Przeglądając strony lub oferty sklepów internetowych, pewnie nie raz natknąłeś się na komunikat taki jak: „strona niedostępna”, „nie znaleziono strony” lub „strona nie istnieje” i towarzyszący mu numer – 404. Czym jest błąd 404, który zakłóca przyjemne korzystanie ze strony i scrollowanie jej zawartości?
Przeglądając strony lub oferty sklepów internetowych, pewnie nie raz natknąłeś się na komunikat taki jak: „strona niedostępna”, „nie znaleziono strony” lub „strona nie istnieje” i towarzyszący mu numer – 404. Czym jest błąd 404, który zakłóca przyjemne korzystanie ze strony i scrollowanie jej zawartości?
Błąd 404 to jeden z kodów odpowiedzi serwera, które można znaleźć na stronach internetowych. Wszystkie kody odpowiedzi zgłaszane przez strony pełnią inne funkcje w zakulisowym działaniu strony.
Na jakie kody odpowiedzi serwera można napotkać w pracy pozycjonera? Czym są i co oznaczają dla procesu pozycjonowania? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu!
Czym są kody odpowiedzi HTTP?
Kod HTTP (Hypertext Transfer Protocol) to protokół spełniający wiele funkcji w tym między innymi służy do komunikacji przeglądarek z serwerami webowymi. Działanie tego protokołu opiera się na żądaniu klienta, przeglądarki. Po wysłaniu żądania następuje oczekiwanie na odpowiedź serwera. Jak to wygląda na przykładzie? Klient, chcąc wejść na stronę, wpisuje jej adres w wyszukiwarkę, dzięki czemu można zlokalizować ją na odpowiednim serwerze. Następnie przesyłane są dostępne dane na komputer użytkownika. Dane przesyłane są właśnie za pomocą protokołu HTTP. Serwer odpowiada przeglądarce odpowiednim kodem, który składa się z trzech cyfr. Każdy kod informuje o tym, czy ładowanie strony zakończyło się sukcesem, czy po drodze wystąpiły pewne błędy uniemożliwiające wyświetlanie strony (lub strona znajduje się pod innym adresem i nastąpiło przekierowanie). Nie wszystkie kody są fizycznie widoczne dla użytkownika. Zazwyczaj bezpośrednio informowani jesteśmy o wystąpieniu błędu 404 (widocznego powyżej) lub błędu 500 informującego o występowaniu wewnętrznych problemów na serwerze.
Gdy żądanie kończy się sukcesem lub na stronie wystąpiło przekierowanie, użytkownik nie jest o tym informowany za pomocą wyświetlającego się kodu odpowiedzi HTTP, ponieważ nie ma takiej konieczności. Takie informacje zazwyczaj są widoczne przy użyciu odpowiednich narzędzi SEO.
Skoro wspomnieliśmy już o narzędziach SEO, warto też spojrzeć na kody odpowiedzi HTTP z punktu widzenia pozycjonowania. Jaki mają wpływ na pozycjonowanie?
Kody statusu HTTP i błędy występujące na stronie, znacząco wpływają na wyniki organiczne i pojawianie się w wyszukiwarce Google co przekłada się na widoczność strony internetowej i obniżenie jej jakości i pozycji.
Dlatego tak ważne jest to, my wykryć błędy wyświetlające się na stronie w celu jak najszybszego naprawienia. Temat wpływu kodów HTTP na pozycjonowanie rozszerzymy w dalszej części artykułu.
Kiedy pojawiają się błędy HTTP?
Jak już wiemy, kody odpowiedzi HTTP — w tym błędy HTTP — wyświetlają się wtedy, gdy serwer napotkał problem przy otwieraniu konkretnej podstrony. Odpowiedni kod opatrzony jest informacją o tym, czym on jest i jaka jest przyczyna wystąpienia błędu — co jest bardzo ważne z punktu widzenia użytkownika. Częstą przyczyną występowania błędów na stronie jest np. Przeciążony serwer, zablokowanie zasobów ze względu na naruszenie przepisów lub usunięcie danej podstrony i informacji na niej zawartych.
Dużym ułatwieniem i ważną informacją jest to, że wszystkie kody odpowiedzi HTTP są odpowiednio sklasyfikowane i opisane, dzięki czemu wiemy dokładnie, z czym mamy do czynienia.
Dodaj komentarz