Google Analytics 4 to darmowe narzędzie od Google przeznaczone do analizy rozmaitych danych na temat ruchu i zachowań użytkowników na stronie internetowej i w aplikacjach webowych. Narzędzie to pozwala na zaplanowanie odpowiednich strategii marketingowych i bieżącą analize, czy aktualne działania są efektywne. GA4 jest także bardzo pomocne w tworzeniu efektywnych kampanii marketingowych i planowaniu działań SEO.
Już niedługo właściciele stron, marketerzy i deweloperzy będą skazani na najnowszą wersję Google Analytics 4, która 1 lipca 2023 roku zastąpi Universal Analytics. Z czego wynikają zmiany i co musisz wiedzieć przed przejściem na nową usługę? Przeczytaj artykuł i poznaj zalety nowego narzędzia, a także różnice między GA4 a UA.
Google Analytics 4 – co to jest?
Google Analytics 4 to darmowe narzędzie od Google przeznaczone do analizy rozmaitych danych na temat ruchu i zachowań użytkowników na stronie internetowej i w aplikacjach webowych. Narzędzie to pozwala na zaplanowanie odpowiednich strategii marketingowych i bieżącą analize, czy aktualne działania są efektywne. GA4 jest także bardzo pomocne w tworzeniu efektywnych kampanii marketingowych i planowaniu działań SEO.
Google Analytics 4 jest najnowszą wersją tego narzędzia, która powstała 14 października 2020 r. Natomiast 1 lipca 2023 roku całkowicie zastąpi jego poprzednią wersję, jaką jest Universal Analytics. Niezbędne jest zatem dogłębne poznanie nowej usługi i przeanalizowanie różnic, jakie występują, a jest ich sporo.
Nowa wersja Google Analytics 4 – z czego wynikają zmiany?
Google Analytics 4 powstało w odpowiedzi na zmieniające się zachowania użytkowników, nowe technologie oraz na potrzeby dokładniejszej analizy ruchu. Z czego dokładnie wynikają powstałe zmiany?
Zjawisko cross-device – W dzisiejszych czasach użytkownicy korzystają z wielu urządzeń na raz – są to urządzenia desktopowe, telefony czy tablety. Istotne jest zatem, aby narzędzie analityczne było w stanie rozróżnić tego samego użytkownika korzystającego z różnych urządzeń.
Zjawisko multi-channel – Konsument zazwyczaj nie podejmuje się zakupu od razu przy pierwszej wizycie na stronie – zwykle odwiedza ją kilka razy, zanim nastąpi konwersja. Przydatna jest zatem wiedza za pomocą jakich kanałów użytkownik dotarł na stronę
Wymagania RODO – Nowe przepisy dotyczące prywatności wymagają zmian w zbieraniu danych na temat użytkowników. GA4 wzięło to pod uwagę.
Podział na strony internetowe i aplikacje – obecnie przedsiębiorstwa często posiadają zarówno stronę internetową oraz aplikację mobilną. W Universal Analytics nie da się połączyć tych dwóch usług i łączyć danych WEB oraz App. UA nie był dostosowany do mierzenia aplikacji. W Google Analytics 4 możliwe jest łączenie zbieranych danych z aplikacji i stron www.
Google Analytics 4 a Universal Analytics – różnice
Usługa GA4 różni się nie tylko odmiennym wyglądem raportów w porównaniu z poprzednią wersją, ale także sposobem zbierania danych. Google Analytics 4 a Universal Analytics – jakie są różnice?
Model danych
W Universal Analytics model danych oparty był na sesjach użytkowników, a akcje użytkowników w witrynie (hity) dzielone były na odsłony, transakcje i zdarzenia. Sesja kończyła się, jeśli nie wyłapano żadnych działań na stronie przez ponad 30 minut.
W GA4 zamiast hitów mamy zdarzenia. Nie mają one jednak takich parametrów jak Kategoria, Działanie i Etykieta, co miało miejsce w zdarzeniach Universal Analytics. Zamiast tego, mamy możliwość dodania rozmaitych parametrów do zdarzenia z informacjami o działaniu wykonanym przez użytkownika. Niektóre z parametrów są wysyłane automatycznie, takie jak page_title. Można dodać do 25 parametrów dla pojedynczego eventu.
Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9964640
Sesja w GA4 pojawia się dopiero na etapie raportowania, a dane są zbierane automatycznie za pomocą zdarzenia session_start. Nowa kampania nie rozpoczyna nowej sesji, natomiast w UA już tak. Z powodu wynikających różnic, dane na temat sesji w UA i GA4 mogą się nie pokrywać.
Mierzenie danych WEB + APP
Zasadniczą różnicą w GA4 w porównaniu do poprzedniej wersji jest możliwość mierzenia danych pochodzących ze strony internetowej i aplikacji w jednej usłudze. Ponieważ wszystkie interakcje są mierzone teraz za pomocą zdarzeń, łączenie danych witryny z aplikacją mobilną staje się łatwiejsze.
Sposób rozpoznawania użytkowników
Google Analytics 4 może rozpoznawać nowych użytkowników za pomocą plików cookies, User ID oraz Google Signals. User ID to unikalni użytkownicy posiadający trwały identyfikator, jeśli są zalogowani na stronie. Google Signals to usługa, która pozwala rozpoznać tego samego użytkownika korzystającego z różnych urządzeń, jeśli jest na nich zalogowany na swoim koncie Google. Sposoby te pozwalają na zebranie dokładniejszych danych na temat ruchu oraz rozpoznaniu nowych i powracających użytkowników.
Struktura konta
Struktura konta w Universal Analytics składa się z konta, usługi i widoku. W Google Analytics 4 struktura konta posiada tylko dwa elementy – konto i usługę. W GA4 wprowadzono natomiast nową koncepcję, jaką są strumienie danych umożliwiające śledzenie różnych aplikacji i witryn powiązanych ze sobą. Podczas gdy UA zbierało dane na poziomie usługi za pomocą identyfikatora śledzenia, w GA4 dane zbierane są na poziomie strumienia przy pomocy unikalnego identyfikatora strumienia danych. Każda z usług może mieć do 50 strumieni danych i 30 strumieni danych aplikacji.
Dodaj komentarz