zyskać uwagę nawet tych, którzy np. nie planowali dokonać zakupu w Twoim sklepie internetowym. Może szukają oni odpowiedzi na swoje pytania dotyczące produktów lub usług. Odpowiednie artykuły z linkami przekierują ich do odpowiednich podstron oraz ofert.

    Do analizy wykorzystaj omawiane przez nas narzędzia oferujące wykaz średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy – pokaże ile razy w ciągu miesiąca Internauci wpisują ją w wyszukiwarkę. Na podstawie tych informacji zobaczysz, czy dane wyrażenie wyszukiwane jest sezonowo, czy regularnie. Jeśli okaże się, że wzrost zainteresowania następuje za kilka miesięcy, w obecnym czasie należy położyć nacisk na inne, które wpisują się w obecne trendy.

    Budowanie struktury słów kluczowych

    Analiza i dobór fraz kluczowych to nie wszystko, z czym musisz zmierzyć się podczas wykonywania audytu SEO. Ostatnim etapem jest nadanie struktury wybranym frazom oraz przypisanie ich do stron na Twojej witrynie. Uchroni Cię to przed niepotrzebną duplikacją treści, która nie jest mile widziana przez Google i może skutkować nałożeniem kar.

    W przypadku duplikowania treści mowa jest o kanibalizacji, która występuje w momencie, gdy kilka podstron walczy o wysokie miejsca w wyszukiwarce na dokładnie te same frazy kluczowe. Każdy adres URL powinien zostać przypisany do jednej grupy fraz.

    Podsumowanie

    Każdy właściciel strony internetowej chce, by znalazła się ona na szczycie wyników wyszukiwania. Dobra pozycja może przyczynić się do zwiększonego ruchu na stronie, co często łączy się z zyskiem. Aby osiągnąć w tym zakresie sukces, postaw na dobór słów kluczowych dopasowanych zarówno do tematyki strony internetowej, jak i potencjalnych odbiorców.

    Aby wykonać tę pracę skutecznie, niezbędne mogą okazać się narzędzia pomocne podczas pracy nad projektami SEO. Są to między innymi Senuto, Google Search Console, SEMrush lub Ahrefs. Zajmą się analityką oraz analizą konkurencji, a także podadzą Ci zbiór wszystkich niezbędnych fraz. Co istotne, wiele z nich jest całkowicie darmowa. Dzięki nim sprawdzisz także sezonowość fraz i zobaczysz, czy wpisują się w obecne trendy.

    Dobrze dobrane słowa, które ułożysz w strukturę, z pewnością pomogą Ci zwiększyć widoczność i rozwinąć biznes.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz