fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Ewa Szczygieł
28.09.2023

Kody odpowiedzi strony – czym są, jakie funkcje pełnią, jaki mają wpływ na pozycjonowanie?

Przeglądając strony lub oferty sklepów internetowych, pewnie nie raz natknąłeś się na komunikat taki jak: „strona niedostępna”, „nie znaleziono strony” lub „strona nie istnieje” i towarzyszący mu numer – 404. Czym jest błąd 404, który zakłóca przyjemne korzystanie ze strony i scrollowanie jej zawartości?

    Przeglądając strony lub oferty sklepów internetowych, pewnie nie raz natknąłeś się na komunikat taki jak: „strona niedostępna”, „nie znaleziono strony” lub „strona nie istnieje” i towarzyszący mu numer – 404. Czym jest błąd 404, który zakłóca przyjemne korzystanie ze strony i scrollowanie jej zawartości?

    Błąd 404 to jeden z kodów odpowiedzi serwera, które można znaleźć na stronach internetowych. Wszystkie kody odpowiedzi zgłaszane przez strony pełnią inne funkcje w zakulisowym działaniu strony. 

    Na jakie kody odpowiedzi serwera można napotkać w pracy pozycjonera? Czym są i co oznaczają dla procesu pozycjonowania? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu!

    Czym są kody odpowiedzi HTTP?

    Kod HTTP (Hypertext Transfer Protocol) to protokół spełniający wiele funkcji w tym między innymi służy do komunikacji przeglądarek z serwerami webowymi. Działanie tego protokołu opiera się na żądaniu klienta, przeglądarki. Po wysłaniu żądania następuje oczekiwanie na odpowiedź serwera. Jak to wygląda na przykładzie? Klient, chcąc wejść na stronę, wpisuje jej adres w wyszukiwarkę, dzięki czemu można zlokalizować ją na odpowiednim serwerze. Następnie przesyłane są dostępne dane na komputer użytkownika. Dane przesyłane są właśnie za pomocą protokołu HTTP. Serwer odpowiada przeglądarce odpowiednim kodem, który składa się z trzech cyfr. Każdy kod informuje o tym, czy ładowanie strony zakończyło się sukcesem, czy po drodze wystąpiły pewne błędy uniemożliwiające wyświetlanie strony (lub strona znajduje się pod innym adresem i nastąpiło przekierowanie). Nie wszystkie kody są fizycznie widoczne dla użytkownika. Zazwyczaj bezpośrednio informowani jesteśmy o wystąpieniu błędu 404 (widocznego powyżej) lub błędu 500 informującego o występowaniu wewnętrznych problemów na serwerze.

    Gdy żądanie kończy się sukcesem lub na stronie wystąpiło przekierowanie, użytkownik nie jest o tym informowany za pomocą wyświetlającego się kodu odpowiedzi HTTP, ponieważ nie ma takiej konieczności. Takie informacje zazwyczaj są widoczne przy użyciu odpowiednich narzędzi SEO.

    Skoro wspomnieliśmy już o narzędziach SEO, warto też spojrzeć na kody odpowiedzi HTTP z punktu widzenia pozycjonowania. Jaki mają wpływ na pozycjonowanie? 

    Kody statusu HTTP i błędy występujące na stronie, znacząco wpływają na wyniki organiczne i pojawianie się w wyszukiwarce Google co przekłada się na widoczność strony internetowej i obniżenie jej jakości i pozycji.

    Dlatego tak ważne jest to, my wykryć błędy wyświetlające się na stronie w celu jak najszybszego naprawienia. Temat wpływu kodów HTTP na pozycjonowanie rozszerzymy w dalszej części artykułu.

    Kiedy pojawiają się błędy HTTP?

    Jak już wiemy, kody odpowiedzi HTTP — w tym błędy HTTP — wyświetlają się wtedy, gdy serwer napotkał problem przy otwieraniu konkretnej podstrony. Odpowiedni kod opatrzony jest informacją o tym, czym on jest i jaka jest przyczyna wystąpienia błędu — co jest bardzo ważne z punktu widzenia użytkownika. Częstą przyczyną występowania błędów na stronie jest np. Przeciążony serwer, zablokowanie zasobów ze względu na naruszenie przepisów lub usunięcie danej podstrony i informacji na niej zawartych.

    Dużym ułatwieniem i ważną informacją jest to, że wszystkie kody odpowiedzi HTTP są odpowiednio sklasyfikowane i opisane, dzięki czemu wiemy dokładnie, z czym mamy do czynienia.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Lista występujących kodów odpowiedzi HTTP

    Jak wspominaliśmy, lista kodów odpowiedzi HTTP jest dość długa. Istnieje ponad 40 różnych kodów odpowiedzi HTTP, jednak niektóre z nich występują częściej niż inne, dlatego mają szczególny priorytet w procesach SEO.

    Około 16 kodów odpowiedzi HTTPS należy do tej grupy regularnie występujących i powszechnie znanych przez użytkowników. Warto umieć je rozpoznawać i rozróżniać ze względu na komfort użytkowania strony lub w przypadku osób prowadzących swój sklep, lub biznes — w celu umiejętnego radzenia sobie z nimi:

    • 200 – OK
      Kod oznaczający prawidłowe otworzenie się strony i sukces zgłoszonego żądania. Strona działa poprawnie i serwer zwrócił oczekiwaną odpowiedź bez problemu.
    • 301 – Moved permanently
      Strona internetowa lub jej zawartość została zastąpiona na zawsze, innym zasobem (trwałe przekierowanie URL)
    • 302 – Found
      Znaleziono żądany zasób, jednak nie w miejscu w którym go oczekiwano (tak zwane tymczasowe przekierowanie adresu URL)
    • 302 – Not modified
      Zasoby są przechowywane w pamięci podręcznej przeglądarki i nie uległy zmianie (ma to na celu przyspieszenie ładowania witryny przez wykorzystanie wcześniejszej zawartości)
    • 400 – Bad request
      Żądanie nie jest poprawne, zostało odrzucone przez serwer ( np. przez błędne formułowanie)
    • 401 – Unauthorized
      Zawartość docelowa nie zawiera prawidłowego uwierzytelnienia
    • 403 – Forbidden
      Użytkownik nie ma uprawnień do wyświetlania zawartości
    • 404 – Not found
      Oznacza, że żądany zasób nie istnieje. Serwer nie znajduje informacji czy wcześniej taki dostęp do zasobu był możliwy. To jeden z najczęściej występujących komunikatów HTTP
    • 405 – Method not allowed
      Zasób nie istnieje, klient użył niedozwolonej metody HTTP
    • 408 – Request timeout
      Został przekroczony limit czasu na pełne załadowanie żądania przeglądarki (serwer znalazł problem ze względu na przeciążenie sieci)
    • 410 – Gone
      Zasób, do którego żąda się dostępu nie istnieje, jednak serwer znalazł o tym informacje
    • 429 – Too many requests
      Użytkownik wystosował zbyt dużą ilość żądań w tym samym czasie
    • 499 – Client closed request
      Zamknięcie żądania w trakcie przetwarzania przez serwer
    • 500 – Internal server error
      Wewnętrzny błąd serwera, który sprawił, że zasób nie mógł być dostarczony do użytkownika
    • 501 – Not implemented
      Oznacza, że serwer nie obsługuje funkcji wymaganej do spełnienia żądania
    • 502 – Bad gateway
      Serwer otrzymał błędną odpowiedź z innego serwera (połączenie z bazą danych jest zerwane ze względu na zbyt długi czas ładowania)
    • 503 – Service unavailable
      Żądanie nie może być wykonane w danym czasie z powodu problemów z hostingiem
    • 504 – Gateway timeout
      Żądanie nie mogło być wykonane, ze względu na to, że pierwszy serwer przekroczył limit czasu oczekiwania na odpowiedź ze strony drugiego serwera

    Polecamy zapoznać się z wszystkimi kodami odpowiedzi, które mogą być zwrócone przez stronę. Można znaleźć je pod tym adresem: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTTP/Status.
    Na stronie dostępne są ich szczegółowe omówienie oraz znaczenie.

    autor

    Ewa Szczygieł

    Do zespołu Semhub dołączyła w 2021 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i psychologią i popkulturą. Uwielbia czytać książki fantasy i kinematografię.

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz