fbpx
Odbierz 45-minutową strategiczną rozmowę SEO TUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
07.04.2022

Jak pisać bloga? Kompleksowy poradnik krok po kroku

Prowadzenie działalności w internecie polega na promowaniu własnych produktów lub usług. Jedną z form reklamy i budowania wizerunku jest również prowadzenie bloga.

     

    Jak pisać bloga? Kompleksowy poradnik krok po kroku

    Prowadzenie działalności w internecie polega na promowaniu własnych produktów lub usług. Jedną z form reklamy i budowania wizerunku jest również prowadzenie bloga. To idealny sposób na podzielenie się z czytelnikami ekspercką wiedzą z danej dziedziny. Wartościowe wpisy pomagają internautom w znalezieniu odpowiedzi na nurtujące pytania, co w rezultacie zwiększa ich zaufanie do firmy. Pytanie nasuwa się samo: jak pisać bloga? Od czego zacząć? W naszym artykule podpowiadamy, jak zacząć przygodę z blogiem – zarówno tym firmowym, jak i stworzonym na potrzeby własne. Pokazujemy, na jakich aspektach warto się skupić. Sprawdź to!

    Pisanie bloga a korzyści dla Twojej formy

    Posiadanie bloga to wizytówka dla firmy. Dzielenie się sprawdzonymi informacjami, odpowiadanie na zapytania użytkowników oraz rozwiewanie ich wątpliwości, to sposób na zdobycie pozycji lidera na rynku. Prowadzenie bloga pozwala na budowanie relacji z osobami, które go odwiedzają, a także zachęca do aktywizowania się czytelników – dzielenia się swoimi przemyśleniami np. za pomocą komentarzy. Bez względu na to, jak duża jest Twoja firma, możesz zbudować zaufanie i siłę przebicia w swojej branży poprzez dostarczanie wartościowych, eksperckich informacji we wpisach na blogu. Regularne dodawanie treści może stać się motorem napędowym ruchu na stronie, a co ważniejsze, integralną częścią procesu sprzedażowego.

    Blog może zwiększać również potencjał SEO Twojego sklepu internetowego oraz pozwala na wykorzystanie fraz długiego ogona. To również sposób na to, aby pozyskać wysokiej jakości linki do strony. Interesujące wpisy zachęcą użytkowników do tego, aby dzielić się nimi np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Aktualizowanie artykułów i dodawanie nowych treści sprawia, że Google lepiej postrzega strony, na których treści są regularnie odświeżane, co ma bezpośredni wpływ na poprawę jej widoczności. Jedną z kluczowych korzyści związanych z prowadzeniem bloga jest promocja produktów czy usług za pomocą tworzonego contentu, co w rezultacie może mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży.

    Jak zacząć prowadzanie bloga?

    1. Zacznij od oryginalnego pomysłu

    Nawet jeśli Twój warsztat pisarski jest opanowany do perfekcji, to nic tak nie przyciągnie użytkowników, jak oryginalny pomysł na bloga. Pasjonujesz się czymś, co wydaje się niszowe? A może chcesz dzielić się z innymi swoimi poradami i przemyśleniami na dany temat? W tym celu najlepiej przygotować mapę myśli i inspiracji, które pomogą Ci w stworzeniu strategii tematów na bloga. Pisz tak, aby zaciekawić innych i zachęcić ich do poznania Twojego hobby. W tym celu może przydać się zasada mówiąca o tym, aby pisać w taki sposób, aby pasjonat, jak i zupełny laik, znalazł coś dla siebie. Jak pisać bloga? Z myślą o potrzebach użytkowników będących na różnych ścieżkach zakupowych. Warto zastanowić się również nad tym, jaki jest nadrzędny cel prowadzenia bloga. Aby mieć pewność, że wystosowany komunikat dotrze do grupy odbiorców, zaleca się opracowanie persony – modelowego adresata naszych treści. Dzięki temu przygotowywane przez nas teksty będą jeszcze lepsze i trafią do naszej grupy docelowej.

    2. Wybierz odpowiednią platformę

    W przypadku bloga firmowego wystarczy założyć bloga na CMSie, na którym powstała strona. W sytuacji, kiedy chcesz dzielić się swoimi prywatnymi przemyśleniami lub promować swój brand osobisty, to wtedy warto zastanowić się nad tym, jaka platforma do blogowania sprawdzi się najlepiej. Aby móc tworzyć, trzeba mieć na czym. Najlepszym rozwiązaniem jest wykupienie własnej domeny wraz z hostingiem, co zdecydowanie wpłynie na Twoją niezależność. Tego typu zestaw narzędzi przynosi szereg korzyści również ze względu na fakt, że można zainstalować do niego setki gotowych motywów i wtyczek. Rozwiązaniem, które cieszy się dużym zainteresowaniem, jest prowadzenie bloga na WordPressie. Otwarte oprogramowanie pozwala na dostęp do licznych funkcjonalności w postaci projektów graficznych, z których pomocą stworzysz przejrzystego i estetycznego bloga, czyli atrakcyjną przestrzeń dla czytelników.

    3. Publikuj wpisy regularnie

    Naczelną zasadą prowadzenia bloga jest regularność. To również sposób, dzięki któremu wyrabia się nawyk. Ty wiesz, jak rozplanować swoją pracę, a Twoi czytelnicy będą się domyślać, kiedy mogą spodziewać się nowych wpisów. Cykliczne dodawanie treści pozwoli Ci utrzymać pewien rytm, co może mieć przełożenie na jeszcze lepszą jakość publikowanych artykułów. Najlepiej odgórnie założyć sobie pewną liczbą tekstów, którą należy zrealizować na przestrzeni miesiąca. Warto pamiętać też o tym, że Google lubi regularność, dlatego cyklicznie wrzucane treści będą miały większą wartość dla algorytmów wyszukiwarki, jak i użytkowników, niż wpisy umieszczane w nieregularnych odstępach czasowych.

    4. Zadbaj o poprawność językową i unikalność

    Jak prowadzić bloga? Pamiętaj o tym, aby tworzone przez Ciebie treści były unikalne. Chwyty w postaci kopiowanych fragmentów z innych stron są całkowicie niedozwolone. Tego typu praktyki mogą być źle widziane w oczach czytelników, którzy mogą domyślić się, że podobne treści widzieli już na innej stronie. Co więcej, algorytmy wyszukiwarki, które wykryją duplikację zewnętrzną, mogą nałożyć na stronę filtry i kary od Google. Aby mieć pewność, że publikowane przez Ciebie artykuły nie są powielane z innych stron, możesz wykorzystać odpowiednie narzędzie. Przykładem tego jest Copyscape lub Siteliner, czyli darmowe narzędzie SEO, które umożliwi wykrycie duplikatów treści w obrębie witryny.

    Źródło: https://www.siteliner.com/

    Przed publikacją tekstów warto je odpowiednio wcześniej sprawdzić. W tym przypadku pomocne mogą okazać się wtyczki sprawdzające poprawność językową – np. Language Tool. Asystent pisania działa w kilku językach, dlatego sprawdzi się również podczas pisania treści w języku obcym. Warto mieć na uwadze, że tego typu strony działają automatycznie i nie są w stanie wychwycić tego, czy danego wyrażenie zostało użyte w prawidłowym kontekście. Poprawność językowa publikowanych przez Ciebie tekstów to gwarancja wysokiej jakości, co z pewnością docenią użytkownicy.

     

    5. Zainteresuj swoich użytkowników

    Wiele osób skanuje tekst wzrokiem w celu wychwycenia najważniejszych informacji. W tym miejscu warto zastanowić się, jak dotrzeć do użytkowników z komunikatem i co zrobić, aby strona internetowa była jak najbardziej użyteczna. Jak pisać bloga? Artykuł powinien zachęcić nie tylko swoją zawartością, ale również budową i poszczególnymi elementami wchodzącymi w jego zakres. 

    Jakie techniki warto zastosować w tekście? 

    • podział na akapity – zbity tekst wygląda nieatrakcyjnie i zniechęca użytkowników do zapoznania się z treścią, 
    • pogrubienia, wypunktowania – najważniejsze fragmenty warto wyróżnić za pomocą specjalnych wyróżnień, które ułatwią użytkownikow skanowanie treści, a co za tym idzie jej lepsze przyswojenie,
    • przykuwające uwagę nagłówki – służą do prezentowania struktury treści użytkownikom, ułatwiają nawigację i konsumpcję treści. Warto pamiętać o tym, że dobrze zaprojektowana struktura artykułu potrafi uatrakcyjnić jego wygląd. Interesujące treści umieszczone w nagłówkach będą dawały sygnał potencjalnym czytelnikom (robotom wyszukiwarek także), czego mogą się spodziewać, zgłębiając (analizując) publikację.

    6. Nie zapomnij o pozycjonowaniu

    Warto pamiętać o tym, że blog sam w sobie jest narzędziem SEO, dlatego warto wykorzystać jego potencjał. Wejście na stronę przez bezpłatne (organiczne) wyniki wyszukiwania stanowi najważniejsze źródło pozyskiwania użytkowników. Blog jest miejscem, które gromadzi osoby zainteresowane danym tematem, co w szerszej perspektywie może przekuć się na konwersję. I choć najważniejszym elementem na blogu, jest dodawana na nim treść, to należy mieć na uwadze fakt, że dużą rolę odgrywa również optymalizacja pod SEO, a co za tym idzie dopasowanie słów kluczowych do realizowanego tematu blogowego, wyszczególnienie nagłówków, znaczników semantycznych w treści, czy odpowiednie linkowanie wewnętrzne, poprawiające nawigację na stronie, i indeksację poszczególnych podstron. Jak prowadzić bloga? Warto monitorować i analizować wyniki swoich dotychczasowych działań, wykorzystując do tego różnorodne narzędzia. Dzięki temu możemy upewnić się, jakie są efekty naszego pozycjonowania i jeszcze efektywniej zaplanować kolejne wpisy na bloga.

    7. Promuj bloga

    Jeśli regularnie publikujesz wysokiej jakości content na swoim blogu – zarówno z myślą o użytkownikach, jak i algorytmach Google, to pozostaje jeszcze kwestia jego odpowiedniego wypromowania. Podziel się z innymi swoimi przemyśleniami, zaprezentuj się w roli eksperta, a następnie zachęć i zaproś użytkowników do tego, aby zapoznali się z Twoim blogiem. W tym celu warto wykorzystać swoje kanały social media, dzięki którym dotrzesz do szerszego grona odbiorców i pokażesz się z jak najlepszej strony. Warto angażować się również w zostawianie komentarzy u innych twórców, dzięki czemu inni autorzy, a także ich czytelnicy, będą chcieli zapoznać się z tym, co znajduje się na Twoim blogu. 

    Skuteczne pisanie bloga – podsumowanie

    Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć prowadzić bloga, to koniecznie wdróż w życie powyższe sugestie. Przygodę z blogowaniem warto rozpocząć od oryginalnego pomysłu i stworzenia strategii contentowej na najbliższe miesiące. Regularne tworzenie contentu powinno być wspieranie optymalizacją treści i mierzeniem efektów w narzędziach zewnętrznych. Te czynniki składowe pozwolą Ci lepiej rankować w wynikach wyszukiwania, co zwiększa szanse na dotarcie do większego grona odbiorców. Treści kierowane na blogu kierowane są do użytkowników, szukających odpowiedzi na nurtujące ich pytanie. Pamiętaj o tym, aby zaprezentować użytkownikom rzetelne informacje, przedstawić je w jak najbardziej czytelnej i zrozumiałej formie, a przy okazji zachęcić ich do tego, by zaznajomili się z pozostałą treścią dostępną w obrębie witryny.

    Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób prowadzić bloga i co robić, aby wyświetlał się on wyżej w wynikach wyszukiwania, to koniecznie zapisz się na kompleksową konsultację SEO. 

    Na naszym blogu znajdziesz również informacje dotyczące tego, czym jest content marketing, i jakie korzyści oferuje. Znajomość tych zagadnień z pewnością pomoże Ci w planowaniu strategii blogowej. Zapraszamy! 

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 5 na podstawie 1 głosów

    Dodaj komentarz