fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
24.04.2020

Kanibalizacja słów kluczowych w SEO

Kanibalizacja słów kluczowych jest specyficznym zjawiskiem, które występuje, gdy jedno słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukiwania kilku różnych podstron określonej witryny internetowej. Najczęściej borykają się z nią mocno wyspecjalizowane serwisy, które mają na różnych podstronach bardzo zbliżone do siebie (albo wręcz identyczne) treści. Równie często narażone są na nią duże sklepy internetowe. W tym drugim przypadku kanibalizacja pojawia się, gdy strona główna i podstrona posiadają podobną optymalizację. W sklepach internetowych strona kategorii, czyli podstrona, cechuje się silną optymalizacją, a strona główna pojawia się w wyszukiwaniach, ponieważ „przez przypadek” pojawiła się w treści pozycjonowana fraza, która zaczęła rankować.

    Kanibalizacja Słów Kluczowych

    Co można zrobić, gdy dojdzie do kanibalizacji?

    Można wskazać kilka ścieżek postępowania po zaobserwowaniu kanibalizacji. W tej sytuacji możemy:

    • przeprowadzić deoptymalizację strony, na której nam nie zależy,
    • za pomocą linkowania wewnętrznego wzmocnić podstronę, która ma być wyżej,
    • wzmocnić stronę za pomocą linkowania zewnętrznego,
    • zastosować linkowanie kanoniczne; to doskonałe rozwiązania, gdyż produkt wciąż będzie dostępny dla użytkowników.

    Nie będziemy tu omawiać szczegółowych strategii usuwania kanibalizacji słów kluczowych – to zostanie omówione w osobnym artykule. W tym wpisie skupimy się raczej na samej identyfikacji problemu i na tym, gdzie szukać kanibalizacji.

    Gdzie szukać kanibalizacji słów kluczowych?

    Jednym ze sposobów na zlokalizowanie kanibalizacji jest monitorowanie słów kluczowych za pomocą dowolnego systemu monitorowania pozycji. Poniżej prezentujemy przykładowy wykres z programu SERPlab:

    Kanibalizacja według monitorowania pozycji

    Jak można zauważyć, co pewien czas zachodzi „wyjście” ponad pierwszą pozycję. Za kanibalizację może w tym wypadku odpowiadać inna strona HTML, jak i plik DOC albo PDF, gdyż Google sprawdza treść także i takich dokumentów. W przedstawionym przykładzie problemem jest pozycja pomiędzy dwiema podstronami, które w tytule i H1 mają zawartą główną frazę kluczową.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Google Search Console

    W przypadku Google Search Console możemy poszukiwać kanibalizacji w dwóch różnych miejscach. Pierwszym z nich jest zakładka z analityką. Zobaczmy jak to się odbywa. Za pomocą Google Search Console przeanalizujmy poszczególne słowa kluczowe, przełączmy się dla jednego z nich na adresy URL i sprawdźmy, które adresy i jak rankują.

    W tym wypadku trzeba przeprowadzić analizę jedenastu podstron, które rankują na wskazaną frazę.

    Kanibalizacji można też szukać w drugim miejscu, czyli w zakładce „Wygląd w wyszukiwarce/Udoskonalenia HTML”. W tym przypadku analizujemy podwójne tagi tytułowe.

    Koniecznie trzeba tu przeprowadzić weryfikację parametru canonical, gdyż może on wskazywać prawidłową postać strony, nawet pomimo podwójnych tagów. Poniżej zobaczycie przykład pochodzący z wtyczki blogowej Prestashop:

    AHREFS

    W narzędziu AHREFS weryfikujemy „najlepsze strony” w zakładce „wyszukiwanie organiczne”. Popatrzcie sami:

    Przykład kanibalizacji słów kluczowych

    Screaming Frog.

    W Screaming Frog przeprowadzamy pełny crawl, a następnie przechodzimy do zakładki „page titles”. Po sprawdzeniu frazy kluczowej, którą w poniższym przykładzie jest słowo „audyt”, otrzymujemy takie oto wyniki:

    Kanibalizacja według Screaming Froga

    Możemy tu zobaczyć, że mamy kilka różnych podstron zawierających frazę kluczową w tagu

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz