Crawl Budget czyli budżet indeksowania strony określa liczbę podstron, które są możliwe do zaindeksowania przez roboty Google podczas pojedynczej wizyty. Narzędzia indeksujące codziennie skanują miliardy podstron z całego świata. W związku z tym wprowadzono pewne ograniczenia, które mają za zadanie usprawniać działanie botów Google przez zmniejszenie wykorzystania mocy obliczeniowej i przyczyniać się do tego, że na wysokich wynikach wyszukiwania będą się pojawiać tylko te strony, które wnoszą największą wartość dla czytelnika a ich budowa jest czytelna.
Podstawą budowania mocnej pozycji w wyszukiwarce Google jest indeksacja witryny. Odpowiednio zoptymalizowane strony internetowe o przemyślanej strategii pozycjonowania są uznawane za idealną odpowiedź na zapotrzebowanie użytkownika. Dlatego warto zadbać o to, żeby roboty google chciały często wracać na naszą witrynę w celu indeksowania adresów url przydatnych dla odbiorców. Do tego, by zweryfikować ile podstron będzie mogło być sprawdzonych w czasie jednej wizyty służy Crawl Budget. To od nas zależy jednak to, czy w czasie sprawdzania witryny roboty nie znajdą rażących błędów i nadużyć oraz czy będą wracały do nas częściej. Czym jest Crawl Budget? Jakie ma znaczenie dla pozycjonowania oraz jak zoptymalizować proces indeksowania? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/crawl-budget
Czym jest Crawl Budget?
Crawl Budget czyli budżet indeksowania strony określa liczbę podstron, które są możliwe do zaindeksowania przez roboty Google podczas pojedynczej wizyty. Narzędzia indeksujące codziennie skanują miliardy podstron z całego świata. W związku z tym wprowadzono pewne ograniczenia, które mają za zadanie usprawniać działanie botów Google przez zmniejszenie wykorzystania mocy obliczeniowej i przyczyniać się do tego, że na wysokich wynikach wyszukiwania będą się pojawiać tylko te strony, które wnoszą największą wartość dla czytelnika a ich budowa jest czytelna.
Z tego względu warto zadbać o prawidłową optymalizację przekładającą się na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz na częste wizyty robotów Google na naszej witrynie.
Dlaczego warto zadbać o Crawl Budget?
Przy małych, prostych w strukturze stronach, zasadniczo nie występuje zbyt wiele problemów związanych z indeksowaniem witryny. Nawet przy wielu podstronach z przyporządkowanymi, odmiennymi adresami URL, indeksacja będzie odbywać się dość sprawnie. Trudności indeksowania strony można napotkać wtedy gdy witryna zaczyna regularnie rozbudowywana i pojawia się na niej kilka tysięcy podstron.
Przy niewłaściwie zarządzanym e-commerce istnieje ryzyko, że roboty Google nie dotrą do wszystkich podstron w witrynie przez co nie zostaną one zaindeksowane. Taki obrót spraw, negatywnie odbija się na wynikach wyszukiwania i na pozycji strony. Ma to bezpośredni wpływ na konwersję oraz na to, że nie będzie ona polecana użytkownikom.
Dlatego warto zadbać o to, by budżet indeksowania witryny był przemyślany oraz rozpocząć działania poprawiające funkcjonowanie strony oraz przyspieszające jej indeksowanie. Jak tego dokonać? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części artykułu.
Jakie czynniki wpływają na Crawl Budget?
Na to jaki czas będzie musiał być przeznaczony przez roboty google, by dana witryna była w pełni zaindeksowana, ma wpływ kilka czynników.
Crawl rate limit
To ograniczenie dotyczące ilości podstron, które są odwiedzane przez roboty Google w krótkim czasie. Wyszukiwarka Google stara się, by ilość zaindeksowanych stron była optymalna i dopasowuje je do wydajności strony lub serwera na którym się znajduje.
Crawl Rate limit pomaga w bilansowaniu procesu indeksacji i powstrzymuje roboty przed nadmiernym eksploatowaniem serwera poprzez długą i częstą indeksację witryny. Dzięki takiemu zabiegowi, Crawl limit nie wpływa negatywnie na prędkość działa witryny podczas użytkowania jej przez odwiedzających.
Wpływa to na to, że proces indeksacji jest odpowiednio skoordynowany i nie wpływa negatywnie na jakość działania serwera lub witryny. Crawl limit ma więc bezpośredni wpływ na wydajność strony.
Od czego zależny jest crawl rate limit?
Ten parametr jest zależny przede wszystkim od szybkości witryny. Kiedy strona działa wolno a czas potrzebny na odpowiedź serwera jest zbyt długo znacząco wpływa to jak długo trwa indeksowanie strony.
W związku z tym, warto zadbać o to, by w obrębie danej witryny znalazło się linkowanie wewnętrzne oraz sitemapa. Warto też zadbać o odpowiednią optymalizację techniczną strony, by czas ładowania strony internetowej był jak najszybszy.
Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że wszystkie wszystkie adresy URL dostępne w obrębie witryny zostaną zaindeksowane już przy pierwszej wizycie robotów Google.
Jak sprawdzić szybkość strony?
Jeśli chcesz sprawdzić prędkość swojej witryny możesz do tego użyć takich narzędzi jak
Oba narzędzia dają nam pełny obraz tego, jak skonstruowany jest kod html, i jak długo strona ładuje się na poszczególnych etapach wczytywania witryny oraz jakie odpowiedzi serwera są zwracane w przypadku strony. Warto dbać o to, by czas całkowitego ładowania się strony był jak najkrótszy i nie wynosił więcej niż 1 sekunda.
Warto odpowiedzieć sobie też na pytanie czy można ustawić rate limit dla strony internetowej. Owszem, parametr ten można ustawić w Google Search Console jednak nie jest to gwarancja tego, że indeksacja strony się poprawi.
Crawl demand
To kolejny parametr, który ma wpływ na budżet indeksowania witryny. Crawl demand to potrzeba ponownej indeksacji strony, która jest wynikiem np. dużej ilości aktualizacji treści na stronie oraz wzrostu popularności strony internetowej.
Od czego zależny jest Crawl demand?
Wszelkie zmiany na stronie, regularne dodawanie dobrej jakościowo treści nie umyka uwadze wyszukiwarki Google. Częste dodawanie wartościowego contentu wynagradzane jest poprzez zwiększoną częstotliwość indeksacji. W związku z tym, warto dbać aby strona rozwijała się a częstotliwość aktualizacji treści wskazywała na to, że jest ona wartościowa i ulepszana. Roboty Google podrzucają użytkownikom przydatne i świeże informacje, warto pamiętać jednak o tym, że strategia contentowa powinna być przemyślana i nie powinna być dziełem przypadku.
Warto też pamiętać o tym, że zbyt częste dodawanie treści, która nie prezentuje wysokiego poziomu, może przyczynić się do tego, że budżet indeksowania nie wzrośnie a wręcz przeciwnie.
Crawl health
Crawl health oznacza, że czas odpowiedzi serwera jest bardzo niski. To czynnik, na który wpływa szybkość odpowiadania i renderowania strony oraz błędy 5xx na stronie internetowej. Warto pamiętać nie tylko o optymalizowaniu strony ale i serwera w celu szybszego indeksowania. Dbałość o prędkość strony owocuje nie tylko wysokim rankingiem ale także zwiększonym limitem indeksowania.
Rozmiar strony
Na Crawl Budget ma wpływ także taki czynnik jak ilość podstron znajdujących się w obrębie witryny. Warto zadbać o to, by wszystkie podstrony, były odpowiednio zoptymalizowane oraz, by nie doszło do przeładowania strony niepotrzebnymi treściami, które nie tylko grożą zaistnieniem duplikacji wewnętrznej ale także mogą mieć realny wpływ na trudność przy indeksowaniu obszernej witryny.
Waga podstrony
Warto zwrócić uwagę na to, jaka jest waga konkretnej strony, samo wykorzystanie kodu Javascript już znacząco wpływa na wykorzystanie więcej ilości Crawl Budget. Warto przyjrzeć się temu czy nasze podstrony nie wykorzystują zbyt dużej ilości budżetu crawlowania.
Dodaj komentarz