fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
25.02.2024

Opinie w Google – jak je dodać, usunąć, zmienić?

Opinie w Google to bardzo ważny czynnik rankingowy w lokalnym SEO, support w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, jak również kopalnia wiedzy o klientach. To sposób na dzielenie się doświadczeniami związanymi z korzystaniem z usług, bądź zakupem produktów. Sprawdź, co warto o nich wiedzieć, jak je dodawać, edytować i usuwać. To nie jest skomplikowany proces, niemniej potrzebuje elementarnej wiedzy. Już spieszymy, aby się nią z Tobą podzielić.

    Opinie Google – co to jest i jak to działa?

    Opinie Google co to jest – to pytanie zadaje sobie wiele osób, które nie mają dużego doświadczenia w marketingu internetowym. O opiniach wiele się słyszy, ale nie do końca wiadomo czym są i jak ważne są dla Twojego biznesu – zarówno pod względem wizerunkowym, jak i z uwagi na SEO. Już spieszymy z odpowiedzią.

    Mówiąc najłatwiej, opinia Google to krótka recenzja napisana przez osoby korzystające z usług danej firmy. Co ważne, nie jest ona anonimowa. Opatrzona jest gwiazdkami w skali od 1 do 5. Właściciel danego przedsiębiorstwa, restauracji, klubu, sklepu – słowem – firmy, której dotyczy opinia, ma możliwość odpowiedzenia na nią. Dodanie opinii jest dobrowolne i bezpłatne.

    Warto wiedzieć, że opinie w Google są powiązane z profilem Firmy w Google. Są widoczne zarówno w Google Maps, jak i wynikach wyszukiwania.

    Potentat już od dawna stara się o to, aby były one pewnego rodzaju drogowskazem dla klientów, przestrzenią w której mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat usług z których korzystali. 

    Dobrze, skoro wiesz już czym są opinie Google, czas przejść do odpowiedzi na pytania pt. opinie Google jak działają? Dlaczego warto jest dbać o rozbudowanie liczby tych pozytywnych w profilu firmowym? Oto one:

    • Budowanie wizerunku markiKorzystne opinie to sygnał dla potencjalnego klienta, że warto zaufać Twojej firmie. Przyciągają jego uwagę niczym magnes i mogą postawić Cię w roli eksperta w branży. 
    • Wyróżnienie na tle konkurencji
    • Wpływ na decyzje zakupowe – bezpłatna forma promocjiDobra firma ma pozytywne opinie – to jasny przekaz. To może być krótka droga do tego, aby klienci chętniej sięgali po Twoje produkty, bądź skorzystali z oferowanych przez Ciebie usług. 
    • Zwiększenie widoczności w GoogleIm więcej dobrych opinii, tym większa szansa na szybowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania. Opinie Google to czynnik rankingowy w lokalnym SEO i bez dwóch zdań warto o nie walczyć. Jak już wspomnieliśmy – pozytywna opinia, to jasny sygnał, że Twoje usługi mają wartość. Usługi lub produkty cechuje wysoka jakość, więc roboty Google uznają, że warto promować je w wynikach wyszukiwania. Nie bez znaczenia pozostaje także to, że recenzje często zawierają słowa kluczowe. To ważne dla algorytmów Google na drodze do zrozumienia tego, czym zajmuje się Twoja firma. Efekt? Lepsze, bardziej precyzyjne dopasowanie wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników. 

    Ponadto opinie Google – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – pozwalają na weryfikację Twoich działań. Jako przedsiębiorca powinieneś liczyć się ze zdaniem każdego klienta i analizować swoje kroki, a w razie potrzeby, wprowadzać zmiany. 

    Musisz jednak mieć świadomość tego, że o ile wiele osób podchodzi do napisania opinii w sposób rzetelny, o tyle spora część traktuje je jako do narzędzie służące do ,,kopania pod Tobą przysłowiowych dołków”. W praktyce mowa o nieuczciwej konkurencji, która masowo może wystawiać negatywne opinie tylko po to, aby Ci zaszkodzić.

    Jak dodać opinie na Google?

    Pamiętaj! Nigdy nie dodasz recenzji anonimowo. Zawsze potrzebne Ci będzie do tego konto Google. Możesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami z poziomu przeglądarki internetowej. Masz także możliwość wykorzystania w tym celu urządzenia mobilnego lub skorzystania z linka, który kieruje do pola recenzji (otrzymasz go od firmy, której recenzja dotyczy). 

    Dodawanie opinii Google z poziomu wyszukiwarki nie jest trudne. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę nazwę danej firmy. Po prawej stronie pojawi się jej profil. Następnie kliknij na przycisk “Dodaj opinię”.

    Kolejny krok, to wyświetlenie się okna dedykowanego przyznaniu gwiazdek i pole do wypełniania treścią. Jak już wspomnieliśmy – do Twojej dyspozycji jest skala od 1 do 5. Rzecz jasna im więcej gwiazdek – tym lepsza rekomendacja. Analogicznie – im mniej, tym gorsze wrażenia o danej firmie.

    Czas przejść do kilku słów uzasadnienia ilości przyznanych gwiazdek (chociaż nie jest to obligatoryjnie – niemniej rekomendowane). Co więcej – możesz nawet dodać kilka zdjęć lub filmów. Jest to szczególnie ważne w przypadku np. odwiedzenia restauracji. Aby nie być gołosłownym, możesz opublikować zdjęcia potrawy, aby wzmocnić swoją argumentację. Kiedy uznasz, że opinia jest już kompletna, klikasz przycisk “Opublikuj”. Tym sposobem, pojawia się ona w Wizytówce Google ocenianej przez Ciebie firmy. 

    Jak dodać opinię Google na urządzeniu mobilnym? To także nie jest skomplikowany proces. Wystarczy, że otworzysz aplikację Mapy Google. Następnie, w pasku wyszukiwania wpisujesz nazwę firmy, aby potem przejść do sekcji “Opinie”. 

    Już teraz wystarczy jedynie wybrać opcję “Oceń i opisz”, aby podzielić się swoją opinią z innymi użytkownikami.

    Inną ścieżką dodania recenzji jest generowanie linku do sekcji opinii Google. Możesz to zrobić z poziomu swojego profilu firmowego i wysłać do swoich klientów z prośbą o wystawienie recenzji, lub też wcielić się w rolę klienta danej firmy i skorzystać z przesłanego przez nich linka. 

    Masz istotny wpływ na jej losy w wynikach wyszukiwania, budowanie wizerunku, a tym samym, zaufania wśród potencjalnych klientów. Warto dokładnie przemyśleć to, co chcesz napisać, ponieważ nie będziesz miał już możliwości ponownego wystawienia opinii o danym przedsiębiorstwie. Możesz to zrobić tylko raz. Jeśli jednak uznasz, że działałeś zbyt impulsywnie, zapomniałeś czegoś dodać czy też coś się zmieniło na przestrzeni czasu, z powodzeniem możesz edytować swój wpis lub go usunąć. Pamiętaj o tym, aby za każdym razem wnosić jakąś wartość dla innych, być rzetelnym i nie zaśmiecać przestrzeni internetu dodając fałszywe opinie Google.

    WAŻNE! Google jawnie ostrzega, że opinie są moderowane. Powód? Uniemożliwienie naruszania zasad publikowania treści w Mapach Google. Jeśli Twoja opinia w jakikolwiek sposób podchodzi pod te praktyki, zostanie usunięta. Co istotne – nie możesz liczyć na jej przywrócenie.

    Jak edytować opinie na Google?

    Jeśli zastanawiasz się jak edytować opinie Google, to jesteś we właściwym miejscu. Znajdziesz tu jednak odpowiedź na pytanie, jak zmienić swoją recenzję. Nie uciekaj jednak, ponieważ nigdzie indziej nie dowiesz się, jak edytować opinię innego użytkownika. Powód? Po prostu Google nie daje takiej możliwości. Wracając do meritum.

    Już wiemy, że możesz edytować wyłącznie swoją opinię. W tym celu musisz otworzyć Mapy Google na swoim komputerze/laptopie/telefonie – jak już wolisz. Następnie w lewym górnym rogu zobaczysz pole z trzema równoległymi liniami – kliknij w nie, a następnie w Twój wkład – Opinie. Następnie kliknij na pole “Więcej” (przycisk z trzema ułożonymi pionowo kropkami), który znajduje się obok recenzji, która wymaga edycji. Następnie kliknij w “Edytuj opinię”. Pozostaje Ci już tylko postępowanie zgodnie z wyświetlanymi na ekranie instrukcjami i gotowe!

    Jak usunąć opinie z Google?

    Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Jeśli chcesz usunąć opinię, którą sam dodałeś, to nie będziesz miał z tym najmniejszego problemu. Wystarczy, że będziesz postępował tak samo, jak w przypadku edycji opinii, ale zamiast kliknąć przycisk „Edytuj” klikasz „Usuń opinię”. Potem postępujesz zgodnie z instrukcjami – i gotowe. 

    Przysłowiowe schody zaczynają się wówczas, kiedy chcesz usunąć opinię ze swojej firmowej wizytówki. Możesz to zrobić jedynie z poziomu prośby o jej skasowanie – ale uwaga – tylko pod warunkiem, że narusza ona zasady przyjęte przez Google. Jeśli więc jesteś np. restauratorem i klient napisał, że zupa była za słona, to “niestety”, musisz przyjąć to z pokorą.

    Prośbę o usunięcie możesz wysłać do Google m.in. wówczas gdy opinia jest podejrzeniem SPAMU, zawiera fałszywe treści, nie są one na temat, są niezgodne z prawem bądź też obraźliwe. Szczegółowe informacje znajdziesz w pomocy Google.

    Jak zgłosić opinię do Google? Poniżej znajdziesz instrukcje z poziomu komputera desktopowego.  

    Możesz to zrobić z poziomu swojego konta Google Moja Firma:

    • zaloguj się,
    • wybierz opinię,
    • kliknij symbol trzech kropek, a następnie “Zgłoś nieodpowiednią treść”.

    Możesz poprosić o usunięcie opinii przez Mapy Google. W tym celu:

    • otwórz Mapy Google,
    • wyszukaj swoją firmę,
    • zaznacz opinię, która narusza zasady Google,
    • kliknij trzy kropki, a następnie wybierz opcję “Zgłoś jako nieodpowiednie”.

     

    Usunięcie opinii jest również możliwe za pośrednictwem wyszukiwarki Google:

     

    • otwórz wyszukiwarkę,
    • wyszukaj wizytówkę swojej firmy,
    • wejdź w sekcję “Opinie”,
    • znajdź tę, którą chcesz zgłosić,
    • wskaż ocenę (gwiazdki),
    • kliknij opcję “Zgłoś nieodpowiednie treści”,
    • wybierz rodzaj naruszenia zasad.

     

    Szczegółowe informacje na temat usuwania opinii z poziomu telefonu, w tym systemów Android i iOS znajdziesz tu: https://support.google.com/business/answer/4596773?hl=pl&co=GENIE.Platform%3DAndroid

    Fałszywe opinie w Google

    Jak rozpoznać fałszywą opinię? Przede wszystkim zwróć uwagę na nazwę użytkownika, który ją wystawił. Jeśli zamiast imienia i nazwiska będzie zawierała jakieś znaki bądź podejrzane skróty, niech to będzie dla Ciebie red flag. Niestety coraz więcej firm tworzy fake konta i dodaje oceny na masową skalę dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Są generowane automatycznie, więc miej to z tyłu głowy.

    Zweryfikuj profil osoby, która wystawiła negatywną opinię. To profil publiczny, więc sam ocenisz, czy działa rzetelnie czy podszywa się pod kogoś innego chcąc po prostu psuć rynek lub jest nieuczciwą konkurencją. Może też się okazać, że jest botem ze sztucznie stworzoną historią. Jeśli zauważysz, że np. wstawił kilka opinii w krótkim odstępie czasowym na masową skalę, to jest to dość podejrzane, nieprawdaż?

     

    A co w przypadku, kiedy dana osoba ma tylko jedną opinię i tak się składa, że negatywną, która dotyczy Twojej firmy? Są dwie opcje. Pierwsza, to taka, że po prostu chciał wyrazić swoje niezadowolenie. Druga, to fake. Jak usunąć te negatywne opinie na Google? Postępuj zgodnie z powyższymi instrukcjami.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz