fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
04.06.2021

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google?

Każdy właściciel nowej strony internetowej chce, aby jak najszybciej znalazła się na szczycie wyszukiwarki i generowała duży ruch. Zanim jednak to się stanie, witryna musi zostać zauważona przez roboty Google. Aby przyśpieszyć ten proces, możesz samodzielnie dodać ją do indeksu stron internetowych. Sprawdź, w jaki sposób możesz to zrobić.

    Co to jest indeks Google i po co się do niego dodaje strony?

    Indeks Google to zbiór wszystkich stron internetowych, jakie możesz odnaleźć w wyszukiwarce. Dzięki niemu użytkownicy będą w stanie trafić na witrynę po wpisaniu konkretnej frazy – jeżeli nie dodasz manualnie, nie ma możliwości, by witryna szybko pojawiła się wynikach. Przez pewien czas nikt jej więc nie zobaczy.

    Jeżeli chcesz rozpocząć pozycjonowanie witryny i sprawić, że jak najwięcej potencjalnych klientów na nią trafi, w pierwszej kolejności dodaj stronę do wyszukiwarki Google. Oczywiście, możesz czekać aż roboty same ją dostrzegą i zrobią tę pracę za Ciebie, jednak to bardzo czasochłonne rozwiązanie. W wielu przypadkach wiąże się ono z koniecznością oczekiwania kilku miesięcy na zaindeksowanie.

    Jak sprawdzić, czy strona jest już zaindeksowana w Google?

    Zanim zdecydujesz się po czasie ręcznie zaindeksować stronę internetową w Google, możesz sprawdzić, czy roboty nie uprzedziły Cię w tym i już ją wykryły. Aby to zrobić, wklej adres domeny lub wybrany link do wyszukiwarki i wpisz przed nim operator „site:” – przykładowo site:https://semhub.pl/audyt-seo/.

    Jeżeli po jego wpisaniu strona wyświetla się, to znak, że została poprawnie zaindeksowana przez roboty. W przypadku, gdy na ekranie nie jest widoczny żaden wynik, oznacza to, że możesz w dalszym ciągu oczekiwać na rozpoznanie witryny przez roboty lub rozpocząć samodzielne indeksowanie.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Jak dodać stronę do indeksu Google?

    Sposób pierwszy: Zgłoszenie adresu strony poprzez Google Search Console

    Pierwszy sposób, dzięki któremu dodasz stronę internetową do wyszukiwarki odbywa się przy wykorzystaniu Google Search Console. Jest najbardziej przydatny, gdy masz zamiar dodać pojedynczy adres URL, przykładowo pojedynczy wpis lub jeden produkt do sklepu internetowego. Co dokładnie zależy zrobić?

    Skopiuj adres interesującej Cię witryny i wklej go w pasek wyszukiwarki znajdujący się w Google Search Console. Następnie naciśnij „Poproś o zindeksowanie”.

    Sposób drugi: dodawanie wielu adresów do wyszukiwarki

    W tej części omówimy, jak dodać stronę do wyszukiwarki Google, gdy jesteś właścicielem rozbudowanych sklepów internetowych lub innych witryn z wieloma podstronami. Zanim przejdziesz do kolejnych etapów, pierwszym podstawowym krokiem jest wygenerowanie mapy strony (sitemap.xml). Dzięki niej wyświetlisz całą strukturę swojej witryny, a wszystkie znajdujące się na niej podstrony pojawią się w formie długiej listy. Tego typu uporządkowanie pomoże robotom Google w lepszym skanowaniu i indeksowaniu strony.

    Dodanie sitemapy poprzez narzędzie Google Search Console

    Po otwarciu narzędzia Google Search Console przejdź do lewego menu, a tam wybierz „Mapa witryn”. Pojawi się sekcja zawierająca wszystkie dotychczas przesłane mapy witryn. W sekcji „Dodaj nową mapę witryny” wklej jej adres i naciśnij przycisk „Prześlij” – teraz roboty Google dostaną informację, by w jak najszybciej zindeksować wszystkie adresy zawarte w Twojej witrynie.

    Aby ułatwić zadanie robotom Google, pamiętaj o stałym aktualizowaniu wygenerowanej mapy, gdy tylko na stronie zajdą jakiekolwiek zmiany. Dzięki temu zaindeksują ją w całości, podczas każdych odwiedzić Twojej witryny.

    Dodanie sitemapy poprzez plik robots.txt

    Na początek, niezbędnym krokiem będzie stworzenie oraz skonfigurowanie pliku robots.txt. W jaki sposób to zrobić i za co dokładnie będzie on odpowiadał?

    1. Stwórz plik robots.txt

    Plik robots.txt dostarcza robotom informacji na temat podstron lub całych witryn, których właściciel nie chce, by były widoczne w wyszukiwarce internetowej. Tworzenie pliku jest niezwykle proste i do jego napisania potrzebujesz prostego narzędzia, jakim jest np. notatnik Windowsa. To plik tekstowy, więc zamiast generowania go, stworzysz zwykłą notatkę. Co powinna zawierać?

    Składa się z 3 poleceń:

    User-agent – stwierdza, czy dana informacja przeznaczona jest dla wszystkich robotów, czy tylko dla wybranego.

    Dopisując przy nim gwiazdkę („*”) przekazujesz wiadomość, że komenda dotyczy wszystkich robotów.  

    Dopisując nazwę robota wyszczególniasz, którego konkretnie dotyczy dana dyrektywa np. User-agent: Googlebot

    Disallow – komenda informująca roboty, do jakich obszarów w witrynie nie mają dostępu

    Allow – umożliwia robotom dostęp do wybranego folderu lub pliku, który został wcześniej wykluczony poprzez „disallow”

    Po stworzeniu pliku przejdź do folderu witryny /public_html/ i po prostu wgraj.

    Jeżeli chcesz sprawdzić, czy strona posiada już plik robots.txt, wpisz tę frazę po nazwie domeny tak jak na przykładzie – www.domena.pl/robots.txt. Sygnałem o braku tego typu pliku będzie błąd 404.

    1. Dodaj mapę strony do robots.txt

    Jak dodać stronę do indeksu Google? Gdy poprawnie stworzysz plik robots.txt i umieścisz go pod adresem swojej domeny, możesz przy jego pomocy dodać mapę strony, która będzie następnie skanowana przez roboty.

    Aby to zrobić, dodaj w pliku robots.txt link do mapy z rozszerzeniem XML. Podczas tego etapu należy kierować się poniższym wzorem

    Sitemap: https://semhub.pl/sitemap_index.xml 

    Sposób trzeci: Zgłoszenie adresu URL strony do indeksacji używając funkcji „Ping”

    Jeżeli chcesz dostarczyć robotom informacje o mapach Twojej witryny, dodaj stronę do indeksu Google przy pomocy narzędzia do pingowania.

    Pingowanie to przesłanie danych o witrynie do różnych wyszukiwarek internetowych, dzięki którym roboty będą w stanie zaindeksować ją w krótszym czasie. Za ich pomocą przyszli odbiorcy odwiedzą Twój sklep internetowy, czy też bloga znacznie szybciej. Pamiętaj, że możesz zając się pingowaniem nie tylko całej witryny, ale też poszczególne wpisy oraz podstrony.

    Do pingowania potrzebne będzie specjalne narzędzie, często zupełnie darmowe i łatwo dostępne w Internecie. Do najczęściej wykorzystywanych należą między innymi:

    • Pingler
    • Pingomatic
    • Pingfarm

    Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniem!

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀

    Podsumowanie

    Wyszukiwarki internetowe zostały wyposażone w roboty, których zadaniem jest przeszukanie zasobów sieci w celu znalezienia nowych witryn i umieszczenia ich w indeksie. Dzięki ich pracy użytkownicy mają dostęp do uporządkowanych treści, dopasowanych do ich potrzeb i wymagań.

    Zakładając nową stronę internetową lub aktualizując znajdujące się na niej treści zgłoś stronę do Google za pomocą jednego z wymienionych w artykule sposobów. To najskuteczniejsza metoda na to, by szybko dotrzeć do swoich przyszłych odbiorców. Oczekiwanie, aż roboty same znajdą witrynę może potrwać zbyt długo.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz