Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych jest specyficznym zjawiskiem, które występuje, gdy jedno słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukiwania kilku różnych podstron określonej witryny internetowej. Najczęściej borykają się z nią mocno wyspecjalizowane serwisy, które mają na róznych podstronach bardzo zbliżone do siebie (albo wręcz identyczne) treści. Równie często narażone są na nią duże sklepy internetowe. W tym drugim przypadku kanibalizacja pojawia się, gdy strona główna i podstrona posiadają podobną optymalizację. W sklepach internetowych strona kategorii, czyli podstrona, cechuje się silną optymalizacją, a strona główna pojawia się w wyszukaniach, ponieważ „przez przypadek” pojawiła się w treści pozycjonowana fraza, która zaczęła rankować.

kanibalizacja słow kluczowych

Co można zrobić, gdy dojdzie do kanibalizacji?

Można wskazać kilka ścieżek postępowania po zaobserwowaniu kanibalizacji. W tej sytuacji możemy:

  • przeprowadzić deoptymalizację strony, na której nam nie zależy,
  • za pomocą linkowania wewnętrznego wzmocnić podstronę, która ma być wyżej,
  • wzmocnić stronę za pomocą linkowania zewnętrznego,
  • zastosować linkowanie kanoniczne; to doskonałe rozwiązania, gdyż produkt wciąż bęzie dostępny dla użytkowniak.

Nie będziemy tu omawiać szczegółowych strategii usuwania kanibalizacji słów kluczowych – to zostanie omówione w osobnym artykule. W tym wpisie skupimy się raczej na samej identyfikacji problemu i na tym, gdzie szukać kanibalizacji.

Gdzie szukać kanibalizacji słów kluczowych?

Jednym ze sposobów na zlokalizowanie kanibalizacji jest monitorowanie słów kluczowych za pomocą dowolnego systemu monitorowania pozycji. Poniżej prezentujemy przykładowy wykres z programu SERPlab:kanibalizacja wg monitorowania pozycji

Jak można zauważyć, co pewien czas zachodzi „wyjście” ponad pierwszą pozycję. Za kanibalizację może w tym wypadku odpowiadać inna strona HTML, jak i plik DOC albo PDF, gdyż Google sprawdza treść także i takich dokumentów. W przedstawionym przykładzie problemem jest pozycja pomiędzy dwiema podstronami, które w tytule i H1 mają zawartą główną frazę kluczową.

Google Search Console

W przypadku Google Search Console możemy poszukiwac kanibalizacji w dwóch róznych miejscach. Pierwszym z nich jest zakładka z analityką. Zobaczmy jak to się odbywa. Za pomocą Google Search Console przeanalizujmy poszczególne słowa kluczowe, przełączmy się dla jednego z nich na adresy URL i sprawdźmy, które adresy i jak rankują.

W tym wypadku trzeba przeprowadzić analize jedenastu podstron, które rankują na wskazaną frazę. Tym, co od razu zwraca na siebie uwagę, są tagi, które pewien czas po migracji zaindeksowały się i zostały ponownie zablokowane.

Te adresy, które zawierają ?amp?, oznaczają wejścia z urządzeń mobilnych. Możemy je śmiało pominąc, ponieważ zawierają element canonical dedykowany dla wersji na desktop. Pomimo dobrego linkowania wewnętrznego, znacznie lepiej rankuje blog niż usługa, którą chcę wypozycjonować.

Kanibalizacji można też szukać w drugim miejscu, czyli w zakładce „Wygląd w wyszukiwarce/Udoskonalenia HTML”. W tym przypadku analizujemy podwójne tagi tytułowe:

Koniecznie trzeba tu przeprowadzić weryfikację parametru canonical, gdyż może on wskazywać prawidłową postac strony, nawet pomimo podwójnych tagów. Poniżej zobaczycie przykład pochodzący z wtyczki blogowej Prestashop:

AHREFS

W narzędzou AHREFS weryfikujemy „najlepsze strony” w zakładce „wyszukiwanie organiczne”. Popatrzcie sami:

przykład kanibalizacji słów kluczowych

Screaming Frog.

W Screaming Frog przeprowadzamy pełny crawl, a następnie przechodzimy do zakładki „page titles”. Po sprawdzeniu frazy kluczowej, którą w poniższym przykładzie jest słowo „audyt”, otrzymujemy takie oto wyniki:

kanibalizacja wg screaming froga

Możemy tu zobaczyć, że mamy kilka różnych podstron zawierających fraze kluczową w tagi <title>. Zarazem sprawdzamy, które z tych podstron mają canonicala, które są stronicowaniem i tak dalej, co daje nam pogląd na to, gdzie może występować zjawisko kanibalizacji. Jak widzicie, jest tego całkiem sporo…

Warto zapoznać się z treścią zawarta w tym linku: http://bit.ly/2QVYGyt

W Internecie znajdziedzie dużo materiałow dotyczących zjawiska kanibalizacji fraz kluczowych. Z poniższych linków dowiecie się więcej na temat kanibalizacji:

https://delante.pl/kanibalizacja-slow-kluczowych/

https://www.semstorm.com/pl/blog/seo-and-ppc/walczymy-z-kanibalizacja-slow-kluczowych

https://www.seostation.pl/wiedza/kanibalizacja-slow-kluczowych-wykrywanie

Zostaw komentarz