fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
25.02.2024

Link GAP – co to jest, jak go wykorzystać w SEO?

Skuteczny link building, a tym samym - efektywne pozycjonowanie niejednemu spędza sen z powiek. Teoretycznie masz wszystko: dobrą treść, linkowanie wewnętrzne, mocne backlinki i nadal jest coś nie tak. Toniesz w gąszczu wykresów, podczas gdy Twoi konkurenci szybują w wynikach wyszukiwania. Często okazuje się, że brakującym ogniwem jest pominięcie analizy Link GAP. Czym jest i na czym polega?

    Co to jest link GAP?

    Link GAP co to jest – jeśli nie potrafisz odpowiedzieć sobie na to pytanie, już spieszymy z odpowiedzią. Jest to analiza mocno związana ze skutecznym link buildingiem, która polega na weryfikowaniu luk w linkach zwrotnych. Z jej pomocą porównujesz Twój profil linkowy z tym, który stworzyła konkurencja. Dokładniej: identyfikujesz witryny, które zawierają wartościowe odnośniki do niej, a nie do Ciebie. 

    Sęk w tym, abyś dobrze zidentyfikował owe luki i zaczął je skrupulatnie wypełniać poprzez zdobycie wspomnianych mocnych linków. To bardzo dobra droga do tego, aby zwiększać efektywność działań strategii SEO. Budujesz tym samym wiarygodność w swojej grupie docelowej i zyskujesz przewagę nad konkurencją. 

    Link GAP w SEO – jakie ma znaczenie?

    Link GAP w SEO nie powinno się bagatelizować. Ma ona duże znaczenie na drodze do znalezienia dobrej jakości, skrojonych na miarę potrzeb Twojej witryny potencjalnych miejsc publikacji. Tym samym otwierasz się na nowe możliwości w wydajności działań w optymalizacji. Masz szanse na zwiększenie zasięgu odbiorców, a co za tym idzie – budowania relacji.

    Bardzo ważną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę w analizie Link GAP jest możliwość identyfikacji obszarów, w których musisz usprawnić pracę. Nie bez znaczenia pozostaje także monitorowanie działań konkurencji. Bądź o krok przed nią. Pamiętaj – nie kończ na jednorazowej analizie. Regularność musi Ci wejść w krew. Monitoruj więc i mierz wyniki – zarówno swoje, jak i konkurencji. Śledzenie zmian w profilu linków umożliwia wiele narzędzi, a wśród nich np. Google Search Console, Google Analytics, Majestic, SEMrush, Moz czy też Ahrefs. Ponadto z ich pomocą możesz śledzić konwersję, pozycje czy też ruch. 

    Stawiaj również na jakość i aktualność treści. To dobry sposób na to, aby pozyskać pożądane linki. Wartościowy content jest przede wszystkim użyteczny, odpowiada na pytania użytkowników. Nie bez znaczenia jest budowanie ich zaangażowania i stawiania firmy w roli eksperta. Sięgaj po różne formaty: od artykułów, po podcasty, webinary, infografiki, e-booki etc. Nie zamykaj się również na wpisy gościnne. 

    Pamiętaj – im bardziej atrakcyjna dla robotów i użytkowników jest Twoja witryna, tym bardziej efektywny link building i mniej luk w linkach.

    Jak przeprowadzić analizę Link GAP?

    Skoro już wiesz, czym jest analiza Link GAP, czas na to, abyś dowiedział się, jak ją skutecznie przeprowadzić. To podstawa do tego, aby Twoje działania przyniosły zamierzone efekty. 

    Krok 1: uzbrój się w odpowiednie narzędzia

    Pierwszym krokiem na drodze do przeprowadzenia analizy Link GAP jest skorzystanie z odpowiednich narzędzi. Raczej nie powinieneś zamykać się na konkretne. Powód? Musisz wiedzieć, że każde z nich jest tworzone w oparciu o inną bazę linków zewnętrznych. Rzadko kiedy spotkasz się z identyczną. W związku z tym, jeśli chcesz, aby Twoja analiza była dokładna i rzetelna, posiłkuj się przynajmniej dwoma. 

    Po dostępnych na rynku narzędziach możesz spodziewać się supportu w znalezieniu luk w linkach w następujący sposób. Wpisujesz nazwę swojej domeny i konkurencyjnych (ilość zależna od danego narzędzia). Następnie otrzymujesz raport, który zawiera dane dotyczące zarówno waszych wspólnych, jak i unikalnych backlinków. Zgromadzone dane możesz filtrować m.in. po typie linku, jak i ocenie domeny. Z łatwością je wyeksportujesz, jeśli chcesz dokonać analizy w arkuszu kalkulacyjnym. 

    Wśród narzędzi do analizy Ling GAP warto wymienić m.in.:

    • Semrush – masz w nim do dyspozycji Backlink GAP, z pomocą którego jednocześnie możesz porównywać linki zwrotne z kilku konkurencyjnych domen. W szybki sposób dowiesz się, jakie odnośniki się na nich znajdują, a które powinieneś mieć także Ty. 
    • Ahrefs – tutaj do dyspozycji oddano Ci Link Intersect, które działa w analogiczny sposób, co opisane powyżej. 
    • Majestic – wykorzystasz tu potencjał narzędzia Clique Hunter. Aby zwiększyć skuteczność analizy, porównuj swoją domenę przynajmniej z dwoma konkurencyjnymi.
    • Moz – narzędzie od Moz nosi nazwę Link Intersect, czyli dokładnie takie samo jak w przypadku Ahrefs i co ważne, działa na bardzo zbliżonych zasadach. Z jego pomocą sprawdzisz, ile mocnych linków Twojej konkurencji brakuje Ci do uzupełnienia profilu linkowego.

    Jeśli narzędzia to dla Ciebie za mało, zawsze możesz postawić dodatkowo na research we własnym zakresie. 

    Krok 2: zidentyfikuj i odszukaj konkurencyjne firmy

    Jak wiesz, nie jest to karkołomne zadanie. Wystarczy, że wpiszesz nazwę towarów czy też usług związanych z Twoją witryną w wyszukiwarkę i sprawdzisz, które firmy najwyżej wyświetlają się w SERPie. Możesz również zrobić research w mediach społecznościowych, na forach, w katalogach czy też blogach. Możesz jednak znacznie skrócić działania i posiłkować się wyżej wymienionymi narzędziami.

    Ważne jest to, abyś skrupulatnie podszedł do tematu. Nie analizuj dziesiątek przypadkowych domen, a skup się na kilku, maksymalnie 10, które są Twoją bezpośrednią konkurencją. Jeśli nie jesteś jeszcze na etapie ,,grubych” graczy na rynku, nie porównuj się do nich. Na wszystko przyjdzie czas. Skup się na konkurentach – tych, którzy depczą Ci po piętach, abyś mógł być o krok przed nimi. 

    Krok 3: porównaj swój profil linków z konkurencją

    Porównanie profilu linków z konkurencją jest ważne na drodze do skutecznej analizy Link GAP. W tym celu skorzystaj z narzędzi i pamiętaj – nie wyciągaj wniosków wyłącznie na postawie jednego. Musisz jednak mieć na uwadze to, że mimo iż proces analizy w każdym przebiega podobnie, to w niektórych aspektach różni się nieznacznie od siebie. Jeśli masz jakieś wątpliwości czy też niejasności, zawsze możesz skorzystać z tutoriali video, które z łatwością znajdziesz w sieci. 

    Pamiętaj jednak o tym, że prawidłowe przeprowadzenie analizy to dopiero początek Twojej drogi na szczyt wyszukiwarek. Obok podjęcia odpowiednich działań musisz zwracać uwagę na to, aby nie popełnić błędów, które mogą Cię słono kosztować (dosłownie i w przenośni). Wśród nich można wymienić takie jak: 

    • Stawianie na ilość, a nie jakość – zdecydowanie lepiej jest mieć kilka mocnych backlinków niż morze kiepskich.
    • Niewłaściwe witryny – jeśli tematyka danej strony nie jest tożsama z Twoją, możesz istotnie wpłynąć na jakość profilu linkowego. 
    • Nieumiejętne planowanie budżetu.
    • Brak weryfikacji linkowania wewnętrznego konkurencji.
    • Brak regularności w działaniach – pamiętaj o tym, że z biegiem czasu profile linków ulegają zmianie. Powstają nowe luki i musisz być tego świadomy. 

    Jak widzisz, skuteczny link building, to układanka, która składa się z wielu puzzli. Aby stworzyć spójną całość – i przede wszystkim efektywną – nie zapominaj o analizie Link GAP.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz