fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Emilia Zapart
03.11.2023

Google Analytics 4 – co należy wiedzieć i jakie zmiany nastąpiły?

Google Analytics 4 to darmowe narzędzie od Google przeznaczone do analizy rozmaitych danych na temat ruchu i zachowań użytkowników na stronie internetowej i w aplikacjach webowych. Narzędzie to pozwala na zaplanowanie odpowiednich strategii marketingowych i bieżącą analize, czy aktualne działania są efektywne. GA4 jest także bardzo pomocne w tworzeniu efektywnych kampanii marketingowych i planowaniu działań SEO.

    Już niedługo właściciele stron, marketerzy i deweloperzy będą skazani na najnowszą wersję Google Analytics 4, która 1 lipca 2023 roku zastąpi Universal Analytics. Z czego wynikają zmiany i co musisz wiedzieć przed przejściem na nową usługę? Przeczytaj artykuł i poznaj zalety nowego narzędzia, a także różnice między GA4 a UA.

    Google Analytics 4  – co to jest?

    Google Analytics 4 to darmowe narzędzie od Google przeznaczone do analizy rozmaitych danych na temat ruchu i zachowań użytkowników na stronie internetowej i w aplikacjach webowych. Narzędzie to pozwala na zaplanowanie odpowiednich strategii marketingowych i bieżącą analize, czy aktualne działania są efektywne. GA4 jest także bardzo pomocne w tworzeniu efektywnych kampanii marketingowych i planowaniu działań SEO.

    Google Analytics 4 jest najnowszą wersją tego narzędzia, która powstała 14 października 2020 r. Natomiast 1 lipca 2023 roku całkowicie zastąpi jego poprzednią wersję, jaką jest Universal Analytics. Niezbędne jest zatem dogłębne poznanie nowej usługi i przeanalizowanie różnic, jakie występują, a jest ich sporo.

    Nowa wersja Google Analytics 4 – z czego wynikają zmiany?

    Google Analytics 4 powstało w odpowiedzi na zmieniające się zachowania użytkowników, nowe technologie oraz na potrzeby dokładniejszej analizy ruchu. Z czego dokładnie wynikają powstałe zmiany?

    Zjawisko cross-device – W dzisiejszych czasach użytkownicy korzystają z wielu urządzeń na raz – są to urządzenia desktopowe, telefony czy tablety. Istotne jest zatem, aby narzędzie analityczne było w stanie rozróżnić tego samego użytkownika korzystającego z różnych urządzeń. 

    Zjawisko multi-channel – Konsument zazwyczaj nie podejmuje się zakupu od razu przy pierwszej wizycie na stronie – zwykle odwiedza ją kilka razy, zanim nastąpi konwersja. Przydatna jest zatem wiedza za pomocą jakich kanałów użytkownik dotarł na stronę 

    Wymagania RODO – Nowe przepisy dotyczące prywatności wymagają zmian w zbieraniu danych na temat użytkowników. GA4 wzięło to pod uwagę.

    Podział na strony internetowe i aplikacje – obecnie przedsiębiorstwa często posiadają zarówno stronę internetową oraz aplikację mobilną. W Universal Analytics nie da się połączyć tych dwóch usług i łączyć danych WEB oraz App. UA nie był dostosowany do mierzenia aplikacji. W Google Analytics 4 możliwe jest łączenie zbieranych danych z aplikacji i stron www. 

    Google Analytics 4 a Universal Analytics – różnice

    Usługa GA4 różni się nie tylko odmiennym wyglądem raportów w porównaniu z poprzednią wersją, ale także sposobem zbierania danych. Google Analytics 4 a Universal Analytics – jakie są różnice?

    Model danych 

    W Universal Analytics model danych oparty był na sesjach użytkowników, a akcje użytkowników w witrynie (hity) dzielone były na odsłony, transakcje i zdarzenia. Sesja kończyła się, jeśli nie wyłapano żadnych działań na stronie przez ponad 30 minut. 

    W GA4 zamiast hitów mamy zdarzenia. Nie mają one jednak takich parametrów jak Kategoria, Działanie i Etykieta, co miało miejsce w zdarzeniach Universal Analytics. Zamiast tego, mamy możliwość dodania rozmaitych parametrów do zdarzenia z informacjami o działaniu wykonanym przez użytkownika. Niektóre z parametrów są wysyłane automatycznie, takie jak page_title. Można dodać do 25 parametrów dla pojedynczego eventu. 

    Model danych ga4

    Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9964640

    Sesja w GA4 pojawia się dopiero na etapie raportowania, a dane są zbierane automatycznie za pomocą zdarzenia session_start. Nowa kampania nie rozpoczyna nowej sesji, natomiast w UA już tak. Z powodu wynikających różnic, dane na temat sesji w UA i GA4 mogą się nie pokrywać.

    Mierzenie danych WEB + APP

    Zasadniczą różnicą w GA4 w porównaniu do poprzedniej wersji jest możliwość mierzenia danych pochodzących ze strony internetowej i aplikacji w jednej usłudze. Ponieważ wszystkie interakcje są mierzone teraz za pomocą zdarzeń, łączenie danych witryny z aplikacją mobilną staje się łatwiejsze.

    Sposób rozpoznawania użytkowników

    Google Analytics 4 może rozpoznawać nowych użytkowników za pomocą plików cookies, User ID oraz Google Signals. User ID to unikalni użytkownicy posiadający trwały identyfikator, jeśli są zalogowani na stronie. Google Signals to usługa, która pozwala rozpoznać tego samego użytkownika korzystającego z różnych urządzeń, jeśli jest na nich zalogowany na swoim koncie Google. Sposoby te pozwalają na zebranie dokładniejszych danych na temat ruchu oraz rozpoznaniu nowych i powracających użytkowników. 

    Google Signals

    Struktura konta

    Struktura konta w Universal Analytics składa się z konta, usługi i widoku. W Google Analytics 4 struktura konta posiada tylko dwa elementy – konto i usługę. W GA4 wprowadzono natomiast nową koncepcję, jaką są strumienie danych umożliwiające śledzenie różnych aplikacji i witryn powiązanych ze sobą. Podczas gdy UA zbierało dane na poziomie usługi za pomocą identyfikatora śledzenia, w GA4 dane zbierane są na poziomie strumienia przy pomocy unikalnego identyfikatora strumienia danych. Każda z usług może mieć do 50 strumieni danych i 30 strumieni danych aplikacji.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Automatyczne śledzenie zdarzeń

    Zbieranie podstawowych zdarzeń w GA4 jest banalnie proste, ponieważ można mierzyć je automatycznie, taki zdarzeniami są m.in. wyświetlenie strony, przewinięcia, pobrania pliku. Pomiar zaawansowany możesz włączyć wchodząc w Administracja > Strumienie danych a następnie wybrać interesujący nas strumień.

    Automatyczne śledzenie zdarzeń

    Konwersje

    W starszej wersji Analytics konwersje mierzono za pomocą skonfigurowanych celów i transakcji e-commerce. W GA4 konwersje mierzone są za pomocą zdarzeń. Konwersje możemy ustawić w prosty sposób wchodząc  w Administracja > Konwersje i klikając Nowe zdarzenie konwersji. Możesz także po prostu wejść w Zdarzenia i z tego poziomu oznaczyć wybrany event jako konwersję.

    Konwersje GA4

    Debug View

    W GA4 mamy możliwość skorzystania z widoku debugowania zdarzeń w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy szybko sprawdzić, czy konfiguracja i powstałe zmiany działają prawidłowo. 

    Eksploracje

    W GA4 dostępne są zaawansowane raporty, które znajdowały się wcześniej jedynie w płatnej wersji. Patrząc na panel w Google Analytics 4, na pierwszy rzut oka widać, że gotowych raportów jest znacząco mniej niż w Universal Analytics. W nowej wersji skupiono się bowiem na tworzeniu własnych niestandardowych raportów. Do wyboru mamy sporo szablonów raportów, między innymi eksploracja swobodna, eksploracja ścieżki, pokrywanie się segmentów.

    Eksploracje GA4

    Zalety Google Analytics 4

    Poza poznanymi już możliwościami GA4, takimi jak mierzenie ruchu z aplikacji, czy dokładniejsze rozróżnianie tych samych użytkowników, istnieją jeszcze inne zalety wdrożenia Google Analytics 4:

    • Technologia Machine Learning – Uczenie maszynowe, z którego korzysta GA4, pozwala tworzyć prognozy i analizy nawet bez pełnych informacji. Dzięki machine learning możliwe jest także utworzenie grup docelowych do kampanii z pomocą prognozowanego zachowania. 
    • Wyższe bezpieczeństwo użytkowników – Wiąże się to z zastosowaniem technologii machine learning pozwalającą także na dokładne zbieranie danych, zachowując jednak anonimowość użytkowników. Nowy rodzaj zbierania danych jest zgodny z aktualnymi przepisami dotyczącymi prywatności. Profil konsumenta określany jest za pomocą sygnałów z kilku źródeł. 
    • Ulepszone raporty – Raporty w GA4 są lepiej dopasowane i dają ogromne możliwości. Panel jest bardziej przejrzysty, a raporty ułożone są według Customer Journey – od pozyskania użytkowników, przez zaangażowanie po zakup i utrzymanie użytkowników. 
    • Modele atrybucji – Google Analytics 4 pozwala na prostą i przejrzystą analizę danych według różnych modeli atrybucji. Starsza wersja Analytics korzystała głównie z modelu ostatniego kliknięcia niebezpośredniego, czyli przypisywano cały udział w konwersji ostatniemu kanałowi, który nie był wizytą bezpośrednią.  Obecne były również w tamtej wersji analizy innych modeli atrybucji, lecz były one ograniczone. W GA4 istnieje również model atrybucji data-driven, który opiera się na danych historycznych i na ich podstawie dzieli udział w konwersjach.
    • Darmowe połączenie z BigQuery – Do tej pory było to dostępne jedynie w wersji płatnej. Połączenie GA4  z BigQuery pozwala na eksport surowych danych do hurtowni danych w chmurze i tworzenie zapytań SQL w celu analiz. 

    Google Analytics 4 – dla kogo?

    Zmiany, które nastąpiły, powodują, że korzyści z GA4 będą czerpać nie tylko przedsiębiorstwa posiadające strony internetowe, lecz również aplikacje mobilne. Usługa jest szczególnie przydatna zarówno dla właścicieli stron i aplikacji, jak i dla deweloperów,  marketerów czy SEO-wców. 

    autor

    Emilia Zapart

    Po studiach z rachunkowości postanowiła jako kolejny kierunek wybrać marketing i komunikację rynkową. W tym czasie rozpoczęła również swoją przygodę z SEO. W Semhub pracuje od 2021 roku. Wolny czas stara się spędzać aktywnie.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz