fbpx
Odbierz bezpłatną analizę SXO z omówieniemTUTAJ
Michał Jania
Michał Jania
29.01.2021

Pozycjonowanie grafik i plików PDF w Google

Pozycjonowanie plików PDF i obrazów w wyszukiwarce Google to jeden z pomijanych i marginalizowanych trendów. W rzeczywistości istnieje on naprawdę i jest często niedoceniany przez wiele osób. To sposób nie tylko na pozyskanie dodatkowego ruchu z mniej popularnych części wyszukiwarki, ale też i szansa na wykonanie dodatkowego działania pozycjonującego np. w obliczu zaciętej rywalizacji z konkurencyjnymi witrynami. W tym tekście odpowiemy na pytania, jak pozycjonować zdjęcia i pliki PDF w Google oraz dlaczego warto to robić.

    Pozycjonowanie zdjęć

    Pozycjonowanie grafik w Google

    Pozycjonowanie w Google grafik to dostosowanie obrazków do wyszukiwarki Google w szczegółowy sposób. Będzie owocowało to wyświetlaniem się tychże obrazów w Google Image, czyli najczęściej w drugiej zakładce wyszukiwarki Google (Grafika) — obok Wszystko czy Mapy.

    Pierwszym sposobem na pozycjonowanie grafik, od którego należy rozpoznać optymalizację obrazka, jest nadanie mu odpowiedniego tytułu oraz tekstu alternatywnego. To ważne kwestie, gdyż to głównie po tych elementach Google rozpoznaje wstępnie, o czym jest dany obrazek. Dodanie kilku linijek tekstu powiązanego ze zdjęciem, gdzie możemy umieścić słowo kluczowe to niezwykle ważna kwestia. Tytuł powinien być związany z treścią. Słowa warto rozdzielać myślnikiem, gdyż Google nie radzi sobie z interpretowaniem separatora w formie dolnego podkreślenia. Tytuł warto zatem stworzyć w formie np. Biały-dom-drewniany.jpg a tekst alternatywny Biały dom z drewna. Kolejną czynnością pozycjonującą zdjęcia jest umieszczenie ich na stronie www w otoczeniu tematycznego tekstu. Obrazki te powinny znajdować się pomiędzy tekstem tematycznym, gdyż Google porównuje oba elementy i sugeruje się nimi wzajemnie. To kolejny sposób na powiązane obrazka z odpowiednimi słowami kluczowymi. Pozycjonując grafikę w Google, nie należy zapominać o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym obrazka. Im więcej linków na naszej stronie i poza nią prowadzących do obrazka, tym większa jego popularność w oczach Google i tym większa szansa na wyższą pozycję w wyszukiwarce.

    Elementem technicznym, o którym warto pamiętać, jest umieszczenie obrazka na serwerze w odpowiedniej strukturze. Obrazek taki należy dodać do folderu, który zawiera odpowiednie słowa kluczowe. Pewnego rodzaju zaskakującą informacją jest ta odnośnie świeżości obrazków. Google promuje nowe grafiki, które nie pojawiły się wcześniej w sieci. Warto zatem dodawać swoje unikalne zdjęcia oraz regularnie je wymieniać, jeśli istnieje taka możliwość. Dodając obrazek na naszą witrynę, musi być on również największej rozdzielczości oraz najmniejszej wagi. Są to z pozoru dwa wykluczające się czynniki, ale Google docenia wysoką jakość zdjęć oraz ich małą wagę, która umożliwia szybkie wczytanie witryny oraz samego obrazka. Jak zatem osiągnąć taki efekt? Dodane obrazki warto kompresować przy pomocy narzędzi np. optymalizatorów grafik dostępnych za darmo sieci. Wygrywając od nich zdjęcie o wadze 5 MB, otrzymamy obrazek w podobnej rozdzielczości o wadze kilkukrotnie mniejszej.

    Pozycjonowanie plików PDF

    Pozycjonowanie plików PDF to ich odpowiednia optymalizacja, która zapewnia wyświetlanie plików w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach. Choć niewiele osób zwraca na to uwagę, w podstawowej wyszukiwarce Google pojawiają się również pliki PDF między stronami internetowymi. Nie jest to przypadek. Google uznaje pliki PDF tak samo i na równi ze stronami HTML. Google traktuje treść w nich zawartą tak samo, jak tą ze stron internetowych. Jeśli zatem sam plik PDF jest odpowiednio zoptymalizowany, może pojawiać się np. na pozycji TOP1 w danej kategorii tematycznej. Google pozycjonuje pliki PDF już od 2001 roku, jeśli nie są zaszyfrowane lub chronione hasłem.

    Optymalizowanie plików PDF powinniśmy rozpocząć od nadania mu odpowiedniego tytułu uwzględniające frazy. Tytuł nie powinien mieć więcej niż 40-50 znaków oraz powinien być skonstruowany tak samo, jak tytuł zdjęcia. Do nadania odpowiedniego tytułu, altów czy słów kluczowych możemy wykorzystywać programy optymalizacyjne, gdzie wpisując je w odpowiednie rubryki program zakoduje je w dokumencie. Sam plik PDF musi być koniecznie w formacie tekstowym umożliwiającym zaznaczanie i kopiowanie tekstu, a nie w formacie graficznym. Tekst umieszczony w pliku PDF powinien spełnić również wszystkie wymagania zgodne z SEO copywritingiem oraz optymalizacją samego tekstu. Następnym elementem, o który należy zadbać, jest adres pliku. Niektóre CMS-y mogą generować go losowo i nie jest to przeważnie pozytywny adres URL. Powinien spełniać on wymogi przyjaznego adresu www, tak jak ma to miejsce w przypadku witryn internetowych. Powinien być zatem krótki, treściwy i zawierać słowa kluczowe oddzielone myślnikami.

    Pozycjonowanie plików PDF to także zadbanie o ich wielkość. Pliki powinny wczytywać się szybko, nie blokując witryny. Warto zatem postawić przy kompresji pliku na optymalny stosunek wielkości do jakości, aby roboty Google i użytkownicy mieli ułatwione zadanie z przeglądaniem plików PDF. Rzeczą, na którą zwracana jest zbyt mała uwaga, jest linkowanie wewnętrzne. Jest ono pomijane przez wiele osób pozycjonujących witryny, a przy pozycjonowaniu plików PDF praktycznie nie jest wdrażane w ogóle. Tekst pliku powinien zawierać linki do innych części serwisu i odwrotnie — części serwisu powinny zawierać linki do pliku. Znacznie ułatwi to indeksowanie pliku Google i zwiększy szanse na jego wysoką pozycję w Google. Sam tekst musi być też oczywiście unikalny, poprawny oraz zawierać wypunktowania, tabele czy grafiki urozmaicające go.

    Bezpłatna analiza SXO i rozmowa

    Wspólnie stwórzmy kolejną #HistorieSukcesu SEO 🚀
    Do dzieła!

    Dlaczego warto?

    Pozycjonowanie zdjęć oraz plików PDF w Google, które są częścią naszej strony, ma wiele plusów. Pierwszym takim plusem jest fakt, że konkurencyjne serwisy często nie robią tego i dzięki takiej czynności możemy zyskać nad nimi przewagę — zwłaszcza gdy branża jest konkurencyjna i rywalizuje w niej między sobą wiele witryn. Jest to więc łatwy sposób na dodatkowe działania pozycjonujące, które nie są takie oczywiste. Kolejnym plusem jest możliwość uzyskania większej ilości ruchu organicznego do naszej witryny. Pozycjonując nie tylko witrynę, ale też i zdjęcia czy pliki PDF zyskujemy prosto kolejne szanse na pojawienie się wyszukiwarce Google pod podanymi frazami.

    autor

    Michał Jania

    Pasjonat i specjalista pozycjonowania stron internetowych w Google od dekady. CEO w SEMhub

    Oceń artykuł

    Średnia ocena użytkowników 0 na podstawie 0 głosów

    Dodaj komentarz